Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rippijuhlatarjoiluun karjalanpiirakat, munavoi, pullakranssi ja kakku

Vierailija
17.07.2021 |

Kahvi ja tee. Ei muuta. Onko teistä riittävä, mielipiteitä? Vieraita 30 henkeä.

Kommentit (565)

Vierailija
481/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pikkukaupunkien, maalaiskylien, maaseutujen ja landelan elämästä, juhlista, keskusteluista, riidoista yms kirjoittaisi tänne ihan oikeita, eläviä esimerkkejä, kukaan kaupunkilainen ei uskoisi niitä todeksi vaan heti luultaisiin keksityiksi, provoiksi tai käsikirjoitetuiksi.

Kokeile kirjoittaa, saataisiin vähän säpinää tähän ketjuun. Ei sellaisia juttuja kukaan keksityiksi luule, kunhan osaat käyttää välimerkkejä ja tunnistat yhdyssanat.

Näin sivusta huutelen. Ehkäpä juuri tämä ketju on todellisuutta jossakin.

Lisäys. Ap:n horinoita tarkoitan.

Vierailija
482/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin sanoa, että ennen vanhaan on ollut helpompaa juhlien laitto kuin nykyään! On ollut mm. kylmiöitä, on tehty nk kuivakakkuja, keksejä tms. Vieraat ovat tyytyneet siihen mitä on laitettu, he ovat tyytyneet siihen imelätarjottavaan, ne ovat olleet noita kuivatarjottavia. Jos on ollut kermakakkuja, siinä välissä on ollut pelkistetysti hillo, päällä jotain yksinkertaista. Hygienipassia ei ole kukaan kysellyt.

Kukaan ei ole odottanut voileipäkakkuja, suolaisia piirakoita. Millä ajalla noitakin väkertää, missä ne säilöö. Entä millä rahalla noita ostaa; 15:lle toista voileipäkakku 100e pitopalvelussa. Tuohon kaikki muu päälle. Kallista. Työlästä.

Pula-aikana varsinkin. Puute ollut kaikesta ja juhlia ei varmaankaan ole edes pidetty. Ehken yksi kakku ja ilman sokeria sekin. Painavalla rautavatkaimella käsi jäykkänä vatkattu. Onko kukaan kokeillut käsin vaahdottaa munia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjunteille voisarvet voisi olla elämys.

Vierailija
484/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin todella otettu, jos juhlapöydältä löytyisi aitoja, itse tehtyjä korvapuusteja, voihin ja täysmaitoon. Niitä kun ei saa enää mistään. Söisin varmaan kaikki.

Vierailija
485/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs sen parempaa kuin eilisen elähtänyt kerma, jota kissakin vähän nuollut. Kyllä riittää pienestäkin kakusta useammalle.

Vierailija
486/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohoi, tietäisikö kukaan jotain hyvää päällystettä täytekakulle, joka pysyisi hyvin kasassa ja säilyttäisi makunsa, jos täytekakun kuorruttaa valmiiksi jo edeltävänä päivänä ennen juhlia?

En ole mikään leipurimestari, mutta oman ymmärrykseni mukaan esim. sellaiset kakut joihin tulee päällimmäiseksi vaikkapa siivutettuja mansikoita tai muita marjoja tai hedelmiä joiden päällä on "kiille", sopii tehdä jo edellisenä päivänä. Reunoille/sivuille voi sitten nopeasti tarvittaessa juhlapäivänä vatkata kerma-rahkaseoksen. Myöskin sokerimassa päälysen voi laittaa jo edellisenä päivänä. Tarkoitan siis niitä kaulittavia eri värisiä massoja joita saa leivontahyllyltä kaupasta.

Oma yksi suosikkikakkuni on Sacher-kakku jonka teen yleensä jouluksi. Sen voi tehdä jo vaikkapa viikkoa aiemmin ja säilyttää viileässä juhlia varten. Itse asiassa se tekeytyy vain paremmaksi jos saa muutaman päivän seistä viileässä. 

Tuollainen sacher-kakku olisi todella kätsy. Jos laittaa tuollaisen, mitä mieltä, tarvitseeko vielä täytekakun?

Ei mun mielestä tarvitse lisäksi varsinaista kermakakkua. Tietysti on aina niitä vieraita jotka ei tykkää suklaapitoisista leivonnaisista, esim. jtk vanhemmat ihmiset. Heitä varten voi leipoa sen kuivakakun, se maistuu aina kahvin kanssa :)

Sacher kakun ohjeita on paljon erilaisia, kannattaa valkata sellainen joka on lähellä alkuperäistä ohjetta. Googlaamalla varmasti löytyy. Mulla itsellä on tosi hyvä vanha ohje. Se suklaakuorrute päälinen kannattaa valita myös sellaiseksi, että ei laita kovettuvaa suklaata. Siitä on mahdoton leikata siistejä palasia. 

Vierailija
487/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin todella otettu, jos juhlapöydältä löytyisi aitoja, itse tehtyjä korvapuusteja, voihin ja täysmaitoon. Niitä kun ei saa enää mistään. Söisin varmaan kaikki.

Minustakin olisi ihana tarjota tuoretta pullaa tai korvapuusteja juhlissa, mutta siinä on yksi ongelma: aikapula. Korvapuusteja ei todellakaan ehdi leipomaan rippijuhlapäivän aamuna, kun silloin on muutenkin sata asiaa valmisteltavana ennen h-hetkeä. Ja edellisenä päivänä tehty pulla ei maistu tuoreelta.

Vierailija
488/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin olisi ihana tarjota tuoretta pullaa tai korvapuusteja juhlissa, mutta siinä on yksi ongelma: aikapula. Korvapuusteja ei todellakaan ehdi leipomaan rippijuhlapäivän aamuna, kun silloin on muutenkin sata asiaa valmisteltavana ennen h-hetkeä. Ja edellisenä päivänä tehty pulla ei maistu tuoreelta.

Entä jos ne pakastaisi? Maistuuko hyviltä vielä sitten?

Vierailija
489/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montahan pullaa mahtuisi siihen pakastelokeroon-

Vierailija
490/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuo on ihan hyvä idea. Jos pakastaa ihan tuoreeltaan ja ottaa pakkasesta sulamaan vasta ennen esim. rippikirkkoon lähtöä. Ne voi sitten vielä ihan hetken mikrottaa tuoreen oloisiksi ennen tarjoilua :)

Vierailija
491/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohoi, tietäisikö kukaan jotain hyvää päällystettä täytekakulle, joka pysyisi hyvin kasassa ja säilyttäisi makunsa, jos täytekakun kuorruttaa valmiiksi jo edeltävänä päivänä ennen juhlia?

En ole mikään leipurimestari, mutta oman ymmärrykseni mukaan esim. sellaiset kakut joihin tulee päällimmäiseksi vaikkapa siivutettuja mansikoita tai muita marjoja tai hedelmiä joiden päällä on "kiille", sopii tehdä jo edellisenä päivänä. Reunoille/sivuille voi sitten nopeasti tarvittaessa juhlapäivänä vatkata kerma-rahkaseoksen. Myöskin sokerimassa päälysen voi laittaa jo edellisenä päivänä. Tarkoitan siis niitä kaulittavia eri värisiä massoja joita saa leivontahyllyltä kaupasta.

Oma yksi suosikkikakkuni on Sacher-kakku jonka teen yleensä jouluksi. Sen voi tehdä jo vaikkapa viikkoa aiemmin ja säilyttää viileässä juhlia varten. Itse asiassa se tekeytyy vain paremmaksi jos saa muutaman päivän seistä viileässä. 

Tuollainen sacher-kakku olisi todella kätsy. Jos laittaa tuollaisen, mitä mieltä, tarvitseeko vielä täytekakun?

Ei mun mielestä tarvitse lisäksi varsinaista kermakakkua. Tietysti on aina niitä vieraita jotka ei tykkää suklaapitoisista leivonnaisista, esim. jtk vanhemmat ihmiset. Heitä varten voi leipoa sen kuivakakun, se maistuu aina kahvin kanssa :)

Sacher kakun ohjeita on paljon erilaisia, kannattaa valkata sellainen joka on lähellä alkuperäistä ohjetta. Googlaamalla varmasti löytyy. Mulla itsellä on tosi hyvä vanha ohje. Se suklaakuorrute päälinen kannattaa valita myös sellaiseksi, että ei laita kovettuvaa suklaata. Siitä on mahdoton leikata siistejä palasia. 

Sacher kakunhan voisi tilata leipomostakin, jos ei osaa itse tehdä. Tuo kakku on niin imelää, että kukaan ei paljon sitä syö. Sitten ne edulliset coctail-piirakat, viinirypäleet ja jotain keksiä. Minusta menisi jo hyvin tuollainen tarjottava pikkubudjetissa.

Vierailija
492/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuo on ihan hyvä idea. Jos pakastaa ihan tuoreeltaan ja ottaa pakkasesta sulamaan vasta ennen esim. rippikirkkoon lähtöä. Ne voi sitten vielä ihan hetken mikrottaa tuoreen oloisiksi ennen tarjoilua :)

Pullan uusi tulo takaisin juhlapöytiin.  -Hurraa!-

Vierailija
493/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko täytekakun korvata joillakin leivoksilla?

Vierailija
494/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestääkö kermavaahto & tuorejuustopäällinen kakun päällä hyvän makuisena vai meneekö sekin ihan entisen makuiseksi yön yli ollessaan?

Vierailija
495/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestääkö kermavaahto & tuorejuustopäällinen kakun päällä hyvän makuisena vai meneekö sekin ihan entisen makuiseksi yön yli ollessaan?

Talon kissalle ainakin kelpaa, hän ei ainakaan valita.

Vierailija
496/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi täytekakku ja keksit ja pelillinen tai kaksi pizzaa? Muuta ei välttis tartte. Ainakin meillä makeita jää aina yli.

Meille tulee vaan

voileipäkakku (kasvis ja kinkku)

savulohi coctail palat

täytekakku

keksiä

pullaa

Hedelmätarjotin / melonia, viinirypäleitä,marjoja tms.

Juomaksi kahvia, teetä, kuohuviiniä, pommiasiantuntijat ja kuplavettä.

Meillä tää sama setti, mutta cocktail-palat on karjalanpiirakat&munavoi ja hedelmätarjottimen tilalle karkkeja.

Myös pommiasiantuntijat tulee 😂😂🤣🤣🤣😉😉

Vierailija
497/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin kysyä tekisikö joku sukulainen täytekakun ja millä hinnalla. Mut jos se maksaa 50euroa niin sit ei ole muuta tarjottavaa.

ap

Tämä on ensimmäinen koskaan näkemäni ketju, jossa ap kysyy yksin enemmän kuin muut ehtivät yhteensä vastata.

Vierailija
498/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi täytekakku ja keksit ja pelillinen tai kaksi pizzaa? Muuta ei välttis tartte. Ainakin meillä makeita jää aina yli.

Meille tulee vaan

savulohi coctail palat

täytekakku

keksiä

pullaa

Meillä tää sama setti, mutta cocktail-palat on karjalanpiirakat&munavoi ja hedelmätarjottimen tilalle karkkeja.

Pommiasiantuntijat eli pommac 🥴

Vierailija
499/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin kysyä tekisikö joku sukulainen täytekakun ja millä hinnalla. Mut jos se maksaa 50euroa niin sit ei ole muuta tarjottavaa.

ap

Tämä on ensimmäinen koskaan näkemäni ketju, jossa ap kysyy yksin enemmän kuin muut ehtivät yhteensä vastata.

Ei muuten ole. Mä olen nähnyt noita "Kysy mitä vaan" (ja sitten siinä se joku asiantuntija ja aihe), vastaan illan aikana. Kaikki kysyy ja se ap vastaa ehkä yhteen kysymykseen.

Vierailija
500/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tulee vaan

savulohi coctail palat

täytekakku

keksiä

pullaa

Millainen on savulohi coctail palat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi