Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rippijuhlatarjoiluun karjalanpiirakat, munavoi, pullakranssi ja kakku

Vierailija
17.07.2021 |

Kahvi ja tee. Ei muuta. Onko teistä riittävä, mielipiteitä? Vieraita 30 henkeä.

Kommentit (565)

Vierailija
441/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin karjalanpiirakat on paljon parempia kuin kokemattoman leipurin itse tekemät. Panosta munavoihin, oikeaa voita eikä mitään margariinia.

Vierailija
442/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan tämän on olla provo?

Miksi järjestää 30 hengen juhla, jos rahasta on tiukkaa? Parempi panostaa laatuun kuin määrää. “Juhlatarjoilun” budjetti on nykyisellään alle 2 euroa per vieras. Vieraillekin jäisi kivempi oli, jos joku ei ole koko ajan kyttäämässä monta karjalanpiiraakkaa kukin syö.

Omissa rippijuhlissani oli ainoastaan kummi perheineen.

Meillä perhejuhlien idea on se, että tavataan ihmisiä, ei se, että näytetään ja häikäistään miten meillä osataan panna pöytä koreaksi. Rippijuhlien perinteinen tehtävä on myös esitellä aikuistumisriitin kohteena oleva nuori uudessa statuksessaan suvulle. Tällaisten tapahtumien ansiosta todennäköisyys sille, että suvun nuori saa iloa yhteydestään sukuun aikuisenakin, kasvaa.

Sukuja ja perheitä on monenlaisia. Kaikilla ei ole isoa sukua tai yhteyksiä sukuun ja silloin voi olla vaikeaa ymmärtää miten juhlissa voi olla 30 ihmistä. Minusta 30 ei ole edes erityisen suuri vierasmäärä.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vehnä- ja hiilaripitoiselta kuulostaa. Itse kaipaisin myös jotain vähän raikkaampaa elementtiä.

Vierailija
444/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vehnä- ja hiilaripitoiselta kuulostaa. Itse kaipaisin myös jotain vähän raikkaampaa elementtiä.

Jokainen vieras kaipaa aina jotakin.

Minusta juhlatarjoilu on se, mikä pöytään on laitettu ja se kelvatkoot. Ei pahalla, kaikkia ei  voi miellyttää. Jokainen voi laittaa itse itselleen mieleisen kotona, käydä kahvilassa tai ravintolassa.

Vierailija
445/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi kutsua oman perheen lisäksi vain kummit puolisoineen ja lapsineen. Asuvat samassa kaupungissa eivätkä ole noin nälkäisiä, että pitäisi rippijuhlissa syöttää niin p**keleesti.

Entäpä ne kummit, jotka tulee 500 kilsan päästä.

Vierailija
446/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin rippijuhlista on tullut ruokajuhla?

Vierailija
447/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pikkukaupunkien, maalaiskylien, maaseutujen ja landelan elämästä, juhlista, keskusteluista, riidoista yms kirjoittaisi tänne ihan oikeita, eläviä esimerkkejä, kukaan kaupunkilainen ei uskoisi niitä todeksi vaan heti luultaisiin keksityiksi, provoiksi tai käsikirjoitetuiksi.

Vierailija
448/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tarjoilu on. Paljon sitä persiljaa vaan munavoin päälle, ei yksi tai kaksi lehteä vaan kunnon nippu.

Vierailija
449/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaisa lohisalaatti

Perunasalaatti

Piirakat ja munavoi

Ruisleipää, voita, kinkkua

Paria eri kakkua

Halpoja keksejä

Vierailija
450/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsuun laittaa että tervetuloa kakkukahvin merkeissä jne, niin silloin jokainen vieras osaa syödä valmiiksi pohjalle tai haukata kirkon jälkeen itse ostamansa S-marketin kolmioleivän. Tuollainen tarjoilu riittää vallan mainiosti noin.

Vierailija
451/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa päästä tarjoiluista vähän edullisemmin ja helpommalla, niin kannattaa leipoa itse etukäteen. 

Valmistelut voi aloittaa jo vaikka muutamaa kuukautta aiemmin, niin saa jaettua kustannuksia ja vaivaa pidemmälle ajalle. Monia leivonnaisia voi tehdä pakkaseen etukäteen ja sitten viimeistelyn tekee juuri ennen juhlia. Itse olen leiponut etukäteen pakkaseen esim. kuivakakkuja, porkkanapiirakan pohjan, kinderpiirakan, toscapiirakan, mokkapaloja, täytekakkupohjia, britakakun pohjia, suolaisia piirakoita. Em. leivonnaiset voi ottaa juhlapäivän aamuna huoneen lämpöön ja tehdä viimeistelyt silloin aamulla. No ehkä täytekakunpohjan ottaisin sulamaan ja täytettäväksi jo edellisenä päivänä. Britakakku on aivan ihana ja juhlava tarjottava, pohjan voi tehdä pakkaseen vaikka monta kuukautta aikaisemmin ja sitten täyttää vain ennen h-hetkeä se kerma-tuorejuusto seoksella ja mansikoilla.

Meillä oli myöskin rippijuhlat tänä kesänä. Vaikka meillä ei ole oikeasti rahahuolia, niin siltikin halusin vähän kustannuksia pienentääkseni tehdä osan leivonnaisista itse ja sen takia, että kotileivonnaiset ovat useimmiten herkullisempia kuin kaupan tai leipomon tuotteet.  Tein etukäteen pakkaseen "hiekkakakun" eli kuivakakku jonka mausteena oli vähän konjakkia, porkkanapiirakan (tein kuorrutteen juhlapäivän aamuna), kinderpiirakan (kuorrutin suklaalla edellisenä päivänä), lohisalaatin juhlapäivän aamuna ja moussen ruisviipaleiden päälle. No, täytekakun, voileipäkakun ja pikkuleivät tilasin valmiina, niihin ei aikani olisi enää riittänyt.

Vierailija
452/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku nälkäinen vetää valehtelematta 10 karjalanpiirakkaa, jos ei ole muuta suolaista varattu.

Vierailija
453/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa päästä tarjoiluista vähän edullisemmin ja helpommalla, niin kannattaa leipoa itse etukäteen. 

Valmistelut voi aloittaa jo vaikka muutamaa kuukautta aiemmin, niin saa jaettua kustannuksia ja vaivaa pidemmälle ajalle. Monia leivonnaisia voi tehdä pakkaseen etukäteen ja sitten viimeistelyn tekee juuri ennen juhlia. Itse olen leiponut etukäteen pakkaseen esim. kuivakakkuja, porkkanapiirakan pohjan, kinderpiirakan, toscapiirakan, mokkapaloja, täytekakkupohjia, britakakun pohjia, suolaisia piirakoita. Em. leivonnaiset voi ottaa juhlapäivän aamuna huoneen lämpöön ja tehdä viimeistelyt silloin aamulla. No ehkä täytekakunpohjan ottaisin sulamaan ja täytettäväksi jo edellisenä päivänä. Britakakku on aivan ihana ja juhlava tarjottava, pohjan voi tehdä pakkaseen vaikka monta kuukautta aikaisemmin ja sitten täyttää vain ennen h-hetkeä se kerma-tuorejuusto seoksella ja mansikoilla.

Meillä oli myöskin rippijuhlat tänä kesänä. Vaikka meillä ei ole oikeasti rahahuolia, niin siltikin halusin vähän kustannuksia pienentääkseni tehdä osan leivonnaisista itse ja sen takia, että kotileivonnaiset ovat useimmiten herkullisempia kuin kaupan tai leipomon tuotteet.  Tein etukäteen pakkaseen "hiekkakakun" eli kuivakakku jonka mausteena oli vähän konjakkia, porkkanapiirakan (tein kuorrutteen juhlapäivän aamuna), kinderpiirakan (kuorrutin suklaalla edellisenä päivänä), lohisalaatin juhlapäivän aamuna ja moussen ruisviipaleiden päälle. No, täytekakun, voileipäkakun ja pikkuleivät tilasin valmiina, niihin ei aikani olisi enää riittänyt.

Pakastamisidea on hyvä!

Jos tekee itse täytekakun, niin onkohan mitään päällystettä jonka voisi laittaa jo juhlia edeltävänä päivänä?

Vierailija
454/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat tottuneet, että juhlissa on nykyään paljon tarjottavaa! Ja juhliin myöskin tullaan syömään.

455/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jää 50eurosta rahaa yli, niin ostan keksipaketteja. S-marketissa on alle euron appelsiinitäytekeksejä. X-tra. Niitä ainaki lapset syö. Ehkä tohon voisi ostaa kinkku paketin, niin olisi jo ruhtinaallinen tarjoilu. Vai mitä sanotte.

ap

Älä osta sitä kinkkua. Ihmiset ovat suurimmaksi osaksi jo kasvissyöjiä jollei vegejä. Kinkku on sikakallistakin.

Cittarissa on jännää savustettua Pirkka tonnikalaa koko kesän tarjouksessa 3kpl =5€ kokeile sitä ja tee jotain levitettä siitä.

Vierailija
456/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin rippijuhlista on tullut ruokajuhla?

80-90 luvulla.

Vierailija
457/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohoi, tietäisikö kukaan jotain hyvää päällystettä täytekakulle, joka pysyisi hyvin kasassa ja säilyttäisi makunsa, jos täytekakun kuorruttaa valmiiksi jo edeltävänä päivänä ennen juhlia?

Vierailija
458/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjslanpiirakat on pahoja. Tee raikkaita voileipiä. 🥪

Vierailija
459/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuon marenkipohjan (kaupan valmiit marenkipohjat) saa leikattua kakkuna vai irtoaako se levy jotenkin epämääräisinä palasina leikatessa? Tuota olisi kiva kokeilla ja olisi todella halpa, myös helppokin.

Vierailija
460/565 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinhan yleistyy se, että vieraille varataan kokonainen kahvila ja sieltä saa ottaa mitä huvittaa. V : t  u n iso työ juhlien laitossa, varsinkin jos ne tehdään kotona ja itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan