Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eihän kukaan kuvittele että päiväkodeissa syötäisiin lautasmallin mukaisesti?

Vierailija
22.07.2014 |

Törmäsin yhdellä keskustelupalstalla oletukseen, että päiväkodeissa lapset ruokittaisiin lautasmallin mukaisesti, ja lautasella olisi puoet kasviksia. Ei kai kukaan oikeasti voi olettaa näin? Jossain haavemaailmassa pitää elää. Tässä faktaa: keitoissa, laatikoissa ja liharuuissa EI ole kasviksia allergioiden takia ja lämpimiä kasvislisukkeita EI ole. Lapset pääsääntöisesti syövät kehnosti salaatteja, joten vaikka niitä olisikin tarjolla, niitä laitetaan lautaselle vain erittäin vähän. Hyvin usein salaatin tilalla on esim. säilykepunajuurta. 

Täsmälleen sama tilanne on kouluissa, tosin siellä joku satunnainen lapsi voi joskus ottaa reilummin porkkanaraastetta. Salaatit on tehty aikuiseen makuun, eli niihin on ympätty mitä erilaisempia ainesosia, jolloin lapset eivät niitä syö. Ja liharuuat ovat eineksiä.

Nämä asiat lienevät itsestäänselvyyksiä lähes kaikille, mutta pakko oli kirjoittaa, jos joku vielä elelee jossain kuplassa. Laittakaa kotona ruokaa siihen malliin, että lapset saavat kasvikset ja vitamiinit kotoa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 08:46"]Olen päiväkodissa töissä, ja ihmettelen edelleen miksi alle 3-vuotiaille tarjotaan salaatissa suuria sipulin/punasipulin siivuja, fetajuustoa, oliiveja, retiisiä?

Itse syön salaattia ja lapsillekin koitan aina tarjota uusia makuja maisteltavaksi ja kannustaa kasvisten syöntiin, mutta ihan oikeasti, nuo ruoka-aineet on niin väkeviä pieneen suuhun!

Ja kyllä, nuo ylläolevat on helppo poimia pois lapsen salaattianoksesta, mutta eikö pienimmille voisi valmistaa miedompia salaatteja, samoin kuin hernekeittopäivänä pienille tarjotaan jauhelihakeittoa.

[/quote]

Meidän 2 vuotias rakastaa mm.fetaa ja sipulia vetelee raakana rouskutus vaan käy. Joten toki pitää kaikkea tarjota, niinhän se suu tottuu.

Vierailija
22/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajatelkaapa, että päiväkotien ruoka on  terveellisempää mitä lapset keskimäärin saavat kotonaan! Tutkimus nimittäin osoittaa, että lapset saavat ravitsemuksellisesti parempaa ruokaa päiväkodissa kuin kotona, keskimäärin siis. Mitä kelvotonta höttöä monissa kodeissa lapsille sitten tarjotaankaan, kun päiväkotien ruokakin on liian hiilihydraattipitoista ja siinä on liian vähän proteiineja.Ehkä jossain kodeissa lapset eivät saa lämmintä ruokaa ollenkaan, vaan leipää ja sipsejä tms.? Olen samaa mieltä, että lisätty sokeri ja makeat välipalat pitäisi saada pois, samoin viljan määrää vähentää välipaloissa. Sehän on pelkästään kustannuskysymys, että saataisiin laadukkaampaa ruokaa päiväkoteihin. Päivähoidon kustannuksista halutaan säästää muutenkin kuin ravinnon osalta, ja vanhemmat tämän hyväksyvät kuvitellen, että varhaiskasvatus on riittävän laadukasta näinkin mitä tällä hetkellä. Kaikilla lapsilla ei ole pätevää lastentarhanopettajaa eikä ymmärretä pedagogisen asiantuntemuksen merkitystä päivähoidossa. Riittääkö vanhemmille se, että lapsi on vaan jossain säilössä oman työpäivän ajan, että lasta voi hoitaa kuka tahansa? Kun oikeasti on tunnustettu pedagogisesti korkeatasoisen päivähoidon vaikutus lapsen kehitykselle ja kouluvalmiuksien kehittymiselle. Lapset eivät tosiaankaan ole tasa-arvoisessa asemassa päivähoitopalveluissa, jotkut saavat loistavaa varhaiskasvatusta, toisille taas hoitopaikan stressitekijät voivat aiheuttaa ja lisätä huono-osaisuutta ja syrjäytymisriskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 08:46"]

Olen päiväkodissa töissä, ja ihmettelen edelleen miksi alle 3-vuotiaille tarjotaan salaatissa suuria sipulin/punasipulin siivuja, fetajuustoa, oliiveja, retiisiä?

Itse syön salaattia ja lapsillekin koitan aina tarjota uusia makuja maisteltavaksi ja kannustaa kasvisten syöntiin, mutta ihan oikeasti, nuo ruoka-aineet on niin väkeviä pieneen suuhun!

Ja kyllä, nuo ylläolevat on helppo poimia pois lapsen salaattianoksesta, mutta eikö pienimmille voisi valmistaa miedompia salaatteja, samoin kuin hernekeittopäivänä pienille tarjotaan jauhelihakeittoa.

[/quote]

Meillä ei (valitettavasti) koskaan tarjota tuollaisia herkkuja, mutta silloin tällöin ruokaan tai salaattiin on lisätty hillosipuleita. Yritäpä niitä pilkkoa 1-vuotiaan suuhun sopivaksi...

Väittäisin kuitenkin, että ateriat ovat niin terveellisiä, kuin sillä rahalla on mahdollista saada. No, nuo välipalat ovat pääsääntöisesti poikkeus. Aamupalalla on aina tarjolla jotain hedelmää/kasvista, lounaalla salaattia/kasvista ja usein jälkiruoaksi joku hedelmä. Välipalat vaihtelevat suklaakiisselistä marjapuuroon. Leipäkin on usein tummaa tai ainakin täysjyvää. Lautasmallin mukaista ruokaa siis ainakin on tarjolla, eri asia sitten on, suostuuko lapset syömään muuta kuin vaaleaa leipää ilman reunoja...

Vierailija
24/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 08:46"]

Olen päiväkodissa töissä, ja ihmettelen edelleen miksi alle 3-vuotiaille tarjotaan salaatissa suuria sipulin/punasipulin siivuja, fetajuustoa, oliiveja, retiisiä?

[/quote]

Sipulia moni lapsi ei syö raakana, mutta nuo muut menee meidän nirsollekin, feta ja oliivit on kaveriperheiden lastenkin herkkua. Jos sinun lapsesi on tottunut mauttomiin salaatteihin, ei se tarkoita että muutkin syövät vain tomaattia-kurkkua-salaatinlehtiä.

[/quote]

Seuraavassa viestissä totesinkin, että poikkeuksia löytyy. Olen seitsemän vuotta ollut päiväkodissa töissä, sen perusteella sanoisin että nuo luettelemani raaka-aineet ei ole pääsääntöisesti lapsille herkkua.

Hienoa jos teillä ja kaveriperheessä ne maistuu! :)

Päiväkodissa suurimmalta osalta salaatit jäävät koskemattomiksi ja siksi ihmettelen kuinka noita väkevimpiä raaka-aineita ei korvata miedommilla (edes alle 3-vuotaiden ryhmässä).

...Niin ja itselläni ei vielä lapsia ole, minä vain työskentelen lasten kanssa.

T. 7&10

[/quote]

Monelta jää ne varsinaiset salaattiainekset syömättä, mutta nämä ihmettelemänne lisukkeet maistuvat, myös pähkinät, siemenet jne. Tuttavapiirin lapsia on viidessä eri päiväkodissa ja loput kotihoidossa, kaikki nirsoilevat jotain salaattiin laitettua, mutta kaikille löytyy joku sellainenkin mitä suostuvat syömään, kun on monipuoliset salaatit.

[/quote]

Huoh. En ole mitään sanonut siemenistä tai pähkinöistä, nehän on oikein neutraalin makuisia ja terveellisiä. Ihmettelin tosiaan vain "väkevien" raaka-aineiden laittamista alle 3-vuotiaiden salaattiin, sillä muutenkin salaatti uppoaa huonosti suurimmalle osalle tuon ikäisiin lapsiin. 

Ja kuten sanoin, niin on oikein hienoa että teidän kaikkien lapsenne syövät monipuolisesti ja ravintorikkaasti. Mutta jos 12 lapsen (edelleen alle 3v.) ryhmässä on YKSI lapsi kenen suurta herkkkua on retiisi, oliivit ja sipuli, niin mielestäni siitä huolimatta tuon ikäisten salaatin voimakkaan makuiset raaka-aineet voitaisiin hyvin korvata vaikka sillä aiemmin mainitsemallani kesäkurpitsalla tai sinun mainitsemillasi pähkinöillä, ei liian väkeviä kumpikaan.

T. 7, 10 ja 20

Vierailija
25/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erittäin epäluuloinen lapsi, eikä suostu maistamaan mitään uutta, ei syö hedelmiä tai vihanneksia. Kotona on todellakin tarjottu kymmeniä kertoja eri laatuja mutta suostuu korkeintaan viemään hedelmän huulilleen tai hiukan nuolaisemaan. Ikää on 2v ja en todellakaan aio väkisin työntää mansikoita lapsen suuhun. Tavallista kotiruokaa syö mielellään ja siihen saa olla sekoitettuna kasviksia mutta kurkut ja tomaatit kaivaa lautaselta pöydälle.

Vierailija
26/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eläinrasva on demonisoitu tässä puskauskovaisten maassa, ei laitoksissa voi tarjoilla muuta kuin rasvatonta maitoa, teollisia margariinisipaisuja ja teollista kasvirasvaa ruuanvalmistukseen. Kalorit kuitenkin pitää jotenkin saada kasaan, siksi lapsillekin syötetään halpaa ja hyvinsäilyvää sokeria eri muodoissaan. Virallisista ravitsemussuosituksista johdetuissa laitosruokakriteereissä pääpaino onkin sillä, ettei tarjottavasta ruuasta löydy eläinrasvaa tai suolaa. Proteiinin, vitamiinien ja hivenaineiden määrillä ei ole väliä. Hurraa Suomi ja onnea kasvavalle sukupolvelle sairauksiensa kanssa.

Vierailija
27/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pph ja olen miettinyt teenkö väärin kun en seuraa pph. Ruoka listaa. Se sisältää viljaa aamulla, lounaalla ja välipalalla. Sitten pitsaa, pullaa, kaakaoo ja muuta täysin turhaa.

Meillä muuten lapset syövät erittäin mielellään salaattia ja kasviksia, ne menevät aina ensimmäisenä.

Kaikille laitan kaikkea vaikka tietäisin ettei syö, yleensä kuitenkin maistavat. Lisäksi annan ruokaa tehdessä maistiaisia jolloin kaikki haluavat maistaa ihan mitä vain mikä ei lautaselta välttämättä uppoaisi.

Sokerista jogurttia saavat harvakseltaan, itse teen rahkat joissa on paljon marjoja.

Aamupuuroon lisään aina kylmäpuristettua oliiviöljyä ja nokareen voita, joskus marjoja tai sosetta, mutten koskaan ole laittanut sokeria. Leipä on pääasiassa ruis tai jyväistä leipää. Vaaleaa harvoin ja valkoista ei koskaan.

Käytän myös luomua esim. Lihassa, munassa, marjoissa, hedelmissä, kasviksissa ja maidossa.

Olen täysin yllättynyt tästä ketjusta!

Vierailija
28/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 08:46"]Olen päiväkodissa töissä, ja ihmettelen edelleen miksi alle 3-vuotiaille tarjotaan salaatissa suuria sipulin/punasipulin siivuja, fetajuustoa, oliiveja, retiisiä?

[/quote]

Meidän 2 vuotias rakastaa mm.fetaa ja sipulia vetelee raakana rouskutus vaan käy. Joten toki pitää kaikkea tarjota, niinhän se suu tottuu.

[/quote] heh, arvasin, että tänne ilmestyy heti fetamammoja, joistra on hienointa, että heidän lapset syö fetaa ja oliiveja :-)

Vierailija
30/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kieltämättä sen ruokalistan perusteella kuvittelin että lapset söisivät suurin piirtein lautasmallin mukaan, ikävä jos näin ei ole. Kotona onneksi syövät vihanneksia ja hedelmiä mielellään, mutta onhan se totta että laitosruoka on aina laitosruokaa.

Se mikä itseäni vähän ihmetyttää on luomun suurehko määrä - siihen nähden että joku luomumakaroni nyt ei ole ravitsemuksellisesti tai maun puolesta yhtään sen kummempaa kuin tavallinen makaroni, soisin ne rajalliset määrärahat käytettävän johonkin muuhun.

Vierailija
31/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös kasvattajista, mitä siihen lapsen lautaselle laittaa tai jättää laittamatta. Olin avustajana yhden vuoden päiväkodissa ja osa pienten kasvattajista ei edes laittanut lasten lautaselle salaattia tai tarjonnut tuorevihanneksia. Kun itse tein lasten lautasannoksia, laitoin kaikkea tarjolla ollutta vähän. Minulle välillä sanottiin, ettei kannata jotain laittaa, kun ne maistuu pahalle (sen aikuisen mielestä)! Minusta olisi ollut hyvä antaa edes maistaa salaattia, vaikka sitä sitten olisi jäänytkin syömättä ja kuitenkin salaatit ja kasvikset sisältää vitamiineja ym. tärkeitä aineita.

Vierailija
32/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuripa tästä syystä meidän lapsi söi aamulla kotona täyslihaleikkelettä tai kananmunaa, juustoa, kasviksia, marjoja ja nokareen voita ennenkuin vein aamupuurolle tarhaan. 

Vierailija
33/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuripa tästä syystä meidän lapsi söi aamulla kotona täyslihaleikkelettä tai kananmunaa, juustoa, kasviksia, marjoja ja nokareen voita ennenkuin vein aamupuurolle tarhaan. 

Vierailija
34/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä munkin 2-vuotias rakastaa raakaa sipulia ja esim vahvinta tabaskoa juo suoraan pullosta jos silmä välttää. Yleisesti ottaen mitä tulisempaa sitä parempaa. Mutta en silti ajattele että tarhassa kannattaa niitä vahvoja makuja tarjota, kun totuus kuitenkin on Se, että vaikka min poika niitä söisi onnessaan, suurin osa lapsista jättää syömättä.

En muuten ole ikinä myöskään ymmärtänyt että koulussa tarjotaan kesäkeittoa. Muistan omana kouluaikanani 1-9 luokilla näin kaikkien vuosien aikana vain YHDEN Lapsen syövät sitä. Se poika rakasti kesäkeittoa ja söin monta lautasellista, mutta koko koulun sadat muut oppilaat jättivät syömättä, söivät näkkärin ja loppupäivästä olivat nälästä ihan kärttyisiä. Hirveä määrä menee hukkaan rahaa, kun tehdään ruokaa, josta 99% voisi heittää suoraan roskiin, kun ei sitä kukaan kuitenkaan syö

Vierailija
35/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa se oppi tulee. Omat lapset syö kotonakin raasteita ja juureksia eri muodoissa tarjottuna. Kuorii perunansa ja opettelee myös itse laittamaan salaatteja.

Esikoinen on neljännellä ja on lähes ainoita jotka syö ruokaa lisää, myös salaatteja. Tästä on aikanaan poikaa myös tarhassa kehuttu. Syö paljon ja terveellistä. Muttei se oppi juurikaan sieltä tarhasta tai koulusta tule.

Kokkina taas tiedän keittiöstä sen, että yleisesti ottaen tehdään pääruoka joka sopii lähes kaikille, sitten erikseen otetaan huomioon allergikot joille tehdään oma ruoka. Jos sinä ap olet paikassa jossa ruoka on selvästi huonoa niin sinä varmasti teet asiasta mekkalan ja nostat asian vaikkapa julkiseen keskusteluun tai päättäjille sanaa. Mutta noin paljon se kiinnostaa.. Joten menee provon piikkiin. ;)

Vierailija
36/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 08:35"]

Olen ollut päiväkodeissa ja kouluissa töissä vuosikaudet ja syönyt siellä joka päivä. Siinä sulle lähdettä.

ap

[/quote]

Harhojako olen nähnyt koulun ruokalassa, siis vihreää myös nyt jo monta vuotta :)

Vierailija
37/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen ei välttämättä ole mikään pelastus täsä ruoka-asiassa. Bisnestä siellä tehdään ja halutaan mahd alhaisilla kuluilla tuottaa päivähoitoa. Ei tod. kannata uskoa etä yksityiset päiväkodit, joiden valvontakin on Suomessa vielä vähän niin ja näin, olisivat automaattiisesti jotenkin parempia.

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 10:09"]

Vaatikaa vaatikaa! Ja viekää kakaranne yksityiselle paukapäät!!

[/quote]

Vierailija
38/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa jossa olen töissä (yksityinen) salaattia ihan taatusti saa ottaa sen puoli lautasta ja voisimme vaikka itsekin laittaa sen määrän lapsen lautaselle. Mutta kättä pystyyn nyt se, kenen lapsi söisi tuon puoli lautasta salaattia? Pelkkää ruoan haaskausta olis kun menisi jätteeseen. Koska meidän päiväkodissa ei pakotettaisi lasta syömään sitä puolta lautasta kasviksia. Sen sijaan salaattia laitetaan pieni määrä jonka kaikki syövät tai ainakin maistavat. Osa on oppinut tällä tavalla tykkäämään salaatista ja ne jotka eivät, maistavat silti mukisematta. Näin kaikille kiva. Jos joku vanhempi on huolissaan lapsensa vitamiinien saannista salaattivajauksen takia, kokeilkoot kotona saada lasta sitä syömään. Lapsi, joka ei sitä kotona puolta lautasta syö, ei tee sitä päiväkodissakaan. Emme ole mikään taikamaa. Piste.

Vierailija
39/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 18:57"]

Päiväkodissa jossa olen töissä (yksityinen) salaattia ihan taatusti saa ottaa sen puoli lautasta ja voisimme vaikka itsekin laittaa sen määrän lapsen lautaselle. Mutta kättä pystyyn nyt se, kenen lapsi söisi tuon puoli lautasta salaattia? Pelkkää ruoan haaskausta olis kun menisi jätteeseen. Koska meidän päiväkodissa ei pakotettaisi lasta syömään sitä puolta lautasta kasviksia. Sen sijaan salaattia laitetaan pieni määrä jonka kaikki syövät tai ainakin maistavat. Osa on oppinut tällä tavalla tykkäämään salaatista ja ne jotka eivät, maistavat silti mukisematta. Näin kaikille kiva. Jos joku vanhempi on huolissaan lapsensa vitamiinien saannista salaattivajauksen takia, kokeilkoot kotona saada lasta sitä syömään. Lapsi, joka ei sitä kotona puolta lautasta syö, ei tee sitä päiväkodissakaan. Emme ole mikään taikamaa. Piste.

[/quote]

o/

Vierailija
40/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 18:57"]

Mutta kättä pystyyn nyt se, kenen lapsi söisi tuon puoli lautasta salaattia? 

[/quote]

o/

Mutta sen pitää olla tuoretta, raikasta ja päällä loraus oliiviöljyä. Sokerivedellä kostutettu porkkanaraaste ei ole salaatti.