Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eihän kukaan kuvittele että päiväkodeissa syötäisiin lautasmallin mukaisesti?

Vierailija
22.07.2014 |

Törmäsin yhdellä keskustelupalstalla oletukseen, että päiväkodeissa lapset ruokittaisiin lautasmallin mukaisesti, ja lautasella olisi puoet kasviksia. Ei kai kukaan oikeasti voi olettaa näin? Jossain haavemaailmassa pitää elää. Tässä faktaa: keitoissa, laatikoissa ja liharuuissa EI ole kasviksia allergioiden takia ja lämpimiä kasvislisukkeita EI ole. Lapset pääsääntöisesti syövät kehnosti salaatteja, joten vaikka niitä olisikin tarjolla, niitä laitetaan lautaselle vain erittäin vähän. Hyvin usein salaatin tilalla on esim. säilykepunajuurta. 

Täsmälleen sama tilanne on kouluissa, tosin siellä joku satunnainen lapsi voi joskus ottaa reilummin porkkanaraastetta. Salaatit on tehty aikuiseen makuun, eli niihin on ympätty mitä erilaisempia ainesosia, jolloin lapset eivät niitä syö. Ja liharuuat ovat eineksiä.

Nämä asiat lienevät itsestäänselvyyksiä lähes kaikille, mutta pakko oli kirjoittaa, jos joku vielä elelee jossain kuplassa. Laittakaa kotona ruokaa siihen malliin, että lapset saavat kasvikset ja vitamiinit kotoa.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 08:46"]

Olen päiväkodissa töissä, ja ihmettelen edelleen miksi alle 3-vuotiaille tarjotaan salaatissa suuria sipulin/punasipulin siivuja, fetajuustoa, oliiveja, retiisiä?

Itse syön salaattia ja lapsillekin koitan aina tarjota uusia makuja maisteltavaksi ja kannustaa kasvisten syöntiin, mutta ihan oikeasti, nuo ruoka-aineet on niin väkeviä pieneen suuhun!

Ja kyllä, nuo ylläolevat on helppo poimia pois lapsen salaattianoksesta, mutta eikö pienimmille voisi valmistaa miedompia salaatteja, samoin kuin hernekeittopäivänä pienille tarjotaan jauhelihakeittoa.

[/quote]

no makuja on monenlaisia ja hyvä tottua jo pienenä, oma poikani 2v syö kaikkia edellä mainitsemiasi ruokia.

itsekin olen päiväkodissa töissä ja väittäisin ett kotioloista tulee se mitä lapsi syö ja mitä ei.. Jos kotona ei saa muuta kuin kurkkua ja tomaattia niin tottakai vierastaa kaikkia muita kasviksia ja ei mielellään niitä maista.

kuitenkin aina pienten ryhmässä missä itse olen työskennellyt on annettu lapsille maistiaisen kokoinen salaattiannos, mut ne ketkä tykkää saa sit reilusti. Ja meil on usein ollu jos keitto ruoka niin joku hedelmä/vihannes pala ruuan jälkeen..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla