Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työkaveri tuoksuu vienosti parfyymille, esitätkö että saat kohtauksen?

Vierailija
16.07.2021 |

Siis että jos tuoksu on hyvin heikko, vain aavistus, ei päällekäyvä ollenkaan vaan pikemminkin sellainen pakeneva ja vaikeasti edes havaittava ellei mene liian lähelle, niin kun haistat aavistuksen tätä olematonta tuoksua, alatko hyperventiloida näyttävästi ja pidellä päätäsi toivoen ettei migreeni yllätä?

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tämä hajusteasia vaatii mukautumista molemmilta osapuolilta. Itse rakastan tuoksuja, mutta voin ihan hyvin olla käyttämättä parfyymiä työpaikalla ja käyttää töissä hajusteetonta käsirasvaa tms. Pyykkiaineenkin voisin vaihtaa hajusteettomaan. Mutta siinä vaiheessa mennään jo yli, kun aletaan vaatia työkavereita vaihtamaan koko hygieniatuoterepertuaarinsa shampoita, suihkugeelejä ja deodorantteja myöten hajuttomiin. Hajusteyliherkät eivät voi olettaa tai vaatia, että koko maailma tanssii heidän pillin mukaan. Vähän pitää pystyä sietämään epämukavuuksia.

Vierailija
82/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyperventiloi, vaan joudun siirtymään muualle. 

Sinun nenääsi vieno tuoksu on minun supertarkalle nenälleni kuin kauhistuttava jätekasa, johon on useampi kissa pissannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hyperventiloi, vaan joudun siirtymään muualle. 

Sinun nenääsi vieno tuoksu on minun supertarkalle nenälleni kuin kauhistuttava jätekasa, johon on useampi kissa pissannut.

Hajusteyliherkillä ei tutkimusten mukaan ole yhtään sen tarkempi hajuaisti kuin muillakaan. He eivät vain totu samalla tavalla hajuihin kuin "normaalit" ihmiset.

Vierailija
84/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astmaiselle / hajusteallergikolle / migreeniintaipuvaisille se sinun aavistuksesi on karmea löyhkä.

Migreeni voi alkaa vaikka siitä, että joutuu samaan hissiin henkilön kanssa, jonka vaatteet tuoksuvat pyykkiaineelle.

Äitini migreenikohtaushajusteallergiat parani kuin taikaiskusta kun hän menetti hajuaistinsa. Joten joo, vähän vaikea uskoa näitä hyperventiloijia.

Vierailija
85/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyperventiloi vaan todennäköisesti kysyn että mikä ihanuus täällä tuoksuu, ilmianna tuoksusi välittömästi!

Vierailija
86/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junttia käyttää hajuvettä vuonna 2021.

Ei ole, se mikä on junttia on lialle ja eritteille haiseminen. Yök🤮

Mutta noin muuten, tyylitöntä on käyttää epäsopivaa hajustetta tilanteeseen nähden. Eli aina samaa tuoksua, oli koulussa tai kauppakeskuksessa tai hautajaisissa tai polttareissa. Se on tyylitöntä. Tuoksuminen on taitolaji ja tuoksumalla sopivasti eri tilanteissa, osoitat että handlaat käyttäytymisnormit. Tuoksut voivat tuoda kantajalleen myös itsevarmuutta.

Vierailija
87/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astmaiselle / hajusteallergikolle / migreeniintaipuvaisille se sinun aavistuksesi on karmea löyhkä.

Migreeni voi alkaa vaikka siitä, että joutuu samaan hissiin henkilön kanssa, jonka vaatteet tuoksuvat pyykkiaineelle.

Äitini migreenikohtaushajusteallergiat parani kuin taikaiskusta kun hän menetti hajuaistinsa. Joten joo, vähän vaikea uskoa näitä hyperventiloijia.

Tuoksuyliherkkyys paranee kun hajuaisti lähtee, migreeni ei parane mutta hajut eivät voi enää laukaista kohtausta. Hajusteallergia taas ei katoa minnekkään koska se ei liity tuoksuun vaan kosketukseen.

Vierailija
88/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen se, joka usein tuoksuu jollekin, joten en. Mun lähelläni on kyllä tehty noin, mikä hauskaa, koska se syy miksi tuoksun ei yleensä ole parfyymi, vaan saippua. Ilmeisesti Suomessa ei saisi nykyään tuoksua puhtaalle.

Vierailija
89/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuoksullisen saippuapesun jälkeen haise puhtaalle vaan sille tuoksukemikaalille. Miksi halutaan lisätä keinotekoisia kemikaaleja elämään? Lisäaineita, säilöntäaineita ym. keinotekoisia kemikaaleja saa nykyään ihan liikaa muovipakkauksista, leluista, rakennusmateriaalien päästöistä sisäilmaan, ruuan mukana jne. Jossain taisi joskus olla juttu, että hajusteettomien (ja säilöntäaineettomien) tuotteiden raaka-aineet ovat parempilaatuisia kuin hajustettujen. Kun ei ole sitä hajustetta peittämässä raaka-aineiden omia hajuja, täytyy raaka-aineiden olla laadukkaita.

Vierailija
90/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En valita hajuista, mutta sairastun niistä siitä huolimatta ja aivan sama pidänkö tuoksusta vai en. Hengenahdustukseen auttaa astmalääkkeet, mutta migreeniin ei mikään. Töissä käydessä on migreeni noin 20pv/kk, lomalla 1-2 päivänä.

Mutta kiva että teillä on oikeus käyttää hajusteita. Toivon, että tekin saatte myöhemmin kokea tämän saman.

Pitäsköhän sun hakeutua työkyvyttömyyseläkkeelle? Kuulostaa sen verran pahalta.

Hyvänen aika, ei tuosta syystä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, koska tilanteen ratkaiseminen vaatii vain pieniä toimenpiteitä työnantajalta. Ne ei luultavasti maksa mitään. Ihmisillä on kyllä kummia käsityksiä eläkkeelle pääsemisen ehdoista.

Hyvänen aika, jos on 20 päivää kuussa työkyvytön migreenin vuoksi niin aivan varmasti pääsee.

Ellei sitten tosiaan ole ”migreeni” jota huudellaan töissä 20 päivänä kuussa, ihan vaan kiusatakseen.

Ei todellakaan pääse, kun niiden migreenikohtausten aiheuttaja on tiedossa ja se on vieläpä helppo poistaa. Työnantaja laistaa tuossa velvollisuutensa ja niin tuntuu tekevän myös työterveyshuolto.

Oletko sinä vakutuusyhtiön lääkäri, joka tekee päätöksiä työkyvyttömyyseläkkeistä? Jos olet, niin tiedät kyllä kriteerit, millä pääsee eläkkeelle.

Ai miten on ”helppo poistaa”?

Vierailija
91/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, että tuoksuja käyttävät sanovat etteivät halua haista paskalle ja eritteille eli jos jättävät tuoksut pois, tulee nämä hajut heissä esiin. Eikö kannattaisi mieluummin panostaa omaan peseytymiseen ja hygieniaan kuin paskan hajun peittämiseen?

Vierailija
92/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En valita hajuista, mutta sairastun niistä siitä huolimatta ja aivan sama pidänkö tuoksusta vai en. Hengenahdustukseen auttaa astmalääkkeet, mutta migreeniin ei mikään. Töissä käydessä on migreeni noin 20pv/kk, lomalla 1-2 päivänä.

Mutta kiva että teillä on oikeus käyttää hajusteita. Toivon, että tekin saatte myöhemmin kokea tämän saman.

Hyvänen aika, ei tuosta syystä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, koska tilanteen ratkaiseminen vaatii vain pieniä toimenpiteitä työnantajalta. Ne ei luultavasti maksa mitään. Ihmisillä on kyllä kummia käsityksiä eläkkeelle pääsemisen ehdoista.

Hyvänen aika, jos on 20 päivää kuussa työkyvytön migreenin vuoksi niin aivan varmasti pääsee.

Ellei sitten tosiaan ole ”migreeni” jota huudellaan töissä 20 päivänä kuussa, ihan vaan kiusatakseen.

Ei todellakaan pääse, kun niiden migreenikohtausten aiheuttaja on tiedossa ja se on vieläpä helppo poistaa. Työnantaja laistaa tuossa velvollisuutensa ja niin tuntuu tekevän myös työterveyshuolto.

Oletko sinä vakutuusyhtiön lääkäri, joka tekee päätöksiä työkyvyttömyyseläkkeistä? Jos olet, niin tiedät kyllä kriteerit, millä pääsee eläkkeelle.

Jos ongelmana on työkavereiden käyttämät hajusteet tai vessan voimakkaasti haiseva saippua, niin työnantaja järjestää hänelle työskentelytilat, jossa ei tarvitse olla muiden kanssa yhdessä ja hommaa vessaan hajustamattoman saippuan. Ja kas, työkyvyssä ei ole enää mitään alenemaa.

Vierailija
93/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, että tuoksuja käyttävät sanovat etteivät halua haista paskalle ja eritteille eli jos jättävät tuoksut pois, tulee nämä hajut heissä esiin. Eikö kannattaisi mieluummin panostaa omaan peseytymiseen ja hygieniaan kuin paskan hajun peittämiseen?

Päässäsi on sanuttu noin. Minä ainakaan en haise hieltä enkä paskalta, kun laitan parfyymia. Itse haiset, et vaan enää haista omaa löyhkääsi.

Vierailija
94/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ongelmana on työkavereiden käyttämät hajusteet tai vessan voimakkaasti haiseva saippua, niin työnantaja järjestää hänelle työskentelytilat, jossa ei tarvitse olla muiden kanssa yhdessä ja hommaa vessaan hajustamattoman saippuan. Ja kas, työkyvyssä ei ole enää mitään alenemaa.

Ai jos on esim päiväkodissa, terveyskeskuksessa, kampaamossa, missä tahansa ihmisten kanssa työskentelemässä niin työnantaja varaa oman tilan ja ostaa vessaan uuden saippuan.

Guess again.

Vierailija
95/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta noin muuten, tyylitöntä on käyttää epäsopivaa hajustetta tilanteeseen nähden. Eli aina samaa tuoksua, oli koulussa tai kauppakeskuksessa tai hautajaisissa tai polttareissa. Se on tyylitöntä. Tuoksuminen on taitolaji ja tuoksumalla sopivasti eri tilanteissa, osoitat että handlaat käyttäytymisnormit. Tuoksut voivat tuoda kantajalleen myös itsevarmuutta.

Yritätkö peittää lian hajun niillä hajusteilla? Sitä tehtiin joskus keskiajalla.

Vierailija
96/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jos on esim päiväkodissa, terveyskeskuksessa, kampaamossa, missä tahansa ihmisten kanssa työskentelemässä niin työnantaja varaa oman tilan ja ostaa vessaan uuden saippuan.

Guess again.

Asiakaspalvelutöissä oleville työnantaja voi etsiä työ, jossa ei olla asiakkaiden kanssa tekemisissä. Kampaajat joutuvat kouluttautumaan uudelleen tai he voivat perustaa hajusteettoman kampaamon. Isoissa kaupungeissa on allergisille lapsille omia päiväkoteja tai osastoja, joissa ei sallita hajusteitakaan.

Itse hommasin omalla työpaikalla yhteen vessaan oma saippuapullon ja kirjoitin siihen tussilla, että Minnan henk.koht. saippua. Kummasti se kelpasi muillekin.

Vierailija
97/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö peittää lian hajun niillä hajusteilla? Sitä tehtiin joskus keskiajalla.

Käyn suihkussa, peseydyn ja laitan sen jälkeen parfyymia. Siitä voit päätellä.

Vierailija
98/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää se, kun hajustettuja pyykinpesuaineita ja hajuvesiä käyttävät tartuttavat ne tuoksunsa tuoleihin ja niistä sitten hajut tarttuu omiin vaatteisiin. Tai jos joku laittaa takkinsa naulakkoon niin, että se koskettaa mun takkia. Aina ei edes saa niitä hajuja pois edes pesussa saati tuulettamalla. Mulla meni yksi parempi nahkatakki kerran täysin pilalle, kun eräs nuori mies, joka kävi tuuraamassa mun työpisteellä oli laittanut takkinsa naulakossa mun takin päälle.

Jos joku kaataa vaikka punaviinit jonkun vaatteille, on hyvien tapojen mukaista korvata puhdistus. Mut jos hajuilla pilaa toisen vaatteet, niin oot vaan rasittava draamailija... 

Vierailija
99/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse käyttänyt murkkuikisestä lähtien hajuvesiä, joskin ainakin omasta mielestäni suht raikkaita, makeat myski tai vaniljapommit eivät ole koskaan olleet mun juttu. Harmikseni näin viisikymppisenä olen huomannut itsekin herkistyneeni, jotkut tuoksut aiheuttavat kielen turpoamista ja kutinaa kurkussa, tunnen tämän heti laittaessani epäsopivaa tuoksua.

En kuitenkaan ole lähtenyt tuoksuttomalle linjalla juurikin siedättymisen vuoksi, käytän edelleen tuoksullista saippuaa, sampoota ja deodoranttia, lisäksi olen löytänyt hajuveden, jota ajoittain käytän ilman ongelmia. Olen sitä mieltä, että mikäli siirryn hajuttomaan ympäristöön, vaivani hankaloituu. Ja maailmahan ei ole tuoksuton.

Omalla työpaikallani "allergikko" saa oireita muiden tuoksuista, itsellään pyykinpesu/huuhteluainetta, joka tuoksuu puolentoista metrin päähän.

Daa, jospa se ei ole allerginen just sille aineelle, joka hajustaa sen oman pyykin, mutta monille muille hajustekemikaaleille on? Itsekin myönsit, että vaan jotkut tuotteet saa sut itsesi oireilemaan, ja käytät sit sellaisia tuoksuja josta et oireita saa 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Vaan jos itse kärsii tuoksuista ja tuo tämän esille, miksi käyttää itse vahvoja huuhteluaineita, jotka  voivat aiheuttaa toisille reaktioita? Ei tuoksuton linja pitäisi sitten koskea kaikkia?

No esim. siksi, että kaikista itselle soveltuvista tuotteista ei ole olemassa hajusteetonta versiota. Jos on jo valmiiksi rajoitteita sen kanssa mitä oma iho ja nenä sietää, eikä kukaan lähipiirissä tai työpaikalla ole valittanut, niin miksi pitäisi rajoittaa valikoimaansa vielä lisää vain sen takia, että joku tuntematon henkilö jossain voi saada oireita jostain? Eri asia sitten, jos on tiedossa henkilö joka tietyistä aineista oireilee.

Mulla on paha astma ja miehellä ja yhdellä lapsella on niin herkät ihot, että vain yksi huuhteluaine ja yksi pesuaine sopii koko perheelle. Siinä pesuaineessa on joku pikku aromi, mutta minkäs teet. Meillä ei ole vaihtoehtona vaihtaa pesuainetta, koska sitten mulla on astmakohtaus tai muilla iho rikki.

Ja aika ongelma on sekin, että tuolle lapselle sopii tasan yksi lasten aurinkorasva. Arvatkaa onko siinä joku hajuste, jota taas yksi hoitaja ei nyt yhtäkkiä millään siedä. Samaa rasvaa ollaan käytetty vuosia ilman ongelmia.

Vierailija
100/128 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti allergia- ja astmaliiton suosittelemat tuotteet eivät ole tuttuja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi