Jos työkaveri tuoksuu vienosti parfyymille, esitätkö että saat kohtauksen?
Siis että jos tuoksu on hyvin heikko, vain aavistus, ei päällekäyvä ollenkaan vaan pikemminkin sellainen pakeneva ja vaikeasti edes havaittava ellei mene liian lähelle, niin kun haistat aavistuksen tätä olematonta tuoksua, alatko hyperventiloida näyttävästi ja pidellä päätäsi toivoen ettei migreeni yllätä?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työpaikalla ehdoton hajustekielto. Ovilla lukee "tulethan tuoksuttomana". Tätä myös noudatetaan. Hajusteet ovat täysin tarpeettomia. Puhdas ihminen tuoksuu parhaalta, mutta jos olisi pakko valita hienhaju tai parfyymi/partavesi, valitsisin ehdottomasti hienhajun. Hienhajusta en saa päänsärkyä eivätkä silmät ja nenä ala vuotamaan.
Minulla aktivoituu oksennusrefleksi ja tulee huono olo. En voi sietää hien hajua.
Suihkutan aina ilmaan parfyymia siinä huoneessa, jossa on hieltä haiseva kollega. Sanon vaan että haisee niin pahalta etten voi olla ja sitten suihkutan. Minulla on aina käsilaukussa pari Dolce&cabbanaa.
Vierailija kirjoitti:
En valita hajuista, mutta sairastun niistä siitä huolimatta ja aivan sama pidänkö tuoksusta vai en. Hengenahdustukseen auttaa astmalääkkeet, mutta migreeniin ei mikään. Töissä käydessä on migreeni noin 20pv/kk, lomalla 1-2 päivänä.
Mutta kiva että teillä on oikeus käyttää hajusteita. Toivon, että tekin saatte myöhemmin kokea tämän saman.
Pitäsköhän sun hakeutua työkyvyttömyyseläkkeelle? Kuulostaa sen verran pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valita hajuista, mutta sairastun niistä siitä huolimatta ja aivan sama pidänkö tuoksusta vai en. Hengenahdustukseen auttaa astmalääkkeet, mutta migreeniin ei mikään. Töissä käydessä on migreeni noin 20pv/kk, lomalla 1-2 päivänä.
Mutta kiva että teillä on oikeus käyttää hajusteita. Toivon, että tekin saatte myöhemmin kokea tämän saman.
Hyvänen aika, ei tuosta syystä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, koska tilanteen ratkaiseminen vaatii vain pieniä toimenpiteitä työnantajalta. Ne ei luultavasti maksa mitään. Ihmisillä on kyllä kummia käsityksiä eläkkeelle pääsemisen ehdoista.
Naiset usein parfyymipommeja! Ovatko syöneet sen putelin? Kadulla nainen kävelee vastaan ja ohittaa niin hajupilvi tulee 2m päässä perässä 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, ei tuosta syystä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, koska tilanteen ratkaiseminen vaatii vain pieniä toimenpiteitä työnantajalta. Ne ei luultavasti maksa mitään. Ihmisillä on kyllä kummia käsityksiä eläkkeelle pääsemisen ehdoista.
Hyvänen aika, jos on 20 päivää kuussa työkyvytön migreenin vuoksi niin aivan varmasti pääsee.
Ellei sitten tosiaan ole ”migreeni” jota huudellaan töissä 20 päivänä kuussa, ihan vaan kiusatakseen.
Vierailija kirjoitti:
Hae sairauseläkettä tai ryhdy yrittäjäksi. Työnantaja parka.
Voin kertoa ettei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle migreenien takia. Ei todellakaan! Mullakin vain otettu lisää estolääkkeitä käyttöön ja nostettu edellisiä. Kiva olla zombie suurimman osan ajasta, mut hei, kaikilla on oikeus käyttää hajusteita eikä siitä heidän mielestään mitään vakavaa seuraa. Sitten kun rysäytän migreenipäissäni sun päälle ja halvaannut kaulasta alaspäin, ni olet varmaan edelleen samaa mieltä, et sulla on oikeus. Äläkä sano, et älä aja autoa migreenissä, kun se on täysin mahdotonta, koska kaikilla on oikeus käyttää hajusteita, mä en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta pakko käydä autolla töissä, koska töistä saa rahaa eikä julkisia kulje ja liian pitkä matka pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa ettei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle migreenien takia. Ei todellakaan! Mullakin vain otettu lisää estolääkkeitä käyttöön ja nostettu edellisiä. Kiva olla zombie suurimman osan ajasta, mut hei, kaikilla on oikeus käyttää hajusteita eikä siitä heidän mielestään mitään vakavaa seuraa. Sitten kun rysäytän migreenipäissäni sun päälle ja halvaannut kaulasta alaspäin, ni olet varmaan edelleen samaa mieltä, et sulla on oikeus. Äläkä sano, et älä aja autoa migreenissä, kun se on täysin mahdotonta, koska kaikilla on oikeus käyttää hajusteita, mä en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta pakko käydä autolla töissä, koska töistä saa rahaa eikä julkisia kulje ja liian pitkä matka pyörällä.
Hullut haistaa mitä haistaa, mistä niitä kaikkia pipipäitä tietää, mitä ovat haistavinaan.
Mulla ei ole tapana esittää reaktioita. Jos saan jonkun hajuvedestä hengenahdistusta, niin se on todellista. Mulla on astma enkä voi sille mitään jos alkaa ottamaan henkeen. Myös pää voi tulla kipeäksi. Käytän itsekin välillä hajuvettä, mutta en liian voimakkaan tuoksuista. Teinityttärellä on joku hajuvesi joka saa mulla aikaan hengenahdistusta, yksikin suihkaus on voimakas. Jotkut taas lisää ja lisää hajuvettä vähän väliä eivätkä tajua, että yksi suihkaus riittää. Sitä ei itse haista, mutta kyllä muut haistavat! Liikaa laitettu hajuvesi ei enää tuoksu vaan se haisee pahalta.
Toinen ”ongelma” teinin kanssa on se, että kun neiti pesee itse pyykkiä niin on monesti laittanut liikaa pesuainetta ja koko kylppäri sitten lemuaa kun pyykit sielä kuivuu. Jos samassa koneellisessa on ollut mun vaatteita, niin joudun pesemään ne uudestaan koska silmiä kirveltää ja tulee hengenahdistusta. Useasti olen sanonut, että vähemmän pesuainetta riittää. Ratkaisin ongelman ostamalla hajusteetonta pesuainetta.
Joku mieto tuoksu ei aiheuta mitään reaktiota enkä ala esittämään, että sellaisia tulee. Tuollaiset esittäjät tuovat vain ongelmia niille joilla oikeasti ne hajut ja tuoksut aiheuttaa päänsärkyä yms.
Vierailija kirjoitti:
Naiset usein parfyymipommeja! Ovatko syöneet sen putelin? Kadulla nainen kävelee vastaan ja ohittaa niin hajupilvi tulee 2m päässä perässä 😅
Joo, kuule, oon nielassu. Ja mua ei kiinnosta sinun mielipiteesi hyttysen paskan vertaa. Eikä muidenkaan, sillä pidän itse siitä miltä tuoksun. Jos joku minulle tärkeä ihminen saisi oireita minun käyttämästä parfyymista, siedättäisin häntä siihen.
Viereailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kuule, oon nielassu. Ja mua ei kiinnosta sinun mielipiteesi hyttysen paskan vertaa. Eikä muidenkaan, sillä pidän itse siitä miltä tuoksun. Jos joku minulle tärkeä ihminen saisi oireita minun käyttämästä parfyymista, siedättäisin häntä siihen.
Oletko todellakin noin tyhmä?!? Siedättäisin häntä siihen... Etkö tajua, että kaikkialla siedättyy hajusteille? Kumma miten silti on edelleen hajusteherkkiå ihmisiä. Ja meitä hulluja draamailijoita on myös muualla kuin Suomessa. Esim. Eva Longoria ja Beyonce kärsivät siitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myös tuollainen migreenisaikuttaja. Kolmen viikon listassa kaksi, kolme kertaa saikulla. Saikulla nähty kaupoissa kiertelemässä ja ei ole siellä vinkunut ja horjunut tuskasta kosmetiikkaosastolla
Kumma, kun työkaverin saippuasta tulee kohtaus, mutta samaa saippuaa voi nuuskia saikulla kaupassa
Olen itse käyttänyt murkkuikisestä lähtien hajuvesiä, joskin ainakin omasta mielestäni suht raikkaita, makeat myski tai vaniljapommit eivät ole koskaan olleet mun juttu. Harmikseni näin viisikymppisenä olen huomannut itsekin herkistyneeni, jotkut tuoksut aiheuttavat kielen turpoamista ja kutinaa kurkussa, tunnen tämän heti laittaessani epäsopivaa tuoksua.
En kuitenkaan ole lähtenyt tuoksuttomalle linjalla juurikin siedättymisen vuoksi, käytän edelleen tuoksullista saippuaa, sampoota ja deodoranttia, lisäksi olen löytänyt hajuveden, jota ajoittain käytän ilman ongelmia. Olen sitä mieltä, että mikäli siirryn hajuttomaan ympäristöön, vaivani hankaloituu. Ja maailmahan ei ole tuoksuton.
Omalla työpaikallani "allergikko" saa oireita muiden tuoksuista, itsellään pyykinpesu/huuhteluainetta, joka tuoksuu puolentoista metrin päähän.
Vierailija kirjoitti:
Näistä kommenteista taas huomaa että on ok haista hielle ja paskalle mutta ei puhtaalle ja hyvälle.
Puhtaus ei haise eikä tuoksu millekkään. Paskan hajuako itse peität hajusteilla? Miksi et peseydy?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuollainen työkaveri. Koskaan ei saa kohtausta, kun partavedessä uinut pomo tulee paikalle. Mutta vähänkin jos naisten suihkusaippua tuoksastaa, niin alkaa kiskomaan ikkunoita auki.
Siis jos reagoi vaan muutamiin hajustekemikaaleihin (eli vaikka niihin, joita yleisesti käytetään naisten suihkusaippuoissa), mutta ei kaikkiin (kuten esim. siihen pomon partaveteen ja sen kemikaaleihin), niin se on jotenkin epäilyttävää? Oletko ihan tosissasi? Tarkoitatko siis, että jos joku on yliherkkä jollekin, niin se yliherkkyys pitää koskea ihan kaikkea?
Tolla logiikalla koiralle allerginenkin on vaan yliherkkä, huomionkipeä valittaja, kun onhan sillä kissa, hei haloo. Jos on allerginen yhdelle eläimelle, niin on kyllä kaikille! "Naurettava se Pirkko kun ei voi työskennellä meidän söpön toimisto-fifin kanssa samassa tilassa, heti alkaa mielenosoituksellisesti köhiä ja niiskuttaa kun fifi kiipeää sen syliin. Siis sillä pirkolla on itellä vaatteet ihan kissankarvoissa, salettiin teeskentelee vaan sen koira-allergiansa, kun muita eläimiä kuitenkin sietää!"
Mä en ole itseasiassa ollut kertaakaan saikulla migreenin takia, vaikka niitä on ollut todella isojen. Joskus viikkoja ja kausia milloin olen ollut migreenivapaa vain viikonloppuisin. Ja arvatkaa mitä teen työkseni?
😂 Olen päiväkodissa töissä. Lapset siis saavat laadukasta varhaiskasvatusta, kun muilla on oikeus käyttää hajusteita.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse käyttänyt murkkuikisestä lähtien hajuvesiä, joskin ainakin omasta mielestäni suht raikkaita, makeat myski tai vaniljapommit eivät ole koskaan olleet mun juttu. Harmikseni näin viisikymppisenä olen huomannut itsekin herkistyneeni, jotkut tuoksut aiheuttavat kielen turpoamista ja kutinaa kurkussa, tunnen tämän heti laittaessani epäsopivaa tuoksua.
En kuitenkaan ole lähtenyt tuoksuttomalle linjalla juurikin siedättymisen vuoksi, käytän edelleen tuoksullista saippuaa, sampoota ja deodoranttia, lisäksi olen löytänyt hajuveden, jota ajoittain käytän ilman ongelmia. Olen sitä mieltä, että mikäli siirryn hajuttomaan ympäristöön, vaivani hankaloituu. Ja maailmahan ei ole tuoksuton.
Omalla työpaikallani "allergikko" saa oireita muiden tuoksuista, itsellään pyykinpesu/huuhteluainetta, joka tuoksuu puolentoista metrin päähän.
Daa, jospa se ei ole allerginen just sille aineelle, joka hajustaa sen oman pyykin, mutta monille muille hajustekemikaaleille on? Itsekin myönsit, että vaan jotkut tuotteet saa sut itsesi oireilemaan, ja käytät sit sellaisia tuoksuja josta et oireita saa 🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä kommenteista taas huomaa että on ok haista hielle ja paskalle mutta ei puhtaalle ja hyvälle.
Puhtaus ei haise eikä tuoksu millekkään. Paskan hajuako itse peität hajusteilla? Miksi et peseydy?
Et vain enää haista omaa löyhkääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuollainen työkaveri. Koskaan ei saa kohtausta, kun partavedessä uinut pomo tulee paikalle. Mutta vähänkin jos naisten suihkusaippua tuoksastaa, niin alkaa kiskomaan ikkunoita auki.
Siis jos reagoi vaan muutamiin hajustekemikaaleihin (eli vaikka niihin, joita yleisesti käytetään naisten suihkusaippuoissa), mutta ei kaikkiin (kuten esim. siihen pomon partaveteen ja sen kemikaaleihin), niin se on jotenkin epäilyttävää? Oletko ihan tosissasi? Tarkoitatko siis, että jos joku on yliherkkä jollekin, niin se yliherkkyys pitää koskea ihan kaikkea?
Tolla logiikalla koiralle allerginenkin on vaan yliherkkä, huomionkipeä valittaja, kun onhan sillä kissa, hei haloo. Jos on allerginen yhdelle eläimelle, niin on kyllä kaikille! "Naurettava se Pirkko kun ei voi työskennellä meidän söpön toimisto-fifin kanssa samassa tilassa, heti alkaa mielenosoituksellisesti köhiä ja niiskuttaa kun fifi kiipeää sen syliin. Siis sillä pirkolla on itellä vaatteet ihan kissankarvoissa, salettiin teeskentelee vaan sen koira-allergiansa, kun muita eläimiä kuitenkin sietää!"
Pirkolla on selvästi pärstäkerroin-siedätys. Eli saa oireita vain ihmisen josta ei pidä tuoksuista. Pomo ei haittaa, tietenkään.
Muutenkin aika käsittämätöntä perseilyä hajusteyliherkiltä nillittää jostain tietystä merkistä. Bliv käy mutta rexona ei mitenkään! Ja kookos on pahin! Paitsi jos se on pomolla.
Maailma ei valitettavasti pyöri sinun ympärilläsi. Liiallista parfyymien käyttöä itsekin vältän, mutta kyllä jokainen saa pestä itsensä tuoksullisilla pesuaineilla ja shampoolla halutessaan etkä sinä voi siitä loukkaantua.
Parveketupakoinnista olen kanssasi samaa mieltä, se pitäisi kieltää ihan maanlaajuisella lailla - se nimittäin sairastuttaa myös viattomat naapurit oikeasti myrkyllisillä ja syöpää aiheuttavilla kemikaaleillaan.