Vieraiden kutsumisesta - kumpi meistä on kohtuuton, minä vai mies?
Mies tykkää kutsua meille vieraita ja myös yökylään. Nykyään pariskuntina/perheinä.
Ongelmana minun kannaltani on se, ettei mies siivoa eikä tee ruokaa. Ei arkena eikä silloinkaan, kun vieraita tulee. Kaikki on siis minun vastuullani. Miehen mielestä ei tarvitse siivota eikä tarjota juuri mitään. Mielestäni taa pitäisi olla perussiistiä ja kyllähän ainakin yövieraille tulee olla muutakin kuin jäätelöpuikko.
Minulle olisi se ja sama, jos miehen kaverit tulisivat yksin. Mutta usein kyseessä on yön yli kestävä koko perheen vierailu, jossa minun tulee olla paikalla. En kehtaa olla tekemättä mitään.
Miehen mielestä olen niuho ja tapan hänen sosiaalisen elämänsä.
Itsekin kutsun välillä vieraita (en usein yökylään) ja silloin kyllä hoidan paikat ja tarjoilut kuntoon enkä odota mieheltä mitään.
Mitä tässä tulisi tehdä?
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Ja taas mennään. Eihän siitä sun edellisestä provostasi olekaan kuin alle viikko.
Porlotti!! Prootoooo! Protoproprooot!
Itsehän en olisi edes paikalla, jos haluaisin muuta tehdä. Mies kutsuu vieraat - mies viihdyttää, siivoaa, hoitaa ruuat ja petipaikat. Itse kun kutsut, niin silloin teet itse nämä jutut.
Ihme tossu ei osaa elää omaa elämäänsä.
Et kai sä vaan ole mun äiti? Mun vanhemmat on just tollasia. En ole ikinä käsittänyt. Jätä tekemättä ja höösäämättä. Sanot sille miehellesi, että itseppä kutsuit. Sitten asetut mukavasti sohvalle jutustelemaan vieraiden kanssa. Jos sun mies ei tajua tarjota mitään, ei ole sun ongelmasi. Jos taas tulee sinulle sönköttämään, että menes keittämään kahvia, sanot että menes itse. Muutaman kerran kun teet noin, joko vieraat ei enää halua tulla teille, tai sun mies oppii pois pikkupoikamoodista. Hyvästi höösäys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole ap:llä muita mahdollisuuksia kuin lähetä paikalta ja jättää mies hoitamaan vieraat. Muutaman kerran kun sen tekee, niin joko mies alkaa huolehtia vieraistaan tai vieraat jättää tulemasta. Älkää alistuko kenenkään palvelijaksi vaan kasvattakaa paksumpi nahka. Te ette kuole siihen mitä muut ajattelevat teistä (vrt. miesten sukulaisten päivittely huonosta emännöinnistä), siinäpähän pähkäilkööt.
Voiko mieskin häipyä aina omille teilleen, kun naiselle tulee ystäviä kylään?
Lähteä hotelliin tai Makelle viettämään poikien iltaa kaupan kautta pariskunnan yhteisillä rahoilla tietenkin ?
Jääkö joku mies muka keittämään kahvia/ laittamaan iltapalaa jos naisen ystäviä tulee useampia kylään? Siis ilman omia miehiään? Kyllä suurin osa miehistä menee lenkille/kuntosalille tai omien ystäviensä luo.
No juu, tätä en ole kyllä koskaan päässyt todistamaan :D Että naiselle tulee ystävät kylään, mies on siivonnut kämpän ja varannut kivaa naposteltavaa naisille. Ja istuu tietenkin palvelualttiina siinä kyselemässä, että saiskos olla toinenkin kuppi kahvia :D
Meillä mies ei juurikaan kerkeä siivoamaan. Mutta kyllä mies keittää minun vierailleni kahvit tai kyselee hakeeko minulle ja ystävälleni vaikka jäätelöt terassille. Samoin mies keittää useammin kahvit minun sukulaisillani ja minä taas miehen sukulaisille. Kumpikin asennoituu niin että se jolla vieraita saa rauhassa jutella ja toinen laittaa tarjottavat. Toki mieheni kattaa pöytään esim eripari mukit ym mutta kyllä kaikki vieraat on tähän asti niistäkin juoneet kahvin. Minä kun laittaisin helpommin arabian valkoisen kahvikaluston vieraille. Mutta en arvostele miehen kattausta ja olen itsekin siirtynyt suosimaan mukeja tuttujen kanssa kahvitellessa.
Meillä vähän sama paitsi tuo kahvikuppi juttu menee yleensä toisinpäin mies on se joka helpommin käyttää niitä kahvikuppeja minä taas käyttäisin niitä lähinnä juhlissa.
Kahvijuttu nyt on helppohomma, vaikka sama tyyppi sen hoitasi joka kerta. On kuitenkin ihan eri asia suunnitella sen kokonaisen kompanjan ruokailut (ja varsinkin jos vielä on ronkeleita mukana) ja hoidella niiden valmistus ja tarjoilemiset. Kokkaus ei ole kaikille ihana "harrastus" ja vielä vastenmielisempää, jos siihen pitää tuhrata tällä tavoin aikaa.
Yökylättelyt päälle, niin on kyllä yhdelle ihmiselle hommaa. Ei siinä paljon seurustella vieraitten kanssa.
Mä teen vuorotyötä, mies ei. Mies hoitaa yleensä passaamisen esim. silloin kun lapsilla on kavereita yökylässä.
Minä en taas lasten kavereiden yökyläilyä katsonut passaamiseksi. Helpoimmat yövieraat ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mies on väärässä. Ei vieraita voi kutsua kylään ja olettaa että elävät pelkällä vedellä jos ovat yökylässä. Vieraanvaraisuuteen kuuluu se, että vieraat ruokitaan, ellei ole etukäteen sovittu jotain muuta. Miehen ”sosiaalinen elämä” työllistää sinua kohtuuttomasti. Vähintä olisi, että mies osallistuu kotitöihin ja ruuanlaittoon, myös silloin kun ei ole vieraita.
Itse kyllä jyrähtäisin asiasta, ja saattaisin jopa muuttaa omaan asuntoon jos miehen vieraiden jatkuva ramppaaminen ja miehen osallistumattomuus kävisi itselleni liian rasittavaksi.
Koppa kaljaa ja kossupullo riittää. Ei ne sen ruoan takia teille tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on väärässä. Ei vieraita voi kutsua kylään ja olettaa että elävät pelkällä vedellä jos ovat yökylässä. Vieraanvaraisuuteen kuuluu se, että vieraat ruokitaan, ellei ole etukäteen sovittu jotain muuta. Miehen ”sosiaalinen elämä” työllistää sinua kohtuuttomasti. Vähintä olisi, että mies osallistuu kotitöihin ja ruuanlaittoon, myös silloin kun ei ole vieraita.
Itse kyllä jyrähtäisin asiasta, ja saattaisin jopa muuttaa omaan asuntoon jos miehen vieraiden jatkuva ramppaaminen ja miehen osallistumattomuus kävisi itselleni liian rasittavaksi.
Entä jos mies maksaa kaikki talouden kulut, pitääkö silloinkin osallistua kotitöihin ja ruuanlaittoon, kun ei ole vieraita? Mietin vain, että miksi ihmeessä mies maksaisi kuukaudessa tuhansia euroja seksistä, kun halvemmallakin saa.
Missä ihmeen todellisuudessa on pariskunta, jossa mies kuluttaa naiseen tuhansia euroja kuussa, ja naisella ei ole yhtään tuloja? Ei tuollaisia parisuhteita Suomessa oikeasti ole.
Nää u lit näiltä jenkki in cel sivustoilta imuroivat näitä outoja luuloja. Luulevat että suomessa eletään samalla tavalla kuin amöriikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, kaikki sympatiani puolellasi. Tulee niin mieleen oma ex-avomies, joka tykkäsi kutsua tuttuja illanistujaisiin tekemättä itse mitään. Hänen käsityksensä siivoamisesta oli, että hän siirtää ulko-ovella odottaneet roskapussit keittiöön suljetun oven taakse, ja näin koki siivonneensa kovastikin (niin kuin vieraat eivät siellä keittiössä kuitenkin kävisi hakemassa juotavia ja syötäviä..?) Minun pöyristynyt reaktioni tullessani töistä kotiin ja vieraiden ollessa matkalla luoksemme oli hänen mielestään "nalkutusta".
Onko olemassa jotain taikalausetta, jolla puolison saisi siivoamaan edes omat jälkensä? Mitään millintarkkaa tuskin kukaan vaatii, mutta sellainen perussiisteys, ettei vain odottaisi että kyllä nainen hoitaa. Ja niin, ettei toinen haukkuisi nalkuttajaksi.
Miksi mies ei saisi pitää sotkukutsuja, jos se on hänelle ja vieraille ok?
No kunhan niihin ei osallistu yksikään miehen juoruileva ja laiskoja naisia haukkuva sukulainen, joka sitten selän takana moittii vaimon.
Sun pitäisi saada määritellä myös se mitä puolison sukulaiset saa tehdä ja mitä ei. Kuulostat todella unelma puolisolta.
Kuka haluaa kotiinsa vieraita, jotka haukkuvat tarjoilut ja koko perheen jälkikäteen. Miehen sinkku velasisko on tätä tyyppiä.
Kertoo äidilleen, joka sitten kertoo pojalleen. Jostain syystä perheen toinen veli on tämän siskon hampaissa. En ymmärrä tuollaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, kaikki sympatiani puolellasi. Tulee niin mieleen oma ex-avomies, joka tykkäsi kutsua tuttuja illanistujaisiin tekemättä itse mitään. Hänen käsityksensä siivoamisesta oli, että hän siirtää ulko-ovella odottaneet roskapussit keittiöön suljetun oven taakse, ja näin koki siivonneensa kovastikin (niin kuin vieraat eivät siellä keittiössä kuitenkin kävisi hakemassa juotavia ja syötäviä..?) Minun pöyristynyt reaktioni tullessani töistä kotiin ja vieraiden ollessa matkalla luoksemme oli hänen mielestään "nalkutusta".
Onko olemassa jotain taikalausetta, jolla puolison saisi siivoamaan edes omat jälkensä? Mitään millintarkkaa tuskin kukaan vaatii, mutta sellainen perussiisteys, ettei vain odottaisi että kyllä nainen hoitaa. Ja niin, ettei toinen haukkuisi nalkuttajaksi.
No kunhan niihin ei osallistu yksikään miehen juoruileva ja laiskoja naisia haukkuva sukulainen, joka sitten selän takana moittii vaimon.
Sun pitäisi saada määritellä myös se mitä puolison sukulaiset saa tehdä ja mitä ei. Kuulostat todella unelma puolisolta.
Kuka haluaa kotiinsa vieraita, jotka haukkuvat tarjoilut ja koko perheen jälkikäteen. Miehen sinkku velasisko on tätä tyyppiä.
Kertoo äidilleen, joka sitten kertoo pojalleen. Jostain syystä perheen toinen veli on tämän siskon hampaissa. En ymmärrä tuollaista käytöstä.
Vaikuttaa todella ihanalta parisuhteelta että puoliso haluaa välttämttä pyytää kylään vieraita sinun keskittäväksi vain siksi että nämä vieraat voisi haukkua emännän. Oma lienee kuitenkin puoliso valintasi vai onko äiti, sisko ja sen veli määrännyt tuonkin.
En ole koko ketjua lukenut, mutta olisiko Ap:lla mahdollisuutta lähteä kotoa pois, vaikka ystävän luo, siksi aikaa, kun mies kutsuu ja isännöi omia vieraitaan. Mies ehkä, toivottavasti, oppii että vierailu ei suju ihan itsestään, ja kun ap ei ole paikalla, hänen ei tarvi hävetä ja vieraat tajuavat, että se on se mies, joka ei tajunnut laittaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos mies maksaa kaikki talouden kulut, pitääkö silloinkin osallistua kotitöihin ja ruuanlaittoon, kun ei ole vieraita? Mietin vain, että miksi ihmeessä mies maksaisi kuukaudessa tuhansia euroja seksistä, kun halvemmallakin saa.
Missä ihmeen todellisuudessa on pariskunta, jossa mies kuluttaa naiseen tuhansia euroja kuussa, ja naisella ei ole yhtään tuloja? Ei tuollaisia parisuhteita Suomessa oikeasti ole.
No kyllä todellakin on, silloin kyseessä on venäläinen nainen. Normisettiä.
Et ole kohtuuton ap. Olisin itse tiukempi tilanteessasi ja kotonakyläilyt estetty koronakortilla 🙂
Mies voi mennä tapaamaan muita muualle niin sosiaalinen puoli säilyy hänellä
Mullakin on ylisosiaalinen mies ja en pidä jos kutsuu meille jonkin juoppo/sekakäyttäjä kaverinsa.
Itse olen introvertti ja en kutsu ketään ainakaan yökylään, mutta kahville saa tulla.
Ihmisissä jotka haluavat yökyläilijöitä kotiinsa (vieläpä perheitä ja useammaksi päiväksi) on jotain vikaa. 😉
Täydellisen Emännän ja Kiltin Vaimon roolit ovat aivan sinun oma valintasi. Mies on tehnyt oman valintansa: ottanut vaimoksi sinut, joka mutisematta teet niin kuin mies toivoo ja purnaat vain av-palstalla.
Sinä voit tehdä myös toisen valinnan. Sanot miehelle, että seuraavia miehen kutsumia vieraita sinä et passaa, et hanki ruokia etkä siivoa heidän jälkiään vaan palaat kotiin vasta sitten, kun kotinne on samassa kunnossa kuin oli sinun lähtiessäsi.
Et tietenkään sinä uskalla sitä tehdä, kun pelkäät miehen löytävän tilallesi uuden kotiorjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä todellakin on, silloin kyseessä on venäläinen nainen. Normisettiä.
Liikumme ehkä eri piireissä, omissa ei ole venäläisiä vaimoja yhtään ainutta. Thaimaalaisia on, mutta hekin käyvät töissä.
Asun lasteni kanssa, meillä ei ole vst ongelmaa.
Mutta oma vinkkini kaikkeen on konmarin ja minimalistin välimaasto.
Koti on järjestyksessä ja kaikilla on oma paikka.
Minulla on ollut robotti-imuri vuosikausia , lähemmäs 10 v.
Iltaisin laitan tavarat paikoilleen ja joka päivä siivoan vähän paremmin yhden kohdan kodista.
Petivaatteet vaihdetaan perjantaisin jne.
Siihen siivoamiseen menee kerran kk enemmän aikaa, mutta se on vain kerran kk.
Kaupat ovat täynnä hyviä valmisruokia, keksipaketteja jne.
Pitäkää koti siistinä, laittakaa tarpeeton kiertoon ja jokaiselle tavaralle oma paikkansa.
Vieraille voi tarjota hernekeittoa ja valmiskakkua.
Mitä tässä tulisi tehdä?
Anna miehesi hoitaa tilanteet kuten parhaaksi näkee.
Jos sinusta tuntuu, että sinulle on tullut nälkä, sanot miehellesi, että "minulla alkaa olla nälkä, varmasti olet hoitanut jotain tarjottavaa, pitäisikö siirtyä syömään?" Jäät sitten odottamaan miehesi vastausta ja annat hänen vapaasti kertoa miten ruokapuoli on järjestetty. Jos miehesi sanoo, että "eikös sinun se pitänyt hoitaa", sanot miehellesi, että "noi voi että, et pyytänyt minua sitä järjestämään, minä tietekin oletin, että koska sinä kutsuit vieraat, niin varmasti hoidat isännöinnin ruokapuolenkin, mutta ei hätää, voimme varmasti tilata ruokaa kotiinkuljetuksella!" Vetäiset kännykän esiin ja kysyt vierailta, että "kiinalaista? thaimaalaista? pizzaa? burgereita?". Ole illoinen ja huolehdi siitä ettei äänessäsi ole syyttävää sävyä, vaikka haluaisitkin sellaista siellä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo äidilleen, joka sitten kertoo pojalleen. Jostain syystä perheen toinen veli on tämän siskon hampaissa. En ymmärrä tuollaista käytöstä.Vaikuttaa todella ihanalta parisuhteelta että puoliso haluaa välttämttä pyytää kylään vieraita sinun keskittäväksi vain siksi että nämä vieraat voisi haukkua emännän. Oma lienee kuitenkin puoliso valintasi vai onko äiti, sisko ja sen veli määrännyt tuonkin.
Eivät vieraile onneksi meillä, liian pitkä välimatka 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo äidilleen, joka sitten kertoo pojalleen. Jostain syystä perheen toinen veli on tämän siskon hampaissa. En ymmärrä tuollaista käytöstä.Vaikuttaa todella ihanalta parisuhteelta että puoliso haluaa välttämttä pyytää kylään vieraita sinun keskittäväksi vain siksi että nämä vieraat voisi haukkua emännän. Oma lienee kuitenkin puoliso valintasi vai onko äiti, sisko ja sen veli määrännyt tuonkin.
Eivät vieraile onneksi meillä, liian pitkä välimatka 😊
Se on toki hyvä että osaavat sen verran käyttäytyä että jättävät vierailun välistä vaikka puoliso kuinka haluaisi sinun heitä passaavan.
Mikä se ongelma oli?
Tekisin just niinko mies ehdottaa ja sitten odottaisin hoksaako se miksi ei oo yhtä kivaa kun normaalisti kun vieraat käy....