Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidättekö tuuletinta koko yön päällä?

Vierailija
15.07.2021 |

Mietin vain että uskaltaako tuon tuulettimen (lattialla oleva jalallinen, pyöreä 40 cm halkaisija) jättää päälle koko yöksi.
Se on nyt pauhannut tänään koko päivän kun on ollut niin hikevää ja nyt ei oikein pysty nukkumaan ilman viilennystä.
Pitääkö kukaan muu tuuletinta päällä koko yön ja jos pitää niin onko ollut mitään ongelmaa, esim ylikuumenemista tai vastaavaa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko yön pidän kahta tuuletinta päällä. Joskus voi jompikumpi alkaa hyytyä, joten sammutan sen ja annan toisen toimia. Muutaman tunnin kuluttua hyytynyt käynnistyy taas normaalisti. En pystyisi nukkumaan ilman tuuletinta.

Vierailija
2/21 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä tuulettimia voi pitää vaikka vuoden ympäri päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän yölläkin. Kestää kyllä.

Vierailija
4/21 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on koko yön puhaltamassa.

Vierailija
5/21 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty nukkumaan tuulettimet päällä.

Vierailija
6/21 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän koko yön päällä ja lapsilla omat. Pidin myös 2019.

Vierailija
7/21 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pyörii koko yön.

Vierailija
8/21 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pysty nukkumaan tuulettimet päällä.

Minä taas olen niin tottunut siihen hurinaan, että olisi outoa nukkua ilman.

Vierailija
9/21 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pieniä viipperöitä (pöytämalli) ketjussa 4kpl ikkunalta nukkumatilaan, jotta sinne tulee raitista viileää ilmaa. Pystyy siis pitämäån, mutta ensi kesäksi hommaan kyllä omakotitalon jossa on ilmalämpöpumppu.

Vierailija
10/21 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastatte ällöttävää sähkön tuhlausta, varmaan myös pidätte autojanne tyhjäkäynnillä huviksenne?

Vierailija
11/21 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona on sopiva lämpötila

Vierailija
12/21 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pidän.  Ei ongelmia.

Vierailija
13/21 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein 247 päällä.. pois päältä vain kun poistun kotoa. Kuolisin muuten.

Vierailija
14/21 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös koko ajan päällä, ympäri vuorokauden. Hyvin jaksaa pyörittää kuumenematta, vaikka tämä (2 kpl) on halvimpia malleja mitä löysin. 

Vierailija
15/21 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös koko ajan päällä, ympäri vuorokauden. Hyvin jaksaa pyörittää kuumenematta, vaikka tämä (2 kpl) on halvimpia malleja mitä löysin. 

Jatkan vielä että minäkin sammutan kyllä aina kun poistun kotoa. -sama

Vierailija
16/21 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, räppänä römpsyilee resonanssissa jääkkärin kanssa.

Vierailija
17/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos (halpa) pöytätuuletin pitää pienimmälläkin teholla sen verran hurinaa ettei pysty nukkumaan niin kokeilkaa tätä:

Poistakaa häkki potkurin ympäriltä. Ottakaa kolme A4-kokoista paperia ja taittakaa ne kahtia A5-kokoiseksi (eli niin päin kuin ne ovat kirjekuorissa).

Asettakaa paperit potkuriin siten että kukin potkurin lapa jää taitetun paperin sisään, ja paperi niin päin että taitosreuna menee edellä potkurin pyöriessä. Taittakaa ja teipatkaa lavan juuripäässä olevat paperin kulmat niin ettei lapa mahdu ulos paperin sisältä, eli kaksi kulmaa per lapa. Ei kannata teipata paperia itse lapaan kiinni koska vain se ei tahdo pitää, lentää paperi siiten keskellä yötä huitsin nevadaan.

Nyt tuuletin myös puhaltaa hiljempaa hiljaisemman äänen lisäksi, joten ei pitäisi nenän vuotaa eikä niskan olla jäykkä aamulla.

Jos potkuri nyt pyörii kovin hitaasti niin taittakaa paperien uloimpia jättöreunoja (siis niitä reunoja jotka eivät mene edellä) taakse eli moottori puolelle päin niin tuuletin jaksaa pyöriä nopeammin, tämä vaatii vähän trimmailua. Ja kannattaa myös kallistaa tuulettimen kääntyvää osaa takakenoon etteivät paperien päät huitele virtanappuloita.

Tämä konsti käy siis niihin joiden potkurin halkaisija on n. 25 cm, muihin tarvitaan vähän isommat paperit.

Mittausteni mukaan moottori lämpenee noin 20 astetta kuumemmaksi kuin normaalilla potkurilla, eli kun laitoin lämpömittarin moottoriin sellaiseen paikkaan jossa se normaalipotkurilla näytti 65C, niin isommalla potkurilla 85C niin että ei se mitenkään hälyttävästi kuumene.

Ja ainakin minulla on tästä ihan hyviä kokemuksia jo parin vuoden ajalta.

Vierailija
18/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko pitää päällä yöllä, muuten ei voi nukkua (ylin krs, aurinko paistaa aamusta iltaan ikkunoista, ei läpivetomahdollisuutta). Joskus sen voi täpätä pois klo 3 tienoilla, mutta ei nyt viime päivinä.

Vierailija
19/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä lämmintä ilmaahan se vain pyörittää.

Ilmalämpöpumppu ollut päällä, mutta ei kaikkina öinä sekään, viilentää klo8-21 välisenä aikana niin kivasti, että se +20 ei siitä yön aikana pääse kohoamaan.

Vierailija
20/21 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kattotuuletinta päällä aina kun olen kotona.