Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lähihoitajan koulutuksella päästä töihin labran näytteenottoon?

Vierailija
20.07.2014 |

Vai pitääkö olla laboratoriohoitaja/bioanalyytikko? Minulla on myös laboratorioalan koulutus ( ei terveydenhoitopuolelta).

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tällä hetkellä HUSLAB:issa auki oleva paikka:

Haemme Perusterveydenhuollon vastuualueelle Espoon terveysasema-

laboratorioon perus- tai lähihoitajaa. Tehtäviisi kuuluu toimiminen asiakaspalvelutehtävissä (mm. veri- , virtsa- sekä gynekologinen näytteenotto sekä EKG). Tarjoamme sinulle mahdollisuuden osallistua laboratoriotoiminnan yleisölle näkyvimmän osa-alueen kehittämiseen. Laaja laboratorioverkostomme mahdollistaa eri yksiköissä työskentelemisen. Työaika on pääosin päivätyötä.

Edellytämme sinulta asiakaslähtöistä ajattelutapaa, erinomaisia vuorovaikutustaitoja sekä aloitteellisuutta. Kokemus näytteenottotyöstä katsotaan eduksi.

Lähihoitajan tutkinto tai perushoitajan tutkinto.

Vierailija
22/86 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä olla ja usein onkin. Lähihoitaja voi olla myös ns erityishoitaja, vaikkapa haavahoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kieltäytynyt näytteenannosta jos rintaneulassa lukee lh tai ph.

Tämä Fimlab palkkaa näitä epäpäteviä verinäytteen ottajia.

Arvostan kovasti laboratoriohoitajan ja bioanalyytikon ammattia.

Ei se riitä, että osaa pistää. Pitää osata käsitellä näyte oikein, ottaa oikeaan putkeen, varmistaa onko potilas noudattanut ohjeita, miten on sovittu vastausten kuuleminen ym.

Kieltäydytkö kaikesta muustakin hoidosta, jota antaa lähihoitaja? Et lähde ambulanssiin etkä anna perustason ensihoitajien tutkia sinua? Et anna lähihoitajan hoitaa haavojasi, auttaa hammaslääkäriäsi hoidossa, hoitaa lapsiasi päiväkodissa? Et suostu vastaamaan mitään lähihoitajalle ajanvarauksessa tai sairaalaassa sihteerille? Kiellä lähihoitajaa hoitamasta sinua tai omaistasi missä vaan, jossa hoitoa tarvitsette? Tiedätkös, verinäytteen ottava lähihoitaja perehdytetään hyvin ja hän tietää kyllä minkalaiseen putkiloon näyte otetaan. Hän tietää myös, miten tutkimukseen pitäisi valmistautua. Lähihoitajallakin on aivot.

Vierailija
24/86 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laboratoriohoitaja ja minulla on useita lähihoitajia kollegoina. Meidän toimipisteessämme lähihoitaja tekee ihan samoja töitä kuin laboratoriohoitaja tai bioanalyytikko. Enimmäkseen ottaa verinäytteitä, mutta ottaa myös sydänfilmejä, tekee spirometrioita, esikäsittelee (mm. fuugaa) ja pakkaa näytteitä, ohjaa asiakkaita kotona otettavien näytteiden ottoon ja ottaa gynekologisia näytteitä kuten esim. joukkopapoja.

Oma kokemukseni on, että usein lähihoitaja voi suoriutua näistä töistä jopa paremmin kuin laboratoriohoitaja tai bioanalyytikko. Erityisen paljon arvostan usean lähihoitajakollegani mahtavaa asennetta työhön. Ja kyllä meillä moni asiakas saattaa karttaa tiettyä laboratoriohoitajaa tai bioanalyytikkoa esim. verinäytteenotossa ja hakeutuu mieluummin jollekin lähihoitajalle.

Vierailija
25/86 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkakoulutettuna kyllä.

Vierailija
26/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laboratoriohoitaja ja minulla on useita lähihoitajia kollegoina. Meidän toimipisteessämme lähihoitaja tekee ihan samoja töitä kuin laboratoriohoitaja tai bioanalyytikko. Enimmäkseen ottaa verinäytteitä, mutta ottaa myös sydänfilmejä, tekee spirometrioita, esikäsittelee (mm. fuugaa) ja pakkaa näytteitä, ohjaa asiakkaita kotona otettavien näytteiden ottoon ja ottaa gynekologisia näytteitä kuten esim. joukkopapoja.

Oma kokemukseni on, että usein lähihoitaja voi suoriutua näistä töistä jopa paremmin kuin laboratoriohoitaja tai bioanalyytikko. Erityisen paljon arvostan usean lähihoitajakollegani mahtavaa asennetta työhön. Ja kyllä meillä moni asiakas saattaa karttaa tiettyä laboratoriohoitajaa tai bioanalyytikkoa esim. verinäytteenotossa ja hakeutuu mieluummin jollekin lähihoitajalle.

Minulla taas on lähihoitaja työkaverina. On niin tumpelo, että saa ohjata vain virtsanäytteissä ja ottaa ekg:n. Ei saanut koskaan neulaa suoneen ekalla yrittämällä.

Esimiehelle sanottu, että ei saa enää ottaa kun ammattikoulutettuja tähän työhön. Jokainen pysyköön ammatissaan. Emme mekään tule lähihoitajan töitä kärkkymään .

Vierailija
27/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajille tarvitsee maksaa vähemmän, joten trendinä on jopa suosia heitä tavallisissa terveyskeskuksissa. Säästöä säästöä.

T. Bioanalyytikko

Vierailija
28/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytteenottoharjoittelussa yksi ohjaajistani oli lähihoitaja, hallitsi näytteenoton yhtä hyvin kuin muutkin ja oli yksi mukavimmista ihmisistä joiden kanssa olen työskennellyt. Tutkimuksista hän ei osannut kertoa asiakkaille yhtä paljon kuin bioanalyytikot mutta näkisin että vuorovaikutustaidot kompensoivat sen hyvin.

Luulisin että lähihoitajilla on vain vähän koulutusta näytteenottoon, mutta työssähän sitä oppii jos perehdytys on hyvä. Fimlabilla oli (on?) parin kuukauden näytteenottokoulutus lähihoitajille.

Vierailija
29/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kirjoittaa labrahoitajille katkera lähäri. Vmp

Vierailija
30/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sairaanhoitajien laita? Oon ite sairaanhoitaja/terkkari ja kokemusta löytyy aika paljonkin näytteenotosta nykyisen osastotyön kautta. Harmittaa, kun oon nyt vasta tajunnut, että labrassa työskentely ois se mun juttu. Että pitääköhän tässä lähteä uudelleen opiskelemaan vai onkohan sh:lle yleensäkään labroissa töitä tarjolla?

Vierailija
31/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin niitä näytteenottajia haetaan koko ajan työpaikkailmoituksilla ja nimenomaan lähäreitä. Myös Huslabin ilmoituksen olen nähnyt viimeisen 6 kk:n aikana.

Omalta työpaikaltani on nimenomaan ainakin perushoitajakoulutuksen saaneita HUS kouluttanut näytteenottoon.

t. lab.hoitaja

Vierailija
32/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sairaanhoitajien laita? Oon ite sairaanhoitaja/terkkari ja kokemusta löytyy aika paljonkin näytteenotosta nykyisen osastotyön kautta. Harmittaa, kun oon nyt vasta tajunnut, että labrassa työskentely ois se mun juttu. Että pitääköhän tässä lähteä uudelleen opiskelemaan vai onkohan sh:lle yleensäkään labroissa töitä tarjolla?

Kyllä sairaanhoitajia mielellään otetaan näytteenottoon. Lähinnä kun bioanalyytikkoja ei ole riittävästi saatavilla. Toki se näytteiden tutkiminen on labranhoitajan tehtävä.

Vierailija
33/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin niitä näytteenottajia haetaan koko ajan työpaikkailmoituksilla ja nimenomaan lähäreitä. Myös Huslabin ilmoituksen olen nähnyt viimeisen 6 kk:n aikana.

Omalta työpaikaltani on nimenomaan ainakin perushoitajakoulutuksen saaneita HUS kouluttanut näytteenottoon.

t. lab.hoitaja

Meillä taas ei oteta kun bioanalyytikkoja tai laboratoriohoitajia. Ei missään nimessä lähiym. -hoitajia.

T. Osastonhoitaja

Vierailija
34/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lab.hoitaja

Luottamusmieheen yhteys. Ei saa ottaa epäpäteviä. Nyt ammattiylpeyttä kehiin.

Vierailija
35/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä olla ja usein onkin. Lähihoitaja voi olla myös ns erityishoitaja, vaikkapa haavahoitaja.

Lähihoitaja voi olla vaikka lääkäri 😄.

Vierailija
36/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se riitä, että osaa pistää. Pitää osata käsitellä näyte oikein, ottaa oikeaan putkeen, varmistaa onko potilas noudattanut ohjeita, miten on sovittu vastausten kuuleminen ym.

Kieltäydytkö kaikesta muustakin hoidosta, jota antaa lähihoitaja? Et lähde ambulanssiin etkä anna perustason ensihoitajien tutkia sinua? Et anna lähihoitajan hoitaa haavojasi, auttaa hammaslääkäriäsi hoidossa, hoitaa lapsiasi päiväkodissa? Et suostu vastaamaan mitään lähihoitajalle ajanvarauksessa tai sairaalaassa sihteerille? Kiellä lähihoitajaa hoitamasta sinua tai omaistasi missä vaan, jossa hoitoa tarvitsette? Tiedätkös, verinäytteen ottava lähihoitaja perehdytetään hyvin ja hän tietää kyllä minkalaiseen putkiloon näyte otetaan. Hän tietää myös, miten tutkimukseen pitäisi valmistautua. Lähihoitajallakin on aivot.

Jos on aivot, miksi ei lue pidemmälle? Saisi palkkaakin enemmän.

Työssäni valitettavasti näen niin paljon puutteita tällä ammattikoulun tasolla.

Vierailija
37/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kirjoittaa vain lähihoitaja 😰:

Oma kokemukseni on, että usein lähihoitaja voi suoriutua näistä töistä jopa paremmin kuin laboratoriohoitaja tai bioanalyytikko. Erityisen paljon arvostan usean lähihoitajakollegani mahtavaa asennetta työhön. Ja kyllä meillä moni asiakas saattaa karttaa tiettyä laboratoriohoitajaa tai bioanalyytikkoa esim. verinäytteenotossa ja hakeutuu lähihoitajan. ...

Aika paksua lähihoitajaltakin 😂

Vierailija
38/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen putkimies, voinko käydä vähän tekemässä sähkötöitä?

Jotain ammatteja sentään lainsäädäntö valvoo

Vierailija
39/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on aivot, miksi ei lue pidemmälle? Saisi palkkaakin enemmän.

Työssäni valitettavasti näen niin paljon puutteita tällä ammattikoulun tasolla.

Pari sataa enemmän kuussa. Ei ehkä ihan kannata sen takia opiskella ammattiin, johon ei halua. Lähihoitajan koulutus on hyvä, vaativa ja laaja.

Vierailija
40/86 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lab.hoitaja

Luottamusmieheen yhteys. Ei saa ottaa epäpäteviä. Nyt ammattiylpeyttä kehiin.

Perushoitaja ja lähihoitaja ovat päteviä näytteenottoon.