Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lähihoitajan koulutuksella päästä töihin labran näytteenottoon?

Vierailija
20.07.2014 |

Vai pitääkö olla laboratoriohoitaja/bioanalyytikko? Minulla on myös laboratorioalan koulutus ( ei terveydenhoitopuolelta).

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää bioanalyytikot kiinni työpaikoistanne ja ammattiylpeydestä.

Lähihoitajat eivät pysty hoitamaan edes omaa perusduuniakaan. Niin paskaa näkee arjessa, että ei uskoisi että ollaan hyvinvointivaltiossa. Ei aina voi syyttää resurssienpuutetta.

Lähihoitajan perusduuni riippuu työpaikasta. Laboratoriossa se on näytteidenottoa.

Höpö, höpö....ei teitä montaa ole hyväksytty labran näytteenottoon. Vahingossa muutama. ..

Meistä? Sehän on ihan sama, vaikka siellä labrassa olisi yksi lähihoitaja. Hänellä olisi siellä määritelty perusduuni kuitenkin.

Vierailija
62/86 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin verikokeissa ja ihmettelin kun lähihoitaja ei saanut näytettä otettua. Sitten tuli sairaanhoitaja joka otti näytteen. Olivat kovin vaivaantuneita tilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin verikokeissa ja ihmettelin kun lähihoitaja ei saanut näytettä otettua. Sitten tuli sairaanhoitaja joka otti näytteen. Olivat kovin vaivaantuneita tilanteesta.

Uskon, että on ollut toisinpäin. Ehkä juuri se sh, jolle olen joutunut opettamaan nenämahaletkun laittoa ja jonka puolesta on joutunut käymään sairaalassa kanyylin laittamassa, yritti ottaa sen verikokeen. Olen lähihoitaja, perustason ensihoitaja.

Vierailija
64/86 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kieltäytynyt näytteenannosta jos rintaneulassa lukee lh tai ph.

Tämä Fimlab palkkaa näitä epäpäteviä verinäytteen ottajia.

Arvostan kovasti laboratoriohoitajan ja bioanalyytikon ammattia.

Ei se riitä, että osaa pistää. Pitää osata käsitellä näyte oikein, ottaa oikeaan putkeen, varmistaa onko potilas noudattanut ohjeita, miten on sovittu vastausten kuuleminen ym.

Hemmetti mikä juntti.

Vierailija
65/86 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja yritti ottaa verikokeen. Muistin viimekertaisen, en antanut ottaa. Tuli oikein kaunis, hoikka sairaanhoitaja joka otti näytteen. Pyylevä Kardashian Lyyli poistui paikalta.

Vierailija
66/86 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se riitä, että osaa pistää. Pitää osata käsitellä näyte oikein, ottaa oikeaan putkeen, varmistaa onko potilas noudattanut ohjeita, miten on sovittu vastausten kuuleminen ym.

Hemmetti mikä juntti.

Lähihoitaja käyttää wt-sanaa juntti

Vierailija
67/86 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattinimike ei vaikuta kykyyn ottaa verikoe.

Vierailija
68/86 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jo vanha ketju. Huomaa kyllä osalla kirjoittajista trollauksen, tiedon puutteen, väärät käsitykset sekä ammateista että työtehtävistä.

Nykyiset labrahoitajat opiskelevat bioanalyytikoiksi AMK:ssa, koulutus kestää 3,5v.

Tutkintonimike on bioanalyytikko mutta heidän nimike mm Valvirassa on lab hoitaja.

Vanhamuotoinen lab hoitaja joutuu opiskelemaan 100 op jotta saa bioanalyytikon pätevyyden.

Labrahoitajilla/bioanal. on valmius näytteenottoon, mutta pääsääntöisesti bioanalyytikot koulutetaan analysointiin.

Isossa labrassa myöskään kaikki eivät tee kaikkea, vaan on vastuualueet ja laitteet, jotta tutkimusten laatu säilyy.

Pienemmissä labroissa on yleensä näytteenotto, spiro, ekg ja jotain näytteen esikäsittelyä, pakkaamista, pienimuotoista analytiikkaa mutta myös näytteenotto voi olla rajoitetumpaa.

Bioanalyytikot opiskelevat preanalytiikkaa, kemiaa, mikrobiologiaa, patologiaa, hematologiaa, gysiologiaa, solu-ja molekyylibiologiaa, genetiikkaa mm., jotan et edes bioanalyytikkona välttämättä koskaan tarvitse kaikkia osa alueita.

Vierailija
69/86 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähihoitaja ole epäpätevä näytteenottaja. Hänet on siihen koulutettu samoin kuin muutkin työntekijät, sekä näytteenottoon että näytteiden käsittelemiseen, ohjeistukseen yms muihin labratöihin. Ja jos näytteet on menneet jatkuvasti pilalle ottotavan/käsittelyn tai muun seikan takia näytteenottaja kyllä saadaan kiinni.

Vierailija
70/86 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta huomaa lähihoitajien perusongelman; kaikki esitetään osaavan, vaikka mitään ei osata tai tehdä kunnolla. Meille labraan ei ainakaan yhtään lähäriä enää töihin tule, melkein päivittäin näkee noilta muutamalta lähihoitajalta; omien virheiden peittelyä, väärin otettuja näytteitä, oman osaamisen yliarviointia ja täten potilaalle kivun tuottamista jne..

Vierailija
71/86 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin kerran ohjeita ennen näytteenottoa, siis hyvissä ajoin ennen aikaa. Tämä bioanalyytikko selitti, että näyte otetaan nivustaipeesta. Olin ihmeissäni, että miksi ja miten, mutta en sanonut mitään. Menin sitten aikanaan labraan vähän jännittyneenä ja kysyin näytteen ottavalta, myös bioanalyytikolta, että miten se näyte nivustaipeesta otetaan. Hän oli aivan ihmeissään ja sanoi, että kyynärtaipeesta otetaan ihan normaalisti. Ei se koulutus aina näytä riittävän amk: ssakaan.

Vierailija
72/86 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse bioanalyytiikko. Kyllä ne koulutuksen tai perehdytyksen saaneet hoitajat ovat yhtä hyviä ottamaan näytteitä!!!

Heillekin opetetaan tarkkaan tämä homma.

Vierailija
73/86 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. En ole koskaan ajatellut että tuo olisi mahdollista! Opiskelin lukion jälkeen laboratorioanalyytikoksi mutta työtilanteen huononnuttua merkittävästi kouluttauduin uudelleen lähihoitajaksi. Olen miettinyt kouluttautumista bioanalyytikoksi mutta onko siinä järkeä jos lähärinkin koulutus riittäisi?

Vierailija
74/86 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsi kysymys, että mitä kaikkea koulussa lähihoitajalle opetetaan?

Vierailija
75/86 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto. Osaako joku nyt vihdoin vastata, että miten lähihoitajana pääsee näytteenottoon töihin? Missä pitää kouluttautua ja miksikä? Googlettaminen ei tuottanut tulosta.

Itselläni kyseessä pääkaupunkiseutu.

Vierailija
76/86 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan kuin tällaista asioita ei voisi lähihoitaja oppia. Näytteenottajan työ ei ole mitään ydinfysiikkaa.

Vierailija
77/86 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nosto. Osaako joku nyt vihdoin vastata, että miten lähihoitajana pääsee näytteenottoon töihin? Missä pitää kouluttautua ja miksikä? Googlettaminen ei tuottanut tulosta.

Itselläni kyseessä pääkaupunkiseutu.

Mene kouluun opettelee. Toivottavasti et hoida minua ikinä.

Vierailija
78/86 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Sh vähintään oltava

Vierailija
79/86 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Tiedän useampia. Hommaan saa ihan kunnon pitkän perehdytyksen.

Vierailija
80/86 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Sh vähintään oltava

Tiedän useita labrassa työskenteleviä näytteenottajia, ja ovat lähihoitajia.