Apua täällä on kohta vastasyntynyt!!
Tarvitsen vähän nyt apua ja neuvoja mitä vauvalla pitää olla kotona valmiina kun tänne vihdoin pääsee. Kaapit on täynnä tavaraa, mutta silti tuntuu, että jotain pikkujuttuja uupuu.. Voisitteko listata minulle mitä kotona on hyvä olla valmiina vauvaa varten. :) Jos tulisi eteen jotain mitä en ole vielä hankkinut. Kiitos <3
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 16:59"]Nestemäistä Panadolia, jos nousee kuume tai on kipuja.
Joku rasva olisi hyvä.
Korvakuumemittari tai tuttiversio siitä.
[/quote]
Ei saa särkylääkkeitä antaa vastasyntyneelle
[/quote]
Ja D-vitamiinia vasta kaksiviikkoiselle, sanottiin meille. Rasvoja ei meillä tarvittu koskaan, eikä äiti liivinsuojuksia tai erikoisliivejä, rintapumppu ei toiminut.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 16:59"]Nestemäistä Panadolia, jos nousee kuume tai on kipuja.
Joku rasva olisi hyvä.
Korvakuumemittari tai tuttiversio siitä.
[/quote]
Alle 3kk ikäinen on aina vietävä lääkäriin, jos nousee kuumetta! Vähän isompaa lasta voi jo lääkitä omin päin, mutta vastasyntyneen kohdalla aina varmistuttava, ettei kyseessä ole vakavampi infektio. Ja korva/tuttimittarit on täysin turhia - ihan tavallinen mittari käy mainiosti ja lämmön voi mitata myös vauvalla kainalosta.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 17:06"]
Tops puikot, vanulaput silmien puhistuseen jos rähmii.
Itsellesiteitä ja rintaliivisuojuksia.
Talkkia ei suositella kun se asbestiin verrattavaa, eikä sitä välttämättä edes tarvitse.
Suklaata ja salmiakkia.
[/quote]
Mistä on lähteesi talkin käytön välttämiseksi?
[/quote]
En enään muista, mutta googlaa. Se on yhtä hienojakoista kuin asbesti pöly ja näin ollen ei poistu keuhkoista sinne jouduttuaan, mutta itse en ollut siitä mitenkään hysteerinen kun eihän sitä vauvan naaman lähellä pöllytellä, toivottavasti.
Varmuudeksi sitä voisi laittaa käteen vähän sivummalla.
Paljon harsoja, tarpeeksi paljon pieniä 50-56 cm vaatteita (jos on kova puklailemaan niin niitä menee useita päivässä, varsinkin bodyja). Kietaisubodyt on ihan pienelle käteviä, ja terälliset potkuhousut.
Bepanthenia, sinkkivoidetta, kylpyöljyä, amme, pieniä vaippoja (koko 1 tai 2). Pumpulipuikkoja navan putsaamiseen, mitään aineita siihen ei tarvitse jossei ole tulehtunut. Pari vilttiä joiden päälle laskea esim. maahan tai joita voi käyttää näin kuumalla peittoina. Vaunut.
Muutamat lakanat sänkyyn/kehtoon/missä vauva nyt sitten nukkuukin, näitäkin saattaa likaantua paritkin päivässä. Unipussi voi olla kätevä peiton sijaan, ei tarvitse pelätä että tukehtuu. Puhdistuspyyhkeitä (ei aina tarvitse pestä pyllyä vedellä), pieniä pyyhkeitä pyllyn kuivaamiseen. Pari tuttipulloa, rintapumppu, liivinsuojia, pulloharja, ehkä pari tuttia. Pari purkkia korviketta varalle. Ja tietenkin turvakaukalo autoon.
Näillä pääsee jo pitkälle! Sitten jos saa lisätä vielä pari asiaa mitkä ei ole pakollisia, mutta erittäin käteviä niin sitteri ja imetystyyny.
Terveisin samaa asiaa panikoinut 8 kk sitten :)
vaatteita ei tarvi paljoa koska vauva kasvaa, peskää koneessa
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 17:09"]
Tässä on jo listattu edellä tuotteita, joita en ole yhdelläkään vauvalla vielä tarvinnut.
Nestemäistä parasetamoliakaan ei varmaan tarvitse heti varata, kun sitä ei saa vastasyntyneelle antaa. Jos vastasyntyneelle nousee kuume, niin päivystykseen.
Vauva ei paljon aluksi tarvitse, mutta äiti sitäkin enemmän: särkylääkettä, kaalia, rintapumppu, rintakumi, imetysliivit, rintasuojukset, maidonkerääjä, voidetta nänneihin, pieniä minigrip-pusseja maidon pakastamiseen, yösiteitä, tv-sarjaboksi, jota voi imettäessä katsoa. :) Näistäkään kaikki eivät tietty ole kaikille tarpeellisia.
[/quote]
Kaalia?
D-vitamiinia ei tosiaan anneta kuin vasta 2-viikkoiselle, kannattaa ostaa sellaista missä on maitohappobakteeri samassa vaikka hintavaa onkin niin ei ehkä tule masu kipeäksi. Talkkia meilläkin on edelleen kaapissa mutta kertaakaan ei ole käytetty. Sinkkivoide on paras punoittavaan peppuun ja bepanthen toimii jo rikkoutuneenkiin ihoon hienosti. - 22
Aviomiehen kanssa asun. Ajattelin myös olla kyllästämättä lasta kemikaaleille, eihän vauva esim moneen vuoteen tarvitse shampoota hiuksiin (vauvashampootakin kun olen nähnyt) Haluan, että vauvani tuoksuu vauvalta tai vaikka sitte kakalta mieluummin kuin keinotekoisille hajusteille. :D Nuo itselle tarvittavat tuotteet oli kyllä hyvä kerrata! Liivejä on mutta suojuksia taitaa löytyä vain yhdet kestomuodossa. Hups. :D
-ap
Kaalia käytetään rintojen hoitamiseen.
Varsinkin nyt helteellä voi äitiä huolettaa onko vauvalla liian kuuma, siksi kuumemittari voi olla hyvä apu. Tai liian kylmä. Ilman muuta vastasyntynyt kiireesti lääkäriin jos kuumetta tai sairas. Talkki, no jos sitä tarvii yksi tai kaksi kertaa käyttää niin ei varmaan kukaan siitä myrkyty, ei sitä vauvaa ole tarkoitettukaan sillä puuteroitavaksi.
Äitiyspakkaus riittää hyvin, äiti voi tarvita sen rintapumpun lisäksi.
Kiitos paljon kaikista hyvistä neuvoista! :)
Ihan varmasti hermoilen vähän liikaa. Synnärillä saan sitten varmasti lisää tietoa mihin ikinä tarvitsen, niin ja kyllä mieskin apteekkiin ja kauppaan pääsee. :) Toivottavasti kohta saa lähteä synnyttämään! nyt rv 38+3. kuumuus tosiaan myös huolettaa.
-ap
Ap:lle tsemppiä loppuraskauteen ja loppurutistukseen synnytyksessä! Ja ihanaa vauvantuoksuista arkea sitten kun saat vauvan syliin, muista nauttia koska se on ihan ainutlaatuista aikaa etenkin kun on esikoinen kyseessä. Ota paljon kuvia!
Haikeana täällä muistelen niitä aikoja kun tuo oma 8-kuinen oli ihan pienen pieni vaikkei toki iso ole vieläkään <3
Tää oli mullekin hyödyllinen ketju, erityisesti koska asun yksin! Laskettuun aikaan enää muutama päivä ja tosi vaikea sisäistää, että kohta mulla on oma vauva täällä. Lisää vinkkejä saa kirjoittaa :)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 17:33"]
Tää oli mullekin hyödyllinen ketju, erityisesti koska asun yksin! Laskettuun aikaan enää muutama päivä ja tosi vaikea sisäistää, että kohta mulla on oma vauva täällä. Lisää vinkkejä saa kirjoittaa :)
[/quote]
Mullakin on vaikea sisäistää, että vauva kohta täällä!! :D Jotenkin ei mene kaaliin?! Juttelen toki vatsalle ja naureskelen kun tunnen kädellä pikkuisen jalan vatsan läpi. :) Mutta että minusta äiti ja arki alkaa täysin erilaisena kun olen sen koskaan edes osannut ajatella! ihanaa ja uskomatonta, mutta tuntuu vieläkin niin kaukaiselta. Kai se iskee synnärillä sitte kuin halolla päähän. :D
-ap
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 17:40"]
Mullakin on vaikea sisäistää, että vauva kohta täällä!! :D Jotenkin ei mene kaaliin?! Juttelen toki vatsalle ja naureskelen kun tunnen kädellä pikkuisen jalan vatsan läpi. :) Mutta että minusta äiti ja arki alkaa täysin erilaisena kun olen sen koskaan edes osannut ajatella! ihanaa ja uskomatonta, mutta tuntuu vieläkin niin kaukaiselta. Kai se iskee synnärillä sitte kuin halolla päähän. :D
-ap
[/quote]
Joo, halolla alapäähän. ;)
En ole omille lapsilleni tarvinnut talkkia tai sinkkivoidetta kertaakaan, vaikka molemmat syntyvät helteiseen aikaan. Esikoiselle ostin talkkia, jäi käyttämättä. Sinkkivoidetta oli näytepakkaukset synnäriltä saatavissa Liberon pakkauksissa. Jäivät nekin käyttämättä. Bepanthenia kuluu vasta nyt leikki-ikäisten naarmuihin. Vauvojen vaippa-alueen iho pysyi hyvänä, kun pesi huolellisesti käyttäen pihkakakkojen irrottamiseen Ceridal-öljyä. Omalle iholle (nänneihin) Lansinoh-voide oli korvaamaton, sitäkin sai pyytämällä synnäriltä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 17:33"]
[/quote]
-ap
[/quote]
Mä en oikein ees osaa jutella vauvalle kun tuntuu niin tyhmältä puhua täällä yksikseen, silittelen vaan sitä vatsan läpi! Pitäis kyllä varmaan totutella jo, koska ei siltä aikoihin vielä vastauksia tule saamaan eikä täällä ole muutakaan juttukumppania.
Oon kyllä varma, että tuun sekoamaan totaalisesti kun saan vauvan syliin ja koko äitiys peruuttamattomuudessaan alkaa väkisinkin realisoitumaan.
Peräruiske ja pukamavoide. Maidonkerääjä ja liivinsuojia.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 17:33"]
[/quote]
Sinun kannattaa tosiaan hankkia kaikkea paljon koska et voi etkä jaksakkaan kierrellä kauppoja.
Meille tärkeää oli vauvalla nuhaa ja tarvitsimme sellaisen letkun jolla räkää imettiin pois.
Kaikki mahdolliset peruslääkkeet kotiin jos vaikka itse sairastut. Jos ei ole lähikauppaa niin vaippoja hirveet varastot ja äidinmaidon korviketta samoin varmuudeksi paljon jos imetys ei onnistu.
On hirveää jos huomaa, että ei maitoa tule ja vauva on nälkäinen etkä pääse kauppaan.
D-tipat alotetaan vasta parin vkon iässä ja ainakin täällä ekan pullon saa terkkarilta. Tuttia ei kannata opettaa jos ei ihan pakko. Meillä esikoisella ei ollut ollenkaan tuttia, toiselle hankittiin 3kk iässä.
Renkaassa ei kannata istua jos on tikattu alapää, venyy siitä vaan. Parempi istua sivuttain. Yleensä sairaalassa ollaan niin kauan että maito nousee, ainakin ekan kanssa.