Miksi lapseni eivät arvosta leluja?
Kaipaisin järkevää pohdintaa aiheesta. Olen valmis kuuntelemaan mitä tahansa ehdotusta, koska olen itse henkisesti vähän linkolalainen ja siis minimalisti ja ahdistaa tämä, että lapset eivät arvosta omia lelujaan yhtään. JOtain olen tehnyt väärin, kun 5- (ja 2-vuotiaani, joka tosin on vielä turhan pieni oikein arvostamaankaan mitään) eivät arvosta leluja pätkääkään. Nakkelevat niitä surutta, eivät kaipaa minkään lelun perään, jos sanon että lahjoitetaanko tämä tai tämä lelu kierrätykseen, kaikki käy. Onkohan leluja liikaa? Mikä määrä leluja on sopivaa? Ovatko lelut vääränlaisia, onko niitä liian vähän? Kaikki lapsen isovanhemmat ovat sitä mieltä, että leluja pitää olla, ja aina heiltä tulee lisää muovikrääsää. Itse ostan leluja mieluiten kierrätettyinä ja yritän suosia kestäviä puuleluja, tuloksetonta, ei se mitään auta. Pitäisikö kaikki lelut ottaa tenavilta pois ja siirtyä käpylehmiin?
Kommentit (23)
Missä viedään päiväkotiin aina _uusi_ lelu?
Meillä oli viikottain lelupäivä ja joka kerran tuo viskari vei yhden ja saman Salama-auton sinne päikkyyn.
Minunkin neljä vuotias leikkii vaan nukeilla ja pelaa lautapelejä. Sano lapsille että saa valita molemmat 5 lelua ja loput menee kaappiin. Vaihda leluja kahden viikon välein. Leluilla leikkimisen sijaan ehdota iltapalan syömistä majassa tai ulkoilua. Lapset yleensä pitävät tanssimisesta. Ehdota uusia harrastuksia. Ei aina tarvitse leikkiä leluilla.
Omat lempilelut lapsena oli ne jotka oli saanut itse valita niin nukeissa kuin muissakin leluissa.
Mulla oli aivan hirveästi leluja, sillä 4 vanhempaa sisarusta :D Oli silti tietyt lempparit, yleensä ne itse valitut.
En itse tiedä alle 7-vuotiaista, mutta ainakin jo siinä vaiheessa itse tiesin millä tykkään leikkiä ja millä en. Tylsää jos aikuiset antaa leluja jotka ei itseä kiinnostaa - sama juttu kun jos aikuisena saa lahjan joka ei mitenkään osu kohdalle.
Mulle oli varmaan helppo ostaa, parhaat oli nukkekotijutut ja pehmolelut.
Itsekin voi tehdä, yksi mun suosikkileikeistä oli kun askarreltiin äidin kanssa pahvilaatikosta kioski ja myytäviä tuotteita pehmoleluille. Oli ihana leikkiä välillä äidin kanssa :P