Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

FB-kaveri yrittää tunkea kylään

Vierailija
20.07.2014 |

Nyt on todella ärsyttävä tilanne. Seurustellessani nykyisen exäni kanssa muutamia vuosia sitten tapasin erään hänen kaverinsa ja hän lisäsi minut Facebook-kaveriksi. Hän oli ihan mukava, mutta yhteyttä ei koskaan tullut otettua puolin eikä toisin - mitä nyt välillä tykkäiltiin toistemme päivityksistä.

Muutin jokin aikaa sitten ulkomaille suosittuun turistikaupunkiin töiden perässä. Kuinka ollakaan, olin ehtinyt pari viikkoa asua ja kyseinen henkilö laittoi minulle viestin Facebookissa, jossa kysyi haluaisinko majoittaa hänet 5 päiväksi ensi viikolla. En viitsisi tylysti kieltäytyäkään, joten en vastannut mitään. Kun vastausta ei kuulunut teki ko. henkilö status-päivityksen, johon täggäsi minut tyyliin "Ihanaa, ensi viikolla minua kutsuu xxx ja ihanaa nähdä xxxx" - todella noloa.

Miten saisin kieltäydyttyä tästä kohteliaasti? Yhden kerran tapaamaani ihmistä en ota kotiini loisimaan - onhan täällä hotelleja. Ei kuulemma haittaakaan vaikka minulla on töitä, sillä "pärjää omin päin". Millainen ihminen on niin röyhkeä, että yrittää hyväksikäyttää lähes tuntematonta ihmistä tällä tavoin?

Poistaisin varmaan kavereista jos ei olisi joitakin yhteisiä kavereita.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:44"]

No, minä kyllä majoittaisin. Mut on monta kertaa majoitettu vieraassa kaupungissa ja olen saanut hyviä ystäviä näin. Sano vaan että ruokansa tuo itse.

[/quote]

Mikset laittanut yhteystietojasi? Voisihan ap tai kuka vain ohjata itsensä kutsuvat vieraansa sinulle. Toki taitaa onnistua vain, mikäli kotisi on halutulla seudulla, jonne muutenkin paljon matkustetaan.

Vierailija
82/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erittain tutulta! Asun eraassa Euroopan kaupungissa, jonne myos turisteja tulee mielellaan. Sain vastaavan pyynnon pari vuotta sitten ihmiselta, jonka olin tavannut kerran elamassani. Jonkin sortin tuttu siis, mutta ei missaan nimessa ystava. Han siis kutsui itsensa luokseni noin viikoksi yokylaan. No, koska kyseessa oli (kasitykseni mukaan) omatoiminen ja paljon matkaillut tyyppi, lupauduin ottamaan hanet kotiini. Ajattelin, ettei siita tule paljoa vaivaa: han voisi itse viihdyttaa itseaan meidan toissa ollessamme.

Kaytannossa viikko meni kuitenkin niin, etta jouduimme koko ajan keksimaan hanelle ohjelmaa. Han ei osannut keksia omia menoja ollenkaan. Han maksatti meilla kaiken: ravintolassa kaydessamme ruoat, turistikohteiden paasymaksut jne. Lainasin hanelle myos julkisen liikenteen matkakorttiani, johon minun oli ladattava hanta varten rahaa (han oli paikalla rahaa ladatessani), eika han siitakaan tarjoutunut maksamaan mitaan. Minun oli koko ajan laitettava ruokaa, koska han ei osallistunut ruoanlaittoon mitenkaan (eika myoskaan koskaan kiittanyt ruoasta).

Kaikkein paras oli, kun ruoka alkoi yhtena paivana ruokakauppaan. Han suostui tulemaan mukaan, mutta ei ottanut lompakkoaan mukaan, koska "ei han sita kuitenkaan tarvitsisi". Mina siis maksoin ruokaostoksetkin. Lahtiessaan han kylla sitten jatti ystavallisesti parikymmenta euroa kuluistaan, mutta ne eivat todellakaan kattaneet _lahellekaan_ kaikkea kustantamaamme. Lisaksi se kaikki stressin maara, mita vierailusta tuli...

Tuosta opin, etta jatkossa en suostu majoittamaan puolituttuja kotiini. Kustannan kylla mielellani ruoat sun muut ystaville, jotka olen itse kutsunut, mutta tuo oli ihan hyvaksikayttoa. Vastavuoroista kutsua hanen kotiinsa Suomeen ei toki ole koskaan tullut (ja ihan tervetullut kylla olisi, koska meilla ei ole kotia Suomessa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 17:00"]

Kuulostaa erittain tutulta! Asun eraassa Euroopan kaupungissa, jonne myos turisteja tulee mielellaan. Sain vastaavan pyynnon pari vuotta sitten ihmiselta, jonka olin tavannut kerran elamassani. Jonkin sortin tuttu siis, mutta ei missaan nimessa ystava. Han siis kutsui itsensa luokseni noin viikoksi yokylaan. No, koska kyseessa oli (kasitykseni mukaan) omatoiminen ja paljon matkaillut tyyppi, lupauduin ottamaan hanet kotiini. Ajattelin, ettei siita tule paljoa vaivaa: han voisi itse viihdyttaa itseaan meidan toissa ollessamme.

Kaytannossa viikko meni kuitenkin niin, etta jouduimme koko ajan keksimaan hanelle ohjelmaa. Han ei osannut keksia omia menoja ollenkaan. Han maksatti meilla kaiken: ravintolassa kaydessamme ruoat, turistikohteiden paasymaksut jne. Lainasin hanelle myos julkisen liikenteen matkakorttiani, johon minun oli ladattava hanta varten rahaa (han oli paikalla rahaa ladatessani), eika han siitakaan tarjoutunut maksamaan mitaan. Minun oli koko ajan laitettava ruokaa, koska han ei osallistunut ruoanlaittoon mitenkaan (eika myoskaan koskaan kiittanyt ruoasta).

Kaikkein paras oli, kun ruoka alkoi yhtena paivana ruokakauppaan. Han suostui tulemaan mukaan, mutta ei ottanut lompakkoaan mukaan, koska "ei han sita kuitenkaan tarvitsisi". Mina siis maksoin ruokaostoksetkin. Lahtiessaan han kylla sitten jatti ystavallisesti parikymmenta euroa kuluistaan, mutta ne eivat todellakaan kattaneet _lahellekaan_ kaikkea kustantamaamme. Lisaksi se kaikki stressin maara, mita vierailusta tuli...

Tuosta opin, etta jatkossa en suostu majoittamaan puolituttuja kotiini. Kustannan kylla mielellani ruoat sun muut ystaville, jotka olen itse kutsunut, mutta tuo oli ihan hyvaksikayttoa. Vastavuoroista kutsua hanen kotiinsa Suomeen ei toki ole koskaan tullut (ja ihan tervetullut kylla olisi, koska meilla ei ole kotia Suomessa).

[/quote]

No tää nyt on vaan sun omaa tyhmyyttäs. Miks helvetissä pitää maksaa muiden jutut eikä pyytää rahaa ja sitten vielä kitistä siitä?!? Vittu mitä tossukoita ihmiset!

Vierailija
84/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, ei tota varten tarvitse ulkomailla asua. Mä asun Helsingissä ja tietäsitpä vain kuinka paljon mun luokse ollaan tulossa, ilmaiseksi tietenkin, koska hotellit ja muut majoitukset ovat niin kalliita. Suurin osa pyytäjistä on mulle hiukan vieraampia ihmisiä.

Jatkuvasti joku lomailija tai työtehtävien takia tännepäin tulija pyytää yösijaa.

Vierailija
85/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita olevasi työmatkalla tuolloin tjsp. Sitten jos törmäisittekin kaupungilla, voit sanoa, että peruuntui tai lyheni reissu.

Vierailija
86/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 03:00"]Kieltäytymistä vaikeuttaa se, että meillä on kumminkin yhteisiä kavereita.

Tiedän, että kyseinen nainen ei tule "vaivaa" mitenkään hyvittämään - Suomessa elää sossun rahoilla ja pysyvässä kiitollisuudenvelassa monellekin kaverilleen. Ja rehellisesti sanottuna itselläni ei olisi pokkaa kysyä vastaavanlaista palvelusta tuosta vain.

Perimmäinen kysymys taitaa olla että paljonko ihmisen on soveliasta pyytää toiselta ja missä menee raja. Tietenkin ystäväni ovat tervetulleita pidemmäksikin aikaa luokseni, ja tätä kyseistäkin henkilöä näkisin mielelläni vaikkapa kahvittelun merkeissä. En tosin usko, että edes kahviseura kiinnostaa jos ei yöpaikkaa liikene.

-AP

[/quote]

No laita siihen päivitykseen kommentti, jossa kysyt tyyliin: joo voidaan nähdä, jos menot menee yksiin. Onks sun hotelli kaukana? Voisin valmiiksi miettiä missä kahviteltais/lounastettais:)

Vierailija
87/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole itse yhtä röykeä. Kirjoita siihen päivitykseen ihmettely sossun rahoilla matkustamsiesta tms.

No, parasta kaiketi et kieltäydyt siinä profiilisivulla niin et kaikki näkee. En ihan ymmärrä sitä miksi et voi poistaa kavereista tms. yhteisten kavereiden vuoksi? Mä olen aikoinaan poistanut siskonikin ja silti nähään pari kertaa vuodessa äitin luona sivistyneesti.

Vierailija
88/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua niiltä ajoilta, kun asuin Berliinissä. Kylläpä oltiin yhtäkkiä suosittuja! Ja mun tolvana mies lupas kaikille kysyjille majoituksen, koska on niin hyväuskoinen hölmö. Ja aina niiden kaikenmaailman tyyppien majoitukseen meni rahaa, koska ne halus aina "viedä meidät syömään" eli omakustanteisesti ravintolaan. Ja ohjelmaa piti keksiä, reittejä neuvoa jne jne. Ja arvatkaa, onko näistä tyypeistä kuulunut mitään sen jälkeen, kun palattiin Suomeen?

Vierailija
89/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 18:05"]

Tuttua niiltä ajoilta, kun asuin Berliinissä. Kylläpä oltiin yhtäkkiä suosittuja! Ja mun tolvana mies lupas kaikille kysyjille majoituksen, koska on niin hyväuskoinen hölmö. Ja aina niiden kaikenmaailman tyyppien majoitukseen meni rahaa, koska ne halus aina "viedä meidät syömään" eli omakustanteisesti ravintolaan. Ja ohjelmaa piti keksiä, reittejä neuvoa jne jne. Ja arvatkaa, onko näistä tyypeistä kuulunut mitään sen jälkeen, kun palattiin Suomeen?

[/quote]

Kommentistasi tulee mieleen yksi tuttuni, joka aina kertoi ihmisten "tarjoavan" hänelle. Käytännöllisesti katsoen kutsui itse itsensä ja saapui kahta kättä heiluttaen. Missään tapauksessa ei ollut hänen asia maksaa, koska hänellä nyt oli niiiin huono rahatilannekin. 

Daami sitten oli onnistunut pummaamaan kokonaisen viikon Italiassa asuvalta tutultaan. Oli ollut täysi ylöspito. Vaan se, mikä häntä olikin jäänyt harmittamaan, oli ollut ravintolassa syöminen. Kun isäntäväki ja muutkin mukana olleet olivatkin päättäneet jakaa ravintolalaskun osallistujien kesken. Daami oli sitten joutunut maksamaan edes sen oman osuutensa. Oli kyllä hilpeää kuunnella hänen matkakokemustaan, kun päällimmäisenä olikin jäänyt mieleen, että enää ravintolatarjoamisia ei ollut onnistunut pummaamaan isäntäväeltä... 

Vierailija
90/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap. ilmottaisin yksinkertaisesti että "Sorry, en voi majoittaa luokseni ketään, mutta oon kuullut paljon hyvää hotellista XX".

Mitään seittelyjä ei tarvitse antaa, mutta jos haluaa, voi sanoa että kämppä on pieni tai ei ole nukkumapaikkoja.

Tuossa ei ole mitään, mistä yhteiset tuttavat tai tunkeilija itse voisivat pahastua. Enkä kyllä tajua, miksi kukaan yhteisitä tuttavistanne ajattelisi tuosta mitään pahaa? Korkeintaan pitävät tuota tunkeijaa typeränä ja epäkohteliaana. Kai hekin tietävät, ettette ole läheisiä?

En todellakaan majottaisi kämppääni mitään puolituntemattomia. Olen joskus opiskeluaikana ollut majapaikkana tuttaville, lainannut asunnon lisäksi pesukonetta jne, eikä kyllä kukaan koskaan ole mitään vastapalveluksia tarjonnut... Onneksi tuli patisuhde väliin niin oli hyvä syy kieltäytyä sohvanvaltaajista.

Vierailija
91/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, joko se ap sai suunsa auki, vai joko vieras pimpotti ovikelloa?

Vierailija
92/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 10:18"]

Onko ap sinulla sellaisia menoja minne et voisi ottaa vierastasi mukaan? Jos esimerkiksi työ tai harrastukset sen sallisi, voisit ottaa hänet mukaasi. Tällöin häntä ei tarvitsisi jättää yksin kotiin eikä sinun tarvitsisi stressata mitä kotona tapahtuu. Samalla vieras näkisi uusia ympyröitä. Uskon että vierailu kyllä lutviutuu jotenkin! :)

[/quote]

Pilailetko?! Ihan oikeestiko oot sitä mieltä, että ap:n pitäis vielä sen lisäksi, että majoittaa lähes tuntemattoman ihmisen luokseen raahata tyyppiä vielä mukanaan töissä ja harrastuksissa? Nyt kyllä tää keskustelu alkaa saada lähes absurdeja muotoja. Pieni vinkki: mene peilin eteen ja mieti ottaisitko ITSE jonkun vieraan tyypin mukaasi työpaikallesi?

[/quote]

Joo, hyvä heitellä tuollaisia aivan älyttömiä "vinkkejä" kun ei itse tarvitse niitä toteuttaa. Joko tuon "vinkin" kirjottaja provoilee tai on ihan saatanan tyhmä. Tai molempia.

Vierailija
93/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keksin! Suosittele hänelle sohvasurffausta. Sano simppelisti yhdellä lauseella että pahoittelen mutta minun luonani ei voi majoittua, mutta jos majoitusta yhä etsit niin sohvasurfaajista varmaan löytyy :) www.couchsurfing.com tai net tai org. Se on ilmainen ja siellä ne jotka haluaa antaa majoittua kotonaan. Ap:n ei tarvitse sitä tehdä!

Vierailija
94/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 17:20"]Ilmoita olevasi työmatkalla tuolloin tjsp. Sitten jos törmäisittekin kaupungilla, voit sanoa, että peruuntui tai lyheni reissu.

[/quote]

Eikö olisi helpompi vain kieltäytyä nyt suoraan kuin keksiä joku valhe. Ja sitten pelätä, että tyyppi tulee joka nurkalla vastaan ja mitä valheita sitten taas keksii. Jos ap ei majoita tyyppiä, niin tuskinpa hän edes matkustaa ko paikkaan.

Vierailija
95/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tilannekatsausta!

Vierailija
96/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita viesti, että "tervetuloa, toivottavasti luteet eivät haittaa sinua!" ;D

Eikun tosissaan: kannattaa olla suora ja vastata, ettei sinulle sovi. Perustella tai selitellä ei tarvitse, et ole hänelle tilivelvollinen.