Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

FB-kaveri yrittää tunkea kylään

Vierailija
20.07.2014 |

Nyt on todella ärsyttävä tilanne. Seurustellessani nykyisen exäni kanssa muutamia vuosia sitten tapasin erään hänen kaverinsa ja hän lisäsi minut Facebook-kaveriksi. Hän oli ihan mukava, mutta yhteyttä ei koskaan tullut otettua puolin eikä toisin - mitä nyt välillä tykkäiltiin toistemme päivityksistä.

Muutin jokin aikaa sitten ulkomaille suosittuun turistikaupunkiin töiden perässä. Kuinka ollakaan, olin ehtinyt pari viikkoa asua ja kyseinen henkilö laittoi minulle viestin Facebookissa, jossa kysyi haluaisinko majoittaa hänet 5 päiväksi ensi viikolla. En viitsisi tylysti kieltäytyäkään, joten en vastannut mitään. Kun vastausta ei kuulunut teki ko. henkilö status-päivityksen, johon täggäsi minut tyyliin "Ihanaa, ensi viikolla minua kutsuu xxx ja ihanaa nähdä xxxx" - todella noloa.

Miten saisin kieltäydyttyä tästä kohteliaasti? Yhden kerran tapaamaani ihmistä en ota kotiini loisimaan - onhan täällä hotelleja. Ei kuulemma haittaakaan vaikka minulla on töitä, sillä "pärjää omin päin". Millainen ihminen on niin röyhkeä, että yrittää hyväksikäyttää lähes tuntematonta ihmistä tällä tavoin?

Poistaisin varmaan kavereista jos ei olisi joitakin yhteisiä kavereita.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa sile yhtään mitään. Jos se ihminen ei varsinaisesti ole edes kaverisi,niin poista koko fb:sta (ja estä). Et todellakaan ole velvollinen majoittamaan ketään,jollet itse halua! Onpa röyhkeä tyyppi!!

Vierailija
22/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin asun ulkomailla suositussa kaupungissa, ja minulla on sukulainen joka oli aina tunkemassa luokseni ennen kuin laitoin välit poikki kyseiseen ihmiseen. (Ihan muiden syiden takia kuin tuon luoksetunkemisen, todella raskas ihminen kyseessä). Tein joskus sen virheen, että annoin hänelle asuntoni käyttöön kun itse olin toisessa maassa lomalla ja hän olikin sitten tunkemassa sinne myös jatkossa, olin minä kotona tai en. (Tasan kerran olimme kattoni alla samaan aikaan, yksinään hän oli pari kertaa). Siinä kohtaa kun hän alkoi kaupitella asuntoani työkavereilleen (!) loma-asuntona, vihelsin pelin poikki. En enää ottanut häntä vastaan edes silloin kun olin poissa kotoa, asia, jota hänen oli todella vaikea hyväksyä.

Otin etäisyyttä tuohon ihmiseen ja kommunikaatiomme meni niin, että hän itse aina otti minuun yhteyttä aina silloin tällöin. Itse en ottanut häneen yhteyttä ja noin 50-80% hänen yhteydenottoihinsa en edes vastannut. Saattoi mennä yli puolikin vuotta etten ollut häneen yhteydessä, mutta silti ihan puskista hän lähetti tekstareita, että hänellä on oma tulossa ja mille päiville varaa lennot koska olisi tulossa luokseni. Vaikka olinkin aikaisemmin tehnyt selväksi, että hänen lomailunsa minun luonani on ohi. Vasta katkaistuani välini häneen loppui tuokin mouruaminen.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, päinvastoin, että kaverit ja sukulaiset joiden kanssa olen muutenkin tekemisissäni, majoittuvat luonani/lainaavat asuntoani poissaollessani. Mutta haluan itse päättää asiasta, että kuka tulee ja koska on hyvä ajankohta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sanoa, että joku tietty ajankohta ei sovi, sittenhän se vaan siirtää lomaa ja kysyy, että no milloin sopisi!

Vierailija
24/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo niin mautonta hyväksikäyttöä että todellakaan sinun ei tarvitse vierasta ihmistä majoittaa. Sanot vaan suoraan että ei sovi, sulla on jo vieraita tms. tai et vastaa mitään - tai sanot suoraan että valitettavasti en voi majoittaa sinua koska emme edes tunne toisiamme. Linkitä sitten booking.com -sivut hänelle. Sieltä löytyy ihan kohtuuhintaista majoitusta. Ihan helvetin törkeää käytöstä.  Se, että teillä on yhteisiä kavereita, ei tarkoita että sinun on majoitettava hänet. Se, että on yhteisiä kavereita, ei tarkoita ettet voisi poistaa häntä. Moni poistaa omiaankin. 

Antaa tyypin postailla statukseensa mitä vaan, ei sinun tarvitse niihin kiinnittää huomiota. Poista kavereista. Ei kai TIEDÄ missä asut (os., puh.nro)?

Tiesitkö että moni sukulaisillaankin vieraileva majoittuu saman kaupungin hotelliin jos majoitustilaa ei ole tai  eivät halua olla vaivaksi?

Jo majoitat kerran, et päse tyypistä ikinä eroon ja kohta on jono muita ovella. 

Vierailija
25/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että koska olet vasta muuttanut, sinulla on kiire hoitaa kaikenlaisia käytännön järjestelyitä, ajankohta on nyt tosi huono. Voit myös sanoa, että haluat rauhassa sopeutua uuteen kotikaupunkiisi, etkä halua mitään ylimääräistä häslinkiä ympärillesi. Tai: olen juuri tuolloin matkoilla/vanhempani tulevat käymää/poikaystäväni muutti luokseni eikä ole tilaa/otin hoitoon ystäväni koiran joka on aggressiivinen ventovieraita kohtaan/olen remppaamassa asuntoani eikä täällä voi nyt majoittua/aloitib kaalisoppadieetin joten kaasupurkauksien vuoksi suosittelen sinulle mielummin hotellia/tms.

Tai sitten sanot vain suoraan, että et tunne häntä tarpeeksi hyvin voidaksesi majoittaa hänet. Etkä oikeastaan tarvitse antaa mitään selitystäkään. Sano vain , että valitettavasti et pysty tarjoamaan hänelle majoitusta luonasi ja toivota hyvät kesän jatkot hymiön kera.

Vierailija
26/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä mutta äitini asuessa ulkomailla majoitti ihan ventovieraita, joita vaikka lapsensa tunsi. Jotkut toimivat niin. Heitä ei haittaa. Ei kannata aina ajatella kaikista pahaa.

Vierailija
27/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää. Älä vaan ota sitä luoksesi!

Vierailija
28/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanot että teille ei sovi koska asunnossa on silloin remontti/vesisulku/itikkaongelma mutta olisi kiva nähdä. Sopisiko kahvi ensi viikolla?

Olen itsekin joutunut kieltäytymään majoittamisesta ja tietty veti herneet nenään. Tämä puolituttu oli tulossa kylään viikoksi kun olin juuri tulossa kotiin esikoisvauvani kanssa ja toivuin vaikeasta synnytyksestä!

Vierailija
29/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoisin siihen tilaan tyylillä "Mun luo tulos? Onko mul menee jotain ohi? :D" sit jos se mainittee siit privaviestistä, niin oot sillee "en oo kyl ee huomannu koko viestio ja btw oon ens viikon töis :||". Sit se on sille todella awkward.

Vierailija
30/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun mökillämme tunturikeskuksessa työjaksoilla. Tänne kans tuppaamassa tutuntuttuja.. Yksin häiskä jonka kanssa ollaan oltu peruskoulussa samalla luokalla laittoi fb:ssä viestin voisko hän tulla veljensä kanssa meidän mökille. Heitä ei haittaa vaikka käyn nukkumassa. Haloo! Alan nukkumaan klo 21 ja herätys klo 4:30. Eläisiköhän lomalaiset meikäläisen tahtiin? Ja eräs ystävä varaili mökkiämme syyslomalle. Lisäsi vielä, että toivottavasti sulla on sillon töistä vapaata ja olet kotona. Siis mitä mitä? En todellakaan vuokraa, enkä ota tänne ketään. Tämä on mun koti.

Vierailija
31/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 01:40"]

Ei kuulemma haittaakaan vaikka minulla on töitä, sillä "pärjää omin päin".

[/quote]

Että siis majapaikka kelpaa, mutta seurasi ei. Törkeä tyyppi. Sinun ei varmaan kannata hirveästi selitellä kieltäytymistäsi. Hänellä on luultavasti aina joku pätevä vastaväite eikä tahallaankaan ymmärrä vihjailujasi. Itse varmaankin vaan ilmoittaisin, että tuo ajankohta ei sovi ja toivottavasti löytää muun majapaikan.

Vierailija
32/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin asun ulkomailla mutta en ole tuollaiseen törmännyt...ihmisiä saisi tulla useamminkin ja tulijat kyllä kysyvät etukäteen! Ap:n tapaus on ihan käsittämätön. Älä ryhdy kutsumattoman vieraan ilmaiseksi majoittajaksi ja jos ottaa herneet nenään niin so what?

Vierailija
33/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 02:04"]

ja mikä on syy mikset ota tuttua luoksesi? muistatko marian ja josefin betlehemissä? vähän solidaarisuutta....

[/quote]tää on vitsi ;)

Vierailija
34/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko! Ensin sanot ettet edes vastannut mitään, sitten sanot että olettekin jutelleet töistäsi, jotka eivät häntä haittaa. Huono provo!!

Vierailija
35/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törppö kaveri eikä todellakaan tarvitse majottaa mutta kyllä se kannattaa ihan kertoa sille kyselijälle että majotus ei onnistu, muuten se on siellä oven takana kohta tavaroidensa kanssa. 

Miten vaikeeta se nyt oikeasti on kirjoitettuun viestiin vastata että valitettavasti ei sovi? Vaikka kuinka on yhteisiä tuttuja niin kyllä se selkeä kieltäytyminen on aina parempi kuin tuo että jätät asian roikkumaan. En nyt tiedä kannattaako siihen tilapäivitykseen kommentoida mitään, laitat vaikka viestin että pahoittelet kun et ole huomannut viestiä/muistanut vastata mutta että sinulle ei kyllä sovi tuo syystä x taikka y. Toivotat hyvää lomaa siitä huolimatta ja annat pari suositusta missä kannattaa majottua, syödä tai käydä. 

Vierailija
36/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai sillä tyypillä osoitettasi ole. Vai onko? Sano, että tulee muita vieraita tai on muuta tekemistä, joten et pysty majoittamaan häntä.

Vierailija
37/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vähän topakkuutta tuohon hommaan!! Tottakai voi sanoat, että valitettavasti en voi sinua majoittaa. Hyvää Kesää! Ja poistat kavereista! Ei siinä ole mitään ongelmaa. Kukaan ei varmasti edes huomaa ja jos huomaa niin mitä sitten.

Vierailija
38/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten nuo yhteiset tutut tähän liittyy? Siis ettei ap voi tehdä jotain kun on yhteisiä tuttuja tämän kylääntunkeutujan kanssa. Mitä sitten!?

Vierailija
39/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä niin tunnen tuon ihmistyypin. Hymyssä suin olettavat että koko maailma haluaa heitä auttaa. Ja osaavat tosiaan kiertää kaikki syyt mitä hätäpäissäsi yrität keksiä. Lisäksi toitotetaan kaikkien edessä että olet luvannut auttaa, että joudut sitten tavallaan nolaamaan teidät molemmat julkisesti. Sen jälkeen sitten alkaa sellainen tekopyhä voivottelu, voivoi kun mä ihan luulin, siis mua oikeesti nyt hävettää, siis anteeksi nyt vaan kauheesti. Mutta oikeasti tämä törkytyyppi on jo miettinyt ovelasti senkin lävitse, että jos kieltäydytkin. Ja hän löytää kyllä sen majapaikan.

Vierailija
40/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, jos on yhteisiä fb-tuttuja? Pelkäätkö, että ne hyökkää yhdessä sun kimppuun tai jotain, tietämättä tilanteesta yhtään mitään? Jos hyökkää ja selität ton niille niin veikkaan, että ainakin 9/10 ymmärtää kantasi (ja se 1/10:stä on idiootti). Sitä paitsi voihan olla yhtä ärsyttävä muille tutuille. Naurettavaa pohtia aina kaikkea "mitäköhän muut ajattelee" -kannalta. Ei se niiden muiden riesaksi ole tässä tapauksessa tunkemassa.

Suoraan sanominen on tossa tilanteessa paras, ettei toinen pääse jahkailemaan ja tarttumaan mihinkään, josta voisi sitten loukkaantua sun kustannuksella.

Esim. suoraan siihen päivitykseen: "Ei tuollaisesta ole sovittu mitään, enhän mä edes tunne sua! (Ollaan nähty x kertaa x vuonna.) Aika törkeää kutsua itse itsensä ja päivitellä asiaa jo tänne ilman, että toinen on edes vastannut mitään viestiin, jossa vasta kysyit asiasta! Et todellakaan ole tervetullut!"

Tämän jälkeen poistaisit ja estäisit koko ihmisen facebookista. Problem solved eikä kenellekään jää syy epäselväksi. Koko totuus julki, tyypillä ei ole mitään konkreettista todistetta muusta, kun et ole edes vastannut viestiin.