Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

FB-kaveri yrittää tunkea kylään

Vierailija
20.07.2014 |

Nyt on todella ärsyttävä tilanne. Seurustellessani nykyisen exäni kanssa muutamia vuosia sitten tapasin erään hänen kaverinsa ja hän lisäsi minut Facebook-kaveriksi. Hän oli ihan mukava, mutta yhteyttä ei koskaan tullut otettua puolin eikä toisin - mitä nyt välillä tykkäiltiin toistemme päivityksistä.

Muutin jokin aikaa sitten ulkomaille suosittuun turistikaupunkiin töiden perässä. Kuinka ollakaan, olin ehtinyt pari viikkoa asua ja kyseinen henkilö laittoi minulle viestin Facebookissa, jossa kysyi haluaisinko majoittaa hänet 5 päiväksi ensi viikolla. En viitsisi tylysti kieltäytyäkään, joten en vastannut mitään. Kun vastausta ei kuulunut teki ko. henkilö status-päivityksen, johon täggäsi minut tyyliin "Ihanaa, ensi viikolla minua kutsuu xxx ja ihanaa nähdä xxxx" - todella noloa.

Miten saisin kieltäydyttyä tästä kohteliaasti? Yhden kerran tapaamaani ihmistä en ota kotiini loisimaan - onhan täällä hotelleja. Ei kuulemma haittaakaan vaikka minulla on töitä, sillä "pärjää omin päin". Millainen ihminen on niin röyhkeä, että yrittää hyväksikäyttää lähes tuntematonta ihmistä tällä tavoin?

Poistaisin varmaan kavereista jos ei olisi joitakin yhteisiä kavereita.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyh, en ottais, haluan olla rauhassa. Varsinkin randomeilta puolitunkijoilta.

Vierailija
62/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vaihtoehtoa! Nyt laitat sinne et voi kääk. Täällä pamahti vesiputki.. kämppä rempassa. Joudunkin tuleen sun Hotellihuoneeseen.

Tai perhetuttu tulee viiden lapsen kanssa ja joudutaan siskon peteihin mutta no hätä. Onneksi edes yksi heistä on yökuiva.

tai voi kun kiva kun mummo ja pappani tulee myös sillon niin voit pitää heille seuraa mun työpäivän ajan. Käyt kaupassa ja teet ruuat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vaihtoehtoa! Nyt laitat sinne et voi kääk. Täällä pamahti vesiputki.. kämppä rempassa. Joudunkin tuleen sun Hotellihuoneeseen.

Tai perhetuttu tulee viiden lapsen kanssa ja joudutaan siskon peteihin mutta no hätä. Onneksi edes yksi heistä on yökuiva.

tai voi kun kiva kun mummo ja pappani tulee myös sillon niin voit pitää heille seuraa mun työpäivän ajan. Käyt kaupassa ja teet ruuat.

Vierailija
64/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 10:18"]

Onko ap sinulla sellaisia menoja minne et voisi ottaa vierastasi mukaan? Jos esimerkiksi työ tai harrastukset sen sallisi, voisit ottaa hänet mukaasi. Tällöin häntä ei tarvitsisi jättää yksin kotiin eikä sinun tarvitsisi stressata mitä kotona tapahtuu. Samalla vieras näkisi uusia ympyröitä. Uskon että vierailu kyllä lutviutuu jotenkin! :)

[/quote]

Pilailetko?! Ihan oikeestiko oot sitä mieltä, että ap:n pitäis vielä sen lisäksi, että majoittaa lähes tuntemattoman ihmisen luokseen raahata tyyppiä vielä mukanaan töissä ja harrastuksissa? Nyt kyllä tää keskustelu alkaa saada lähes absurdeja muotoja. Pieni vinkki: mene peilin eteen ja mieti ottaisitko ITSE jonkun vieraan tyypin mukaasi työpaikallesi?

Vierailija
65/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 10:30"]

[/quote]

Ei todellakaan tuollaista. Ei ole mikään tarve puhua asiassa paskaa, kun voi sanoa suoraan asiat. Etkö sinäkään osaa ottaa vastuuta elämässä vaan pitää valehtelemisten avulla pitää kulisseja pystyssä? Mitä teille on oikein opetettu kotona, kun aloittaja ei osaa vastata suoraan kysymyksen ei, kun hänestä siltä tuntuisi. Sitten osa täällä neuvoo miten pitää valehdella ja keksiä mitä ihmeellisimpiä selityksiä. Ei oikeasti tarvitse puhua paskaa, vaan aikuinen ihminen osaa sanoa mitä hän haluaa.

Aloittajan kannattaisi ottaa siihen tunkeutujaan välittömästi yhteyttä tai hän on todellakin sun ulko-ovella joku päivä...

Vierailija
66/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sanoa kohteliaasti mutta jämäkästi, ettei teille voi tulla asumaan, mutta ehdit tapaamaan yhtenä päivänä ja voit esitellä kaupunkia hänelle kaupunkia. Kasvata selkäranka, onko tuo nyt niin vaikeaa...? Taitaa olla yleistä että jotkut harrastaa reppureissailua ja heille on luontevaa kysyä hieman vieraammiltakin yösijaa. Itse en ilkeisi edes kysyä lähes tuntemattomalta yösijaa.

Vierailija
67/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän sen luetun viestin. Siinä on lopussa se väkänen, perässä nähty ja aika.

Mä en oikein ymmärrä näitä, jotka toisten luokse tunkee. Ehkä mä olen kauhean arka, mutta en todellakaan kehtaisi ikinä kysellä puolitutulta majoituspaikkaa. Hyvä, jos lähimmiltä ystäviltä kehtaisin kysyä yksi. Perheen kanssa en kehtaisi tunkea pieneen boksiin pidemmäksi aikaa, vaikka kyse olisi bestiksestä. Eräs ystäväni juuri asui sinkkuaikana pienessä asunnossa Keski-Eurooppalaisessa turistikohteessa. Kävin hänen luonaan kahdesti. Ekalla reissulla oli yksin ja punkkasin hänen luona. Toisella reissulla oli mies ja lapset mukana, joten otettiin hotelli siitä hänen asuntonsa läheltä, vaikka kovasti kutsui hänen luokseen. Ajateltiin, että kun on tuo mieskin ja toisella pieni asunto, niin menee hermot ja intimiteetti, jos siinä viisi päivää lojutaa lattialla.

Vierailija
68/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät osaa vastata viestiin ja kieltäytyä. Helppohan se selän takana on jurnuttaa. 

Vierailija
69/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 03:00"]

Kieltäytymistä vaikeuttaa se, että meillä on kumminkin yhteisiä kavereita.

Tiedän, että kyseinen nainen ei tule "vaivaa" mitenkään hyvittämään - Suomessa elää sossun rahoilla ja pysyvässä kiitollisuudenvelassa monellekin kaverilleen. Ja rehellisesti sanottuna itselläni ei olisi pokkaa kysyä vastaavanlaista palvelusta tuosta vain.

Perimmäinen kysymys taitaa olla että paljonko ihmisen on soveliasta pyytää toiselta ja missä menee raja. Tietenkin ystäväni ovat tervetulleita pidemmäksikin aikaa luokseni, ja tätä kyseistäkin henkilöä näkisin mielelläni vaikkapa kahvittelun merkeissä. En tosin usko, että edes kahviseura kiinnostaa jos ei yöpaikkaa liikene.

-AP

[/quote]

Sano, että jouduit reissuun juuri sillä aika välillä.

Vierailija
70/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinun tarvitse mitään selitellä, vastaat vain lyhyesti tyypin yksityisviestiin, että valitettavasti en voi majoittaa sinua ja hauskaa lomaa. Todennäköisesti alkaa vain pahempi vänkääminen, jos alat keksiä selityksiä. Tyypin päivitykseen voit kommentoida, että ai, oletko tulossa tänne, missä hotellissa aiot majoittua. Eiköhän se selvitä yhteisille kavereille riittävästi asian laitaa...

Vierailija
71/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita linkki tunkijan facebook profiiliin, niin päästään nauramaan.

Vierailija
72/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 11:52"]Laita linkki tunkijan facebook profiiliin, niin päästään nauramaan.

[/quote]

Joo.

Vierailija
73/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 11:29"]Miten niin näkee onko viesti luettu. Mun mielestä ei näy

[/quote]

Voi nolo... etkö tiennyt? :D

Vierailija
74/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 05:10"]

Minäkin asun ulkomailla suositussa kaupungissa, ja minulla on sukulainen joka oli aina tunkemassa luokseni ennen kuin laitoin välit poikki kyseiseen ihmiseen. (Ihan muiden syiden takia kuin tuon luoksetunkemisen, todella raskas ihminen kyseessä). Tein joskus sen virheen, että annoin hänelle asuntoni käyttöön kun itse olin toisessa maassa lomalla ja hän olikin sitten tunkemassa sinne myös jatkossa, olin minä kotona tai en. (Tasan kerran olimme kattoni alla samaan aikaan, yksinään hän oli pari kertaa). Siinä kohtaa kun hän alkoi kaupitella asuntoani työkavereilleen (!) loma-asuntona, vihelsin pelin poikki. En enää ottanut häntä vastaan edes silloin kun olin poissa kotoa, asia, jota hänen oli todella vaikea hyväksyä.

Otin etäisyyttä tuohon ihmiseen ja kommunikaatiomme meni niin, että hän itse aina otti minuun yhteyttä aina silloin tällöin. Itse en ottanut häneen yhteyttä ja noin 50-80% hänen yhteydenottoihinsa en edes vastannut. Saattoi mennä yli puolikin vuotta etten ollut häneen yhteydessä, mutta silti ihan puskista hän lähetti tekstareita, että hänellä on oma tulossa ja mille päiville varaa lennot koska olisi tulossa luokseni. Vaikka olinkin aikaisemmin tehnyt selväksi, että hänen lomailunsa minun luonani on ohi. Vasta katkaistuani välini häneen loppui tuokin mouruaminen.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, päinvastoin, että kaverit ja sukulaiset joiden kanssa olen muutenkin tekemisissäni, majoittuvat luonani/lainaavat asuntoani poissaollessani. Mutta haluan itse päättää asiasta, että kuka tulee ja koska on hyvä ajankohta. 

[/quote]

On muuten ollut röyhkeä, käytöstavaton ja tilannetajuton ihminen kyseessä. Vai voiko joillakin tosiaan sekoittua noin paljon se, mikä on omaa ja mikä on toisen omaa?  

Tosin kyllä näitä ihmisiä on. Luultavasti he jopa ovat olevinaan kovinkin reiluja. Helppohan se on tarjota ilmaista majoitusta kestityksineen, kun tarjoaa majoitukseen toisen kotia.  

Vierailija
75/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahditon on tuo fb-tyyppi, mutta kyllä sinä oot melkoinen lapanen!!!

millainen käytöstavaton vajukki pitää olla, ettei osaa vastata: "valitettavasti ei sovi".

Vierailija
76/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ystävien, tuttujen ja sukulaistenkin kesken ihan normaalia että sanotaan suoraan jos kylään ei voi tulla silloin ja silloin - ja koska, ap, sinun tapauksessasi on kyse VIERAASTA ihmisestä jota et edes tunne, todellakaan sinun EI tarvitse majoittaa häntä. Harvinaisen härski tyyppi kun vielä tuulettaa olemattomalla kutsulla facebookissa. Luultavasti on laskenut sen varaan ettet kehtaa nyt kieltäytyä. Mitään satuja ei tarvitse alkaa keksimään, sanot vaan ettet pysty majoittamaan ja toivotat hyvää lomaa. Jos kysyy miksi niin sano että "henkilökohtaisista syistä". Ja poista kavereistasi. Jos otat kerran, ei ole viimeinen kerta kun se ihminen käyttää hyväkseen vieraanvaraisuuttaan. Jos jos sossun rahoilla elää niin pitääkö vielä tuntemattomien ihmistenkin olla hänen sosiaalitoimistonaan? Menköön töihin vaikka puhelinmyyjäksi ja maksakoon itse palkastaan reissunsa ja majoituksensa. Puhuahan tuo ainakin osaa. 

Vierailija
77/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli näitä yömajoitukseen tunkijoita useampiakin. Tosin olivat yhteydessä puhelimitse eivätkä Facebookin kautta ilmoitelleet tulensa. Opin sen, ettei tekosyitä tai valkoisia valheita kannata käyttää, sillä silloinhan toinen kysyy jotainn toista aikaa. Nämä keinot auttoivat heihin.

1) Kun huomasin aiemminkin pelkkiä palveluksia pyytäneiden soittaneen, en vastannut puhelimeen sillä hetkellä. Sen sijaan soitin parin päivän kuluttua takaisin. Yleensä selvisikin, että syynä oli ollut yösijan ruinuaminen.

2) Sanoin, että haluan pitää kesäviikonloput vapaana, joten silloin en majoita ketään. Tämän totesin eräälle tuttavalle, joka olisi halunnut laittaa lapsensa luokseni kesäviikonlopuksi eli hänen toiveissaan olisin toiminut myös varhaisteinin lastenvahtina.

3) Muutamaan kertaan olinkin itsekin reissussa, kun yökyläpyyntö tuli. Totesin kerrankin iloisesti, että minullakin olisi ollut täällä Turussa tuttavia, mutta mieluummin otin hotellihuoneen. Kuten teinkin. Samaan hengenvetoon sitten totesin, että pääkaupunkiseudulla onkin hyvä valikoima hotelleja.

4) Kun eräs pyysi pidennystä jo muutenkin pitkään vierailuunsa, ehdotin häntä etsimään pidennetylle ajalle  majoitusta muualta. Tästä tämä ihminen sitten suuttuikin ja totesi, ettei tule ollenkaan. Siihen totesin, että sekin sopii. Vaan kylläpä hän kuitenkin luokseni tuli yöpymään ja pahoittelikin kiukkuamistaan. Se jäikin sitten viimeisimmäksi kerraksi, sillä eipä kukaan yövieraaksi tunkeva ala kertomaan, että kuinka kauan hän kotonani haluaa olla.

Nyttemmin kotonani käy edelleenkin yövieraita, mutta nykyisin edellytän vierailta myös vastavuoroisuutta ja sitä, että he ovat tulleet kylään minun vuokseni eikä kotini sijainnin vuoksi. En enää käy katselemaan vieraita, jotka vain yrittävät käyttää tuttavuuttamme hyväkseen.

Vierailija
78/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tuo ap:n kaveri on tosi törttö (kaikki nuo edellisten mainitsemat syyt), niin kyllä ap:nkin pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja ilmoittaa hänelle, että ei todellakaan sovi majoittua ap:n luokse. Jos jostain kumman syystä tyyppi paukasee oven taakse ja vasta sitten kuulee, ettei pääsekään yöksi (koska jostain saanut tällaisen virhekäsityksen) niin onpa kiva siinä sitten rueta edullista majapaikkaa etsimään.

Vierailija
79/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä kyllä majoittaisin. Mut on monta kertaa majoitettu vieraassa kaupungissa ja olen saanut hyviä ystäviä näin. Sano vaan että ruokansa tuo itse.

Vierailija
80/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuttusi on epäkohtelias, mutta minä tulisin mielelläni kylään luoksesi. Olen pienituloinen, joten toivon, että voit maksaa ruoan ja lentolippuni. Pientä taskurahaakin olisi mukava saada, jos olet töissä ollessani kylässä. Kurja kierrellä kaupungilla rahattomana.