Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

FB-kaveri yrittää tunkea kylään

Vierailija
20.07.2014 |

Nyt on todella ärsyttävä tilanne. Seurustellessani nykyisen exäni kanssa muutamia vuosia sitten tapasin erään hänen kaverinsa ja hän lisäsi minut Facebook-kaveriksi. Hän oli ihan mukava, mutta yhteyttä ei koskaan tullut otettua puolin eikä toisin - mitä nyt välillä tykkäiltiin toistemme päivityksistä.

Muutin jokin aikaa sitten ulkomaille suosittuun turistikaupunkiin töiden perässä. Kuinka ollakaan, olin ehtinyt pari viikkoa asua ja kyseinen henkilö laittoi minulle viestin Facebookissa, jossa kysyi haluaisinko majoittaa hänet 5 päiväksi ensi viikolla. En viitsisi tylysti kieltäytyäkään, joten en vastannut mitään. Kun vastausta ei kuulunut teki ko. henkilö status-päivityksen, johon täggäsi minut tyyliin "Ihanaa, ensi viikolla minua kutsuu xxx ja ihanaa nähdä xxxx" - todella noloa.

Miten saisin kieltäydyttyä tästä kohteliaasti? Yhden kerran tapaamaani ihmistä en ota kotiini loisimaan - onhan täällä hotelleja. Ei kuulemma haittaakaan vaikka minulla on töitä, sillä "pärjää omin päin". Millainen ihminen on niin röyhkeä, että yrittää hyväksikäyttää lähes tuntematonta ihmistä tällä tavoin?

Poistaisin varmaan kavereista jos ei olisi joitakin yhteisiä kavereita.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi vastata niihin viesteihin...

Vierailija
42/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, on tosi ärsyttävää, kun kysyy jotain asiaa Facessa, ja sit toinen ei vastaa. Jonkinlaista toisen aliarvioimista sekin.

Ei sinun ole kotiisi pakko ketään ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elelee sossun rahoilla, mutta kuitenkin on varaa lähteä ulkomaille...? Jepjep, tästä päästään taas siihen että sossusta saa aivan liikaa rahaa :-D

Vierailija
44/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoi siihen Facepäivitykseen suoraan, ethän sinä ko ihmistä ole kutsunut luoksesi!

Vierailija
45/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se tiedä sinun tarkkaa osoitettasi, joten älä tee mitään. Minä käyn itse facesta kerran kahdessa viikossa eli en edes huomaisi, jos joku tuollaista yrittäisi ehdottaa

Vierailija
46/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 11:16"]

Eihän se tiedä sinun tarkkaa osoitettasi, joten älä tee mitään. Minä käyn itse facesta kerran kahdessa viikossa eli en edes huomaisi, jos joku tuollaista yrittäisi ehdottaa

[/quote]Joo, mutta kyllähän viestin lähettäjä näkee, että viesti on luettu.

Ap, sanot vaan suoraan että ei sovi. Tiedän tämän ihmistyypin, eivät ikinä suostu ymmärtämään, jos ei sano suoraan.

Vierailija
47/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin näkee onko viesti luettu. Mun mielestä ei näy

Vierailija
48/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 05:10"]

Minäkin asun ulkomailla suositussa kaupungissa, ja minulla on sukulainen joka oli aina tunkemassa luokseni ennen kuin laitoin välit poikki kyseiseen ihmiseen. (Ihan muiden syiden takia kuin tuon luoksetunkemisen, todella raskas ihminen kyseessä). Tein joskus sen virheen, että annoin hänelle asuntoni käyttöön kun itse olin toisessa maassa lomalla ja hän olikin sitten tunkemassa sinne myös jatkossa, olin minä kotona tai en. (Tasan kerran olimme kattoni alla samaan aikaan, yksinään hän oli pari kertaa). Siinä kohtaa kun hän alkoi kaupitella asuntoani työkavereilleen (!) loma-asuntona, vihelsin pelin poikki. En enää ottanut häntä vastaan edes silloin kun olin poissa kotoa, asia, jota hänen oli todella vaikea hyväksyä.

Otin etäisyyttä tuohon ihmiseen ja kommunikaatiomme meni niin, että hän itse aina otti minuun yhteyttä aina silloin tällöin. Itse en ottanut häneen yhteyttä ja noin 50-80% hänen yhteydenottoihinsa en edes vastannut. Saattoi mennä yli puolikin vuotta etten ollut häneen yhteydessä, mutta silti ihan puskista hän lähetti tekstareita, että hänellä on oma tulossa ja mille päiville varaa lennot koska olisi tulossa luokseni. Vaikka olinkin aikaisemmin tehnyt selväksi, että hänen lomailunsa minun luonani on ohi. Vasta katkaistuani välini häneen loppui tuokin mouruaminen.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, päinvastoin, että kaverit ja sukulaiset joiden kanssa olen muutenkin tekemisissäni, majoittuvat luonani/lainaavat asuntoani poissaollessani. Mutta haluan itse päättää asiasta, että kuka tulee ja koska on hyvä ajankohta. 

[/quote]

On muuten ollut röyhkeä, käytöstavaton ja tilannetajuton ihminen kyseessä. Vai voiko joillakin tosiaan sekoittua noin paljon se, mikä on omaa ja mikä on toisen omaa?  

Tosin kyllä näitä ihmisiä on. Luultavasti he jopa ovat olevinaan kovinkin reiluja. Helppohan se on tarjota ilmaista majoitusta kestityksineen, kun tarjoaa majoitukseen toisen kotia.  

[/quote]

No tuo ihminen todellakin on täysin häikäilemätön ja tilannetajuton. Lisäksi hänellä on joku ihme harhakäsitys siitä, että kaikki mikä on sukulaisten, on myös hänen. (Ja kaikki mikä on vain hänen, on vain hänen). 

Luojan kiitos, että en enää ole tuon sekopään kanssa tekemisissä.

Vierailija
49/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomailla asuisen huono puoli se kun pihit ihmiset tunkee kylään moneksi päiväksi, kauhu ajatus

sano että mene hotelliin

Vierailija
50/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksei ap vaan sano jämptisti EI. Ihan oikeasti niinkin voi sanoa eikä se ole ilkeää! Kukaan kaverisi ei millään voi suuttua jos kieltäydyt.

Korrekti tapa on laittaa lyhyt ja ytimekäs mutta etäisen ystävällinen vastaus: En valitettavasti voi majoittaa sinua tuolloin. Hyvää lomaa kuitenkin!

Ei tarvitse sanoa syytä, ei pelätä että hän nolostuu, ei mitään! Kauhea nössykkä ap on, mä olen kohtelias ja ujokin ihminen mutta osaan sanoa EI.

Vierailija
51/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No joo mikäpä ettei! Olen yleensä pyytänyt tutuilta 100e/vrk maksua minun kotonani majoittumisesta, sapuskoista 40e/vrk. Viikon vierailusi hinnaksi tulisi siis 700e, tai ruokineen 980e. Ehtona luonani majoittumisessa on, että minun vuorokausirytmiäni noudatetaan. Esim aamuvuoroa edeltävänä iltana luonani ollaan viimeistään yhdeksältä, eikä asunnosta saa kuulua ääniä klo22-05 välillä. Iltavuoroon mennessäni haluan nukkua aamulla pitkään, eikä asunnosta saa kuulua ääniä ennen klo14. Lisäksi yhteiset tilat siivotaan päivittäin. Oletan myös, että ulkoilutat koiraani minun ollessa töissä. Pyykinpesukonettani saa lainata 10e maksua vastaan. Asuntooni ei saa tuoda muita ihmisiä. Sinun tulee ottaa mukaasi oma tyyny, peitto ja petivaatteet. Voit maksaa majoituksesi suoraan tililleni viimeistään kaksi viikkoa ennen saapumistasi. Tässä tilinumeroni. Tervetuloa!"

Eli siis; keksit asunnollesi jonkun ihan järkyttävän hinnan, joka on korkeampi kuin alueen hotellien keskihinta, pyydät maksun hyvissä ajoin etukäteen ja keksit kaikki mahdolliset ehdot ja säädökset mitä luonasi pitää noudattaa. Mikäli suostuu maksamaan sen, sehän on sinulle vain voitto. Mikäli koittaa tingata, linkkaa trivago tms hänelle. :)

Vierailija
52/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän kyseinen tyyppi suoraan kirjoittanut, että on tulossa sun luokse?

Ehkä vain haluaa saada huomiosi ja että jotain vastaisit viestiin jonka lähetti. Odottaa varmaan että kerrot ettet huomannut viestiä ja toivot ettei ole varannut kallista hotellihuonetta sillä sinä maksat mielelläsi ruuat, juomat ja tarjoat majoituksenkin...:/

Vierailija
53/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan kysyä saa! Toki tosi tahditon tyyppi kun hehkuttanut jo, vaikket edes luvannut. Mutta minusta kysyjän ei tarvitse etukäteen jo arvata vastausta, ja jättää kysymättä tämän vuoksi. Sen sijaan aikuisella ihmisellä on pakko olla kyky vastata kysymykseen "EI" jos ei sovi. Eli ainahan pyytää saa, tyhmä se joka (maksaa) lupaa.

Vierailija
54/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 01:40"

Poistaisin varmaan kavereista jos ei olisi joitakin yhteisiä kavereita.

[/quote]

Poista kavereista. Eiköhän sitten ymmärrä, että täytyy etsiskellä kortteeria jostain muualta. Harvinaisen röyhkeä (vai tyhmä?) tapaus.

Vierailija
55/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ymmärrä ap:n itsekkyyttä. Mitä vaivaa on aikuisesta ihmisestä joka haluaisi muutaman yön olla kylässä? Sano että tuo omat eväät ja lakanat niin pääset vielä vähemmällä. Miksi tehdä kauhea ongelmapatti itselleen aivan normaalista kyläilystä. Todennäköisesti hän ei paljoa edes kotonasi olisi vaan katselemassa nähtävyyksiä ynnä muuta. Löysää ap pipoa ja ota vierailusta irti kaikki positiivinen! :) Saat seuraa ja voitte halutessanne keksiä jotain yhteistä tekemistä.

Vierailija
56/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 09:56"]

Minä taas en ymmärrä ap:n itsekkyyttä. Mitä vaivaa on aikuisesta ihmisestä joka haluaisi muutaman yön olla kylässä? Sano että tuo omat eväät ja lakanat niin pääset vielä vähemmällä. Miksi tehdä kauhea ongelmapatti itselleen aivan normaalista kyläilystä. Todennäköisesti hän ei paljoa edes kotonasi olisi vaan katselemassa nähtävyyksiä ynnä muuta. Löysää ap pipoa ja ota vierailusta irti kaikki positiivinen! :) Saat seuraa ja voitte halutessanne keksiä jotain yhteistä tekemistä.

[/quote]

No musta ei kyllä ole normaalia, että joku random-facebook"tuttavuus" änkeää luokseni väkisin. Mä ainakin haluan itse päättää, keitä vieraita kotiini tulee. Sohvasurffaus on asia erikseen ja netistä löytyy tällaisia majoittajia. Ap:n aloituksessaan mainitseman henkilönkin kannattaa turvautua sellaiseen.

Vierailija
57/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasva aikuiseksi ja opettele sanomaan ei. Sä oot kuin strutsi, joka työntää päänsä hiekkaan ja kuvittelee ongelmien menevän ohitse. Ei se ihminen siihen kuole, vaikka sinä sanotkin sille EI. Ei vain käy, että sinä tulet tänne. Ei sinun tarvitse selitellä asiaa enempää, kun selitykset vain pahentaa asiaa. Ei toimi tuo väkisten tunkeutuja oikein, mutta et sinäkään ole toiminut oikein. EI olisi mitään tilannetta, kun olisit vain heti vastannut mitä pitää. Ongelma olisi poissa.

Vierailija
58/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 09:56"]

[/quote]

Mulla ainakin on ihan se periaate, että kotonani ei ole yksin kukaan vieras tai puolituttu ihminen koskaan. Mulla on ehkä kourallinen ihmisiä, jotka voi kyläillä linjalla "tossa on avain, ja kaapeista löytyy mitä tarvitset, mene ja tule miten huvittaa". Näihin ihmisiin kuuluu esimerkiksi sisarukset ja muutama todella hyvä ystävä. Joten kukaan kerran elämässä tavattu tyyppi ei todellakaan tule melkein viikoksi pyörimään lomareissullaan asunnolle kun kerran olen töissä samaan aikaan. Puolitutuista ei oikeasti koskaan tiedä sottaavatko paikat tai varastavatko jotain. Tai päättävätkö viettää lomansa dokaillen ja riidellen ja kusten vaatekkaappiin. Osa on toki ihan asiallisia, mutta sitähän ei etukäteen tiedä.

Voin kyllä majoittaa tuntemattomammankin tyypin yöksi, ehkä jopa kahdeksi (ja olen majoittanutkin, esimerkiksi samaan kaupunkiin keikalle/vastaavalle tulossa olevia), mutta se vaatii sitä, että olen oikeasti itse paikalla.

Vierailija
59/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap sinulla sellaisia menoja minne et voisi ottaa vierastasi mukaan? Jos esimerkiksi työ tai harrastukset sen sallisi, voisit ottaa hänet mukaasi. Tällöin häntä ei tarvitsisi jättää yksin kotiin eikä sinun tarvitsisi stressata mitä kotona tapahtuu. Samalla vieras näkisi uusia ympyröitä. Uskon että vierailu kyllä lutviutuu jotenkin! :)

Vierailija
60/96 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti itse, miten haluat asian toteuttaa ja toimit niin!!! Ihan suoraan sanot hyvänen aika! Vastaa viesteihin mitkä saat!!

Esim. " hei, en tykkää majoittaa ihmisiä, haluaisin viettää rauhassa lomaani. Mutta hotelli X on tosi hyvä, suosittelen sitä!"

tai "Voit tulla luokseni, mutta olen tutuilta pyytänyt 100 e / yö, sisältäen aamupalan. Tervetuloa!"

Pääasia, että kerrot suoraan, etkä täällä selän takana puhu.

Mullekin tulee välillä pyyntöjä "onko teidän mökki vapaa, voisimmeko mennä". Vastaan, että ei sovi, mutta kotimme vierashuone on vapaana joa haluatte tavata."