Äitini kieltää kaiken
Olen 13-vuotias tyttö, perheen ainoa lapsi, ja tahdon kuulla, mitä mieltä olette äitini antamista kielloista. Olisin ihan superkiitollinen, jos voisitte vielä kertoa, mitä minun tulisi tehdä tässä tilanteessa!
Tähän äidilläni on todella tiukat säännöt: Asun siis Helsingissä, mutta en saa mennä kaupungille yksin tai kavereideni kanssa. Hänen mukaansa saan mennä kaupungille ilman vanhempiani vasta, kun olen 15-vuotias. Siis mitä ihmettä?! Tämä on asia, mikä saa minut häpeämään. Koulun jälkeen koko kaveripiirini menee keskustaan ostoksille, mutta minun täytyy aina keksiä tekosyitä, miksi en pääse mukaan. En saa mennä edes aivan meidän lähellämme olevaan ruokakauppaan tai edes R-kioskille! Lisäksi vähän pidemmän kävelymatkan päässä meistä on melko pieni ostoskeskus, ja osaan mennä sinne kävellen, pyörällä ja bussilla. En saa mennä sinne mitenkään, tähänkin ikäraja on 15-v. :(
Ja sitten todella omituinen sääntö: En saa käyttää topattuja liivejä!!! Olin kerran äitini kanssa vaateliikkeessä, ja siellä varovasti osoitin kevyesti topattuja, kaarituellisia liivejä. Äitini alkoi heti päivitellä, kuinka alan näyttää "ties miltä katutytöltä", jos alan tässä iässä käyttämään tuollaisia. Olen luokkani ainoa, jolla ei ole kaarituellisia liivejä! Kuulen tästä kommentteja ja kuiskauksia joka päivä, ja se sattuu. :( Minulla on siis vain pelkät harjoitusrintsikat, jotka ovat pelkkää ohutta kangasta, eivätkä peitä nännejäni kunnolla tai tue rintojani mitenkään! Kerran mennessäni sovituskoppiin nappasin äitini huomaamatta a-kupin rintaliivit ja sovitin niitä. Ne olivat sopivqn napakat, mukavat, eikä niiden takaosa noussut ylöspäin yhtään. Raotin hieman verhoa sanoakseni äidilleni liiveistä, mutta hän vain tuli luokseni ja "kuiskasi", että minun tulisi ottaa ne heti pois, sillä ne on tehty paljon isommille tytöille! D:
Ihan vain sanoakseni, äitini siis ei ole uskovainen, hän on ateisti.
Kunnon vanhemmat, kertokaa mitä minun tulisi tehdä... Minulla ei ole edes rahaa jolla voisin salaa vain mennä ostamaan liivit sieltä "kielletystä ostoskeskuksesta". Auttakaa oikeasti...
Kommentit (175)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:14"]Mutta huom. riita aikaiseksi vasta kun ei rauhallisemmat keinot toimi
[/quote]Riita on se viimenen asia mitä haluan... :(
Älä pyydä rahaa kotitöistä, vapauksia vaan :)
Kysy myös äidiltäsi MIKSI. Äläkä tyydy "koska minä sanon niin"-tyylisiin vastauksiin. Miksi et saa mennä vielä muiden mukana, edes päiväsaikaan? Miksi 15 on parempi kuin 13, nyt kuitenkin puhutaan ihan perus teinielämästä, ei mistään rappionuorten tapauksista. Miksi äitisi ei voisi luottaa sinuun? Miten voisit luottamusta kerätä? Jne.
Ja kysy tosiaan rohkeasti joltain aikuiselta apua. Terkkareilla ja kuraattoreilla on vaitiolovelvollisuus :)
-26
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:15"]Ja sano just noista että nännit näkyy, ihan suoraan,kaunistelematta ja vähän kipakastikin.
[/quote]Ugh... Täytyy kerätä rohkeutta! :(
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:16"]Älä pyydä rahaa kotitöistä, vapauksia vaan :)
Kysy myös äidiltäsi MIKSI. Äläkä tyydy "koska minä sanon niin"-tyylisiin vastauksiin. Miksi et saa mennä vielä muiden mukana, edes päiväsaikaan? Miksi 15 on parempi kuin 13, nyt kuitenkin puhutaan ihan perus teinielämästä, ei mistään rappionuorten tapauksista. Miksi äitisi ei voisi luottaa sinuun? Miten voisit luottamusta kerätä? Jne.
Ja kysy tosiaan rohkeasti joltain aikuiselta apua. Terkkareilla ja kuraattoreilla on vaitiolovelvollisuus :)
-26
[/quote]Tästä vastauksesta oli myös paljon apua! :)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:11"]Huoh, tiedän millaista on että on aivan käsittämätön äiti. Oma äitini ei rajoittanut menoa kauheasti, tai siis yritti ja pistin vastaan ja isäni oli yleensä puolellani. Ehkäpä siis voisit yrittää vedota isääsi, jospa hän on järkevämpi? Oma äitini on aivan käsittämätön enemmänkin muissa asioissa, ja joskus se ahdistaa kauheasti ettei mikään järkevä vaan mene perille vaikka mitä yrittäisi. Sunkin pitää vaan alkaa kapinoimaan. Mä olin kiltti tyttö mutta kapinoin kyllä äitiä vastaan. Joo, se meni huudoksi ja raivoamiseksi monta kertaa, vaikka olin ihan järkevä ja hän aina ei. Sinuna siis en olisi enää noin tossun alla vaan kipakastikin sanoisin vastaan. Ja isä jos on myös tossun alla niin silti sinun ei tarvitse olla. Olet kuitenkin aika kypsä että tähän mennessä äitisi on kasvattanut sinut hyvin, nyt vaik pitäisi osata hänen jo höllätä otetta. Eli vaikka tulis riita ja konekieltoa tms niin jos ei kivakan keskustelin jälkeen heru lupaa liikkua niin minä vaan menisin!
[/quote] Isä aina vetoaa äidin mielipiteisiin...
[/quote] Aikamoinen Justiina on tuo aitisi jos isakaan ei uskalla sanoa vastaan, vai onko tama provo kun mikaan neuvo ei toimi?
Mitä jos yrittäisit kirjoittaa kirjeen äidillesi? Kertoisit siinä,kuinka häntä rakastat ja kuinka tärkeä hän on sinulle.Ja koska kunnioitat hänen mielipiteitään,hänen olisi tehtävä samoin sinulle.Ystävistä eroittaminen ja liika kontrollointi ajavat juurikin päinvastaiseen käytökseen mitä äitisi toivoo.Tuttavapiirissäni on 40v.nainen,jonka vanhemmat ovat olleet liian tiukkoja.Kyseinen nainen kärsii paniikkikohtauksista,ei ole koskaan seurustellut ja kärsii siitä tavattomasti.Tavallinen parisuhde ei tule ikinä onnistumaan hänen kohdallaan.Sääli, on mukava ihminen kaikin puolin.Kun vanhempien pitäisi löytää se kultainen keskitie...ja topatut rintsikat pitää,sinun saada, nuo nykyiset joita käytät ovat aika pervot.Tsemppiä!
Kyllä sun pitää olla rohkea tässä. Ja riitaa ei kannata pelätä! Ei äitisi ala sinua vihaamaan. Tee niin että mietit asiaa ja kuinka paljon se ärsyttää, siten keräät rohkeutta ja raivoa jolla sanoa asiat niinkun ne on. Mutta järkevää on ensin kysyä miksi et luota minuun, ja pysy nyt tiukkana sitten, jopa riitaan asti. Hänen äitinsä oli varmaan niitä 70-luvun mammoja jotka ei lapsilleen rintsikoita ja siteitä ostaneet, vetoaa varmaan siihen että kun minun nuoruudessani...
Mä yritin tänään mun ja äipän keskustelussa saada just esille sen syyn, että miksi. Ei se edes osannu sanoa mitään kunnollista, vain tyyliin "Mitä sinä siellä tekisit?".
Kunpa uskaltaisin näyttää tän keskustelun äidille ja kertoa, kuinka suuri av-mamma-armeija on tukemassa mua! :D
Ymmärsinkö nyt oikein, ap, että olet yrittänyt keskustella asioista äitisi kanssa kaikessa rauhassa ja sopuisasti? Miten äitisi käyttäytyy kun otat tilanteen puheeksi? Siis suuttuuko hän, vai ottaako hän sellaisen vähättelevän "voi lapsikulta" -asenteen, vai pyrkiikö vaihtamaan puheenaihetta?
Mietin, että jos asia ei etene lähiaikoina mitenkään, niin voisitko ehkä sitten syksyllä koulussa mennä vaikka terkkarin puheille? Jos terkkari saisi puhuttua äidillesi järkeä ainakin tuossa rintaliiviasiassa ja muussakin.
Mä voisin mielelläni puhua sun äidin kanssa, mulla 16-v. tyttö ja olen ostanut liivit ja antanut kulkea keskustassa ym.
Ethän sä opi kulkemaan jos et harjoittele kavereiden kanssa. Hanki joku harrastus jossa pääset liikkumaan.
Tsemppiä
Kirjoita kirje ja kerro että haluat jutella asiasta myöhemmin rauhallisesti, tai jos se ei onnistu, voisiko hän kirjoittaa sinulle takaisin. Kerro mitkä asiat sinua häiritsevät, myös se että sinua kiusataan kun rintaliivit eivät ole peittävät. Kerro myös että haluaisit kivasti että äitisi kuuntelisi sinua ja yrittäisi ymmärtää näkökantojasi. Kysy mitkä asiat äitiäsi huolestuttavat/pelottavat ja kerro että toivoisit äitisi luottavan sinuun. Voisitte aloittaa jostain ihan pienistä myönnytyksistä, sinunkin kannattaa olla kärsivällinen. Olet onnekas kun elämässäsi on ihminen joka rakastaa sinua noin paljon :) tsemppiä!!
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:20"]Kyllä sun pitää olla rohkea tässä. Ja riitaa ei kannata pelätä! Ei äitisi ala sinua vihaamaan. Tee niin että mietit asiaa ja kuinka paljon se ärsyttää, siten keräät rohkeutta ja raivoa jolla sanoa asiat niinkun ne on. Mutta järkevää on ensin kysyä miksi et luota minuun, ja pysy nyt tiukkana sitten, jopa riitaan asti. Hänen äitinsä oli varmaan niitä 70-luvun mammoja jotka ei lapsilleen rintsikoita ja siteitä ostaneet, vetoaa varmaan siihen että kun minun nuoruudessani...
[/quote]Mun äiti syntyi 60-luvulla, mutta mummun kertomuksien mukaan oli yllättävän hyvin saanut itse tukea murrosiässään. Mikähän sitten saattaa olla se ns. trauma, joka estää mun äitiä rintsikoiden hankkimisen lisäksi myös puhumaan kuukautisista kuiskaten..? :o
Terkkari olisi kyllä hyvä ulkopuolinen apu, ihan oikeasti. Ne tietää nämä asiat ja voi vaikka soittaa ystävällisen puhelun jossa neuvoo äitiä miten suhtautua teiniin. Muista vaan kertoa avoimesti huolesi siellä terkkarilla.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:20"]Ymmärsinkö nyt oikein, ap, että olet yrittänyt keskustella asioista äitisi kanssa kaikessa rauhassa ja sopuisasti? Miten äitisi käyttäytyy kun otat tilanteen puheeksi? Siis suuttuuko hän, vai ottaako hän sellaisen vähättelevän "voi lapsikulta" -asenteen, vai pyrkiikö vaihtamaan puheenaihetta?
Mietin, että jos asia ei etene lähiaikoina mitenkään, niin voisitko ehkä sitten syksyllä koulussa mennä vaikka terkkarin puheille? Jos terkkari saisi puhuttua äidillesi järkeä ainakin tuossa rintaliiviasiassa ja muussakin.
[/quote]Oon nimenomaan yrittäny saada ihan rauhallista keskustelua aikaan. Lähinnä on ollu toi vähättelevä asenne, mikä mua tässä ärsyttää. Ja puheenaihetta yrittää myös aktiivisesti vaihtaa.
Minä toivoin, että 13 v tyttöni osaisi kulkea itse ja olin onnellinen, kun niin tapahtui. Siitä lähtien onkin ollut tosi itsenäinen.
Entäpä jos menisit ostoksille mummon kanssa! Tai avautuisit hänelle asioista rehellisesti, että äitisi ei halua tukea rintsikoiden ostossa yms.
Missä sun äiti olettaa sun tapaavat kavereitasi kesälomalla, jos et saa käydä missään :o
Näytä ihmeessä äitillesi tämä ketju. :)
-26
Ja sano just noista että nännit näkyy, ihan suoraan,kaunistelematta ja vähän kipakastikin.