Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini kieltää kaiken

Vierailija
18.07.2014 |

Olen 13-vuotias tyttö, perheen ainoa lapsi, ja tahdon kuulla, mitä mieltä olette äitini antamista kielloista. Olisin ihan superkiitollinen, jos voisitte vielä kertoa, mitä minun tulisi tehdä tässä tilanteessa!

Tähän äidilläni on todella tiukat säännöt: Asun siis Helsingissä, mutta en saa mennä kaupungille yksin tai kavereideni kanssa. Hänen mukaansa saan mennä kaupungille ilman vanhempiani vasta, kun olen 15-vuotias. Siis mitä ihmettä?! Tämä on asia, mikä saa minut häpeämään. Koulun jälkeen koko kaveripiirini menee keskustaan ostoksille, mutta minun täytyy aina keksiä tekosyitä, miksi en pääse mukaan. En saa mennä edes aivan meidän lähellämme olevaan ruokakauppaan tai edes R-kioskille! Lisäksi vähän pidemmän kävelymatkan päässä meistä on melko pieni ostoskeskus, ja osaan mennä sinne kävellen, pyörällä ja bussilla. En saa mennä sinne mitenkään, tähänkin ikäraja on 15-v. :(

Ja sitten todella omituinen sääntö: En saa käyttää topattuja liivejä!!! Olin kerran äitini kanssa vaateliikkeessä, ja siellä varovasti osoitin kevyesti topattuja, kaarituellisia liivejä. Äitini alkoi heti päivitellä, kuinka alan näyttää "ties miltä katutytöltä", jos alan tässä iässä käyttämään tuollaisia. Olen luokkani ainoa, jolla ei ole kaarituellisia liivejä! Kuulen tästä kommentteja ja kuiskauksia joka päivä, ja se sattuu. :( Minulla on siis vain pelkät harjoitusrintsikat, jotka ovat pelkkää ohutta kangasta, eivätkä peitä nännejäni kunnolla tai tue rintojani mitenkään! Kerran mennessäni sovituskoppiin nappasin äitini huomaamatta a-kupin rintaliivit ja sovitin niitä. Ne olivat sopivqn napakat, mukavat, eikä niiden takaosa noussut ylöspäin yhtään. Raotin hieman verhoa sanoakseni äidilleni liiveistä, mutta hän vain tuli luokseni ja "kuiskasi", että minun tulisi ottaa ne heti pois, sillä ne on tehty paljon isommille tytöille! D:

Ihan vain sanoakseni, äitini siis ei ole uskovainen, hän on ateisti.

Kunnon vanhemmat, kertokaa mitä minun tulisi tehdä... Minulla ei ole edes rahaa jolla voisin salaa vain mennä ostamaan liivit sieltä "kielletystä ostoskeskuksesta". Auttakaa oikeasti...

Kommentit (175)

Vierailija
21/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi 13 -v tytön pitäisi notkua koulun jälkeen Helsingin keskustassa.

ap, kaarituettuja liivejä on myös ilman toppauksia. Toppauksia et tarvitse, tuetut muuten ok. Ymmärrän senkin miksi äitisi ei halua sinulle mitään topattuja liivejä.

Vierailija
22/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompromissi: kaarituet, mutta ei toppausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:03"]Tuli mieleen, että jos asiallinen puhe ei auta, niin sitten menet lakkoon. Eli ilmoitat, että jos et saa edes niitä rintaliivejä, niin et sitten mene syksyllä kouluunkaan. Toivoisin kyllä, ettei näin lapsellisiin keinoihin tarvitse turvautua, koska vaikutat paljon aikuisemmalta kuin äitisi.

[/quote]Eh, yritin jotain ton tapastakin tänään esittää, mut siitäpä saikin äippä naurun aihetta.

Vierailija
24/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia liivejä äitisi käyttää? Kysy häneltä, haluaisiko hän itse käyttää ohuita liivejä, joista nännit näkyvät läpi ja arvaa nolostuttaako sinua se.

13-vuotiaan pitää kyllä oppia kulkemaan kaupungilla itsenäisesti. Harrastatko mitään kodin ulkopuolella? Kuljetko yksin matkat harrastuksiin? Pikkuhiljaa napanuoraa on höllennettävä ja sinu tulisi itse käydä ostoksilla, esim. vaateostoksilla. Eihän sitä muuten opi, ei rahankäyttöä eikä vaatteiden ostamista.

t. kahden tytön äiti

Vierailija
25/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano äitilles, et sun nännit näkyy ilman topattuja (tai sellasia paksumpia) liivejä. Että eikös se oo aika paljastavaa, ei sitä kuule tiiä miten joku teinipoika siitä syttyy oman päänsä sisällä. Kiusallistakin.

Kysy, voitteko te sopia että saat mennä vaikka aluksi kävelylle itse (jos et saa, se on aika sairasta jo). Sit kun osoitat olevasi luottamuksen arvoinen (eli ET valehtele ja mene ostarille salaa), saisit käydä edes ärrällä ostamassa jotain. Se olis tärkeää jo siksi, jos sun tarvii opetella asioimista ja esim. miten käyttäydytään kassalla tms. Sit kun taas hoidat homman sovitusti, saisit käydä vaatekaupassa niin et äiti odottaa vaik ostarin parkkiksella, tietty aika jota voi sit pidentää. Jne., hitaasti etenemistä...

Tai teet kotitöitä, joista saat "palkaksi" ostariaikaa. Voitte yhdessä suunnitella vaikka pistejärjestelmää. esim. imurointi (muut kuin oma huone, sun ikäisen tulis siivota omat jälkensä jo :) = 50 pistettä, mattojen tamppaus 75 pistettä... Jne. 500 pistettä = tunti ostariaikaa.

Omalla käytöksellä vaikutat varmasti paljon asiaan. Jos käyttäydyt kuin lapsi (en väitä että niin tekisit!), sua kohdellaan kuin lasta. Kun olet luotettava, saat enemmän vapauksia ja vastuutakin.

Jos äiti ei suostu millään puhumaan (muista olla kohtelias), kirjoita kirje.

Jos sekään ei auta, voit soittaa vaikka neuvolan perhetyön numeroon (löytyy varmasti netistä yhteystiedot) ja kysyä, olisko heillä vaikka keskusteluapua tarjolla.

Tsemppiä! Hienoa, että osaat ja uskallat kysyä apua täällä. Kysy vaikka koulun kuraattorilta jeesiä, jos ei mikään muu auta :)

Vierailija
26/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 täällä :)

Kapinassa ja siinä että menee silti, on se riski että äiti tiukentaa otettaan.

JOS menee salaa, kannattanee pysyä hyväkäytöksisenä ja keskustella rauhassa - jos huomaisi ettei siitä sekoa jos käy vähän jossain tai jos on liivit.

En tiedä kannattaako elääkään koko nuoruuttaan ihan vankina. Itse olin mukamas vanki häkissään mutta nyt ei enää harmita, säästyin monelta pahalta jutulta, eikä ole kauaakaan teini-iästä.

Toisaalta ehkä sulla ei olekaan niin tyhmiä ideoita kun mulla oli :D

Vaikutat fiksulta tyypiltä mutta muista ettei pidä kulkea liikaa muiden perässä - ei näe mihin on kulkemassa. Pidä itsesi turvassa, ainakin pahimmilta jutuilta (seksi ilman sinun lupaasi, kuolema, vammautuminen ym).

Vierailija
27/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten varastat siltä rahat ja käyt ostamassa ne.

Vierailija
28/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompromissi: kaarituet, mutta ei toppausta.

Vierailija
29/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko isä olla avuksi ja viedä sut shoppailee

Vierailija
30/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:07"]Kompromissi: kaarituet, mutta ei toppausta.

[/quote]En oo siis hirveesti perehtyny erilaisiin liiveihin, joten jostain syystä kuvittelin, et kaarituellisissa liiveissä on aina toppaukset. Kiitos paljon tiedosta!

Vierailija
31/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:00"]Mitäpä jos kerrot äidille että muut tytöt nälvii ja kiusaa suo koska sinulla ei ole oikeita liivejä. Ja mitä noloa niissä on vaatekappale samalla tavalla kuin sukat

[/quote]Just tosta puhuin sen kanssa ja sano vaan että harjoitusrintsikoiden päälle voi ihan hyvin laittaa topin. :(

[/quote] ja että liikuntakin on epämukavaa kun ei ole kunnon vaatteita.

Ymmärsin että käytät niitä puuvillaisia pikkutoppeja jotka loppuvat ekojen kylkiluiden kohdalle

Vierailija
32/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:00"]Mitäpä jos kerrot äidille että muut tytöt nälvii ja kiusaa suo koska sinulla ei ole oikeita liivejä. Ja mitä noloa niissä on vaatekappale samalla tavalla kuin sukat

[/quote]Just tosta puhuin sen kanssa ja sano vaan että harjoitusrintsikoiden päälle voi ihan hyvin laittaa topin. :(

[/quote] ja että liikuntakin on epämukavaa kun ei ole kunnon vaatteita.

Ymmärsin että käytät niitä puuvillaisia pikkutoppeja jotka loppuvat ekojen kylkiluiden kohdalle

[/quote]Jep, ymmärsit oikein. On niitä kappahlin body zonen, jos oikein muistan.

Vierailija
33/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, tiedän millaista on että on aivan käsittämätön äiti. Oma äitini ei rajoittanut menoa kauheasti, tai siis yritti ja pistin vastaan ja isäni oli yleensä puolellani. Ehkäpä siis voisit yrittää vedota isääsi, jospa hän on järkevämpi? Oma äitini on aivan käsittämätön enemmänkin muissa asioissa, ja joskus se ahdistaa kauheasti ettei mikään järkevä vaan mene perille vaikka mitä yrittäisi. Sunkin pitää vaan alkaa kapinoimaan. Mä olin kiltti tyttö mutta kapinoin kyllä äitiä vastaan. Joo, se meni huudoksi ja raivoamiseksi monta kertaa, vaikka olin ihan järkevä ja hän aina ei. Sinuna siis en olisi enää noin tossun alla vaan kipakastikin sanoisin vastaan. Ja isä jos on myös tossun alla niin silti sinun ei tarvitse olla. Olet kuitenkin aika kypsä että tähän mennessä äitisi on kasvattanut sinut hyvin, nyt vaik pitäisi osata hänen jo höllätä otetta. Eli vaikka tulis riita ja konekieltoa tms niin jos ei kivakan keskustelin jälkeen heru lupaa liikkua niin minä vaan menisin!

Vierailija
34/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 näköjään samoilla linjoilla :)

Sanoisin vielä, että älä turhaan ala kapinoimaan. Kokeile nyt ensin ainakin kaikki mahdolliset, sopuisammat keinot :)

Vierailija
35/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä, veiskö sut ostoksille?

Vierailija
36/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:08"]Sano äitilles, et sun nännit näkyy ilman topattuja (tai sellasia paksumpia) liivejä. Että eikös se oo aika paljastavaa, ei sitä kuule tiiä miten joku teinipoika siitä syttyy oman päänsä sisällä. Kiusallistakin.

Kysy, voitteko te sopia että saat mennä vaikka aluksi kävelylle itse (jos et saa, se on aika sairasta jo). Sit kun osoitat olevasi luottamuksen arvoinen (eli ET valehtele ja mene ostarille salaa), saisit käydä edes ärrällä ostamassa jotain. Se olis tärkeää jo siksi, jos sun tarvii opetella asioimista ja esim. miten käyttäydytään kassalla tms. Sit kun taas hoidat homman sovitusti, saisit käydä vaatekaupassa niin et äiti odottaa vaik ostarin parkkiksella, tietty aika jota voi sit pidentää. Jne., hitaasti etenemistä...

Tai teet kotitöitä, joista saat "palkaksi" ostariaikaa. Voitte yhdessä suunnitella vaikka pistejärjestelmää. esim. imurointi (muut kuin oma huone, sun ikäisen tulis siivota omat jälkensä jo :) = 50 pistettä, mattojen tamppaus 75 pistettä... Jne. 500 pistettä = tunti ostariaikaa.

Omalla käytöksellä vaikutat varmasti paljon asiaan. Jos käyttäydyt kuin lapsi (en väitä että niin tekisit!), sua kohdellaan kuin lasta. Kun olet luotettava, saat enemmän vapauksia ja vastuutakin.

Jos äiti ei suostu millään puhumaan (muista olla kohtelias), kirjoita kirje.

Jos sekään ei auta, voit soittaa vaikka neuvolan perhetyön numeroon (löytyy varmasti netistä yhteystiedot) ja kysyä, olisko heillä vaikka keskusteluapua tarjolla.

Tsemppiä! Hienoa, että osaat ja uskallat kysyä apua täällä. Kysy vaikka koulun kuraattorilta jeesiä, jos ei mikään muu auta :)

[/quote]tossa on yksi selkeä ongelma, mun äidin ideologiaan nimittäin kuuluu, ettei kotitöistä kuulu saada rahaa. Eli ei ole mitään tulonlähteitä :( Ja pojat tosiaan tuijottaa, ei oo kivaa. Juokseminen epämukavaa.

Vierailija
37/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 oli siis 26 :)

Vierailija
38/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:11"]Huoh, tiedän millaista on että on aivan käsittämätön äiti. Oma äitini ei rajoittanut menoa kauheasti, tai siis yritti ja pistin vastaan ja isäni oli yleensä puolellani. Ehkäpä siis voisit yrittää vedota isääsi, jospa hän on järkevämpi? Oma äitini on aivan käsittämätön enemmänkin muissa asioissa, ja joskus se ahdistaa kauheasti ettei mikään järkevä vaan mene perille vaikka mitä yrittäisi. Sunkin pitää vaan alkaa kapinoimaan. Mä olin kiltti tyttö mutta kapinoin kyllä äitiä vastaan. Joo, se meni huudoksi ja raivoamiseksi monta kertaa, vaikka olin ihan järkevä ja hän aina ei. Sinuna siis en olisi enää noin tossun alla vaan kipakastikin sanoisin vastaan. Ja isä jos on myös tossun alla niin silti sinun ei tarvitse olla. Olet kuitenkin aika kypsä että tähän mennessä äitisi on kasvattanut sinut hyvin, nyt vaik pitäisi osata hänen jo höllätä otetta. Eli vaikka tulis riita ja konekieltoa tms niin jos ei kivakan keskustelin jälkeen heru lupaa liikkua niin minä vaan menisin!

[/quote] Isä aina vetoaa äidin mielipiteisiin...

Vierailija
39/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:08"]Voisko isä olla avuksi ja viedä sut shoppailee

[/quote]Ei se...

Vierailija
40/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta huom. riita aikaiseksi vasta kun ei rauhallisemmat keinot toimi