Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini kieltää kaiken

Vierailija
18.07.2014 |

Olen 13-vuotias tyttö, perheen ainoa lapsi, ja tahdon kuulla, mitä mieltä olette äitini antamista kielloista. Olisin ihan superkiitollinen, jos voisitte vielä kertoa, mitä minun tulisi tehdä tässä tilanteessa!

Tähän äidilläni on todella tiukat säännöt: Asun siis Helsingissä, mutta en saa mennä kaupungille yksin tai kavereideni kanssa. Hänen mukaansa saan mennä kaupungille ilman vanhempiani vasta, kun olen 15-vuotias. Siis mitä ihmettä?! Tämä on asia, mikä saa minut häpeämään. Koulun jälkeen koko kaveripiirini menee keskustaan ostoksille, mutta minun täytyy aina keksiä tekosyitä, miksi en pääse mukaan. En saa mennä edes aivan meidän lähellämme olevaan ruokakauppaan tai edes R-kioskille! Lisäksi vähän pidemmän kävelymatkan päässä meistä on melko pieni ostoskeskus, ja osaan mennä sinne kävellen, pyörällä ja bussilla. En saa mennä sinne mitenkään, tähänkin ikäraja on 15-v. :(

Ja sitten todella omituinen sääntö: En saa käyttää topattuja liivejä!!! Olin kerran äitini kanssa vaateliikkeessä, ja siellä varovasti osoitin kevyesti topattuja, kaarituellisia liivejä. Äitini alkoi heti päivitellä, kuinka alan näyttää "ties miltä katutytöltä", jos alan tässä iässä käyttämään tuollaisia. Olen luokkani ainoa, jolla ei ole kaarituellisia liivejä! Kuulen tästä kommentteja ja kuiskauksia joka päivä, ja se sattuu. :( Minulla on siis vain pelkät harjoitusrintsikat, jotka ovat pelkkää ohutta kangasta, eivätkä peitä nännejäni kunnolla tai tue rintojani mitenkään! Kerran mennessäni sovituskoppiin nappasin äitini huomaamatta a-kupin rintaliivit ja sovitin niitä. Ne olivat sopivqn napakat, mukavat, eikä niiden takaosa noussut ylöspäin yhtään. Raotin hieman verhoa sanoakseni äidilleni liiveistä, mutta hän vain tuli luokseni ja "kuiskasi", että minun tulisi ottaa ne heti pois, sillä ne on tehty paljon isommille tytöille! D:

Ihan vain sanoakseni, äitini siis ei ole uskovainen, hän on ateisti.

Kunnon vanhemmat, kertokaa mitä minun tulisi tehdä... Minulla ei ole edes rahaa jolla voisin salaa vain mennä ostamaan liivit sieltä "kielletystä ostoskeskuksesta". Auttakaa oikeasti...

Kommentit (175)

Vierailija
1/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttakaa! :(

Vierailija
2/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan voi antaa neuvoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että ainoana lapsena äitisi ei haluaisi sinun kasvavan isoksi. Olet niin rakastettu että äitisi haluaa suojella sinua ympäristön vaaroilta. Mutta oikeasti äitisi pitäisi kyllä hellittää ja antaa sinun olla kuin muiden ikäistesi.

Vierailija
4/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko siitä yrittää puhua äidille? Mahdollisimman kypsä ja järkevä keskustelu, mietit hyvät perustelut. Vaikkei äiti järkkyisikään, niin ehkä alkais miettiä asiaa itsekseen?

Pitää sua varmaan omana vauvanaan, kun oot ainoakin. Pelkää sun puolesta tai jotain muuta. Ei halua uskoa että säkin aikuistut eikä sille voi mitään?

Tärkeintä kun perustelet esim. liivien hankintaa, älä sano että koska kavereillakin on. Kerro just noi käytännölliset syyt. Ei kannata liikaa jankuttaa, mutta on välillä ihan hyvä muistuttaa että olet yhä samaa mieltä.

Tuo kaupungilla olo - oma äitini halusi aina esim. kaverin numeron ja jos kylään niin vanhempien numeron, osoitteen ja kotiintuloajan. Oli niin huolissaan. Mut kun nää annoin hänelle, luotti muhun.

Ehkä voisit siis itse tarjota jonkun kaverin numeron jonka kanssa kuljet ja sopia jonkun ajan? Jos vähän rauhoittaisi ja saisi uskomaan että voi luottaa.

Näin mä neuvoisin mutta sanokaa jos ootte ihan eri mieltä :)

Kaikkea hyvää - toivottavasti sun äiti rentoutuu näissä asioissa.

Vierailija
5/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:36"]Kuulostaa siltä että ainoana lapsena äitisi ei haluaisi sinun kasvavan isoksi. Olet niin rakastettu että äitisi haluaa suojella sinua ympäristön vaaroilta. Mutta oikeasti äitisi pitäisi kyllä hellittää ja antaa sinun olla kuin muiden ikäistesi.

[/quote]Kiitos, että vaivauduit auttamaan! On itselläkin pari kertaa käynyt mielessä tuo, mutta se kuulostaa niin järjettömältä oman äidin tapauksessa...

Vierailija
6/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se tuolle ostarikiellolle (sen jotenkin ymmärränkin) mutta kyllä jokaiselle tytölle pitää ostaa kunnon liivit!

Vierailija
7/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:40"]Voisiko siitä yrittää puhua äidille? Mahdollisimman kypsä ja järkevä keskustelu, mietit hyvät perustelut. Vaikkei äiti järkkyisikään, niin ehkä alkais miettiä asiaa itsekseen?

Pitää sua varmaan omana vauvanaan, kun oot ainoakin. Pelkää sun puolesta tai jotain muuta. Ei halua uskoa että säkin aikuistut eikä sille voi mitään?

Tärkeintä kun perustelet esim. liivien hankintaa, älä sano että koska kavereillakin on. Kerro just noi käytännölliset syyt. Ei kannata liikaa jankuttaa, mutta on välillä ihan hyvä muistuttaa että olet yhä samaa mieltä.

Tuo kaupungilla olo - oma äitini halusi aina esim. kaverin numeron ja jos kylään niin vanhempien numeron, osoitteen ja kotiintuloajan. Oli niin huolissaan. Mut kun nää annoin hänelle, luotti muhun.

Ehkä voisit siis itse tarjota jonkun kaverin numeron jonka kanssa kuljet ja sopia jonkun ajan? Jos vähän rauhoittaisi ja saisi uskomaan että voi luottaa.

Näin mä neuvoisin mutta sanokaa jos ootte ihan eri mieltä :)

Kaikkea hyvää - toivottavasti sun äiti rentoutuu näissä asioissa.

[/quote]Kiitos tästä kommentista! Oon just itseasiassa tänään puhunut mun äidille, ja se hiiltyi heti, kun itse yritin olla ihan rauhallinen... Sanoi, ettei minun kannata minnekään kaupungille mennä sitä aikaa viettämään, kun en muutenkaan saa mitään aikaiseksi. Liiveistä ei edes suostunut puhumaan kun on niin nolo aihe hänen mielestään.

Musta tuntuu, ettei se puhelinnumerojuttu paljoa tässä hyödytä. Mun äiti automaattisesti yhdistää keskustan alkoholiin -> humalaiset pojat -> seksi -> teiniraskaus. :/

Vierailija
8/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:45"]Sama se tuolle ostarikiellolle (sen jotenkin ymmärränkin) mutta kyllä jokaiselle tytölle pitää ostaa kunnon liivit!

[/quote]en mä sinällään sitä ostarilla killumista haluakaan (pidän sitä oikeastaan aika naurettavana) mutta tuntuu kurjalta joutua kiusatuksi, kun on niin aina "äitinsä helmoissa"... Haluaisin vaan kulkea muiden mukana.

Vierailija
9/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kellään enää mitään sanottavaa? Jotain muista poikkeavaa? Tarvitsisin niitä neuvoja kipeästi...

Vierailija
10/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:36"]Kuulostaa siltä että ainoana lapsena äitisi ei haluaisi sinun kasvavan isoksi. Olet niin rakastettu että äitisi haluaa suojella sinua ympäristön vaaroilta. Mutta oikeasti äitisi pitäisi kyllä hellittää ja antaa sinun olla kuin muiden ikäistesi.

[/quote]Kiitos, että vaivauduit auttamaan! On itselläkin pari kertaa käynyt mielessä tuo, mutta se kuulostaa niin järjettömältä oman äidin tapauksessa...

[/quote] Puhu isallesi niista rintaliiveista. Itse tein niin ja isa hakeltyi niin etta lupasi melkein mita vaan :D.

Vierailija
11/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joku av-mamma voisi tavata ap:tä siellä ostoskeskuksessa ja antaa sille 15 euroa, että tyttö saa liivit? Tarjoutuisin itse, mut en asu Hesassa.

Äitisi pitää hiukan alkaa himmaamaan kontrollinhalussaan, ja jos ei ala, niin sitten alat vaan tehdä asioita ilman lupaa. Kännykkä kiinni ja koulun jälkeen kartsalle. Tämä on sinun elämäsi, ja sinulla on oikeus viettää sitä normaalilla tavalla, eikä vankina kotonasi. 

Vierailija
12/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:41"]

[/quote] Puhu isallesi niista rintaliiveista. Itse tein niin ja isa hakeltyi niin etta lupasi melkein mita vaan :D.

[/quote]Toi oli kyllä muusta poikkeavaa, mutta mahdoton ajatus kun se varmasti alkais keskustella asiasta mun äidin kanssa ja sit saisin taas huudot... :(

Vierailija
13/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:55"]

Eikö joku av-mamma voisi tavata ap:tä siellä ostoskeskuksessa ja antaa sille 15 euroa, että tyttö saa liivit? Tarjoutuisin itse, mut en asu Hesassa.

Äitisi pitää hiukan alkaa himmaamaan kontrollinhalussaan, ja jos ei ala, niin sitten alat vaan tehdä asioita ilman lupaa. Kännykkä kiinni ja koulun jälkeen kartsalle. Tämä on sinun elämäsi, ja sinulla on oikeus viettää sitä normaalilla tavalla, eikä vankina kotonasi. 

[/quote]

Sama tuli itselläni mieleen. Lisäksi raahaisin paikalle säkillisen omia vanhoja hyväkuntoisia A-B -kupin liivejäni.

Vierailija
14/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tätiä, serkkua tms. avuksesi?

Vierailija
15/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos kerrot äidille että muut tytöt nälvii ja kiusaa suo koska sinulla ei ole oikeita liivejä. Ja mitä noloa niissä on vaatekappale samalla tavalla kuin sukat

Vierailija
16/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:55"]Eikö joku av-mamma voisi tavata ap:tä siellä ostoskeskuksessa ja antaa sille 15 euroa, että tyttö saa liivit? Tarjoutuisin itse, mut en asu Hesassa.

[/quote] Ois kyllä tosi kilttiä jos joku suostuis, mut en vaan uskalla... Mun vanhemmat tarkkailee mun liikkumistakin niin tarkasti ja jos mun äiti näkis mulla liivit nii se varmaan heti alkais selvittää et mistä mä oon ne oikein varastanu.

Ja ehkä joskus pitäis vaan ryhdistäytyä ja mennä sinne keskustaan. Jos antaa jonkun rangaistuksen, niin siitä vaan.

Vierailija
17/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:59"]Onko tätiä, serkkua tms. avuksesi?

[/quote] Ei ole. :(

Vierailija
18/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että jos asiallinen puhe ei auta, niin sitten menet lakkoon. Eli ilmoitat, että jos et saa edes niitä rintaliivejä, niin et sitten mene syksyllä kouluunkaan. Toivoisin kyllä, ettei näin lapsellisiin keinoihin tarvitse turvautua, koska vaikutat paljon aikuisemmalta kuin äitisi.

Vierailija
19/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:00"]Mitäpä jos kerrot äidille että muut tytöt nälvii ja kiusaa suo koska sinulla ei ole oikeita liivejä. Ja mitä noloa niissä on vaatekappale samalla tavalla kuin sukat

[/quote]Just tosta puhuin sen kanssa ja sano vaan että harjoitusrintsikoiden päälle voi ihan hyvin laittaa topin. :(

Vierailija
20/175 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi itsellesi rintsikat. Puhut äitisi kanssa tiukasti, ei missään ostarissa, ei vaivihkaa. Vaan ihan istutat äitisi iltateelle ja kerrot oman kantasi miksi haluat paremmat rintaliivit.