Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isän korkea ikä pelottaa vauvahaaveilussa

Vierailija
17.07.2014 |

Haluaisin vielä lapsen. Miehellä kuitenkin ikää jo 51v. Pelottaa riskit esim autismiin kun isällä korkea ikä. Yksi lapsi ön ennestään.

Mitä enemmän luen esim keskusteluja ja tutkimuksia sitä enemmän mietityttää.

Lapsen kuitenkin haluaisin. Mitä ihmettä teen? Onko se riski niin korkea kuin pelkään? Onhan miehet saaneet terveitäkin lapsia vanhemmalla iällä, vai? Itse olen 36 joten ihan vielä lapsenteko iässä, se yksi lapsi on jo ennestään.

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta on ollut äärettömän haljua että isä kuoli aikaisin. Ei nähnyt häitä, lakkiaisia, ei lapsenlapsia. 

Vierailija
2/91 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoja julkkisisiä: 

Pertti Neumann, s. 1959, lapset: 2005 ja 2006

Vesa Keskinen, s. 1967, lapsi: 2013

Risto Autio, s. 1954, useita lapsia, nuorimmat 2007

Jari Kurri, s. 1960, useita lapsia, nuorin 2012

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappani oli 55v. kun sai äitini, isoäidillä ja papalla on 18 vuotta ikäeroa. Äitini kerkes hyvinkin aikuiseksi ennen isänäs kuolemaa, pappa eli 92v.

Vierailija
4/91 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli 49 kun synnyin. Olihan siinä haasteensa, mutta hyvä isä oli.

Vierailija
5/91 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taidan lähteä nyt lapsentekoon.

Ap

Vierailija
6/91 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä tyly. Lasta ei ajattele yhtään. Minäminäminäminä.

Vierailija
7/91 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 23:35"]

Ei se ole ku kokeilla. Ainahan on mahdollisuus saaha kehitysvammainen lapsi. Joten riskin ottaa aina.

[/quote]  suurempi se jos äiti vnaha kuten minä olin saatuani lapsen yli 40 v mutta mies oli reilusti yli 10 v nuorempi. Terve poika tuli.

Vierailija
8/91 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hommaa nuorempi rakastaja ja paneskele sen kanssa, niin että reidet valuu. Tuskin se miehesi pistää pahaksi?

Vierailija
9/91 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 23:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 23:28"]No minusta sääntö että ikäero olisi se 45 vuotta ihan hyvä. Sitten on hyvät mahikset että vanhemmat saattaa lapsensa kunnolla elämän alkuun.

Minulla oli vanha isä. Kuoli kun olin 14.

[/quote]

Tuohan siinä juuri on kun ikäloppuvanhempi niin kuolla kupsahtaa. Ei ole reilua lapselle ei. Ukkos ei ole välttämättä enään edes elossa kun lapsenne on yläasteella.

[/quote]

Nuorenapa silloin kuolisi. Oli kyseessä mies tai nainen, niin minun mielestäni ihminen on nuorena kuollut, jos ihminen kuolee alle 75-vuotiaana.

Vierailija
10/91 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 23:28"]

No minusta sääntö että ikäero olisi se 45 vuotta ihan hyvä. Sitten on hyvät mahikset että vanhemmat saattaa lapsensa kunnolla elämän alkuun.

[/quote]

minulla oli ihan tavallisen ikäinen isä, hän kuoli kun olin 11

Vierailija
11/91 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastoa: suomalaisten terveenä vietetty elinikä on 68,8 ja miesten keskimääräinen elinikä on 74,7. Jos hankkii mukulan 52-vuotiaana, sairastuu kun se on lukiossa ja kupsahtaa kun se on armeijassa.

Vierailija
12/91 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 00:01"]

Samaa mieltä jonkun aikaisemman vastaajan kanssa, se max. 45 vuoden ikäero on kyllä tutkittu ja harkittu juttu, ei mikään hatusta vedetty luku. Siitä kannattaa ainakin ottaa osviittaa jos ei suoraan noudata. Vanha vanhempi ei valitettavasti ole lapselle mikään etu.

Se että nuorikin voi kuolla, ei millään tavalla oikeuta tekemään lasta vanhana. Vanhemmat ovat (tai ainakin pitäisi olla) jonkinlaisessa vastuussa lapsestaan pitkälle aikuisuuteen, se ei riitä että sinnittelee siihen saakka kun lapsi on 18v. Elämässä voi sattua mitä vain ja yksilöt ovat erilaisia, mutta on selvää että tietyt asiat (korkea ikä niistä yksi merkittävin) ovat suoraan verrannollisia kuoleman todennäköisyyteen.

Miettikää ainakin näitä tarkkaan:

Vaikka nyt jaksaisi vielä, niin miten sujuu murrosikä kuusikymppiseltä?

Jaksaako mies olla myös isoisä omille lapsenlapsilleen?

Jaksaako hän hoitaa vauvan yksin, jos sinulle tapahtuu jotain?

Millaisia lapsuuden kokemuksia hän ajattelee tarjota lapselle? Jaksaako hän esim. viedä lasta 10 vuoden päästä huvipuistoihin, uimaan, retkille jne?

Miten mies tukee lapsen kaverisuhteita? Kokeeko hän luontevaksi tutustua lapsen kavereiden vanhempiin, jotka melko varmasti ovat puolet nuorempia?

Onko lähipiirissänne paljon toisia vanhoja isiä, vai meinaako mies mennä mukaan parikymppisten isien joukkoon?

Millaiset elintavat miehellä on ollut läpi elämän? Millaisia elinkaaria miehen sukulaisilla on ollut?

Ja myönnän että omaan negatiivisen asenteen asiaan. Lähipiirissämme on tyttö, joka on joutunut kasvamaan aivan liian vanhojan vanhempien (hänellä molemmat vanhoja toisin kuin teillä) kanssa ja hänen kohtalonsa surettaa ja huolestuttaa. Hänellä on hyvin rajoittunut elämä eikä hän ole päässyt viettämään normaalia lapsuutta kunnolla. 

Miettikää siis tarkkaan ja rehellisesti omia resurssejanne ennen päätöksen tekoa!

[/quote]

Pakko vastata tähän. Meillä nyt mies 59 ja kaksi teiniä. Hyvin jaksaa heidän kanssaan. Huvipuistossa kiertää karmeimmatkin laitteet heidän kanssaan, kun minä pysyttelen maan pinnalla. Meillä yhteinen harrastus, joka tuottaa paljon ryhmämatkoja eri ikäisten kanssa. Ei siis lapsilla mitään yksin kotona nökötystä. Ei ne kavereiden vanhemmatkaan kaikki niin nuoria ole. Enemmän tuo vanhemmuus taitaa olla kiinni luonteesta kuin iästä.

Vierailija
13/91 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teillähän on sitten just se 45 vuoden ikäero... Ap: mies olisi 69 kun lapsensa olisi teini.

Jestas mikä hattarapää.

Vierailija
14/91 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 12:19"]

Tilastoa: suomalaisten terveenä vietetty elinikä on 68,8 ja miesten keskimääräinen elinikä on 74,7. Jos hankkii mukulan 52-vuotiaana, sairastuu kun se on lukiossa ja kupsahtaa kun se on armeijassa.

Minun isäni oli armeijassa, kun oma isänsä kuoli 50-vuotiaana.

[/quote]

Vierailija
15/91 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiiviset ajatukset näyttävät tulevan pääsääntöisesti niiltä, joilla ei omakohtaista kokemusta ole. Oma isäni nyt 81 v., äitini 72, minä 33 ja esikoinen tuloillaan. Surullinen mieli tulee kun ajattelen että jonkun mielestä olisin saanut jäädä tekemättä. Ihmiset on niin kovin yksioikoisia... Hommiin siis ap, right away! 

Vierailija
16/91 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 12:19"]

[/quote]

Nyt taisit kaivaa vanhentunutta tietoa. Miesten keskimääräinen elinikä Suomessa on (selvemminkin) yli 75 vuotta, on ollut sitä jo kauan, se on 76-78 vuotta. Naisilla se on lähempänä 85 vuotta kuin 80 vuotta.

http://www.tilastokeskus.fi/org/historia/elinajanodote_001.gif

On myös otettava huomioon se, että ihmisten elinikää laskevat, varsinkin miehillä, erilaiset onnettomuudet ja niistä johtuvat kuolemat, kuten kolarit, hukkumiset, putoamiset, tulipalot, pahoinpitelyt tai tapot, itsemurhat, alkoholin aiheuttamat kuolemat ja lista jatkuu... Siinä kun vaikka joku nuori kuolee, niin sekin vaikuttaa omalta osaltaan tilastoon alentavasti, varsinkin sitten kun niitä on useampi. Sattuu noita naisillekkin, mutta paljon vähemmän, luultavasti miesten riskialttiimpi elämäntapa vaikuttaa tähän. Myös ihan muutaman vuoden ikäisiä pikkulapsia kuolee joskus varsinkin onnettomuuksiin, samaten imeväisikäisiä joskus kuolee erilaisiin syihin. Joten jos nämä tekijät jätettäisiin huomioimatta, voidaan molempien sukupuolten odotettavissa olevaa elinikää silloin odottaa olevan useilla vuosillakin todellista eliniändotetta korkeampi.

Vierailija
17/91 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, minä olen vanhan isän lapsi. Siksi kantani on kielteinen.

Itselläni on kaikkea kremppaa, synnyin keskosena ja nuoruuteni oli hirveä.

Ensin äiti hoiti kuolevan isän ja sitten romahti. Ei kyennyt yksin elättämään meitä. Jouduin mm keskeyttämään koulunkäyntini. Ja esimerkiksi surkea ammatinvalinta on sen peruja.

Lapsillani ei tietenkään ollut muuta kuin hautakivi isoisästä, lapsuudenkotini revittiin perintöriitojen takia (me kun oltiin ns kakkossarjaa).

Kenellekään en moista toivo!

Vierailija
18/91 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta sääntö että ikäero olisi se 45 vuotta ihan hyvä. Sitten on hyvät mahikset että vanhemmat saattaa lapsensa kunnolla elämän alkuun.

Vierailija
19/91 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda miestä nuorempaan jos haluat vauvan.

Vierailija
20/91 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mennyt hyvin, vaikka isä viiskymppinen. Ihminen voi elää yli sata vuotta tai kuolla nuorena. Elintavoilla on suuri merkitys tulevaan lapseen. Esim. tupakointi ja runsas alkoholinkäyttö huonontavat siittiöitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän