Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isän korkea ikä pelottaa vauvahaaveilussa

Vierailija
17.07.2014 |

Haluaisin vielä lapsen. Miehellä kuitenkin ikää jo 51v. Pelottaa riskit esim autismiin kun isällä korkea ikä. Yksi lapsi ön ennestään.

Mitä enemmän luen esim keskusteluja ja tutkimuksia sitä enemmän mietityttää.

Lapsen kuitenkin haluaisin. Mitä ihmettä teen? Onko se riski niin korkea kuin pelkään? Onhan miehet saaneet terveitäkin lapsia vanhemmalla iällä, vai? Itse olen 36 joten ihan vielä lapsenteko iässä, se yksi lapsi on jo ennestään.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

43: no olisitko mielummin ollut kokonaan syntymättä?

Vierailija
62/91 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja erinomaisen terve lapsi syntyi vaikka isä oli vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riskit ovat 

- keskenmenot, yli 40-vuotiaan spermalla keskenmenoprosentti on yli 50, naisen iällä ei väliä.

- kehityshäiriöt ja -vammat, riski huomattava verrattuna alle 40-vuotiaan miehen spermalla tehtyihin lapsiin.

- mielisairauksissa 25-kertainen riski.

Mutta riskejähän on aina. Jo naisen ikä eli yli 35 nostaa myös riskejä. Esim. Keskenmenoriski jo tästä syystä 60 prossaa. 

Elämä on valintoja, ottaako riskejä vai ei.

Vierailija
64/91 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todennäköisyys kehityshäiriöihin ole suuri, vaikka se iän myötä kasvaakin. Mielestäni sitä puolta liioitellaan rankasti. Kuitenkin nuorempi mies olisi siinä mielessä järkevä vaihtoehto, että hedelmöittyminen yleensäkin onnistuisi alle 5 vuodessa ja tietysti energiaa olisi enemmän raskaassa lapsiarjessa.

Vierailija
65/91 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pelkoa tehdä lapsia uuden naisystävän kanssa vaikka olen 47-vuotias. Naiseni täyttää tänä vuonna 41-vuotias ja olemme suunnitelleet yhteisen lapsen hankkimista. Omat lapseni ovat jo teinejä, joten auttavia käsiä riittää.

Miksi tämä tekstinsyöttö koko ajan tarjoaa tätä . "13-vuotta-aivovamman-oireet-piinaavat"

Onko tämä joku enne? Ihmeellistä

Vierailija
66/91 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todennäköisyys kehityshäiriöihin ole suuri, vaikka se iän myötä kasvaakin. Mielestäni sitä puolta liioitellaan rankasti. Kuitenkin nuorempi mies olisi siinä mielessä järkevä vaihtoehto, että hedelmöittyminen yleensäkin onnistuisi alle 5 vuodessa ja tietysti energiaa olisi enemmän raskaassa lapsiarjessa.

Ap:n tapauksessa pitää kuitenkin ajatella sitä puolta, että kuinka nopeasti 36-vuotias yksinhuoltaja löytää nuoren ja suoraselkäisen miehen, joka on lähes heti valmis yrittämään lasta. Jos tuo nykyinen mies on luotettava ja vakavarainen, niin kyllä siinä pitää aika pitkään pohtia.

67/91 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että 50 nen mies ei ole ollenkaan vielä liian vanha lapsentekoon. Sen on lääkärikin sanonut. Sensijaan suurempi riski on jos nainen on vanhempi. Yläikäraja lienee jossain 35 -40 vuoden tienoilla.

Vierailija
68/91 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhenevalle isälle on aika rankkaa ruveta elämään taas lapsiperhe-elämää. Etenkin jos skrabapullan halunnut äiti oikein vaatimalla vaatii isän hoitamaan "osansa" lapsen hoidosta, nukuttamisesta jne.  Ystävät elävät jo aivan eri elämänvaihetta ja vauvan/taaperon tuonti siihen väkisin ei ole huomaavaista sekään. 

Vierailija
69/91 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne miehen siittiöt miksikään mee, vaikka mies kuinka vanha olis, eriasia haluaako mies lapsia. Mulla ja miehelläni yks yhteinen lapsi, minä 30 ja mies 45. Miehellä on 2lasta edellisestä liitosta joten meillä on eri lähtökohdat. Itse haluisin lisää mutta mies sanoo että 3riittää. Mutta ei mulla kolmea oo.

Vierailija
70/91 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies oli 47, kun kuopus syntyi. Aika vanha isäksi, mutta touhukkaampi kyllä lapsen kanssa kuin minä. Lapsi on nyt 6 ja isä 53. Se hyvä puoli iässä on, että oikeasti omistautuu isyydelle. (noin yleensä) Nuorilla iseillä tuntuu olevan niitä omia juttuja kovin ja toivovat, että lapsi olisi itsenäisempi, menisi yökylään jne. Tämän ikäinen isä haluaa ottaa lapsen kaikkeen mukaan, koska on ehtinyt niin paljon jo elämässään, että osaa arvostaa pientä ihmistä. Tottakai yksilöllisiä eroja, mutta yleensä vanhemmat vanhemmat on omistautuneempia lapselleen. Kasvattajina lepsumpia kyllä, kun alkaa suhteellisuudentajua olla sen verran, ettei jaksa enää nipottaa. Toisaalta lapsi voi olla aika pikkuhitleri helposti, kun iäkkäät vanhemmat palvoo. Tutkimusten mukaan vanhojen vanhempien lapset pärjää esim. koulussa paremmin. Tässä tekijöinä se, että vanhemmat lukee ja seurustelee enemmän lapsen kanssa + koulutetut vanhemmat saa lapsia vanhempana, joten geenitkin on paremmat.

Vierailija
71/91 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä ja kuopuksella ikäerä on 45 vuotta ja 364 päivää. On kyllä ihan maksimi. Meillä on lapsia kaksi ja tuo kuopus tuli harkinnan jälkeen kun halusimme kuitenkin esikoiselle sisaruksen.

Kyllä tää on ihan maksimi ikäero.

Vierailija
72/91 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ne miehen siittiöt miksikään mee, vaikka mies kuinka vanha olis, eriasia haluaako mies lapsia. Mulla ja miehelläni yks yhteinen lapsi, minä 30 ja mies 45. Miehellä on 2lasta edellisestä liitosta joten meillä on eri lähtökohdat. Itse haluisin lisää mutta mies sanoo että 3riittää. Mutta ei mulla kolmea oo.

Itse asiassa menee. Ihan on tutkittu. Kaikenlaista kehityskremppaa, neurologisia oireita jne.

Vierailija
73/91 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä oli 45 kun mä synnyin.

...ja mulla on lievä ADHD

Vierailija
74/91 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin yli 36 vuoden ikä on suurempi riski kuin isän yli 50 vuoden ikä.

Vierailija
75/91 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mennyt hyvin, vaikka isä viiskymppinen. Ihminen voi elää yli sata vuotta tai kuolla nuorena. Elintavoilla on suuri merkitys tulevaan lapseen. Esim. tupakointi ja runsas alkoholinkäyttö huonontavat siittiöitä. 

Liian vanha isä. Mieheni 48v. niin en todellakaan suosittele että noin vanhat tekee lapsia vaikka olisivat lapset terveitäkin.

20v. lapsi ja isänä pappa.

Vierailija
76/91 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin yli 36 vuoden ikä on suurempi riski kuin isän yli 50 vuoden ikä.

Isän korkea ikä on suurempi riski kuin äidin.

Liian vanha isä aiheuttaa lapsilleen autoimmuuni- ja neurologisia sairauksia,

kuten lasten reuma, down- ja aspergeroireyhtymä.

Äidin korkeampi ikä ei vaikuta niin tuhoisasti lapseen, kuin vanha isä.

Paras isäksituloikä on 20-35v,

äidin optimi-ikä taas 30-50v.

Vierailija
77/91 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma vika jos pitää ottaa vanha äijän käntty.

Sitten nuori teini ja vaivainen ja väsynyt isä.

Vierailija
78/91 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin naisista on tehty tutkimuksia, että ainakin yhtä olennainen kuin ikä vuosina on "kehon ikä". Esimerkiksi 35-vuotiaan naisen keho voi olla todella nuorekas tai todella "vanha", yleensä jotakin siltä väliltä. Elintavat näkyvät ja vaikuttavat paljon raskauteen, sen kulkuun ja myös riskeihin.

Sitä en tiedä onko miehiä tutkittu samalla tavalla. 5-kymppinenkin kun voi fyysisesti olla kuin nuori ori tai jo toinen jalka haudassa.

Vierailija
79/91 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, hommaa nuorempi rakastaja ja paneskele sen kanssa, niin että reidet valuu. Tuskin se miehesi pistää pahaksi?

Jos haluat vielä lapsen, tee juuri näin. Nuoria elinvoimaisia siittiöitä peliin. Yli 45- vuotias isä on riski. Kaikilla vanhempien miesten lapsilla, jotka tiedön, on ADHD.

Vierailija
80/91 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomattoman negatiivisia ajatuksia 50-vuotiaista. Se ei ole ikä eikä mikään miehelle, äitiyttä suunnittelevalle naiselle taas olisi jo este. Hanki lapsi nyt jos on halua ja varaa. Katsoisin että sosiaaliset tekijät ovat tärkeämpiä: suhteen vakaus, onko päihteitä käytössä, onko luonnevikaa, onko talous vakaalla pohjalla.

50-vuotias ukko on epäkelpo virttynyt kehäraakki isäksi,

äidille taas vasta 70 vuoden ikä alkaa olla vähän liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi