Isän korkea ikä pelottaa vauvahaaveilussa
Haluaisin vielä lapsen. Miehellä kuitenkin ikää jo 51v. Pelottaa riskit esim autismiin kun isällä korkea ikä. Yksi lapsi ön ennestään.
Mitä enemmän luen esim keskusteluja ja tutkimuksia sitä enemmän mietityttää.
Lapsen kuitenkin haluaisin. Mitä ihmettä teen? Onko se riski niin korkea kuin pelkään? Onhan miehet saaneet terveitäkin lapsia vanhemmalla iällä, vai? Itse olen 36 joten ihan vielä lapsenteko iässä, se yksi lapsi on jo ennestään.
Kommentit (91)
Tuttavani odottaa lasta hieman yli viisikymppiselle miehelle, itse siis 35-vuotias. Lapsen terveydellisten tekijöiden lisäksi ihmettelen että miten ovat ajatelleet pärjätä kun mies jää jo reilun kymmenen vuoden päästä eläkkeelle. Molemmat pienipalkkaisia ja persauksia muutenkin, ei mitään omaisuutta ja vuokralla asuvat.
Toki isän ja äidin korkeampi ikä altistavat sukusolujen mutaatioille, joista suurin osa onneksi on vaarattomia. Mutta toisaalta iäkkäinä lapsia saaneet naiset elävät muita vanhemmiksi, ja lapset, joilla on iäkäs isä (ja mahdollisesti vielä iäkäs isoisäkin) elävät keskimääräistä vanhemmiksi ja rapistuvat muita hitaammin.
Itse olen 40 ja raskaana, mies saman ikäinen. Aina hämmästyttää, kun ikätoverit puhuvat miten raihnaisia ovat. Ymmärrän siis kyllä hyvin sen, jos on elänyt kertaalleen pikkulapsivaiheen, ja haluaa tehdä elämässään muita juttuja. Mutta se, että olisi tämän ikäisenä liian vanha ja raihnainen vauvaelämään, tuntuu ihan käsittämättömältä. Pitäisikö puolet elämästä viettää kävelykepin kanssa?
Olen varmaankin saanut geenilotossa hyvät numerot. Itse synnyin 38-vuotiaalle äidille, ja mummoni saivat kuopuksensa reilusti päälle nelikymppisinä. Miehen isä oli 46 miehen syntyessä, ja oikein virkeä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee näistä keskusteluista aina mieleen Céline Dionin kaksoset. Kun Nelson ja Eddie on 18, niin isänsä on 87. Oli 69 kun ne lapset syntyi.
Dionin mies kuoli alkuvuodesta 2016.
51 ei ole vielä paha. Testit voi tehdä ja varautua vaikka aborttiin, jos on tulossa vammainen? Onko liian raakaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani odottaa lasta hieman yli viisikymppiselle miehelle, itse siis 35-vuotias. Lapsen terveydellisten tekijöiden lisäksi ihmettelen että miten ovat ajatelleet pärjätä kun mies jää jo reilun kymmenen vuoden päästä eläkkeelle. Molemmat pienipalkkaisia ja persauksia muutenkin, ei mitään omaisuutta ja vuokralla asuvat.
No ihan samoin kuin köyhähköt nuoret lapsen kanssa. :-)
Trump ja George Clooney ovat iäkkäitä isiä, tietenkin miljonäärit saavat hankittua apua kaikkeen arjen pyörittämiseen. Esko Aho, Jörn Donner ja Tony Blair saivat iltatähden.
Tilastoissa on havaittu sattumalta, että iäkkäiden isien lapset ovat tavallista pitkäikäisempiä.
Muissa tutkimuksissa on taas havaittu, että nuorten isien lapsilla on tavallista enemmän mutaatioita ja ne vähenevät jonnekin isän 25 vuotisikään asti ja alkavat sitten taas lisääntyä.
(suurin osa mutaatioista on muuten merkityksettömiä ja meissä kaikissa on niitä)
Noita tutkimustuloksia nyt on suuntaan ja toiseen. Esimerkiksi yksi ruotsalainen tutkimus paljasti että perheissä nuoremmat sisarukset olivat keskimäärin vanhempia sisaruksia terveempiä. Tuo johtui oletettavasti siitä että ajan myötä yhteiskunnasta tuli vauraampi ja sen vaikutus terveyteen oli suurempi kuin vanhempien ikä.
50 on mielestäni ihan ok ikä vielä tulla isäksi.
Ex mieheni on saanut päälle 60 vuotiaana kolme lasta ( viimeinen on kyllä vahinko).
5 kymppinen oli kun meidän lapset syntyivät.
Väsynyt on ajoittain , jaksaa kyllä viedä lapsia uimaan ja kuljettaa harrastuksiin.
Se mitä itse kadehdin tuttavien perheistä on se, ettei ex yhtään jaksa hassutella ja pelleillä, riehua ja painia poikien kanssa . Nuoremmat isät tuntuu jaksavan .
Tosin meidän tuttavapiirissä Etelä- Helsingissä 35-45 taitaa olla yleisin ikä tulla isäksi.
Alle kolmekymppistä vanhempia tunnen tältä alueelta ihan muutamia, isiä näistä vaan pari. Äidit on ehkä 30-40 väliltä suurin osa, mutta ei 40+ kaan ole harvinaista. Juuri viime viikolla sai vauvan 46 tänä vuonna täyttävä puistokaveri äiti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies oli 47, kun kuopus syntyi. Aika vanha isäksi, mutta touhukkaampi kyllä lapsen kanssa kuin minä. Lapsi on nyt 6 ja isä 53. Se hyvä puoli iässä on, että oikeasti omistautuu isyydelle. (noin yleensä) Nuorilla iseillä tuntuu olevan niitä omia juttuja kovin ja toivovat, että lapsi olisi itsenäisempi, menisi yökylään jne. Tämän ikäinen isä haluaa ottaa lapsen kaikkeen mukaan, koska on ehtinyt niin paljon jo elämässään, että osaa arvostaa pientä ihmistä. Tottakai yksilöllisiä eroja, mutta yleensä vanhemmat vanhemmat on omistautuneempia lapselleen. Kasvattajina lepsumpia kyllä, kun alkaa suhteellisuudentajua olla sen verran, ettei jaksa enää nipottaa. Toisaalta lapsi voi olla aika pikkuhitleri helposti, kun iäkkäät vanhemmat palvoo. Tutkimusten mukaan vanhojen vanhempien lapset pärjää esim. koulussa paremmin. Tässä tekijöinä se, että vanhemmat lukee ja seurustelee enemmän lapsen kanssa + koulutetut vanhemmat saa lapsia vanhempana, joten geenitkin on paremmat.
Ei mene aina näin. Mies oli 46 v kun kuopus syntyi. Ei jaksanut lapsiperhe-elämää vaan hylkäsi meidät muutama vuosi myöhemmin. Ei juuri edes tapaa lastaan. Liian vanha oli isäksi.
Olet oikeassa.
Minun ex-mieheni oli 45v ainokaisemme syntyessä ja hän oli ylivilli, vaikka kumpikin meistä on itse ollut todella rauhallinen,
helppo lapsi.
Itse olin vasta 34v saadessani lapsen.
Olin todella typerä tehdessäni lapsen vanhan äijänräähkän kanssa... Toisaalta kyllä minä sitä rakastan, sitä lasta siis.