Iltapäivälehden toimittaja paikalla. Kysy mitä vain!
Ihan vapaa-ajallani siis täällä palstalla pyörin, enkä ole tekemässä nyt mitään juttua tästä. :D
Samantyyppisiä keskusteluja on täällä ollut ennenkin eri ammateista. Siispä: mitä haluat kysyä iltapäivälehden toimittajalta?
Kommentit (112)
Kukaoa haluaisi vastailla ilkeille kommentoijille, kun ihan ystävällisellä mielellä ap ketjun aloitti.
Wow, se klikkihuorasi jopa tämän aloituksen!! Aika peluri.
Mikä on mukavinta ja mikä inhottavinta työssäsi? Pitääkö Arto Salmisen teoksen Paskateoria kuvaus iltapäivälehden toimittajista mielestäsi paikkansa?
Myönnän, hävisin hetkeksi paikalta! En odottanut, että suihkussa käynnin aikana tulee tällainen viestitulva. :D Älkää hätääntykö, mammat hyvät! Vastailen kyllä parhaani mukaan.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:37"]
Oletko Jonna Joutsen? :)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:37"]Todista että olet toimittaja![/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:38"]Todista henkilöllisyys. twitteris tai jotenki.[/quote]
Kirjoitan täällä nyt siis vapaa-ajallani, ja ihan samoin oikeuksin kuin te muutkin anonyymit. Henkilöllisyydelläni ei ole tässä tapauksessa merkitystä, enkä aio nyt myöskään eritellä, kummassa iltapäivälehdessä työskentelen. Toivottavasti ymmärrätte.
Ei kirjastonhoitajaltakaan tivata ensimmäiseksi henkilöllisyyttä, jos hän perustaa samanlaisen keskusteluketjun mammapalstalle.
Mistä uutisaiheesta haluaisit saada tehtyä lööpin, mutta josta kukaan ei ole vielä tehnyt lööppiä?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:37"]
Miksi teidän jutuissanne on todella paljon kirjoitusvirheitä ja usein myös asiavirheitä? Onko jutuilla oikeasti kiire saada julkaistuksi, että ei ehdi tarkistamaan faktoja saati kirjoitusasua?
[/quote]
Uutiset pitää yleensä saada nopeasti julki. Faktat tarkistetaan aina, ja jos ei saada itse tarkistettua, jutussa kyllä kerrotaan, mistä lähteestä tieto on peräisin. Se on ihan perusperiaate uutistyössä. Kirjoitusvirheet harmittaa ja hävettää, mutta valitettavasti niitä joskus jää, vaikka juttu luettaisiin useampaan kertaan läpi ennen julkaisua. Jos jutussa on virhe, se korjataan journalistin ohjeiden mukaisesti. Jos sattuu joku ihan emämoka, siitä tehdään erillinen oikaisujuttu.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:39"]
1. Miten pystyt tekemään päivästä toiseen tyhjänpäiväisiä juttuja, joilla ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin myydä lehteä?
2. Eikö sinua okseta iltapäivälehtien (ja nykyään myös muiden) tapa tehdä otsikoista mahdollisimman raflaavia, ja siinä samassa mahdollisesti ahdistavia. Tuleeko koskaan mieleen, että tämäkin syöpä-/sota-/maailmanloppulööppi saattaa tuntua esimerkiksi lapsista ahdistavalta?
[/quote]
1. En näe asiaa ihan noin. Olen utelias ihminen ja kiinnostunut lähes kaikesta maan ja taivaan välillä. Haluan tehdä tätä työtä, koska saan kirjoittaa kiinnostavista aiheista suurelle lukijakunnalle, eikä yksikään päivä ole samanlainen edellisen kanssa. Toimittajan tehtävänä on kertoa monimutkaisistakin asioista ymmärrettävässä muodossa, ja siksi koen työni tärkeäksi. Mutta lehden tekohan on myös liiketoimintaa, ei siinä ole mitään uutta tai ihmeellistä. Ei sellaista lehteä kannata eikä voi kovin pitkään tehdä, joka ei mene kaupaksi.
2. Ei okseta. Iltapäivälehdillä on Suomessa kymmenien vuosien historia, ja niitä on aina leimannut räväkkyys ja viihteellisyys. Koska toiminta on edelleen kannattavaa, osoittaa se, että tällaiselle sisällölle on kysyntää. Kilpailu verkossa on tosi kovaa, ja otsikointi on tosiaan aikamoista tasapainoilua. Kyllä noita eettisyysasioita mietitään ihan päivittäin uutistyössä.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:39"]
Saatteko provikkaa klikkauksista, ja käytätte siksi näitä "Et ikinä usko, katso kuvat, mikä on seksikkäintä universumissa?!" -clickbaiting otsikoita?
[/quote]
Ei saada klikkauksista provikkaa :D Tää on ihan urbaanilegenda.
Otsikoiko erillinen otsikkotoimittaja kaikki jutut netissä, vai kirjoittaako sama ihminen jutun ja otsikon? Olen joskus ihmetellyt, kun tekstissä viitataan otsikkoon ja otsikko on selvästi eri kun mitä asiayhteyteen sopisi.
[quote author="Hormonihirviö" time="17.07.2014 klo 22:40"]
Miksi julkaisette huuhaatutkimusten tuloksia tosiasioina? Siis nämä "Suklaan päivittäinen syönti onkin terveellistä" -tutkimukset ym.?
[/quote]
Kieltämättä toimittajat luottaa aika vahvasti tilastoihin, tutkimuksiin ja asiantuntijalausuntoihin, eikä kriittisyydestä tässä(kään) asiassa ole koskaan haittaa. Tutkimus ei missään nimessä ole faktan synonyymi. Yleistoimittajan näkökulmasta on kuitenkin usein aika vaikea arvioida, onko käsissä "huuhaatutkimus" vai ei. Monesti nää tutkimusuutiset onkin siteerauksia esimerkiksi joltain luotettavaksi todetulta ulkomaalaiselta lehdeltä.
Oon kyllä monesti miettinyt, että esimerkiksi erikoistuneille terveystoimittajille, siis toimittajille jolla on tutkinto myös terveysalalta, varmaan olis näinä aikoina enemmänkin kysyntää, kun ihmisiä tuntuu kiinnostavan niin älyttömästi oma terveys ja itsensä diagnosointi.
Oletko käyttänyt otsikossasi sanaa ''seksivau''?
Onko helteinen sää mielestäsi seksihelle?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:40"]
Onko se ip-paska-toimittajuus ominaisuus vai vika? Hävettääkö sua kertoa mummolle mitä sä teet työkseks? Hävettääkö sun vanhempia sun työ? Miten sä kehtaat tehdä tuota työtä? Ajatteletko koskaan sitä inhimillistä kärsimystä jota sä aiheutat työlläs?
[/quote]
Iltapäivälehden toimittajuus ei ole ominaisuus tai vika, vaan ammatti. :) Ei mua hävetä kertoa työstäni mummolle tai muillekaan. Vanhempia ei hävetä, päin vastoin. Mua oikein huvittaa, miten innoissaan ne jaksaa edelleen mainita, jos ovat nähneet jonkun mun jutun lehdessä.
Mitä tarkoitat inhimillisellä kärsimyksellä?
Kuka keksii ne kamalat otsikot tyyliin seksivau ja seksihelle ja mitä näitä nyt onkaan? Ja miksi oi miksi!!!???
Tai en hae tällä kysymyksellä kenenkään nimeä, vaan lähinnä ihmettelen mistä nämä on peräisin? Onko teillä jotain palaverejä tai aivoriihiä missä kokoonnutte keksimään mahdollisimman hirveitä uudissanoja?
Minkä takia julkisuuden henkilöistä, poliitikoista ym valitaan uutiskuviin aina ne mahdollisimman epäedustavat missä on silmät puoliksi kiinni ja suu auki? Kuitenkin näistä henkilöistä on taatusti satoja kuvia käytettävissä.
Oletko hakenut / aiotko hakea Seiskaan töihin?
Siellä on sentään oikeita tähtitoimittajia.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:40"]
Onko se ip-paska-toimittajuus ominaisuus vai vika? Hävettääkö sua kertoa mummolle mitä sä teet työkseks? Hävettääkö sun vanhempia sun työ? Miten sä kehtaat tehdä tuota työtä? Ajatteletko koskaan sitä inhimillistä kärsimystä jota sä aiheutat työlläs?
[/quote]
Iltapäivälehden toimittajuus ei ole ominaisuus tai vika, vaan ammatti. :) Ei mua hävetä kertoa työstäni mummolle tai muillekaan. Vanhempia ei hävetä, päin vastoin. Mua oikein huvittaa, miten innoissaan ne jaksaa edelleen mainita, jos ovat nähneet jonkun mun jutun lehdessä.
Mitä tarkoitat inhimillisellä kärsimyksellä?
[/quote]
Useinhan voi olla että jonkun julkkiksen, jonka elämän te pilaatte, läheiset eivät ole julkisuudessa, mutta, yllätysyllätys, te pilaatte niiden tavisläheistenkin elämän. Etkö ole koskaan ajatellut sitä?
[quote author="Hormonihirviö" time="17.07.2014 klo 22:41"]
Eikö sinua yhtään hävetä vaikka kirjoitukset ja lööpit tappajabakteereista, joihin on todellisuudessa kuollut vähemmän jengiä kuin perusflunssaan?
[/quote]
Niin kauan kuin pysytään faktoissa, ei hävetä.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 22:47"]
Oletko ylpeä työstä mitä teet?
[/quote]
Olen.
Ei ole kyllä oikea toimittaja. Niin paljon kirjotusvirheitä.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 00:11"]
Ei ole kyllä oikea toimittaja. Niin paljon kirjotusvirheitä.
[/quote]
Ihan linjassa IP-lehtien kanssa, joten taitaa olla oikea.
Harrastatko klikkihuorausta?
Eli sitä, että kehität otsikon, kuten ''tämän vuoksi autolla on mukavaa ajaa - katso kuvat!''
Onko teillä toimittajilla kisa siitä, kenen nettijuttu saa eniten klikkauksia?