Sukulainen "lainaa" rahaa
Toivoisin neuvoja tilanteeseen. Mieheni sisko on yhtenään "lainaamassa" rahaa, ja mies antaa, vaikka tietää ettei rahojaan tule koskaan takaisin saamaan. Summa on yhteensä jo reippaasti nelinumeroinen, ja kasvaa koko ajan. Olemme molemmat hyvätuloisia, ja perheessämme saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa sen jälkeen, kun perheen yhteiset velvollisuudet on hoidettu, joten periaatteessa asia ei minulle kuulu. Olen kuitenkin todella ärsyyntynyt tähän, sillä näen selvästi, että miestäni käytetään hyväksi. Sisko pyytää käteisen lisäksi todella kalliita lahjoja lapsilleen (sadan euron luokkaa), ja lisäksi myös akuuttiin tarpeeseen (esim. toppahaalarit talveksi ja turvaistuimet autoon jne.) joista on tosi hankalaa kieltäytyä koska menevät lasten tarpeisiin. Meillä on periaatteessa tähän varaa, ja elämme itse mukavasti (emme ökyile emmekä tee maailmanympärysmatkoja), ja taloudellisesti tämä ei ole perheellemme tappio. Siskolla on ammatillinen koulutus alalle, jossa työllisyystilanne on todella hyvä, mutta jostain syystä työ ei maistu. Olen itse sen verran vanhanaikainen että mielestäni työkykyisten pitäisi tehdä töitä jos haluaa käyttää rahaa.
Mieheni ja hänen siskonsa eivät pidä muuten yhteyttä, ja sisko soittaa vain ja ainoastaan silloin kun tarvitsee rahaa. Välillä ehkä puhelun aluksi muodon vuoksi teeskentelee, että kuulumiset kiinnostaa, mutta jo minuutin kuluttua puhe kääntyy rahaan. Perheemme eivät vieraile toistensa luona, emmekä näe kuin muutaman kerran vuodessa sukujuhlissa. Sisko ei kutsunut esim. omille kolmekymppisilleen (ei sillä, ei oltais edes menty), eikä meillä muutenkaan ole mitään yhteistä. Mies on luonteeltaan tosi kiltti, ja välttelee konflikteja kuollakseen. Hän ymmärtää tavallaan tilanteen, mutta ei silti osaa sanoa ei. Olen tosi turhautunut tilanteeseen, mutta en tiedä saanko olla ärsyyntynyt. Mitä minun pitäisi tehdä? Antaa asian olla ja katsoa toiseen suuntaan kun raha vaihtaa omistajaa, vai yrittää puuttua asiaan niin, että mieskin ymmärtäisi ettei tämä ole missään tapauksessa järkevää? Sen tiedän että rahan pyytäminen ei pääty koskaan ellei sitä itse päätä.
Kommentit (27)
Miksi sinun tulisi tehdä mitään? Tai hae mies holhoukseen, ryhdy edunvalvojakseen ja ilmoita, että sinä olet se nainen, joka päättää tämän miehen elämästä.
Minusta aika kamalaa olla vastuussa toisen onnellisuudesta tuolla tavalla.
Muuten toki ymmärrän harmistuksen ja tarpeen mainita asiasta, mutta niistä muksujen haalareista tms "akuutista" en liikaa nostaisi meteliä, (jos nyt ei ihan kuukausittain päivitä vaatekaappia), ei se kuitenkaan niiden muksujen vika ole ettei mamma halua mennä töihin, eikä ne nyt ihan vieraita muksuja kuitenkaan ole.
Jos teillä on taloudellisesti varaa auttaa niitä kenellä ei ole rahaa, miksi ette tekisi niin? Varsinkaan kun nyt ei ole kyse edes sinun rahoistasi. Lähimmäisenrakkaus.
Sano miehelles että lokkeilun pitää loppua. Jos ei auta niin uhkaa erolla/seksittömyydellä/omalla tuhlaamisella.
Asiahan ei sinulle kuulu jos mies antaa siskolleen rahaa. Voit tietty sanoa sille siskolle että mee töihin kerjäläinen!
Minkälaiset on takaisinmaksusuunnitelmat? Velkakirjat?
3v 5000€ ja verottaja on vailla lahjaveroa.
Onko teillä siis yhteinen tili, josta mies siskolleen rahat lainaa? Näetkö että mitään ei ole maksettu takaisin, vai onko pelkän luulon varassa? Mieskään ei välttämättä kerro sinulle koko totuutta.
Eikö sisko ymmärrä, että veljellä on oma perhe ja he ovat ykkösiä veljelle. Huomauttaisin tälle pummisiskolle, jos mies vain lainaa ja lainaa.
Vierailija kirjoitti:
3v 5000€ ja verottaja on vailla lahjaveroa.
Tämä on hyvä pointti. Talouskirjanpidossa tms. voisi olla hyvin näkyvillä myös.
Tämä ilmiö voi olla miehen taholta joku psykologinen juttu, esim. ns. tunnelukko. Sitä voisi käsitellä terapeutin kanssa jos kovasti haittaa elämää. Onko muuten vaikea sanoa ei ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on taloudellisesti varaa auttaa niitä kenellä ei ole rahaa, miksi ette tekisi niin? Varsinkaan kun nyt ei ole kyse edes sinun rahoistasi. Lähimmäisenrakkaus.
Lähimmäisenrakkaudesta työnvieroksujalle rahaa, just joo.
Mun veli on mulle aika monta tonnia velkaa kun pölli yhden pyörän ja rikkoi yhden mopoauton ja ne kulut maksettiin munkin säästöistä eli mun rahat kavallettiin kun olin alaikäinen. Nyt aikuisuudessa on veljen vuoro maksaa mulle takaisin velkansa.
Vierailija kirjoitti:
siihenhän ne lokit monesti vetoaa :D
Minä tekisin lasun noista, koska sinun pitää käytännössä elättää niiden lapset.
Samaistun ap tilanteeseen...minun sisar lokki äidiltä rahat. Ja myös minulta. Ensin satanen kuussa, sitten kaksi.. kohta piti olla tonni kuussa. Eikä sekään riittänyt. Loppupeleissä äidin kuoleman jälkeen selvisi, että äidillä oli velkaa useilla eri pikavippifirmoille ja pankeille useiden kymmenien tuhansien eurojen edestä. Säästöjä ei ollut jäljellä. Tiliotteiden mukaan kaikki olivat menneet yhdelle sisarukselle. Kun rahat loppuivat, ja äitikin oli kuollut, niin sisar häipyi kuvioista ja haukkui meidät muut ikäviksi ihmisiksi. Ja me muut selvitettiin pankkien ja pikavippifirmojen kanssa sotku.
Eli tuossapa oli se kaiken kiitos. Velkakirja ehdottomasti kehiin. Ja miehen kanssa vakava keskustelun paikka. Mihin vedätte rajan..
Sano miehellesi, että hän on ymmärtänyt väärin. Hänen kuuluu olla vain niiden naisten kupattavana joiden kanssa seurustelee.
Vierailija kirjoitti:
Öh? Tää mimmi ei siis ymmärtääkseni pidä muulloin yhteyttä veljeensä kuin silloin kun tarvii rahaa, mikä lähimmäinen tää silloin on? Ei pelkkä verisukulaisuus tee ihmisestä läheistä. Mä en antais rahaa kellekään, varsinkaan jos takaisinmaksusta epäilystä.
Valitettavan yleistä, että suvusta löytyy joku lokkeilija. Kuten sanoit, touhu ei lopu, jollei rahan antaja sitä itse lopeta. Osalla ihmisistä ei ole omaatuntoa ainakaan raha-asioissa. Eletään yli varojen ja jos se ei muuten onnistu, niin kerjätään hyväuskoisilta. Terveen ihmisen tulee itse ansaita elantonsa ja elää tulojensa mukaan. On ihan sama miten perheessä puolison kanssa rahapolitiikka jaetaan, mutta ulkopuolisislta ei tule lypsää.
Miksi sinun tulisi tehdä mitään? Tai hae mies holhoukseen, ryhdy edunvalvojakseen ja ilmoita, että sinä olet se nainen, joka päättää tämän miehen elämästä.
Minusta aika kamalaa olla vastuussa toisen onnellisuudesta tuolla tavalla.