Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En leperrellyt kumppanin tuttavan vauvalle, mies kysyi myöhemmin, eikö minulla ole äidinvaistoa tai empatiankykyä lainkaan

Vierailija
14.07.2021 |

Törmättiin sattumalta miehen tuttavaan, jolla oli parikuukautinen vauva mukana. Minä nyt vaan en välitä vauvoista ollenkaan ja tein ostokset sillävälin kun mies jutteli tuttunsa kanssa. Myöhemmin ihmetteli asiaa ääneen. En oikein osannut vastata mitään. Olisiko asiaa pitänyt selitellä jotenkin?

Kommentit (159)

Vierailija
101/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko se johonkin sosiaaliseen koodistoon että randomeillekkin vauvoille kuuluu leperrellä?

Kyllä kuuluu. Itse lepertelen vaikka ei kiinnosta, ettei vanhemmat pahoita mieltään. Niille se penska on maailman ihmeellisin asia sillä hetkellä.

Vierailija
102/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihan tykkään lapsista, mutta lässyttäminen on hyvin epäluontevaa. Olen kuullut vihjailua "se on ok, jos et tykkää vauvoista". Mutta kun tykkään. Hymyilenkin vauvoille ja voin pitää sylissä tms. Lässytän korkeintaan omilleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla meni tunteisiin. On paljon huonoja äitejä ja äitimatskua liikenteessä. Olkaa miehet varovaisia!

Vierailija
104/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen ei ole millään tavalla kiinnostunut lapsista tai vauvoista, niin ei hän yhtäkkiä äitinä muutu miksikään pullantuoksuiseksi hahmoksi, joka nauttii laulupiireistä. Jos muuta väittää, niin puhuu yksinkertaisesti potaskaa.

Nyt puhut itse potaskaa. Ei kaikilla ole kokemusta vauvoista ja lapsista, ja miksi pitäisi edes olla kiinnostunut jostain ventovieraan lapsesta. Ap kun ei ilmeisesti poikaystävänsä kaveria tuntenut. Minäkin olisin saattanut vain moikata, onnitella vauvasta ja olisin jatkanut ostoksia. Ei miehen ja hänen kaverinsa jutut kuulu mulle.

En mä naapureidenkaan lapsille lepertele, vaikka omille pölisen vaikka mitä. Ja meillä minä pidän laulamisesta, lapsiani ei laulaminen ole koskaan kiinnostanut. Olen muuten ollut kotiäitinä 5 vuotta ja leivonkin joka viikko jotain.

Vierailija
105/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa naisista lässyttää vauvoilla vain koska naisena sitä heiltä odotetaan. Vai väitättekö että olisi aina ihan aidon oloista? Ei siitä mitään haittaa ole, pointtina että kertoo lähinnä kohteliaisuussäännöistä, ei siitä että pitääkö muiden lapsista, omista nykyisistä lapsistaan tai aikanaan mahdollisista tulevista omista lapsistaan.

Ei tosiaan ole aina aitoa ja se on ihan idioottimaisen kuuloista.

Vierailija
106/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään välitä muiden lapsista, silti kasvatin kaksi omaa.

Vierailija
107/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla meni tunteisiin. On paljon huonoja äitejä ja äitimatskua liikenteessä. Olkaa miehet varovaisia!

Lässyttäminen ei tee hyvää äitiä.

Vierailija
108/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä mennyt tunteisiin? Ihan asiallista keskustelua muiden kuin esim. tämän kommentin osalta

Vierailija
109/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollaset miehet jättää vaimon kotiin heidän karatessa töihin/mökille ja odottavat kotiin paluun jälkeen 5 tähden palvelua keskellä hektisintä lapsiperhe arkea. Jättäisin.

Nimenomaan. Kuulostaa varoitusmerkiltä tuollainen käytös, jos ajattelee, että naiset jotenkin luonnostaan hoivaavat kaikkia vauvoja.

Itselläni on neljä lasta, eikä muiden vauvat kiinnosta. Omat on hoidettu yhdessä.

Vierailija
110/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko se johonkin sosiaaliseen koodistoon että randomeillekkin vauvoille kuuluu leperrellä?

Kyllä kuuluu. Itse lepertelen vaikka ei kiinnosta, ettei vanhemmat pahoita mieltään. Niille se penska on maailman ihmeellisin asia sillä hetkellä.

Pahoittaa mielensä? Minä en ole pahoittanut mieltäni yhdenkään lapseni ollessa vauva, jos joku randomi ei ole heille lässyttänyt. Apua. Minun velikin on vähän sellainen jäykkis eikä mikään lässyttäjälasse ja se on hänen luonteensa, niin en tosiaan ole pahoittanut siitä mieltäni. Ennemmin olen katsonut kieroon niitä teennäisiä lirkutilärpyti tyyppejä, jotka tyyliin tunkivat naamansa vaunuihin.

Vierailija
111/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittaa mielensä? Minä en ole pahoittanut mieltäni yhdenkään lapseni ollessa vauva, jos joku randomi ei ole heille lässyttänyt. Apua. Minun velikin on vähän sellainen jäykkis eikä mikään lässyttäjälasse ja se on hänen luonteensa, niin en tosiaan ole pahoittanut siitä mieltäni. Ennemmin olen katsonut kieroon niitä teennäisiä lirkutilärpyti tyyppejä, jotka tyyliin tunkivat naamansa vaunuihin.

Ja lisäksi kyselivät ärsyttävän yliuteliaana asioita vauva-arjesta. Hyvä, kun joku hyvää päivää tuttu ei kysynyt montako tikkiä tuli.

Vierailija
112/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun oma mieheni sai tuttavan vauvan ensimmäistä kertaa syliinsä. Näytti hyvin epämukavalta ja ei lässyttänyt, saati hymyillyt. Näytti lähinnä pelokkaalta. :D

Nykyään on kuin kala vedessä lasten kanssa, kun on vähän tottunut.

Vierailija
113/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pietarilainen tulee mielellään emännöimään arvoja kaipaavan palstalaisen kotiin.

Ei mutta, täähän kaatuu jälleen kerran rahattomuuteen 🤭

Vierailija
114/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tutun tuttu, jota itse en ennestään tunne, tunkisi lepertelemään vauvalleni, pitäisin häntä älyttömän itsekkäänä.

Korona-aikana ei tungeta naamaa toisten lapsiin kiinni!

Mielestäni oli empaattista ja ystävällistä antaa miehelle rauha jutella tuttavalleen ja hoitaa ostokset yksinään sillä välin.

Mutta makuja on monia ja ap:n mies vaikuttaa sellaiselta klassiselta "isi käy salilla palautumassa raskaista töistä kun äiti hoitaa lapset" -tapaukselta... naisen pitäisi silkasta äidinrakkaudesta uhrata minuutensa jokaisen lapsen edessä, oli pentu oma tai ventovieras.

Sairas mies, pistä vaihtoon!

Vierailija
115/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepertelikö mies itse sille vauvalle, vai olisiko vain naisen pitänyt leperrellä?

Vierailija
116/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää ap:n tilanteesta, että oliko miehen mielestä ongelma vain siinä, ettei nainen jotenkin erityisesti leperrellyt vauvalle, vai eikö ap noteerannut tapaamaansa vauvaa millään tavalla? Vauvahan ei ole mikään random-vauva, jos hän on tapaamanne ihmisen lapsi ja mukana tavattaessa, eli kyllä itse olettaisin vähintään, että vaimoni noin tavattaessa tervehtisi tuttavaani ja noteeraisi vauvankin esim. lyhyellä katseella / hymyllä ja ehkä sanoisi tuoreelle isälle "Onnittelut!" tms., mutta ei sen kummemmin tarvitsisi leperrellä tms. Jos sen sijaan vain sanoo tuoreelle isälle "Moi!" eikä huomioi vauvaa mitenkään, ikään kuin tämä ei olisi edes paikalla, niin kyllä minäkin ihmettelisin (riippumatta henkilön sukupuolesta). Normaali kohteliaisuus riittää.

Vierailija
117/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshenkilö kirjoitti:

Olisi kiva tietää ap:n tilanteesta, että oliko miehen mielestä ongelma vain siinä, ettei nainen jotenkin erityisesti leperrellyt vauvalle, vai eikö ap noteerannut tapaamaansa vauvaa millään tavalla? Vauvahan ei ole mikään random-vauva, jos hän on tapaamanne ihmisen lapsi ja mukana tavattaessa, eli kyllä itse olettaisin vähintään, että vaimoni noin tavattaessa tervehtisi tuttavaani ja noteeraisi vauvankin esim. lyhyellä katseella / hymyllä ja ehkä sanoisi tuoreelle isälle "Onnittelut!" tms., mutta ei sen kummemmin tarvitsisi leperrellä tms. Jos sen sijaan vain sanoo tuoreelle isälle "Moi!" eikä huomioi vauvaa mitenkään, ikään kuin tämä ei olisi edes paikalla, niin kyllä minäkin ihmettelisin (riippumatta henkilön sukupuolesta). Normaali kohteliaisuus riittää.

Kuulostaa teennäiseltä. Eihän AP välttämättä tunne miehen kavereita, saatika vaunuissa makaavaa vauvaa. Mitä vauva hyötyy moikkaamisesta?

Esimerkiksi siskoni 6v. lapsi tykkäsi vilkuttaa kaikille ollessaan noin vuoden ja lopetti vilkuttamisen viime vuoden puolella. Tietenkin sille vilkutettiin takaisin jos hänkin vilkutti. Enää ei.

Monet osaavat kyllä käyttää sosiaalista silmää.

Vierailija
118/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshenkilö kirjoitti:

2 kk ikäinen vauva todennäköisesti nukkuu ja korona-aikana olisi toivottavaa, että vastasyntyneen vauvan päälle ei höngittäisi eikä leperreltäisi. Että ap toimi tilanteessa olosuhteisiin nähden hyvinkin tahdikkaasti, kun poistui takavasemmalle.

Vierailija
119/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieshenkilö kirjoitti:

Kuulostaa teennäiseltä. Eihän AP välttämättä tunne miehen kavereita, saatika vaunuissa makaavaa vauvaa. Mitä vauva hyötyy moikkaamisesta?

Esimerkiksi siskoni 6v. lapsi tykkäsi vilkuttaa kaikille ollessaan noin vuoden ja lopetti vilkuttamisen viime vuoden puolella. Tietenkin sille vilkutettiin takaisin jos hänkin vilkutti. Enää ei.

Monet osaavat kyllä käyttää sosiaalista silmää.

Vaikuttaisiko tässä jokin kulttuuriero? Itse olen asunut jo pitkään ulkomailla, ja tottunut ihmisten huomioimiseen lyhyesti, vaikkei niin läheisiä oltaisikaan, eli kumppanin tuntema henkilö/ystävä/kollega noteerataan usein jollakin tavalla. Eli lyhyt huomioiminen ja vaikka muutaman sanan small talk on kohteliasta eikä kyse ole siitä, hyötyykö joku moikkaamisesta tai ei. Sitä voi joku pitää teennäisenä, mutta ei siinä mitään syvällisiä tarvitse jutella. Jää silti mukavampi tunne, kun käyttää edes sekunnin tai pari näin, plus että näyttää ystävälliseltä niitä kohtaan, kenelle puhuu.

Vierailija
120/159 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Rumahan se on, tulee isäänsä, mutta pääasia kun on terve".

Oli pakko nauraa tälle. :D Mutta onnittelu lapsen saamisesta kuuluu hyviin tapoihin, ei kuitenkaan tarvitse keksiä muita kommentteja söpöydestä, eikä missään nimessä saa koskea vieraisiin lapsiin ilman lupaa tai käsien pesua.