En leperrellyt kumppanin tuttavan vauvalle, mies kysyi myöhemmin, eikö minulla ole äidinvaistoa tai empatiankykyä lainkaan
Törmättiin sattumalta miehen tuttavaan, jolla oli parikuukautinen vauva mukana. Minä nyt vaan en välitä vauvoista ollenkaan ja tein ostokset sillävälin kun mies jutteli tuttunsa kanssa. Myöhemmin ihmetteli asiaa ääneen. En oikein osannut vastata mitään. Olisiko asiaa pitänyt selitellä jotenkin?
Kommentit (159)
No siis voihan sitä jotain vauvasta sanoa kun sen näkee vaikka ilman lässyttämistä esim. "Voi kun niin ihanasti sieltä katselee" tai että "onpas vauvalla kauniit silmät" yms. ja sitten vaikka jutella aikuisten kanssa. Mikä siinä on että aina pitää ajatella niin mustavalkoisesti että sitä ei huomioi vauvaa ollenkaan tai sitten siirappimaisesti lässyttää.
Vauvoista voi olla kiinnostunut ja haluta lapsia ilman että pitää leperrellä, se on helvetin ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
No siis voihan sitä jotain vauvasta sanoa kun sen näkee vaikka ilman lässyttämistä esim. "Voi kun niin ihanasti sieltä katselee" tai että "onpas vauvalla kauniit silmät" yms. ja sitten vaikka jutella aikuisten kanssa. Mikä siinä on että aina pitää ajatella niin mustavalkoisesti että sitä ei huomioi vauvaa ollenkaan tai sitten siirappimaisesti lässyttää.
Miksi pitäisi sanoa, jos ei ihanasti katsele tai ei ole kauniit silmät?
Vierailija kirjoitti:
Lässyttämiseltä tuokin kuulostaa.
Onhan tuo nyt huolestuttavaa ainakin sellaiselle miehelle, joka haluaisi lapsia. Haluaako sinun miehesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täytyykö olla noin jyrkkä? Jos mielestäsi ei ole kauniit silmät vauvalla niin voi sitä silti kehua. Ihan sama kuin joku kokeilisi mekkoa ja kysyisi "näytänkö lihavalta tässä?" ja vastaisit "kyllä näytät". Siis pelisilmää saa käyttää sosiaalisissakin tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Se, että ei ole innoissaan tuntemattomasta vauvasta, ei tarkoita että ei olisi tätä kohtaan empatiakykyä.
Niinpä. Miksi empatiakyky ja lässyttäminen rinnastetaan niin usein? Lässyttäjä yleensä täyttää omia tarpeitaan lässyttämällä miettimättä sen koommin sitä, miltä se vauvasta tuntuu (vierastaako tms.). Olen monissa muissakin yhteyksissä huomannut, että maireimmat ja (yli)herttaisimmat ihmiset ovat usein myös epäempaattisimpia ja itsekeskeisimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt huolestuttavaa ainakin sellaiselle miehelle, joka haluaisi lapsia. Haluaako sinun miehesi?
Siis miksi olisi huolestuttavaa? Onhan se eri asia haluta omia lapsia, kuin olla jotenkin kiinnostunut vieraiden lapsista? Kai se mies sitten kuolasi kaverinsa vauvan naaman, kun se oli niiiiiiiin ihana..? Vai tönötti vaan puhumassa kaverilleen eikä edes vilkaissut vauvaan, kunhan odotti, että nainen olisi jotenkin kiinnostunut?
Nuoruuden poikaystävä häpesi silmät päästään kun en huomioinut ja leperrellyt hänen tuttavansa koiralle. Ja olis kuulemma pitänyt olla kiinnostunut, kysyä ikää rotua ym asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ei minuakaan toisten mukulat kiinnosta. Oma lapsi on ihan eri asia.
Kyllä normaalin tunne-elämän saanut ihminen, eli sellainen joka ymmärtää itseään, pitää myös kaikista lapsista. Suomessa tämä on valitettavasti hyvin harvinaista.
Olisi ollut normaalia käytöstä jollakin tapaa huomioida tuo vauva. Kysyä edes ikää tai että onko hänellä jo nimeä. Vaikka ei olisi kiinnostanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täytyykö olla noin jyrkkä? Jos mielestäsi ei ole kauniit silmät vauvalla niin voi sitä silti kehua. Ihan sama kuin joku kokeilisi mekkoa ja kysyisi "näytänkö lihavalta tässä?" ja vastaisit "kyllä näytät". Siis pelisilmää saa käyttää sosiaalisissakin tilanteissa.
Pelisilmää? Että pitäisi kehua jotain vierasta vauvaa?
"Rumahan se on, tulee isäänsä, mutta pääasia kun on terve".
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut normaalia käytöstä jollakin tapaa huomioida tuo vauva. Kysyä edes ikää tai että onko hänellä jo nimeä. Vaikka ei olisi kiinnostanutkaan.
MIKSI? Minä en vauvan äitinä edes ymmärrä. Jos törmään kaveriini minulle täysin tuntemattoman miehen seurassa, niin en tosiaan odota, että tuo mies jäisi siihen kyselemään ja lepertelemään. Toki saa jäädä, mutten kyllä pahastu, jos ei jää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi olisi huolestuttavaa? Onhan se eri asia haluta omia lapsia, kuin olla jotenkin kiinnostunut vieraiden lapsista? Kai se mies sitten kuolasi kaverinsa vauvan naaman, kun se oli niiiiiiiin ihana..? Vai tönötti vaan puhumassa kaverilleen eikä edes vilkaissut vauvaan, kunhan odotti, että nainen olisi jotenkin kiinnostunut?
Mä sanon tähän näin että ikävä kyllä se korrelloi siihen miten suhtautuu omiin lapsiinsa. Minä tapasin miehen joka ei huomioinut muita lapsia ja nyt meillä on lapsi ja ei huomioi sitäkään... voi se jotain viitteitä antaa miten lasten kanssa osaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI? Minä en vauvan äitinä edes ymmärrä. Jos törmään kaveriini minulle täysin tuntemattoman miehen seurassa, niin en tosiaan odota, että tuo mies jäisi siihen kyselemään ja lepertelemään. Toki saa jäädä, mutten kyllä pahastu, jos ei jää :D
Ei kai leperrellä tarvitse, mutta yleensä tuttavat jollain tapaa huomioivat, kun perheeseen on syntynyt uusi elämä. Huomaa taas miten ahdasmielisiä suomalaiset ovat, kun kyse on lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai leperrellä tarvitse, mutta yleensä tuttavat jollain tapaa huomioivat, kun perheeseen on syntynyt uusi elämä. Huomaa taas miten ahdasmielisiä suomalaiset ovat, kun kyse on lapsista.
Kysehän oli ap:n miehen tuttavasta - ei välttämättä millään tavalla tuttu ihminen ap:lle.
No oletko kylmäkiskoinen vela vattu täynnä hiekkaa? Siitä tässä kai kyse on ja miestäsikin kiinnostaa.
Ei tuo kyllä tervettä ole eläimille lässyttää.