Saako näin tehdä töissä
Saako jättää väliin kahvitauon, ja lähteä sen 12 min aiemmin töistä? Siis tietenkin että ilmoittaa jollekkin. Pomo nimittäin just sano ettei todellakaan käy. Ja meillä töissä siis kymmeniä ihmisiä
Kommentit (34)
Työnantajat ovat alvariinsa vaatimassa joustoja työntekijöiltä, mutta itse eivät suostu 15 minuutin joustoon. No, sitä saa mitä tilaa.
Mitähän siitäkin tulisi, jos esim. sairaanhoitajat lähtisivät 12 minuttia ennen aikojaan tai päiväkodin työntekijöistä viimeinen illalla. :D
jos pomo sanoo, ettei käy, niin sitten ei käy, ei me voida sulle lupaa antaa tai tietää sun työpaikan käytäntöjä
Periaatteessa ei saa, tauoille on olemassa syynsä ja perustelunsa. Käytännössä usein sallitaan poikkeuksena.
Ei saa. Töissä ollaan se aika, kun esimies käskee/sopimuksessa lukee.
Ei saa, tuohan kielletään jo työehtosopimuksissa. Kahvi- ja ruokatauot ovat virkistymistä varten.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:44"]
Saako jättää väliin kahvitauon, ja lähteä sen 12 min aiemmin töistä? Siis tietenkin että ilmoittaa jollekkin. Pomo nimittäin just sano ettei todellakaan käy. Ja meillä töissä siis kymmeniä ihmisiä
[/quote]Se on elpymistauko työn lomassa.
No kohta sieltä porukat lähtee puolilta päivin, kun eivät syö, eivätkä juo mitään. Tupakkitauotkin ovat jo 'vaarassa'.
Jokaikisessä työpaikassa, missä oon ollut, useilla eri aloilla ja koulutustasoilla, sääntö on yksiselitteisesti ollut että mitään taukoja ei saa pitää työpäivän päätteeksi vaan ne täytyy pitää työpäivän lomassa. Toisinsanoen, töistä ei saa lähteä yhtään aiemmin, vaikka jättäisi kaikki tauot pitämättä tai pitäisi esim. vain puolikkaan ruokatauon (työajasta vähennetään automaattisesti se puoli tuntia, toki jos pitää pidemmän tauon, joutuu olemaan töissä vielä pidempään).
Jos et tiedä mitä töissä saa tehdä ja mitä ei, kysy pomolta. Hän päättää.
Jos pomo sanoo että ei saa niis hänellä on täysi oikeus siihen, tuollaista lupaa ei todellakaan ole pakko antaa. Ehkä kestät sen että pääset normiaikaan eli sen 12min myöhemmin töistä.
Pomo ei taida voida tuota päättää jos se lukee laissa. Lain määräyksiä ei voi keskinäisellä sopimisella kiertää.
Mä en ikinä ehdi pitämään kahvitaukoa, safkiksenkin juuri ja juuri. Olen töissä normaalisti 8-16 mutta tunnit merkitsen 8-16.15. Meillä siis tuntipalkka.
Kaipa pomo sen hyväksyy sillä ei ole ikinä asiasta huomauttanut.
No mitä helvettiä, missä te oikein ootte töissä jos ei ikinä jousteta? Meillä ainakin saa jättää tauon pitämättä ja lähteä aikasemmin... Ei tietenkään mitään että kaikki tauot ja aina mutta... Jos on kiire eikä ehdi pitää koko taukoa, voi seuraavana päivänä pitää pidemmän.
meillä ei siis ole liukuvaa työaikaa tms mutta hyvin joustavaa muuten vaan.
Monien alojen TES:ssä kahvitauko luetaan työajaksi, joten sen pitämättä jättämisellä ei ole vaikutusta töistä poislähtöaikaan.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 16:21"]
No mitä helvettiä, missä te oikein ootte töissä jos ei ikinä jousteta? Meillä ainakin saa jättää tauon pitämättä ja lähteä aikasemmin... Ei tietenkään mitään että kaikki tauot ja aina mutta... Jos on kiire eikä ehdi pitää koko taukoa, voi seuraavana päivänä pitää pidemmän.
meillä ei siis ole liukuvaa työaikaa tms mutta hyvin joustavaa muuten vaan.
[/quote]Mut jos ta sanoo, ettei saa, niin ei siinä sulla ole nokankoputtamista. Siitähän tässä avauksessa oli kyse.
Onpa typerä ja nipo työpaikka! Itse en ikinä menisi tuollaiseen työpaikkaan töihin!
Millään työpaikalla, missä olen koskaan ollut, ei ole ollut kahvitaukoja. Ainoastaan ruokatauko, joka on tyyliä syö niin äkkiä kuin ehdit. Olen ollut palkattomissa harjoittelussa muutamassa eri paikassa ja nyt kaksi vuotta opiskeluiden ohella ja jälkeen samassa palkallisessa työpaikassa. Olen ravintola-alalla.