yh äidin loma.
Hei te YH:t. Saatteko lastenhoito apua kesällä minkä verran? Siis että saatteko omaa lomaa?
Ihmettelen mieheni muksujen YH äitiä. Sumplinut kesän niin, että nämä viettävät muiden hoidossa yli 5vk. Ovat yhtäsoittoa meillä, miehen äidillä ja kavereiden mökillä. Nainen ite lomailee vaan uuden miehensä kanssa.
Ymmärrän toki että lomaa tarvitsee itse kukin mutta kuka kehtaa yli kuukautta vältellä omia lapsiaaan ja rohmia elareita? Onko tää yleistäkin? Luulis että jos on huoltajuus hommattu uhkailemalla niin sitten sitä haluttaisi huoltaa eikä hoidattaa koko kesää muilla.
Joo lapsilla varmaan ihan kiva puuhakas kesä mutta millanen äiti ei halua edes yhtä päivää lasten kanssa lomarientojensa välissä vaan soittelee että josko ne voisi taas uuden viikon olla meillä.
Huh heijaa tätä hyväksikäytön määrää. Miten muilla?
Kommentit (59)
En saa lainkaan omaa aikaa ts."lomaa".
T. totaaliyhäri
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:33"]Aika monessa kohtaa toistui "prinsessa". Taitaa ap:tä kaivella enemmän ne elarit.
[/quote]
Ei kun mua kaivelee se miten joillekin sallitaan tollanen etova hyväksikäyttö. Jos se olisi satunnaista, asia on ihan ok, on mullakin ymmärrystä ja sympatiaa. Mutta miettikää nyt ihan oikeasti. Jos äiti käy arkena vain kotona nukkumassa, ajaa lapset viikonlopuiksi ja kesiksi meille niin milloin ne saa viettää aikaa äitinsä kanssa?
Mun mies kieltäytyi siitä lisäviikonlopusta, sanoi kohteliaasti että nyt on äidin vuoro viettää aikaa lastensa kanssa. Meidän poppoo kerää nyt kamppeet ja lähtee omalle ainoalle lomaviikolleen.
Se miksi urputan täällä on siksi että tahtosin teidän laiskojen naisien ja miesten avaavan silmänsä ja ottavan vastuun lapsistaan. Jokainen tietää sydämessään jos puhun juuri sinusta. Eri asia on sitten välitättekö.
[/quote]Hassua kuitenkin että aluksi ongelma oli vain se että äiti kehtaa lomailla kesällä (ja vielä uuden puolison kanssa) ja olla viisi viikkoa erossa lapsistaan.
Vinkki tuleviin itkuihin että kerro kaikki oleellinen heti alussa, ei vaikuta näin nololta.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:33"]Aika monessa kohtaa toistui "prinsessa". Taitaa ap:tä kaivella enemmän ne elarit.
[/quote]
Ei kun mua kaivelee se miten joillekin sallitaan tollanen etova hyväksikäyttö. Jos se olisi satunnaista, asia on ihan ok, on mullakin ymmärrystä ja sympatiaa. Mutta miettikää nyt ihan oikeasti. Jos äiti käy arkena vain kotona nukkumassa, ajaa lapset viikonlopuiksi ja kesiksi meille niin milloin ne saa viettää aikaa äitinsä kanssa?
Mun mies kieltäytyi siitä lisäviikonlopusta, sanoi kohteliaasti että nyt on äidin vuoro viettää aikaa lastensa kanssa. Meidän poppoo kerää nyt kamppeet ja lähtee omalle ainoalle lomaviikolleen.
Se miksi urputan täällä on siksi että tahtosin teidän laiskojen naisien ja miesten avaavan silmänsä ja ottavan vastuun lapsistaan. Jokainen tietää sydämessään jos puhun juuri sinusta. Eri asia on sitten välitättekö.
[/quote]
Siis yritätkö vielä väittää, että eronnut on huono vanhempi ja laiska automaattisesti tilanteesta riippumatta? :-D
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:49"]tässä ketjussa olen saanut ap:lta ahukkumisia yh.destani, vaikka hän ei auksi kertonut kokonaista perheensä taustaa ja vaikka minä olen täysyh koko ajan ( yhteishuoltajuus on, mutt ex ei välitä). Ap on tehnyt minusta oletuksia siitä, että olen paska, prinsessa yh, joka ei välitä lapsistaan.
tuollaisella asenteella on turha kysyä neuvoja tai mitään muutakaan.
[/quote]
Anteeksi kuinka? Miksi tunnet olosi syylliseksi? Kerrohan meille muillekin? Onko siis niin että hoidata lapsesi muilla? Jos et niin miksi tuntea syyllisyyttä?
Joo tiedän olevani kärkäs ja provosoiva. Johtuen juurikin siitä että näin suoraan en kehtaisi koskaan asianosaisia päin naamaa ottaa tilille käytöksestään. Ehkä pitäisi mutta exä tietää mistä naruista nykiä yh:na. Tapaamiset tsadaa!
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:45"]
Kiusallanikin suhtaudun sinuun asiallisesti ja annan auttavia neuvoja..
Neuvo miestäsi menemään pikimmiten lastenvalvojan puheille, jos lapset ovat jo nyt suurimman osan ajasta teidän hoidossanne niin miehesi voi vaatia että hänestä tehdään lähivanhempi. Elatusmaksuihinkin saatte muutoksia kun teette selväksi että vanhemmuus jakautuukin tasaisemmin kuin mitä on annettu ymmärtää. Hiukan ihmettelen kun kerrot että miehesi kävi taistelua huoltajuudesta mutta kuitenkaan mitään sopimusta ei ole tehty? Tokihan se sopimus olisi tehty siinä vaiheessa kun miehesi jalosti luovutti taistelun ja äiti sai lähivanhemmuuden? Elatusmaksujakaan ei tarvitse maksaa ellei niistä ole tehty sopimusta.
Voisiko olla että miehesi on valehdellut sinulle ettei sopimusta olekaan? Minusta noilla tiedoilla sopimus on pakosti olemassa ja sinulle ei vain ole kerrottu siitä jostain syystä.
:)
[/quote]Se äiti sai yksinhuoltajuuden, ei lähivanhemmuutta, mikäli oikein tulkitsin ap:tä.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:33"]Aika monessa kohtaa toistui "prinsessa". Taitaa ap:tä kaivella enemmän ne elarit.
[/quote]
[/quote]
Siis yritätkö vielä väittää, että eronnut on huono vanhempi ja laiska automaattisesti tilanteesta riippumatta? :-D
[/quote]
Alleviivaa mulle kohta jossa olen näin väittänyt? Suurinosa vanhemmista hoitaa lapsensa ok, ja yksi osa ei.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:45"]Kiusallanikin suhtaudun sinuun asiallisesti ja annan auttavia neuvoja..
Neuvo miestäsi menemään pikimmiten lastenvalvojan puheille, jos lapset ovat jo nyt suurimman osan ajasta teidän hoidossanne niin miehesi voi vaatia että hänestä tehdään lähivanhempi. Elatusmaksuihinkin saatte muutoksia kun teette selväksi että vanhemmuus jakautuukin tasaisemmin kuin mitä on annettu ymmärtää. Hiukan ihmettelen kun kerrot että miehesi kävi taistelua huoltajuudesta mutta kuitenkaan mitään sopimusta ei ole tehty? Tokihan se sopimus olisi tehty siinä vaiheessa kun miehesi jalosti luovutti taistelun ja äiti sai lähivanhemmuuden? Elatusmaksujakaan ei tarvitse maksaa ellei niistä ole tehty sopimusta.
Voisiko olla että miehesi on valehdellut sinulle ettei sopimusta olekaan? Minusta noilla tiedoilla sopimus on pakosti olemassa ja sinulle ei vain ole kerrottu siitä jostain syystä.
[/quote]
Onhan se toki mahdollista että näin on tehty, eli siis valehdeltu. Syytä en tiedä kun en ole ottanut ääneen kantaa tässä asiassa. Lasten takia ei ole ainakaan tarvinnut valehdella.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:49"]Jep, hommaatte sitten sopimuksen.
Isät siis saavat seurustella eron jälkeen, mutta
äitikö ei? :-D
[/quote]
Saa toki mutta se ei saa vaikuttaa lastenhoitoon. Lapsille ei saa jäädä tunne että ovat vain tervetulleita isälleen.
En ihmettele miehesi lasten yh-äitiä vaan ihmettelen miksi haluat olla miehen kanssa joka on hylännyt lapsensa. Jos miehesi lasten äiti siis on yh.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:45"]
Kiusallanikin suhtaudun sinuun asiallisesti ja annan auttavia neuvoja..
[/quote]Se äiti sai yksinhuoltajuuden, ei lähivanhemmuutta, mikäli oikein tulkitsin ap:tä.
[/quote]
Ei kun se on lähi mutta lapset meillä jatkuvasti. Tiedämme että oikeudessa homman kääntäisi heti niin että meidän koti olisi lähi. Liikaa todisteita tekstarein ja meilein. Mutta mies ei halua hyökätä oikeusteitse lastensa äitiä vastaan. Yrittää puhumalla ja hyvällä. Ja koko suku lohduttautuu että enää muutamia vuosia kun täysikäisyys.. 8 viotta menee nopsaan.
Klassinen av-pelmahdus muuten :D. Huonosta äidistä tehdään pyhimys ja hyvästä isästä lapsensa hylännyt mies kun ei vienyt väkisin tuolloin äidille niin tärkeää huoltajuutta. Ex muuten halusi erota ihan ite ;)
Niinno, en nyt teidän taustoistanne kummemmin tiedä mutta valotanpa mun lasten kesäelämää. Olen siis eronnut yh, lapsia 3. Lasten iät 10,13 ja 15.
Lapset ovat nyt kesäkuun alusta asti olleet ensin mummolassaan 500 km.n päässä kaksi viikkoa jonka jälkeen lähtivät isällensä joka haki heidät. Isällään lapset olivat kolmisen viikkoa jonka jälkeen he tulivat kotiin ja laitoin lapset nyt minun vanhemmille viikoksi. Kun lapset tulevat taas kotiin, lähtee kaksi nuorinta leireille ja isoin jää kotiin, jossa tuskin viihtyy paljoa vaan haluaa olla kavereiden kanssa.
Elatusmaksuista ja lapsilisistä sen verran, että matkakulut maksan minä mummoloihin. Elatusmaksu lapsista jonka sain kesä ja heinäkuulta, olen jakanut isän ja mummoloiden kesken, siten että isälle olen maksanut tilille, mummolaan olen laittanut käyttörahaa lapsille, etteivät he kuluta lasten huvituksiin omia rahojaan, kun eivät kerran ruokarahaa huoli.
Tuolla tyylillä ollaan menty siitä asti kun esikoinen täytti viisi. Joten eipä siinä mitään ihmeellistä minusta ole, jos lapset luuhaavat kesän muualla kuin pahamaineisella yh-äidillä joka saa koko kesän nauttia vapaudesta tehden töitä. Kun välimatkat on pitkiä ja kesälomat on melkein ainoa milloin lapset viipyvät sukulaisissa niin hyvähän se on jos viettävät runsaasti aikaa mummoloissaan. Kai tästä minäkin saan prinsessan tittelin?
Mikä yh jos isäkin hoitaa? No itse katkerana tässä mietin mihin saisin lapseni yhdeksi yöksi, kun kaveri tarjosi konserttilippua pilkkahintaan. Hän ei pääse ja minulla ei yleensä ole varaa. Eli ei ole juurikaan omaa lomaa. Ehkä sitten isompana lapsi voi mennä johonkin leirille.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 16:20"]Niinno, en nyt teidän taustoistanne kummemmin tiedä mutta valotanpa mun lasten kesäelämää. Olen siis eronnut yh, lapsia 3. Lasten iät 10,13 ja 15.
Lapset ovat nyt kesäkuun alusta asti olleet ensin mummolassaan 500 km.n päässä kaksi viikkoa jonka jälkeen lähtivät isällensä joka haki heidät. Isällään lapset olivat kolmisen viikkoa jonka jälkeen he tulivat kotiin ja laitoin lapset nyt minun vanhemmille viikoksi. Kun lapset tulevat taas kotiin, lähtee kaksi nuorinta leireille ja isoin jää kotiin, jossa tuskin viihtyy paljoa vaan haluaa olla kavereiden kanssa.
Elatusmaksuista ja lapsilisistä sen verran, että matkakulut maksan minä mummoloihin. Elatusmaksu lapsista jonka sain kesä ja heinäkuulta, olen jakanut isän ja mummoloiden kesken, siten että isälle olen maksanut tilille, mummolaan olen laittanut käyttörahaa lapsille, etteivät he kuluta lasten huvituksiin omia rahojaan, kun eivät kerran ruokarahaa huoli.
Tuolla tyylillä ollaan menty siitä asti kun esikoinen täytti viisi. Joten eipä siinä mitään ihmeellistä minusta ole, jos lapset luuhaavat kesän muualla kuin pahamaineisella yh-äidillä joka saa koko kesän nauttia vapaudesta tehden töitä. Kun välimatkat on pitkiä ja kesälomat on melkein ainoa milloin lapset viipyvät sukulaisissa niin hyvähän se on jos viettävät runsaasti aikaa mummoloissaan. Kai tästä minäkin saan prinsessan tittelin?
[/quote]
Et tietenkään saa. Olet reilun ja vastuunsa tuntevan oloinen vanhempi. Kuten sanoin, pienet joistot ei haittaa. Mekin pystymme siihen mutta lasten äiti joustaa vain omaan suuntaansa. Meillä ex ei mm. kustanna matkoja vaan kaikki menee miehen pussista. Ei tuo taida rahaakaan lapsille antaa kun pyytävät aina meiltä. On ymmärrettävää jos lapsi lomailee sen lomailevan vanhemman luona mutta kyllä minusta on melko röyhkeätä jos ei viitsi omista lomistaan pyhittää yhtäkään omille lapsilleen.
YH äitinä minulla ei todellakaan ole 5 viikon lomaa lapsestani. Enkä edes haluaisi. Olisi mieletön ikävä. Viime kesänä hän oli leirillä viikko, ja minä melkein hain hänet pois kun oli niin iso ikävä. Äitejä on monenlaisia. Eli en ymmärrä, että edes uusi mies (pano) on niin tärkeä.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 16:20"]Niinno, en nyt teidän taustoistanne kummemmin tiedä mutta valotanpa mun lasten kesäelämää. Olen siis eronnut yh, lapsia 3. Lasten iät 10,13 ja 15.
[/quote]
Et tietenkään saa. Olet reilun ja vastuunsa tuntevan oloinen vanhempi. Kuten sanoin, pienet joistot ei haittaa. Mekin pystymme siihen mutta lasten äiti joustaa vain omaan suuntaansa. Meillä ex ei mm. kustanna matkoja vaan kaikki menee miehen pussista. Ei tuo taida rahaakaan lapsille antaa kun pyytävät aina meiltä. On ymmärrettävää jos lapsi lomailee sen lomailevan vanhemman luona mutta kyllä minusta on melko röyhkeätä jos ei viitsi omista lomistaan pyhittää yhtäkään omille lapsilleen.
[/quote]
No sinuna alkaisin neuvottelemaan miehen kanssa, että jos lapset on yli 15 päivää kuussa toisen vanhemman luona, on lakisääteinenkin homma ettei elareita tarvitse maksaa.
Pääsääntöisesti lasta tapaava vanhempi maksaa matkat mutta oon itse päätynyt siihen että maksan myös osan matkoista tai kokonaan koska välimatka on pitkä. Jos lapset on kaikki isällään, annan elarit takaisin isälleen, ruoka maksaa ja muukin huvitus jos käyvät ulkona syömässä. Lapsilisät laitan yleensä huvitusrahaksi, tosin annan ne lasten mukana isälle/mummoille jotta he hieman katsovat mihin lapset rahat kuluttavat.
Ei tuo reilua ole, että miehesi maksaa omasta pussistaan kaiken jos lapset viettävät pitkiä aikoja isällään. Sulla tosin on aika vähän vaihtoehtoja alkaa riitauttamaan tuota asiaa, ellet saa miestäsi vakuutettua siitä että elarit tulisi maksaa isälle kesän ajalta. Ja vaatii dokumenttejä, että lapset ovat tosiaan isällään. Tosin laki on isän puolella jos lapset viettävät 15 päivää ylitse kuussa isällään. Kyllä vähän hämmästyttää tuonkin eksän toiminta. Elarit on tarkoitettu lapsen kuluihin. Lapsi kuluttaa siellä missä kulloinkin on.
Kenellä työssäkäyvällä on viiden viikon loma, että voi yksin hoitaa koululaiset tasan puoliksi? Etpä taida olla itse työelämässä. ..ja pyytäkää hoitoapua itsekin, että saatte olla ihan kahden...onko teillä yhteisiä lapsia?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:33"]Aika monessa kohtaa toistui "prinsessa". Taitaa ap:tä kaivella enemmän ne elarit.
[/quote]
[/quote]
Mille omalle? Kai ne lapsetkin on teidän poppoota?
Ei tuollainenkaan ole tervettä, että lapseen takertuu niin, ettei anna hänen ottaa itsenäisyyden ensi askelia!
Itsekkyyttä tuokin.
T: Yh, joka nautti lomastaan kun lapsi leirillä ja lapsi nautti myös!
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 16:39"]
YH äitinä minulla ei todellakaan ole 5 viikon lomaa lapsestani. Enkä edes haluaisi. Olisi mieletön ikävä. Viime kesänä hän oli leirillä viikko, ja minä melkein hain hänet pois kun oli niin iso ikävä. Äitejä on monenlaisia. Eli en ymmärrä, että edes uusi mies (pano) on niin tärkeä.
[/quote]
Jep, hommaatte sitten sopimuksen.
Isät siis saavat seurustella eron jälkeen, mutta
äitikö ei? :-D