Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 3000 €/kk mielestänne hyvä bruttopalkka?

Vierailija
17.07.2014 |

Kyselen, koska omasta mielestäni se on oikein hyvä Amk:sta vastavalmistuneelle nuorelle ihmiselle. Olen aloittamassa muutaman viikon päästä uudessa työssä, josta saan 3000 €/kk palkkaa. Ystäväni ovat kuitenkin kommentoineet palkkaani (jota minulta itse tiedustelivat), että "Aijaa, no onhan se ihan ok, mutta toivottavasti nousee pian koeajan jälkeen niin ei tarvitse kituuttaa." Olen tähän asti selvinnyt opintotuella ja pienillä lisätienesteillä, joten en usko joutuvani kituuttamaan tuolla summalla. Kummastuttaa siis, että olenko tyytynyt liian vähään? Onko 3000 €/kk nyky-yhteiskunnassa siis pieni palkka?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:10"]

Mun brutto on 1600e olen pph.

Tullaan loistavasti toimeen tai tultaisiin jos en ostaisi koko palkalla lastenvaatteita :)

[/quote]

Joo, kaikilla ei ole miestä elättämässä, jolloin pitää pitää huoli siitä että saa itse hoidettua oman elämänsä. Ja silloin tuo 1600 brutto on tosi vähän, ainakin pääkaupunkiseudulla.

[/quote]

No mun mies on kyllä perus duunari eikä varsinainesti elätä meitä mitenkään päätähuimaavilla tuloilla.

Jos mies tienais 4500e/ostettais lapsille gantin vaatteet ja dolce cabbanan aurinkolasit ja taas olisi tili tyhjä, jee jee.

Vähän jotain perspektiiviä noihin palkkoihin, se mikä tulee myös menee! Ja jos ei mee niin  perinnöksi jollekkin teet töitä ja annat siivun siitä valtiollekkin.

Palkkaa tärkeämpää on se että tykkää tekemästään ja että kerkeää tehdä muutakin mistä tykkää.

[/quote]

No jos nyt ajattelisi ihan sellaista peruselämää, että asuu mukavassa kaksiossa ja ajaa kohtuullisella autolla ja ostaa lounaat ruokalasta niin ei siihen kyllä ylety yksineläjä 1600 brutto, ainakaan pääkaupunkiseudulla. Mitään luksusta ja matkusteluja tuohon en edes yrittänyt sisällyttää.

Vierailija
62/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 17:09"]

Tuolla palkalla pärjää ihan hyvin eikä tarvitse erityisemmin kituuttaakaan, mutta asunnon osto pk-seudulla voi olla mahdotonta ellei puolisosi ole tosi hyväpalkkainen.

[/quote]

Häh? Hyvin antoi pankki hetki sitten noin 300 000 euroa lainaa, vaikka minulla bruttotulot 3100€/kk ja puolisoni opiskelee eli vuosiansiot alle 10 000 euroa hänellä.

En muutenkaan ymmärrä ihmisiä (varsinkin lapsettomia), jotka väittävät, ettei 3000 euron palkasta jää mitään käteen. Omastani menee jo asumiseen+laskuihin 1400 euroa, ruokaan 200 euroa, säästöön 400 euroa ja muuhun kulutukseen n. 300 euroa. Ja hyvin olen pärjännyt, eikä ole tarvinnut pihistellä mistään. En edes tiedä, mitä kaikella rahalla tekee, kun puoliso menee töihin ja tienaa nettona saman. Silloin voi varmaan alkaa säästää 1000 euroa kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:10"]

Mun brutto on 1600e olen pph.

Tullaan loistavasti toimeen tai tultaisiin jos en ostaisi koko palkalla lastenvaatteita :)

[/quote]

No ei ni. Mulla onkin huono palkka. Tulin vaan kertomaan amk.laisille että raha ei ole kaikki kaikessa ;)

Joo, kaikilla ei ole miestä elättämässä, jolloin pitää pitää huoli siitä että saa itse hoidettua oman elämänsä. Ja silloin tuo 1600 brutto on tosi vähän, ainakin pääkaupunkiseudulla.

[/quote]

No mun mies on kyllä perus duunari eikä varsinainesti elätä meitä mitenkään päätähuimaavilla tuloilla.

Jos mies tienais 4500e/ostettais lapsille gantin vaatteet ja dolce cabbanan aurinkolasit ja taas olisi tili tyhjä, jee jee.

Vähän jotain perspektiiviä noihin palkkoihin, se mikä tulee myös menee! Ja jos ei mee niin  perinnöksi jollekkin teet töitä ja annat siivun siitä valtiollekkin.

Palkkaa tärkeämpää on se että tykkää tekemästään ja että kerkeää tehdä muutakin mistä tykkää.

[/quote]

No jos nyt ajattelisi ihan sellaista peruselämää, että asuu mukavassa kaksiossa ja ajaa kohtuullisella autolla ja ostaa lounaat ruokalasta niin ei siihen kyllä ylety yksineläjä 1600 brutto, ainakaan pääkaupunkiseudulla. Mitään luksusta ja matkusteluja tuohon en edes yrittänyt sisällyttää.

[/quote]

Vierailija
64/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, kun ei tunne alaasi ap, eikä ammattiasi, eikä työnantajaasi. Mutta noin yleisesti se on todella hyvä palkka vastavalmistuneelle alemman tutkinnon omaavalle naiselle. Itse olen liki viisikymppinen akateeminen nainen keskipalkkaiselta alalta, neljännesvuosisadan hyvän uran tehnyt - ja liksa 4,5 tonnia. En siten itse suostuisi kolmeen tonniin, mutta me ollaankin ihan eri asemassa. 

Kysypä niiltä nirppanokkaisilta kavereiltasi, mitä liksaa he itse saavat...