Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 3000 €/kk mielestänne hyvä bruttopalkka?

Vierailija
17.07.2014 |

Kyselen, koska omasta mielestäni se on oikein hyvä Amk:sta vastavalmistuneelle nuorelle ihmiselle. Olen aloittamassa muutaman viikon päästä uudessa työssä, josta saan 3000 €/kk palkkaa. Ystäväni ovat kuitenkin kommentoineet palkkaani (jota minulta itse tiedustelivat), että "Aijaa, no onhan se ihan ok, mutta toivottavasti nousee pian koeajan jälkeen niin ei tarvitse kituuttaa." Olen tähän asti selvinnyt opintotuella ja pienillä lisätienesteillä, joten en usko joutuvani kituuttamaan tuolla summalla. Kummastuttaa siis, että olenko tyytynyt liian vähään? Onko 3000 €/kk nyky-yhteiskunnassa siis pieni palkka?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok mun mielestäni! Itse olen juuri yliopistosta valmistunut ja "aloituspalkka" nyt 3300e/kk. Mutta mun ala on naisvaltainen matalapalkka-ala... Tyytyväinen kuitenkin ja hyvin pärjäilen:)

Vierailija
42/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienaan ammattikoulupohjalta 3000-3500€/kk. Tosin teen kolmivuorotyötä. Mun mielestä tuo on tässä iässä hyvä palkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte menneet yliopistoon ja suorittaneet akateemisen loppututkinnon niin olisitte saaneet sen yli neljäntonnin kk-palkan.

t. KTM (laskentoimi), joka sai heti ensimmäisessä työpaikassaan yli 4000 euron kk-palkkaa, nyt palkka alkaa jo viitosella

Vierailija
44/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:18"]

Riippuu ihan alasta, jollekin konttorirotalle toi on hyvä palkka, teknisen puolen inssit ei sylkäisisikään tuollaiseen palkkaan päin. Kerro ala niin mä kerron, onko palkka hyvä vai ei. Oma poikani valmistui vuosi sitten aluksesta, kävi intin ja nyt aloitti vakityöt ihan hiljan. Hänen peruspalkkansa on 3450€/kk ja siihen päälle vuorolisät, urakkapalkkiot ja joku tiimilisä, niin palkka on keskimäärin 4000€/kk. Minusta se on hyvä palkja, itse olen terveydenhoitaja päivätyössä enkä tule koskaan pääsemään siihen. Oma palkkani on nyt n. 3300€/kk ja siinä pysyy. Sinkkuihmiselle se riittää, mutta perhettä sillä ei elätetä ilman että perheessä on toinen palkkaa saava aikuinen.

[/quote]Korjaus: amiksesta! Mistä toi alus tuli??? Ennakoiva tekstinsyöttö perhana

Voi Sylvin pyhät!Tästä esimerkistä näemme,miten miehisiä aloja arvostetaan,jos kerta heti kättelyssä noinkin korkea palkka ja saa vielä jotain tiimilisiä,eli miehet kyllä osaa ajaa palkkaansa mitä eriskummallisimpia lisiä!Mutta minusta ei sinun oma palkkakaan ole hassumpi,jos teet päivävuoroa ja vkonloput vapaat.Muistutuksena,että monet lapsiperheet kituuttaa varmaan allekin tuon 3300/kk,jos vaikka on työttömyyttä tms.Mutta kuten on sanottu,pienet tulot tekee väkisin taitavaksi ja oivalliseksi rahankäyttäjäksi.

[/quote]

Vierailija
45/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:23"]Olisitte menneet yliopistoon ja suorittaneet akateemisen loppututkinnon niin olisitte saaneet sen yli neljäntonnin kk-palkan.

t. KTM (laskentoimi), joka sai heti ensimmäisessä työpaikassaan yli 4000 euron kk-palkkaa, nyt palkka alkaa jo viitosella

[/quote]

Hei!Saanen tiedustella,kuinka monia vuosia olet istunut koulun penkillä nenä kirjassa saavuttaaksesi tuon tason?Ja ymmärtääkseni teet tarkkuutta vaativaa työtä?Mutta vaikka mun palkkani ei ole kuin noin puolet tosta,niin silti teen mieluiten liikkuvaa,ruumiillista työtä ja todella luovuutta käyttäen,kun istuisin persuksillani koko päivän työpöydän ääressä, aivot sauhuten numeroiden vilistellessä silmissä.Sanotaan näin,että kaikilla mitaleilla on puolensa.Ja mitä kukin arvostaa ja pitää tärkeänä.

Vierailija
46/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun brutto on 1600e olen pph.

Tullaan loistavasti toimeen tai tultaisiin jos en ostaisi koko palkalla lastenvaatteita :)

Vierailija
47/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on vastavalmistuneelle tradenomille hyvä. Se nousee kuitenkin ensimmäisen kymmenen vuoden aikana rivakasti ylöspäin, jos vaan osoittaa oikeaa asennetta. Eli ap, ole vaan ihan tyytyväinen ja iloinen uudesta työstäsi.

t. tradenomeja ja ekonomeja rekrynnyt

Vierailija
48/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mainio aloituspalkka minusta, itse en esittänyt edes noin korkeita palkkatoiveita hakiessani ekaa vakipaikkaa AMK:sta valmistuttuani.

Vierailija
49/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:10"]

Tullaan loistavasti toimeen tai tultaisiin jos en ostaisi koko palkalla lastenvaatteita :)

[/quote]

Joo, kaikilla ei ole miestä elättämässä, jolloin pitää pitää huoli siitä että saa itse hoidettua oman elämänsä. Ja silloin tuo 1600 brutto on tosi vähän, ainakin pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
50/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä palkka. Itsehän kituuttelen asiantuntijatehtävissä 2200 euron bruttopalkalla, kokoaikatyössä viidettä vuotta (työnantaja on vaihtunut monta kertaa, työpaikka on pysynyt samana).  Palkka on aina ollut yhtä surkea, mutta jos työnantaja antaa vaihtoehdoiksi irtisanomisen tai kyseisen palkan, niin todellakin mieluummin olen töissä. Koko tiimimme on samassa tilanteessa..

Ja älkääkä sanoko, että hae paremmin palkattuihin hommiin. Se ei ole mahdollista, kun niitä paikkoja ei ole!

Vierailija
51/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mulla on kaksi sos- ja terveysalan amk-tutkintoa, enkä tule koskaan saamaan noin hyvää palkkaa. Mutta pärjää sitä pienemmälläkin.

Vierailija
52/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:07"]

Minusta AMK-koulutuksella ilman työkokemusta hyvä palkka.

Itsellä pitkä työkokemus ja akateeminen koulutus, palkka 3500 euroa, mutta onkin vähän sellainen naisten ala.

[/quote]

Minäkin olen opettaja.

366/kk

Vierailija
53/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:07"]

Minusta AMK-koulutuksella ilman työkokemusta hyvä palkka.

Itsellä pitkä työkokemus ja akateeminen koulutus, palkka 3500 euroa, mutta onkin vähän sellainen naisten ala.

[/quote]

Minäkin olen opettaja.

366/kk

[/quote]

Korjaan itseäni; 3660€/kk

Vierailija
54/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tradenomi, valtiolla töissä ja nettopalkka on n. 1880e/kk. Asun pääkaupunkiseudulla ja tuntuu ettei rahat riitä koskaan mihinkään. Työkokemusta n. 7v. Minkä alan yrityksiltä kannattaisi hakea töitä, että saisi parempaa palkkaa? Olen myös miettinyt että jos menisin opiskelemaan itselleni toisen ammatin, mutta en koskaan saa mitään rahaa säästöön niin että voisin elää opiskelujen ajan.

Vierailija
55/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tulot, vaan menot. Monrt tuttavani tienaavat 1500-3000€ ja silti heillä tuntuu olevan varaa matkusteluun jne. Itse tienaan n. 5000, mutta olen huono käyttämään rahaa ja tästä johtuen tili huutaa aina tilipäivänä hoosiannaa.:)

Toisekseen 3000€ työt eivät monesti ole henkisesti raastavia, eikä vastuu seuraa sinua kotia asti.

Vielä mainittakoon verotus. Jos 3000€ tienaavalla jää käteen 2300€, niin 5000€ tienaavalla se on reilu 3000 eli ero ei ole enää kovin suuri. Verotusasiat tietenkin riippuvat kotikunnasta jne, mutta väittäisin että huomattavasti enemmän 5000€ tienaavaa ketuttaa tuossa kohtaa progressiivinen verotus, vaikka vähän enemmän jääkin käteen.

Vierailija
56/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma aloituspalkka 2500€/kk (yliopistotutinto), nyt noussut tonnilla ja  tyytyväinen olen ollut.

Vierailija
57/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla palkalla pärjää ihan hyvin eikä tarvitse erityisemmin kituuttaakaan, mutta asunnon osto pk-seudulla voi olla mahdotonta ellei puolisosi ole tosi hyväpalkkainen.

Vierailija
58/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vielä onneksi muutama firma, joissa työntekijä saa tienata elantonsa töitä tekemällä. Ei mene kaikki valtiolle tai kunnalle. Kiva, että jotkut työnantajat tajuavat.

T. 3400/kk ja vuositulot 75000

Vierailija
59/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:07"]Ei ole hyvä palkka, eihän se ole edes suomalaisen keskiansion verran. Jos olet amkista valmistunut, miksi ihmeessä hyväksyt harjoittelijan palkan??? Sinullahan on täysi ammattipätevyys, ei sinun enää tarvitse harjoitella. Omassa työpaikassani onneksi maksetaan kunnon palkkoja, amkista valmistuneillekin lähtöpalkka on n. 4500€/kk. Luultavasti sait paikan juuri siksi että olit ainoa joka suostui noin pieneen palkkaan.

[/quote]

Mulla oli harjoittelussa palkka 1100e/kk..Nyt tstopäällikkönä 12 vuosen jälkeen 3600e. Mistä saa 4500e heti aloittelijana? Haen teille!

Vierailija
60/64 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:10"]

[/quote]

Joo, kaikilla ei ole miestä elättämässä, jolloin pitää pitää huoli siitä että saa itse hoidettua oman elämänsä. Ja silloin tuo 1600 brutto on tosi vähän, ainakin pääkaupunkiseudulla.

[/quote]

No mun mies on kyllä perus duunari eikä varsinainesti elätä meitä mitenkään päätähuimaavilla tuloilla.

Jos mies tienais 4500e/ostettais lapsille gantin vaatteet ja dolce cabbanan aurinkolasit ja taas olisi tili tyhjä, jee jee.

Vähän jotain perspektiiviä noihin palkkoihin, se mikä tulee myös menee! Ja jos ei mee niin  perinnöksi jollekkin teet töitä ja annat siivun siitä valtiollekkin.

Palkkaa tärkeämpää on se että tykkää tekemästään ja että kerkeää tehdä muutakin mistä tykkää.