Onko 3000 €/kk mielestänne hyvä bruttopalkka?
Kyselen, koska omasta mielestäni se on oikein hyvä Amk:sta vastavalmistuneelle nuorelle ihmiselle. Olen aloittamassa muutaman viikon päästä uudessa työssä, josta saan 3000 €/kk palkkaa. Ystäväni ovat kuitenkin kommentoineet palkkaani (jota minulta itse tiedustelivat), että "Aijaa, no onhan se ihan ok, mutta toivottavasti nousee pian koeajan jälkeen niin ei tarvitse kituuttaa." Olen tähän asti selvinnyt opintotuella ja pienillä lisätienesteillä, joten en usko joutuvani kituuttamaan tuolla summalla. Kummastuttaa siis, että olenko tyytynyt liian vähään? Onko 3000 €/kk nyky-yhteiskunnassa siis pieni palkka?
Kommentit (64)
Olen siis Tradenomi/Hso. Työkokemusta on opintojen ohella kyllä kertynyt, mutta nyt kyseessä ensimmäinen vakipaikka.
Vastauksien perusteella siis palkkani on vastavalmistuneelle oikein bueno, joten kenties ystäväni itse tienaavat vähemmän ja kommentoivat palkkaani surkeaksi kateellisina tai sitten elävät itse niin leveästi, etteivät omat korkeammat palkkansa riitä kaikkeen mitä halauisivat ja kokevat sen "kituuttamisena". Mene ja tiedä.
Joka tapauksessa, olen itse ihan tyytyväinen tuohon bruttopalkkaan, joka on kuitenkin nyt vasta lähtöpalkka.
Edelleen saa esittää mielipiteitä ja kommentteja! :) Mielenkiintoista tietää, mitä muuta ajattelevat ja miten huimiin tuloihin muut amk:sta vasta valmistuneet yltävät, jos kokevat että 3000 €/kk on tosi vähän.
Ap
Ihan ok aloituspalkka vastavalmistuneelle.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:15"]
Ja huomioi progressiivinen verotus. Ei suuremmasta palkasta hirveästi enempää käteen jää.
[/quote]kateelliset pienipalkkaiset hokevat tätä jatkuvasti, jos täällä joku kertoo saaneensa palkankorotuksen, kymmenen mutta rientää heti todistelemaan, ettei siitä ole progressiiivisen verotuksen vuoksi hyötyä
[/quote]
Valitettavasti verotus tosiaan tekee uralla etenemisen tai palkankorotukset turhaksi. Tienaan kuusinumeroisen palkan vuodessa. Jos saisin tuplapalkkaa, siitä jäisi käteen 1800 euroa kuussa. Tämä mahdollista vain sosiaalidemokraattisessa helvetissä nimeltä Suomi.
Parikymmentä vuotta on opistokoulutettuna työtä tehty. Jospa kolmen tonnin palkkaan joskus yltäisi.
AMK-inssi. Brutto 4150 €. Työelämässä 9 v.
Siis ei voi olla totta!Voiko joku edes epäillä ettei 3000 €/kk bruttona olisi riittävän hyvä palkka tulla toimeen?Ja vielä aloittelevalla?Itse olen ollut lähes 25 v. nk.matalapalkka-alalla,ei siis ole amk-koulutusta,eikä palkkani vieläkään nouse lähellekään tuota summaa/kk,vaikka teen vuorotyötä.Silti olen onnistunut säästämään ja hankkimaan sitä,mitä tarvitsen.Enkä ole todellakaan mikään ruudinkeksijä raha-ja sijoitus asioissa,ihan normaali järjenkäyttö raha-asioiden hoidossa piisaa.Herää kysymys,millaisia palkkoja te vastavalmistuneet oikein odotatte saavanne ja miten leveästi haluatte elää?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:38"]
[/quote]
Valitettavasti verotus tosiaan tekee uralla etenemisen tai palkankorotukset turhaksi. Tienaan kuusinumeroisen palkan vuodessa. Jos saisin tuplapalkkaa, siitä jäisi käteen 1800 euroa kuussa. Tämä mahdollista vain sosiaalidemokraattisessa helvetissä nimeltä Suomi.
[/quote]
Nyt kerrot kyllä muunneltua totuutta. Verolaskurilla tarkastin pienimmällä kuusinumeroisella vuosipalkalla ja tuplasin sen sitten. 6666,66 €/kk nettona.
Keski-Suomessa ei meinaa kolmea tonnia saada millään ihan toimihenkilönä. Ei millään. Jos oot joku päällikkö/manager tjsp niin sitten. Mä oon tradenomi 2003, työelämää takana yli 20 vuotta niin silti.. Alle 3000€ palkalla me täällä eletään ihan ok, menot tulojen mukaan eli ei mitään ylimääräistä..
Vastavalmistuneelle se on oikein hyvä palkka.
Miltä alalta valmistuit ap? On mielestäni hyvä palkka vastavalmistuneelle! En valittaisi, jos saisin saman, kun itse valmistun.
Jos on joskus perhe elätettävänä niin saattaisin toivoa, että palkka olisi hiukan noussut sitten siihen mennessä.
MISSÄ JA MITÄ TYÖTÄ TEETTE kun teillä on noin kehnot palkat??? Nyt kaivetaan esille paskafirmat jotka eivät maksa kunnon palkkoja! Minä voin heti kehua omaa työnantajaani Wärtsilää, palkka kohdillaan ja muutenkin kiva työpaikka!
Ihan hyvä palkka, nousee kokemuksen mukaan. Mulla 7 vuoden työkokemus, maisteritutkinto ja päällikkötason tehtävät. Palkka 3800. Mutta mä oonkin kunnalla. Yksityisellä olisi varmaan 4500 minimi.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 12:13"]
MISSÄ JA MITÄ TYÖTÄ TEETTE kun teillä on noin kehnot palkat??? Nyt kaivetaan esille paskafirmat jotka eivät maksa kunnon palkkoja! Minä voin heti kehua omaa työnantajaani Wärtsilää, palkka kohdillaan ja muutenkin kiva työpaikka!
[/quote]
Noo, eiköhän se Värre siirrä teidänkin työt halvempiin maihin pian. Intialainen osaa sunkin hommat. :)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:38"]
[/quote]
[/quote]
Nyt kerrot kyllä muunneltua totuutta. Verolaskurilla tarkastin pienimmällä kuusinumeroisella vuosipalkalla ja tuplasin sen sitten. 6666,66 €/kk nettona.
[/quote]
Ai kävit oikein verolaskurilla tarkastamassa ?? :) :)
[/quote]
Ainuttakaan firmaa missä olen töissä ollut en ala mollaamaan, vaikka korekimmillaankin palkka on ollut 2490€/kk. Viimeisessö työpaikassa työajan jousto ja TJ:n työntekijöiden kohtelu oli niin mahtavaa, etten olisi lähtenyt pois, vaikka 3500€ olisi luvattu. Triplapalkkaan olisin jo ehkä tarttunut.
Todella pitkälti alasta riippuvainen tuo amk-koulutuksen omaavan palkka. Esim. Terveydenhuoltopuolen palkkaus kunnallisella sidonnainen täysin kvtes:n. Yksityisellä neuvoteltavissa, mutta ei jokapaikassa.
itse olen suuhygienisti (amk), esimiestehtävissä yksityisellä sektorilla. Palkkani olen neuvotellut ja Se on noin 3100-3200 bruttona kuukaudessa, riippuen iltalisistä, työ on ma-pe ja kaksvuorotyö eli työaika aikavälillä 8-20. Ei siis koskaan yötyötä tai vloppuja/pyhiä. Normaalit vuosilomat. Työkokemusta minulla valmistumisen jälkeen 4 vuotta. Jos olisin kunnallisella palkkani olisi paljon pienempi. Itse olen erittäin tyytyväinen palkkaani.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 12:19"]
[/quote]
Noo, eiköhän se Värre siirrä teidänkin työt halvempiin maihin pian. Intialainen osaa sunkin hommat. :)
[/quote]Ei haittaa, sitten toiseen työhön! Töitä tulee ja menee mutta mä valitsen aina parhaat päältä! :=DDD
Joku kyseli, olen siis Yritysviestinnän tradenomi/Hso.
:)
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:03"]Joku kyseli, olen siis Yritysviestinnän tradenomi/Hso.
:)
Ap
[/quote]
Minusta palkkasi on todella hyvä vastavalmistuneeksi!
T. Toinen vastavalmistunut tradenomi/hso, palkka 2700/kk.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:15"]
Ja huomioi progressiivinen verotus. Ei suuremmasta palkasta hirveästi enempää käteen jää.
[/quote]kateelliset pienipalkkaiset hokevat tätä jatkuvasti, jos täällä joku kertoo saaneensa palkankorotuksen, kymmenen mutta rientää heti todistelemaan, ettei siitä ole progressiiivisen verotuksen vuoksi hyötyä