Maalaistollo sukulainen ei uskalla liikkua metrolla
Haluaisi mennä käymään Helsingin keskustassa, mutta ei uskalla mennä metroon. Pelkää menevänsä väärään metroon. Meiltä tästä menee tasan yksi metro yhteen suuntaan (päätepysäkki) ja matkalla ei voi eksyä väärään metroon. Kerroin pysäkin, missä pitää jäädä pois, niin ei. Silti pelkää, että metro ei mene ko. paikkaan!! Miten ihmeessä se metro nyt menisi väärään paikkaan??
Keskustasta tullessa voi toki joutua vahingossa väärään metroon, mutta lukutaitoisena osaa varmasti lukea näyttötaulusta, mihin metro menee. Myös metrossa lukee vaihtoehtoisesti VUOSAARI tai MELLUNMÄKI. Ja väärällä pysäkillä ei voi jäädä pois, koska hänen täytyy mennä päättärille asti.
En ymmärrä tuota pelkoa ollenkaan. Joudun vissiin viemään ko. henkilön kädestä pitäen keskustaan. Anna mun kaikki kestää!!
Kommentit (73)
Ikävää, jos pelko rajoittaa omaa elämää näin paljon.
Menköön taksilla (ja maksakoon itse). Tai kai vaikka bussillakin pääsee, jos nimenomaan metro pelottaa.
Näytä hänelle metrokartta niin ehkä uskoo sitten, että Helsingissä on vain se yksi linja. On ehkä nähnyt esim. Lontoon metrokartan ja luulee samanlaiseksi.
Jos on paha lukihäiriö tai vaikeita ongelmia suuntien ja tilojen ymmrätämisen kanssa, niin tuo voi olla ylitsepääsemätöntä.
Näytin metrokartan ja kävin läpi pysäkit. Selitin, missä jää pois ja mihin suuntaan menevän metron ottaa, kun tulee takaisin. Mutta ei. Pelkää eksyvänsä. Ja ihan aikuinen mies kyseessä.
-ap-
Metro kamala paikka. Täynnä juoppoja ja narkkeja. En minäkään mielelläni matkusta. Ja olen asunut helsingissä.
Oletpas sinä itse typerä, kun et YMMÄRRÄ, että maaseudulla asuva on
a) tasavertainen ihminen kanssasi
b) täysin tottumaton käyttämään metroa yms, kun niitä EI OLE hänen kotiseudullaan
c) tottunut kyllä liikkumaan metsissä karhujen ja susien keskellä, jossa sinä et
joten ole vaan hyvä, ja neuvo kädestä pitäen toiselle pääkaupunkiseudun asioita!
Jos pidät maaseudulla asuvaa sen vuoksi tyhmänä, ettei osaa kulkea jollain metrolla, niin omassa päässäsi on kyllä vikaa, kun et osaa arvostaa ihmisiä!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:37"]
Metro kamala paikka. Täynnä juoppoja ja narkkeja. En minäkään mielelläni matkusta. Ja olen asunut helsingissä.
[/quote]
Samaa mieltä, enkä mistään peräkylästä ole itsekään kotoisin. Ehkä ap:n tuttavan syynä on juuri tuo, pukee vain sen toiseksi? Mutta miksi bussi ei käy? Pakkoko sillä metrolla olisi hurauttaa keskustaan?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:38"]
Jos pidät maaseudulla asuvaa sen vuoksi tyhmänä, ettei osaa kulkea jollain metrolla, niin omassa päässäsi on kyllä vikaa, kun et osaa arvostaa ihmisiä!
[/quote]
Aivan näin! Erittäin hyvä huomio.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:41"]
Samaa mieltä, enkä mistään peräkylästä ole itsekään kotoisin. Ehkä ap:n tuttavan syynä on juuri tuo, pukee vain sen toiseksi? Mutta miksi bussi ei käy? Pakkoko sillä metrolla olisi hurauttaa keskustaan?
[/quote]
Metron itäpäästä ei mene suoria busseja keskustaan silloin, kun metro liikennöi. Sehän olisi järjetöntä, koska metro on niin paljon nopeampi ja helpompi.
Jos hän vaikka pelkää sen Moskovan onnettomuuden takia.
[/quote]
[/quote]
Meiltä ei ainakaan mene keskustaan yhtä bussia suoraan vaan bussia pitäisi vaihtaa kesken matkan. Luulisi sen olevan pelottavampaa kuin metrolla meneminen.
Appeni. Ei myöskään uskaltanut ajaa autoa Helsingissä ollenkaan. Anopin sisko oli asunut Espoossa lyhyen aikaa 60-luvun lopussa ja tämän kokemuksen pohjalta heille oli lujittunut suomifilmimäinen kuva Helsingistä pahuuden tyyssijana.
Totisesti sain tämän tuta helsinkiläisenä...
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:45"]
[/quote]
[/quote]
Meiltä ei ainakaan mene keskustaan yhtä bussia suoraan vaan bussia pitäisi vaihtaa kesken matkan. Luulisi sen olevan pelottavampaa kuin metrolla meneminen.
[/quote]
Mitäs pelottavaa bussissa olisi, tutumpaa maalaiselle kuin metro... tyhmällekin.
No bussiin hän ei mene! Se kuulemma vasta onkin sekavaa. Ja ihan normaalilla järjellä on ko. sukulaismies varustettu.
No menkööt taksilla, jos ei halvempi kyyti lähes ovelta ovelle kelpaa.
-ap-
Jos on huono suuntavaisto, niin voi olla vaikeaa. Lisäksi pelko aiheuttaa sen, että aivot eivät oimi oikein.
Metro on lisäksi paikka, joss täytyy reagoida nopeasti. tätä ei huomaa, jos on tottunut metron käyttöön.
Lisäksi todellakin pitkät liukuportaat aiheutttavat monelle huimausta ja tila maan alla voi aiheuttaa aihtaanpaikan kammoa. Nämä ovat yleensä lievemmät, kun joku toinen on mukana.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:37"]Metro kamala paikka. Täynnä juoppoja ja narkkeja. En minäkään mielelläni matkusta. Ja olen asunut helsingissä.
[/quote]
Sä et oo helsingissä paljoa metrolla matkustanut. Suurin osa kanssamatkustajistani on ihan taviksia hiljaisia suomalaisia. Jo riittää toi helsingin lynkkaaminen pahuuden tyyssijana. Helsinki on kaukana siitä.
Oletpas sinä itse typerä, kun et YMMÄRRÄ, että maaseudulla asuva on
a) tasavertainen ihminen kanssasi
b) täysin tottumaton käyttämään metroa yms, kun niitä EI OLE hänen kotiseudullaan
c) tottunut kyllä liikkumaan metsissä karhujen ja susien keskellä, jossa sinä et
joten ole vaan hyvä, ja neuvo kädestä pitäen toiselle pääkaupunkiseudun asioita!
Minä en ole ikinä asunut pääkaupunkiseudulla, mutta heti ensimmäistä kertaa Helsinkiin mennessäni osasin matkustaa yksin metrolla. Samoin ulkomailla olen aina osannut matkustaa metrolla, vaikka kyseessä on ollut hieman monimutkaisempi verkosto kuin Helsingissä (esim. Berliini). Kyllä sitä nyt aika tyhmä pitää olla, jos ei osaa mennä metrolla jos vielä joku näyttää kartasta ja neuvoo millä pysäkillä pitää jäädä. Ai niin, osaan myös liikkua metsässä vaikka asunkin kaupungin keskustassa.
Jos sillä sukulaisella on järjetön syy olla matkustamatta metrolla niin ei se mieli järkipuheella muutu. Sano, että saa vapaasti käyttää muita menetelmiä, jotka itse maksaa.
Minulla oli eräs tuttu, joka ei uskaltanut ajaa teillä, joilla ei ollut ennen ajanut (hänellä oli siis ajokortti). Eikä kyseessä tosiaankaan ollut minkään kaupungin keskusta vaan ihan maantie pienten kylien välillä. Ei ymmärtänyt mitään ristiriitaa siinä, kun kysyin kuinka hän sitten sai ajokortin vaan jankutti vain.
Kun metro tuli Helsinkiin, en meinannut uskaltaa mennä sinne, koska ne liukuportaat oli niin pitkät. Ihan kauhusta jäykkänä seisoin portailla ja pelkäsin jotenkin kompastuvani siinä (seistessä;) ja putoavani sinne kuin sadan metrin syvyyteen. Oli pakko katsoa tiukasti sivullepäin.
Ja olin sentään vain etelä-espoolainen, en ihan Kainuun takametsistä.