Maalaistollo sukulainen ei uskalla liikkua metrolla
Haluaisi mennä käymään Helsingin keskustassa, mutta ei uskalla mennä metroon. Pelkää menevänsä väärään metroon. Meiltä tästä menee tasan yksi metro yhteen suuntaan (päätepysäkki) ja matkalla ei voi eksyä väärään metroon. Kerroin pysäkin, missä pitää jäädä pois, niin ei. Silti pelkää, että metro ei mene ko. paikkaan!! Miten ihmeessä se metro nyt menisi väärään paikkaan??
Keskustasta tullessa voi toki joutua vahingossa väärään metroon, mutta lukutaitoisena osaa varmasti lukea näyttötaulusta, mihin metro menee. Myös metrossa lukee vaihtoehtoisesti VUOSAARI tai MELLUNMÄKI. Ja väärällä pysäkillä ei voi jäädä pois, koska hänen täytyy mennä päättärille asti.
En ymmärrä tuota pelkoa ollenkaan. Joudun vissiin viemään ko. henkilön kädestä pitäen keskustaan. Anna mun kaikki kestää!!
Kommentit (73)
Voi joutua epähuomiossa maksulliselle alueelle ilman lippua, tulee tarkastaja ja sakottaa. Ei helly vaikka sanon että oun ensimmäistä kertoo. Mitä jos on ruuhkaa eikä ehdi junasta ulos? Jos menee ikkunan viereen istumaan, niin pääseekö sieltä helposti pois? Mistä tietää kumpaan suuntaan pitää lähteä kävelemään kun jää kyydistä pois? Ja miten löydät keskustassa takaisin metroon, on tunnelia ja liukuporrasta joka suuntaan.
Minä olen myös maalais-tollukka. Osaan kyllä kulkea metrolla vaikka Vuosaaresta Mellunmäkeen ja sieltä Ruoholahteen mutta ratikalla en uskalla matkustaa. Uskaltaisin jos joku ensin neuvoisi reitin ja lipunmaksusysteemin. Ap.n sukulaisellekin pelkkä lipun ostaminen metroon on ihan uusi asia.
Sille, joka kysyi, miten toimitaan: ostat metroaseman automaatista lipun (kolikoilla tai kortilla), ja menet seisomaan raiteelle. Raiteella lukee junan pääteasema, niin tiedät, että olet menossa oikeaan suuntan. Kun juna tulee, astut sisään.
Mitä sille lipulle tehdään kun mennään sisään metroon?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:11"]
[/quote]
Laitetaan taskuun/käsilaukkuun ja näytetään lipuntarkastajalle, jos sellainen sattuu tulemaan.
[/quote]
pidetään käden ulottuvilla, jos tulee tarkastaja. Automaatista ostettua lippua ei tarvitse leimata missään, on voimassa tunnin ostohetkestä alkaen. Kännykkäänkin voi tosiaan lipun tilata tekstiviestillä, netistä varmaan lötyy ohjeet siihen.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:52"]
Kertokaa tälle maalaistollolle että mistä ostetaan lippu metroon ja mitä sille tehdään?!?! Kertokaa kaikki yksityiskohtaisesti alusta loppuun? Niin uskallan mennä metroon! Kiitos!
[/quote]
Metrolipun (eli Helsingin Seudun Liikenteen sisäisen lipun; käy kaikissa julkisissa Helsingissä) voit ostaa automaatista, joita näkyy metroasemalla. Se on sellainen harmaa pömpeli, osassa sinistä väriä, osassa vaaleanpunaista. Kertalipun voit ostaa kummasta vain, maksaa 3 e. Jos et aio matkustaa muulla kuin raideliikenteellä (metro, lähijuna, ratikka) voit ostaa myös kännykkälipun. Tällöin lähetät viestin A1 numeroon 16355, paluuviesti on sitten se lippu. Lippu pitää ostaa ennen laiturialueelle menoa, eli ennen sellaisen keltaisen viivan ylittämistä. Metrolipuksi käy myös bussista, ratikasta tai lähijunasta ostamasi lippu (jos olet ensin ajellut niillä), kunhan se vain on voimassa. Voimassaoloaika on kirjattu lippuun. Auttoiko?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:37"]Metro kamala paikka. Täynnä juoppoja ja narkkeja. En minäkään mielelläni matkusta. Ja olen asunut helsingissä.
[/quote]
toinen jatkaa; Helsingin metroissa ei ole edes ihmisiä, tyhjää täynnä :D ja jos hätä tulee niin tilaa kyllä on karkuun.
ei Helssingin metroa metroksi voi edes sano.
Sä et oo helsingissä paljoa metrolla matkustanut. Suurin osa kanssamatkustajistani on ihan taviksia hiljaisia suomalaisia. Jo riittää toi helsingin lynkkaaminen pahuuden tyyssijana. Helsinki on kaukana siitä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:16"]
Kertokaa tälle maalaistollolle että mistä ostetaan lippu metroon ja mitä sille tehdään?!?! Kertokaa kaikki yksityiskohtaisesti alusta loppuun? Niin uskallan mennä metroon! Kiitos!
[/quote]
Metrolipun (eli Helsingin Seudun Liikenteen sisäisen lipun; käy kaikissa julkisissa Helsingissä) voit ostaa automaatista, joita näkyy metroasemalla. Se on sellainen harmaa pömpeli, osassa sinistä väriä, osassa vaaleanpunaista. Kertalipun voit ostaa kummasta vain, maksaa 3 e. Jos et aio matkustaa muulla kuin raideliikenteellä (metro, lähijuna, ratikka) voit ostaa myös kännykkälipun. Tällöin lähetät viestin A1 numeroon 16355, paluuviesti on sitten se lippu. Lippu pitää ostaa ennen laiturialueelle menoa, eli ennen sellaisen keltaisen viivan ylittämistä. Metrolipuksi käy myös bussista, ratikasta tai lähijunasta ostamasi lippu (jos olet ensin ajellut niillä), kunhan se vain on voimassa. Voimassaoloaika on kirjattu lippuun. Auttoiko?
[/quote]
Tämäkö on suoraviivaista, kätevää ja yksinkertaista?
Anteeksi nyt, mutta mua hiukan naurattaa tämä keskustelu. Ei se metro syö ketään ja Helsingin metro nyt on todella simppeli: vain yksi linja,joka toisessa päässä haarautuu Itäkeskuksen kohdalla.
Toisaalta ymmärrän, mun aviomies vasta usean vuoden säännöllisten Helsinki (+ muut kaupungit ulkomailla) -visiittien jälkeen alkoi ymmärtää metrossa, ratikoilla ja bussilla liikkumista. Minä sitkeästi pakotin häntä käyttämään julkisia reissuillamme ja kas kummaa, nyt aletaan olla jo siinä vaiheessa että hän itse osaa ja mielellään niitä käyttää kun vierailemme Helsingissä .
Mä olen itse metsästä kotoisin, mutta vanhemmat järjestivät veivät meitä pienenä metrolla, junalla, ratikalla ja busseilla ihan vain sen takia että oppisimme niitä käyttämään.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:15"]
[/quote]
Laitetaan taskuun/käsilaukkuun ja näytetään lipuntarkastajalle, jos sellainen sattuu tulemaan.
[/quote]
Minä en muuten tajunnut säilyttää lippua ensimmäisellä Helsingin-matkallani :) Järkeilin, että kun matka on maksettu ja kyytiin on päästy, ei sitä lippua enää voi mihinkään tarvita. Olin ihan aikuinen jo.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:22"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Millä tavalla tän vois vielä helpottaa? Ei tarvitse edes lippua näyttää portilla, niinkuin suurimmassa osassa muista kaupungeista.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:38"]
Oletpas sinä itse typerä, kun et YMMÄRRÄ, että maaseudulla asuva on
a) tasavertainen ihminen kanssasi
b) täysin tottumaton käyttämään metroa yms, kun niitä EI OLE hänen kotiseudullaan
c) tottunut kyllä liikkumaan metsissä karhujen ja susien keskellä, jossa sinä et
joten ole vaan hyvä, ja neuvo kädestä pitäen toiselle pääkaupunkiseudun asioita!
Jos pidät maaseudulla asuvaa sen vuoksi tyhmänä, ettei osaa kulkea jollain metrolla, niin omassa päässäsi on kyllä vikaa, kun et osaa arvostaa ihmisiä!
[/quote]
En ole ap. Minäkin olen muuttanut landelta Helsinkiin ja ihan yksin osasin kulkea metrolla ensimmäisestä kerrasta alkaen. Ja vaikka olen pohjois-suomesta kotoisin, en ole pahemmin metsissä kulkenut. Huutaisin jumalauta ja lujaa jos tulis karhu tai susi vastaan.
Sen kuitenkin ymmärrän jos ihmisellä on esim. paniikkihäiriö tai lukihäiriö mikä voi vaikuttaa asiaan.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:22"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tässä oli annettu noin kolme vaihtoehtoa, miten suoriutua. Miten ostat pitkänmatkan bussiin lipun? Ei sekään kovin helppoa ole, jos se vaihe vaiheelta avataan tekstimuotoon. Tai maitopurkin ostaminen tai pizzan tilaaminen.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:10"]
Sille, joka kysyi, miten toimitaan: ostat metroaseman automaatista lipun (kolikoilla tai kortilla), ja menet seisomaan raiteelle. Raiteella lukee junan pääteasema, niin tiedät, että olet menossa oikeaan suuntan. Kun juna tulee, astut sisään.
[/quote]
Tämän yksinkertaisemmin ei kyllä voi enää neuvoa. Paitse, että älä mene seisomaan raiteelle, vaan siihen laiturille raiteen viereen; voipi muuten juna ajaa päälle.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:38"]
Oletpas sinä itse typerä, kun et YMMÄRRÄ, että maaseudulla asuva on
a) tasavertainen ihminen kanssasi
b) täysin tottumaton käyttämään metroa yms, kun niitä EI OLE hänen kotiseudullaan
c) tottunut kyllä liikkumaan metsissä karhujen ja susien keskellä, jossa sinä et
joten ole vaan hyvä, ja neuvo kädestä pitäen toiselle pääkaupunkiseudun asioita!
Jos pidät maaseudulla asuvaa sen vuoksi tyhmänä, ettei osaa kulkea jollain metrolla, niin omassa päässäsi on kyllä vikaa, kun et osaa arvostaa ihmisiä!
[/quote]
En ole ap. Minäkin olen muuttanut landelta Helsinkiin ja ihan yksin osasin kulkea metrolla ensimmäisestä kerrasta alkaen. Ja vaikka olen pohjois-suomesta kotoisin, en ole pahemmin metsissä kulkenut. Huutaisin jumalauta ja lujaa jos tulis karhu tai susi vastaan.
Sen kuitenkin ymmärrän jos ihmisellä on esim. paniikkihäiriö tai lukihäiriö mikä voi vaikuttaa asiaan.
[/quote]
Niin, minäkin muutin Helsinkiin pikkukaupungista, jossa oli neljä bussilinjaa joita kukaan ei käyttänyt. Ihan hyvin löysin silti yleensä perille niin Helsingissä, Espoossa kuin Vantaallakin. Joskus jäin liian aikaisin bussista, joskus liian myöhään. Toisinaan kiersin pysäkkialueita ympäri ja etsin oikeaa pysäkkiä (esim. Munkkiniemen aukio). Ei ollut edes kännykkää, millä selata reittiopasta. Silti sitä aina pääsi töihin ajoissa, löysi kauppaan ja keskustaan ja kauppakeskuksiin. Ei se ole hankalaa, kun vaan alkaa käyttää, tai varsinkin jos pakko on. Vaikeinta oli, jos heittäytyi uusavuttomaksi ja rupesi panikoimaan ja miettimään miten tyhmältä näyttää, kun toikkaroi ympäriinsä. Helpotti, kun tajusi, ettei kukaan muista mua viiden minsan tai sen bussimatkan jälkeen. Ja apua saa, kun vaan pyytää.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:15"]
[/quote]
[/quote]
Minä en muuten tajunnut säilyttää lippua ensimmäisellä Helsingin-matkallani :) Järkeilin, että kun matka on maksettu ja kyytiin on päästy, ei sitä lippua enää voi mihinkään tarvita. Olin ihan aikuinen jo.
[/quote]
Mun mielestä siinä lipussa lukee, että "Säilytä lippu matkan ajan."
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:33"]
Kun metro tuli Helsinkiin, en meinannut uskaltaa mennä sinne, koska ne liukuportaat oli niin pitkät. Ihan kauhusta jäykkänä seisoin portailla ja pelkäsin jotenkin kompastuvani siinä (seistessä;) ja putoavani sinne kuin sadan metrin syvyyteen. Oli pakko katsoa tiukasti sivullepäin.
Ja olin sentään vain etelä-espoolainen, en ihan Kainuun takametsistä.
[/quote]
Ei mikään turha pelko. Joku aika sitten menin Rautatieasemalla metroon ja perässäni tuli nuori mies, jota ilmeisesti alkoi liukuportaiden korkeus huimata ja tuli pää edellä portaat alas. Tajuhan siinä nuorelta mieheltä lähti, oli sen verran paha pudotus. Ambulanssi hälytettiin paikalle enkä jäänyt katsomaan, miten siitä eteenpäin meni, mutta ei ne portaat korkeanpaikankammoisille mikään leikin asia ole.
Mitä ylitsepääsemätöntä voisi tapahtua, vaikka ottaisikin väärän metron? Tuskinpa sitä mihinkään kadotukseen joutuu... Olen itsekin mennyt Pariisissa väärään metroon ja hyvin selvisin määränpäähäni kysymällä ihmisiltä neuvoa.
Itse olen ihan perusterve ja järkevä ihminen. Asun pienehkössä kaupungissa ja olet tottunut yksityisautoilija. Ja täytyy myöntää, että Helsingin joukkoliikenne hämmentää ja jännittää.
Viime talvena oli tilanne, jossa minun piti liikkua muutama päivä Helsingissä edestakaisin paikasta x paikkaan y ja takaisin bussilla. Kun olin akani ihmetellyt bussikarttoja saamatta niistä mitään tolkkua niin rakas mieheni (huomattavasti tottuneempi joukkoliikenteen käyttäjä). Teki minulle lapun jossa näkyi lähtöpysäkin nimi, oikeat bussinumerot ja määränpää pysäkin nimi. ja vastaava lista toiseen suuntaan. Selvisin reissuista hyvin ko. listan avulla, mutta silti jännitti tosi paljon.
Tällä haluan vain sanoa, että sinänsä kohtuullisen yksinkertainen asia voi tuntua tosi pelottavalta ja vaikealta, jos ei ole mitään kokemuspohjaa asiasta.