Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalaistollo sukulainen ei uskalla liikkua metrolla

Vierailija
16.07.2014 |

Haluaisi mennä käymään Helsingin keskustassa, mutta ei uskalla mennä metroon. Pelkää menevänsä väärään metroon. Meiltä tästä menee tasan yksi metro yhteen suuntaan (päätepysäkki) ja matkalla ei voi eksyä väärään metroon. Kerroin pysäkin, missä pitää jäädä pois, niin ei. Silti pelkää, että metro ei mene ko. paikkaan!! Miten ihmeessä se metro nyt menisi väärään paikkaan?? 

Keskustasta tullessa voi toki joutua vahingossa väärään metroon, mutta lukutaitoisena osaa varmasti lukea näyttötaulusta, mihin metro menee. Myös metrossa lukee vaihtoehtoisesti VUOSAARI tai MELLUNMÄKI. Ja väärällä pysäkillä ei voi jäädä pois, koska hänen täytyy mennä päättärille asti.

En ymmärrä tuota pelkoa ollenkaan. Joudun vissiin viemään ko. henkilön kädestä pitäen keskustaan. Anna mun kaikki kestää!!

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

61: Tuon kun ihmiset tajuaisivat. Tosiaan, mitä edes on eksyminen? Niin kauan kun pysyy tämän planeetan pinnalla, ei voi olla kovin eksynyt.

Asennekysymys. Omat vanhempani opettivat, kuinka kivaa on kokeilla uusia asioita, eikä niin päin, että kauheaa, joudun toimimaan eri tavalla kuin mihin olen tottunut. En ole maailman rohkein, mutta muistan tuon neuvon aina.

Vierailija
62/73 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vinkki vitonen: päästä metrosta poistuvat ensin ulos ja vasta sitten mene itse metroon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:04"]

Koittakaapa matkustaa Pariisin tai Tokion/Kioton metroilla. NY:stä en edes aloita. Moni Helsingin metroon tottunut sekoaa noitten kanssa helposti, mutta oppii nopeasti. Ap, mene sen kanssa kerran metroon ihan opettaaksesi. Kyllä hän sitten uskaltaa itsekin.

[/quote]

Kioton metro on itseasiassa tosi helppo. Kaksi linjaa ristissä.

Mutta siis kyllä minustakin kertoo jonkinlaisesta tyhmyydestä, jos ei osaa käyttää Helsingin metroa, koska ei se mitään erityisiä taitoja vaadi. Ei edes karttaa tarvitse osata lukea, jos vain tietää päätepysäkkien ja poisjäämispysäkin nimet. Kunhan osaa lukea sen nimen näyttötaululta/aseman seinästä, niin se on kaikki, mitä tarvitsee osata. Jos tuo on ylivoimaista, niin ei kyllä voi normaali elämäkään sujua kovin hyvin. Muakin jännittää jonkin verran uusiin paikkoihin matkustaminen, mutta eipä se elämä siihen kaadu, jos menee pysäkistä ohi ja metrossa se on kaikkein vaikeinta. Bussilla kulkeminen vaatii jo huomattavasti enemmän taitoja, kun täytyy löytää se oikea laituri tai viittoa oikea bussi pysähtymään pysäkillä seisoessa ja sitten vielä tietää, missä jäädä pois, kun harvoissa busseissa on pysäkkinäyttö ja pysäkeillä itsellään lukee se nimi niin pienellä. Tosin nykyään voi vaikka Google mapsista katsella etukäteen minkä näköisissä maisemissa täytyy jäädä pois. Itse kyllä valitsen uudessa kaupungissa menopeliksi mieluiten metron, koska osaan lukea karttoja.

Vierailija
64/73 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:33"]

Kun metro tuli Helsinkiin, en meinannut uskaltaa mennä sinne, koska ne liukuportaat oli niin pitkät. Ihan kauhusta jäykkänä seisoin portailla ja pelkäsin jotenkin kompastuvani siinä (seistessä;) ja putoavani sinne kuin sadan  metrin syvyyteen. Oli pakko katsoa tiukasti sivullepäin.

Ja olin sentään vain etelä-espoolainen, en ihan Kainuun takametsistä.

[/quote]

Mulla ihan sama juttu. Paitsi etten halua mennä sinne metroon nytkään. Yhdessä välissä oli aika, jolloin käytin metroa, mutta ne portaat on painajainen. En taida mennä edes kokeilemaan uutta Länsimetroa, kun sen aika tulee. Vähän ahdistavaa vaan siltä osin, että bussiliikenne luonnollisesti lakkautetaan...

Vierailija
65/73 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 16:07"]

Mitä ylitsepääsemätöntä voisi tapahtua, vaikka ottaisikin väärän metron? Tuskinpa sitä mihinkään kadotukseen joutuu... Olen itsekin mennyt Pariisissa väärään metroon ja hyvin selvisin määränpäähäni kysymällä ihmisiltä neuvoa. 

[/quote]

Mualainen ei kysy tuntemattomilta neuvoa. Suatana.

Vierailija
66/73 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap nk junantuoma vai miksi suhtaudut noin negatiivisesti muualta tulleen ihmisen arkuuteen? Lähetä se sukulaisesi meille, minä lähden ihan mielelläni esittelemään syntymäkotikaupunkiani hänelle. 

Vierailija
67/73 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 16:07"]

Mitä ylitsepääsemätöntä voisi tapahtua, vaikka ottaisikin väärän metron? Tuskinpa sitä mihinkään kadotukseen joutuu... Olen itsekin mennyt Pariisissa väärään metroon ja hyvin selvisin määränpäähäni kysymällä ihmisiltä neuvoa. 

[/quote]

Mualainen ei kysy tuntemattomilta neuvoa. Suatana.

[/quote]

Kyllä tämä mualainen vaan kyssyy. Helevetti.

Vierailija
68/73 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellisinta on huolehtia tuntemattoman pelon poistamisesta. 

Eli ota reittikartta käteesi ja ala selittää niitä mahdollisia ongelmia joita voi tulla, niin tuntemattoman pelko poistuu. Samalla kuvaile asemia ja niiltä mukaan tulevia ihmisiä.

Esimerkiksi näin.

- Kulosaari on oikein hyvä paikka. Tuon jälkeen aukeaa upea pätkä merimaisemaa. Tuolla pätkällä tapahtui se kirvessurma. Huomioi, että matkalla et pääse pois vaunusta. Keskity siis maisemiin. Mikäli jotain tapahtuu, keskity maisemiin ja ole kuin mitään ihmeellistä ei tapahtuisi. Muista, että et pääse vaunusta pois.

- Sörnäinen on siinä keskellä matkaa. Tuolla pysäkillä mukaan voi tulla joukko narkkareita tai anarkisteja. Satunnaisesti vain ihan tavallisia juoppoja. Mikäli mukaan tulee narkkareita ja ne istuvat viereen, katso, ettet osu neuloihin. Anarkistit tunnistat mustista huppareista. Niiden kanssa keskustellessasi, älä ainakaan kerro seuraavasi linnan juhlia tai äänestäväsi persuja. Keskustele sulavasti vallankumouksen välittömästä tarpeesta.

- Kaisaniemen/yliopiston asemalla seuraan liittyy opiskelijoita. Viimeistään tässä vaiheessa laita Erä-lehti piiloon. Mikäli joku alkaa keskustella kanssasi omituisista asioista, kyse on todennäköisesti filosofiasta. Nyökkäile keskustelua myötäillen ja mutise väliin "aivan", "totta", "entäpä tuon negaatio" jne. Väkivallan uhka on vähäinen. Älä kuitenkaan ryhdy ajattelemaan mitä sinulle sanottiin, pää saattaa räjähtää.

- Rautatieasema on periaatteessa kuin korttipakan jokeri. Mitä vaan voi tapahtua ja kuka vaan voi tulla mukaan. Nauti tästä monipuolisesta rikkaudesta, jonka vain Helsinki voi tarjota.

- Itä-keskus on yksi asemista. Se on Suomessa. Vaikka niin ei välttämättä uskoisi. Mikäli luulet joutuneesi ulkomaille, olet todennäköisesti vain Itä-keskuksessa. Ellei passisi ole mukana, älä hätäile. Tämä paikka on oikeasti Suomessa. On epätodennäköistä, että joukko koppalakkisia lentokenttävirkailijoita ilmestyy paikalle ja tekee sinulle ruumiinonkalotarkastuksen. Epävarmassa tilanteessa toista hiljaa mielessäsi: t ä m ä p a i k k a o n S u o m e s s a.

- Kontula. Ei. Älä. Älä mene tuonne. 

- Tullessasi keskustasta pois, pääteasemasi valikoituu sattumalta. Vaihtoehtoja on kaksi, siis vähän kuin kolikkoa heittäisi. Itse et voi tuohon juurikaan vaikuttaa. Mikäli joudut Mellunmäkeen ja vaikkapa Kontulassa ryöstön kohteeksi, älä vastustele. Luovuta kaikki omaisuutesi sitä enemmän tarvitsevalle. Muussa tapauksessa tilanne saattaa kehkeytyä väkivaltaiseksi. Ryöstön päätyttyä pummaa rauhassa rahat paluumatkalle ja uudelle kierrokselle. Hankalammaksi tilanne muuttuu, jos joudut Vuosaareen. Tuolla voit joutua mm. merirosvojen ryöstämäksi ja sinut saatetaan myydä esimerkiksi orjaksi. Mikäli näin käy, muista matkailun avartavan.

Hieman tuohon tyyliin kun käyt läpi asemat yksi kerrallaan, maalaisesi alkaa taatusti tuntea olonsa kotoisaksi ja uskaltaa reippaasti matkustaa ympäri kaupunkia vailla tuntemattoman pelkoa. Kyllä se siitä.

PS. Muistuta sukulaisellesi, ettei käytä kehä III:n väärällä puolella olevien urheilujoukkueidennpaiyoja yms.

PPS. Korosta tämän paikan olevan "Stadi", ei "Hesa"

Vierailija
69/73 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 16:45"]

Oletko ap nk junantuoma vai miksi suhtaudut noin negatiivisesti muualta tulleen ihmisen arkuuteen? Lähetä se sukulaisesi meille, minä lähden ihan mielelläni esittelemään syntymäkotikaupunkiani hänelle. 

[/quote]

Näähän ne yleensä niitä ztadilaizimpii on. Mun kaveri, Kuopiosta Helsinkiin muuttanut kauhisteli meikäläisen puhetta kun käymään menin. Kun kuulostin kuulemma niin kauheelle, niin maalaisjuntille. Oli vaan kaverilta unohtunut, että itsekin oli vain joitain kuukausia aiemmin Helsinkiin muuttanut ja kyllä ihan Kuopiossa asuessaan paikallismurretta länkytti. Nyt niin maailmalla kuin Helsingissäkin asuneena pyrin pitämään murteestani kiinni niin kuin vain pystyn, vaikka savolaiskaverit sanovatkin, että olen murteeni isolta osalta kadottanut :( Esimerkiksi Ruotsissa eri murteita pidetään rikkautena, niitä kuunnellaan, yritetään toistaa ja ihastellaan. Ketään ei dissata eikä arvostella juntiksi murteen perusteella.

Oho, meni OT :)

Vierailija
70/73 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän Lontoon metroa päivittäin, erittäin helppo käyttää. Joskus olen vahingossa missannut ajatuksissani stopin tai kiireessä hypännyt väärään junaan, mutta sitten vaan seuraavalla pysäkillä pois ja oikeaan junaan. Ja ainahin sitä voi vaikka kysyä aseman henkilökunnalta tai muita matkustajilta neuvoa. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi uskaltaa kulkea yleisellä kulkuneuvolla, etenkin omassa kotimaassaan. Surullista tuommoinen avuttomuus. Minkä ikäinen henkilö kyseessä AP?

Vierailija
71/73 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:37"]

Metro kamala paikka. Täynnä juoppoja ja narkkeja. En minäkään mielelläni matkusta. Ja olen asunut helsingissä.

[/quote]

Samaa mieltä, enkä mistään peräkylästä ole itsekään kotoisin. Ehkä ap:n tuttavan syynä on juuri tuo, pukee vain sen toiseksi? Mutta miksi bussi ei käy? Pakkoko sillä metrolla olisi hurauttaa keskustaan?

[/quote]

Ei voi olla totta, jos on aikuinen mies kyseessä. Ellei hänellä sitten ole mielenterveysongelmia. Metroa käyttävät joka päivä tavalliset helsinkiläiset naiset, miehet ja lapset.

Vierailija
72/73 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin metro on täynnä narkkiksia, psykoottisia avohoitopotilaita ja raiskaajasomppuja. Ihan hyvä, että ystävälläsi on järki päässä.

Vierailija
73/73 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka avuttomia voivat ihmiset olla, jos joukkoliikenteen käyttäminen SUOMESSA on näin haastavaa? Miten te oikeasti selviätte esim. työelämässä, jos pelkkä metrolla tai vieraassa kaupungissa bussilla kulkeminen on ylivoimaista?

Ja miten sellainen ihminen voi matkustaa yhtään mihinkään ulkomaille?

Ei mikään ihme, jos työttömiä on sankoin joukoin, jos näinkin normaali asia ei normaalilta ihmiseltä onnistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi