Olen viiden lapsen äiti, lastenhoitoni päättyy kyllä näihin.
En siis toivo että minulle yritetään tunkea lastenlapsia hoitoon. Onneksi suurin osa lapsistani on poikia, joten luultaastivaara siihen ei ole niin suurensuuri. Jos nuo nyt edes naiisiin joutuvat, kun mikään muu ei kiinnosta kuin tietokone...
Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (31)
Samat ajatukset mullakin kuin kakkosella
Sama ajatus kuin kakkosella. Hyvät isovanhemmat hoitavat lapsenlapsiaan mielellään KOHTUUDEN rajoissa.
Minulla yksi tytär ja oikein jo odotan, että pääsen sitten jonain päivänä - toivottavasti - mummuksi... :)
No toivottavasti sitten ilmaiset lapsillesi että ei tartte tuoda kersoja hoitoon. Niin ei tarvitse sitten närkästyä. Tympeä asenne, kuulostat siltä kun et haluaisi ollenkaan viettää aikaa lastenlastesi kanssa.
Mulla on seitsemän lasta ja innolla odotan jokusen vuoden päästä saavani lapsenlapsiakin joita toivottavasti saan hoitaa :)
Niin me ollaan erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:51"]No toivottavasti sitten ilmaiset lapsillesi että ei tartte tuoda kersoja hoitoon. Niin ei tarvitse sitten närkästyä. Tympeä asenne, kuulostat siltä kun et haluaisi ollenkaan viettää aikaa lastenlastesi kanssa.
[/quote]
Samalla saanee hyväksyä yksinäisen vanhuuden. Saattaa tulla aika jolloin lämpimät välit lapsiin ja lapsenlapsiin olisivat kullanarvoiset.
Mulla on neljä lasta ja oikeen odotan että tulisin mummoksi. Miksi itse ajattelet noin? Oletko väsynyt?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:45"]
Oisko kannattanut tehdä muutama vähemmän niin riittäis intoa vielä lastesikin perheille?
[/quote]
En oikein usko että riittäisi silti. En ole ikinä tykännyt muiden lapsista, vaikka olen jopa työskennellyt lastenhoitajana. Ei näin vanhemmiten enää jaksa pikkukakaroita. Jos ottaisin niitä hoitoon, kasvattaisin tukkapöllyllä ja piiskalla. Jos se olisi ok, niin voisin ottaakin. En halua hemmotella enkä huvittaa yhtään ketään.
t. ap
Mulla 4 lasta ja lisäksi oon hoidellut monet pienet yksivuotiaista eskariin. Toivon kovasti että meille siunaantuu lapsenlapsia hemmoteltavaksi!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:51"]No toivottavasti sitten ilmaiset lapsillesi että ei tartte tuoda kersoja hoitoon. Niin ei tarvitse sitten närkästyä. Tympeä asenne, kuulostat siltä kun et haluaisi ollenkaan viettää aikaa lastenlastesi kanssa.
[/quote]
Oikeastaan toivon yksinäistä vanhuutta. Olen kamalan epäsosiaalinen ja alkaa olla mitta täynnä muita ihmisiä. Mihin minä lapsiani tarvitsisin? En tarvitse myöskään omia vanhempiani enkä ketään muutakaan.
ap
Samalla saanee hyväksyä yksinäisen vanhuuden. Saattaa tulla aika jolloin lämpimät välit lapsiin ja lapsenlapsiin olisivat kullanarvoiset.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:58"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:53"]
[/quote]
Oikeastaan toivon yksinäistä vanhuutta. Olen kamalan epäsosiaalinen ja alkaa olla mitta täynnä muita ihmisiä. Mihin minä lapsiani tarvitsisin? En tarvitse myöskään omia vanhempiani enkä ketään muutakaan.
ap
[/quote]
[/quote]
Voisit tarvita lapsia seuran pitäjiksi, siivous- ja kauppa-apuun, puolien pitäjiksi vanhainkotiin/terveyskeskukseen, kyyditsijöiksi asioille jne. Ei voi tietää, mutta mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:58"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:53"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Voisit tarvita lapsia seuran pitäjiksi, siivous- ja kauppa-apuun, puolien pitäjiksi vanhainkotiin/terveyskeskukseen, kyyditsijöiksi asioille jne. Ei voi tietää, mutta mahdollista.
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Kuulostat mun anopilta. Ensin kauhea julistaminen, kuinka hän on osansa tehnyt. Ilmeisesti yllättyi, kun ei sitten vietykään lapsia hänelle koskaan muuten kuin kylään joskus harvoin. Sai kysellä muutamaan kertaan ennen kuin annettiin lapset hänelle "vaivoiksi".
Itse ajattelen omia lapsiani rikkautena ja ihan odotan, että saisin lapsenlapsia mummolaan. Anoppi ei ole koskaan omista lapsistaankaan mitään hyvää puhunut, vaivaa on niistä vain tuntunut olevan ja paras hetki kun muuttivat pois.
Minulla on kaksi lasta ja olen samoilla linjoilla kuin ap. Kun omat lapset lähtevät kotoa, on minun vuoroni elää pelkästään itselleni. Minä olen siinä vaiheessa hoitanut kasvatusvastuuni jo.
Eihän tuossa mitään, jos on epäsosiaalinen eikä pidä lapsista, niin parempi ehkä noin. Mutta mahdatko olla väsynyt, masentunut, ja ajatuksesi ovat siksi tuollaiset? Aika äärimmäisiltä tuntuu tuollaiset ajatukset, siihen nähden että itse olet kuitenkin ilmeisesti suurperheen halunnut.
Minulla myös viisi lasta ja suurin osa poikia. Me olemme mieheni kanssa puhuneet, että jos meille joskus lastenlapsia siunaantuu niin mahdollisuuksien mukaan autetaan ja hoidetaan myös lapsia. Ja ollaan positiivisella tavalla kiinnostuneita lasten elämistä esim. soitto silloin tällöin mitä kuuluu.... Ollaan me erilaisia vanhempia.
Juuri näin piti tulla kirjoittamaan :) Mulla 4 lasta, olen töissä päiväkodissa ja viimeksi eilen mietin, että voi kun joskus saisin hoitaa ja hemmotella omaa lapsenlasta/lapsia :)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:56"]
Mulla 4 lasta ja lisäksi oon hoidellut monet pienet yksivuotiaista eskariin. Toivon kovasti että meille siunaantuu lapsenlapsia hemmoteltavaksi!
[/quote]
Mielestäni ap:lla on täysi oikeus olla hoitamatta mahdollisia lapsenlapsiaan.
Itse olen kuusilapsisesta perheestä ja vanhemmillani on yli kymmenen lastenlasta, he ovat hoitaneet niitä vaan hätätapauksissa.
Omia lapsiani he ovat hoitaneet hyvin vähän, ehkä senverran, että olen suihkussa käynyt (asumme kaukana ja yövymme heille, kun käymme), en kuitenkaan ole katkera, koska mielestäni he ovat osuutensa tehneet.
He ovat kuitenkin kiinnostuneita lapsenlapsistaan ja taaperoiden, sekä isompien kanssa touhuavat kovastikin, ottavat mukaan arjen askareisiin, leikkivät ja pelaavat.
Voin piipahtaa kaupassa sillävälin, eli tavallaan hoitavat, mutta olettavat vanhemman olevan paikalla, jos lapsi saa uhma-tms.raivarin tai vaippa pitää vaihtaa.
Ja minullahan on niitä sisaruksia, joiden kanssa hoidamme toistemme lapsia. Kehtaa hyvin heitä pyytääkin hoitamaan, kun he tuovat omansa sitten "vuorollaan".
Myöskään mieheni vanhemmat eivät hoida lapsiamme, mutta hekin mielellään viettävät heidän kanssa aikaa.
Lapsillemme isovanhemmat ovat tärkeitä ja, jos se lapsistamme on kiinni, niin isovanhemmille ei tule yksinäistä vanhuutta.
Oisko kannattanut tehdä muutama vähemmän niin riittäis intoa vielä lastesikin perheille?