Pyydettiin illallissynttäreille, tarjolla vihersalaatti
Meidät kutsuttiin miehen veljenlasten synttäreitä viettämään pienellä joukolla (8 aikuista, kaksi lasta kutsujaperhe mukaanlukien). Kutsussa sanottiin, että tarjoavat illallisen ja kakkukahvit klo 18 alkaen. Ruoaksi tuli kuitenkin salaatti (kurkku, tomaatti, salaatinlehtisekoitus, maissi, tortillasipsit, salsa), jolla ei tietenkään mikään nälkä lähtenyt. Mies kysyi nätisti veljeltään, että ihanko tässä oli kaikki, oisko vaikka leipää tms., mutta vastaus oli "se on se mitä tarjotaan". Juotavaksi sokerista päärynälimpparia tai hirvittävän makeaa, jotenkin maustettua(!) roséeta, ei edes vettä tuotu pöytään (hanasta olisi toki saanut, mutta en sitten viitsinyt erikseen lähteä etsimään toista juomalasia ja lorottamaan itse vettä). Vielä kahdeksaltakaan ei oltu kahvittelua aloitettu, ja ainoa tarjottava oli siis ollut tuo kepoinen vihersalaatti, joten vedottiin muihin menoihin ja lähdettiin kotiin syömään.
Nyt mies on sitä mieltä, että annas olla kun me järjestetään seuraavat kutsut niin tarjottavat on näille ihan yhtä laihoja. Tähän asti olemme järjestäneet sukulaissynttäreitä, joissa kyllä on aina paljon tarjottavaa, ja joissa otetaan huomioon yhden jos toisen pähkinättömät, gluteenittomat, laktoosittomat, kasvissyöjät, lapset ja muuten vaativat nirppanokat (tyyliä Janne Kataja: "syön vain jauhelihaa ja nakkeja"). Minä en viitsisi lähteä millekään samalla mitalla takaisin -linjalle, mutta kyllä vähän ärsytti, kun olin tarkoituksella ollut syömättä juuri ennen kutsuja, kun kerta luvattiin tarjota illallinen. Lahjalista kyllä tuli hyvissä ajoin vaatekokoineen jne., mutta sen vertaa ei oltu viitsitty nähdä vaivaa, että olisi joko oltu tekemättä lupauksia, joita ei voi pitää tai tarjottu jotain ihan kunnollista.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla niin, että emäntä on loukkaantunut mahdollisesti vieläpä kahteen suuntaan, sekä isännälle että teille, koska lapsenne eivät tulleet mukaan. Jos teidän muksut on yökyläiässä ja siis isäntäväen lapsia vähän vanhempia, niin kai nämä ihailevat serkkujaan ja ovat pettyneet etteivät nämä tulleet?
Jos on ihan se ja sama tulevatko serkut niin vaikuttaa siltä, että miehesi suvussa on ongelmia. Tämä saattaisi tietysti selittää kostonhaluakin. Onko vanhaa kähinää taustalla?
Meidän lapset on 8 ja 10. Emmä usko että lasten poisjäänti vaikutti, laittoivat kutsun sen verran myöhään (alle viikkoa ennen), että ei kai tuota nyt voi olettaa, että kellään ei ole mitään menoja. Voihan se olla, että meidän lasten poisjäänti harmitti, mutta turha sitä muihin aikuisiin on purkaa? Ei me oltu ainoat aikuiset siellä, vaan mukana oli myös miehen toinen veli perheineen ja veljesten äiti miehensä kanssa. Vanhaa kähinää ei ole, ainakaan mun tietääkseni. AP
No kohta on uutta kähinää, kun joku näkee tämän kirjoituksen. Helposti tunnistettava.
Ihan surkea provo. Ei KUKAAN ole niin tyhmä että tulee tänne raportoimaan jotain näin mitätöntä. Jos on oikeasti näin tyhmiä ihmisiä olemassa että kerrotaan sukulaisten ammatteja myöden kaikki että varmasti tunnistetaan, niin ihan oikein jos joku asian osainen tämän lukee. Tietääpähän ketä ei enää kutsuta kylään.
Oletko ajatellut, että olen saattanut muuttaa "muutaman" yksityiskohdan teille kertomatta? (Ehkä rouva ei olekaan töissä seurakunnalla 45 prosenttisena vaan kirjastossa 60 prosenttisena? Mies ei olekaan yksityisyrittäjä vaan talousjohtaja isossa yrityksessä? Ehkä juhlat eivät olleet nyt lauantaina vaan kaksi viikkoa sitten? Tai jopa sunnuntaina, vuosi sitten? Lapset 8 ja 10? Rouvalla kihti eikä diabetes? Tortillasipsien ja maissin sijaan herneitä ja voileipäkeksejä, ei salaatti vaan kirkas soppa kolmella porkkanan palalla?) Tai että kaikki ihmiset kuuluvat esimerkiksi sellaiseen kielivähemmistöön, joka ei täällä pyöri? Ei olekaan mun miehen veli vaan vaimon adoptoitu sisko? Tai kaikkea tätä. AP
Ihan sama. Miksi olet vanhanaikainen sovinisti, ja haukut naista tarjoiluista, vaikka teidät kutsui mies?
Perheen äiti laittoi kutsun. Miehen veli vaikutti siltä, että ei olisi halunnut olla paikalla lainkaan. AP
No eikö tämän pitäisi jo vakuuttaa silloin, että närää on, joka selittänee nuivat tarjoilut ja kommentit. Jos teillä ei ole mitään keskenään hampaankolossa niin sitten on isäntäparilla. Turha tuossa mitään kostotoimia kukaan miettii. Nyt vaan mennyt jollain kuppi nurin huonoon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se miehen veli halunnut olla paikalla lainkaan, koska se oli just hetki ennen teidän tuloa haukuttu pystyyn kun ei ollut hoitanut hommiaan tai oli tehnyt ne väärin.
Onko monessakin perheessä tällaista menoa oikeasti? AP
No mikä sun mielestä sitten oli syy sille, ettei lasten isä halua olla lastensa synttäreillä läsnä? Alkoholiongelma? Parisuhdeongelma? ei välitä lapsistaan? ei välitä vieraista eli omista sukulaisistaan tai heidän vaimoistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla niin, että emäntä on loukkaantunut mahdollisesti vieläpä kahteen suuntaan, sekä isännälle että teille, koska lapsenne eivät tulleet mukaan. Jos teidän muksut on yökyläiässä ja siis isäntäväen lapsia vähän vanhempia, niin kai nämä ihailevat serkkujaan ja ovat pettyneet etteivät nämä tulleet?
Jos on ihan se ja sama tulevatko serkut niin vaikuttaa siltä, että miehesi suvussa on ongelmia. Tämä saattaisi tietysti selittää kostonhaluakin. Onko vanhaa kähinää taustalla?
Meidän lapset on 8 ja 10. Emmä usko että lasten poisjäänti vaikutti, laittoivat kutsun sen verran myöhään (alle viikkoa ennen), että ei kai tuota nyt voi olettaa, että kellään ei ole mitään menoja. Voihan se olla, että meidän lasten poisjäänti harmitti, mutta turha sitä muihin aikuisiin on purkaa? Ei me oltu ainoat aikuiset siellä, vaan mukana oli myös miehen toinen veli perheineen ja veljesten äiti miehensä kanssa. Vanhaa kähinää ei ole, ainakaan mun tietääkseni. AP
No kohta on uutta kähinää, kun joku näkee tämän kirjoituksen. Helposti tunnistettava.
Ihan surkea provo. Ei KUKAAN ole niin tyhmä että tulee tänne raportoimaan jotain näin mitätöntä. Jos on oikeasti näin tyhmiä ihmisiä olemassa että kerrotaan sukulaisten ammatteja myöden kaikki että varmasti tunnistetaan, niin ihan oikein jos joku asian osainen tämän lukee. Tietääpähän ketä ei enää kutsuta kylään.
Oletko ajatellut, että olen saattanut muuttaa "muutaman" yksityiskohdan teille kertomatta? (Ehkä rouva ei olekaan töissä seurakunnalla 45 prosenttisena vaan kirjastossa 60 prosenttisena? Mies ei olekaan yksityisyrittäjä vaan talousjohtaja isossa yrityksessä? Ehkä juhlat eivät olleet nyt lauantaina vaan kaksi viikkoa sitten? Tai jopa sunnuntaina, vuosi sitten? Lapset 8 ja 10? Rouvalla kihti eikä diabetes? Tortillasipsien ja maissin sijaan herneitä ja voileipäkeksejä, ei salaatti vaan kirkas soppa kolmella porkkanan palalla?) Tai että kaikki ihmiset kuuluvat esimerkiksi sellaiseen kielivähemmistöön, joka ei täällä pyöri? Ei olekaan mun miehen veli vaan vaimon adoptoitu sisko? Tai kaikkea tätä. AP
No en todellakaan ole ajatellut. Teet nyt itsestäsi vielä isomman pellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ymmärrä teitä, joiden mielestä käydään syömässä ennen juhlia. Itse tykkään laittaa ruokaa ja kutsua vieraita, ja pahoittaisin mieleni jos illallisille tultaisiin mahat pullollaan.
No mulla on ihan sama! V*tuttais, kun on niska limassa seissyt keittiössä ja sit jengi on silleen, et "mä oon jo syönyt, ei mulle maistu". Mut ehkä nää on jotain kulttuurikysymyksiä? Idässä tarjotaan kystä kyllä vaikka tulis vaan kahville, lännessä ei tarjota ruokaa edes illallisilla (näin kärjistäen)? AP
Olen tuo mielensäpahoittaja. Isän suku Itä-Suomesta (notkuvat pitopöydät), äidin suku Länsi-Suomesta (notkuvat pitopöydät). En varmaan ees uskaltaisi mennä kutsuttuna kummankaan puolen illallisille, ellen olisi aamusta saakka paastonnut.
Minä kostaisin näin: kutsuisin heidät illallisille, joissa pöytä notkuisi . Alkuruoka, pääruoka, juustot, jälkiruoka, kahvin kanssa suklaat. Juomaksi alkushamppanjat, viinit, kahvin kanssa avecit. Siinäpähän näkisivät, kuinka vieraita, jos kutsutaan, kestitään.
Outoa kyllä jos kutsussa on käytetty sanaa illallinen niin pelkkä vihersalaatti ei todellakaan ole "illallinen". Minäkin veikkaan että siellä on ollut klassinen "mies kutsuu ominpäin ja olettaa että vaimo taikoo ruuat" -tyyppinen tilanne, jossa vaimo on sitten ratkaissut asian näin. Mikä on ihan oikein sille miehelle mutta kurjaa vieraille.
Mihinkään lapsellisiin kostotoimiin nyt en lähtisi toki, vaikka ärsyttävää olikin.
Onpa köyhä illallinen ollut ja ihmeellistä, ettei jälkkäriä saada pöytään vaan ollaan tyhjät lautaset edessä 2h. Varteenotettava vaihtoehto, että isäntäpari riidellyt, emäntä (?) kostoksi pistänyt olemattomat tarjoilut ja kakun jättänyt tekemättä tai paiskannut seinään. Hemmetin outoa joka tapauksessa ja loukkaavaa vieraita kohtaan. Vai yrittävätkö laihduttaa sitten itse, tortillasipsit ja limsa silloin kyllä huono vaihtoehto. Paras kosto noille on kyllä asti itäsuomalainen vieraanvaraisuus ja illallinen pitkän kaavan mukaan, juurikin juustoineen ja suklaineen päivineen ja joka ruualle sopivat juomat.
Ps. Oman miehen suvussa ihmeellinen piheys ja ruualla pihistely tapana. Itsekin ihmetellyt miehen veljen kotona, että missä pääruoka (luulin sitä pastaruokaa alkuruuaksi, oma mies kun ei ole sukuunsa pihistelyssä tullut) ja anoppilassa pitää aina katsoa paljonko ottaa, että kaikille riittää (pottuja keitetään liian vähän jne) ja anoppi aina kysyy ennen ruuan laittamista, että onko teillä nälkä (vaikka lapsiperhe ja ilmiselvä päivällisaika). No mennäänkin nykyisin anoppilaan grillin kautta.
Mielestäni tässä ketjussa on hämmentävän paljon todella typeriä kommentteja.
Kostotoimiin en ryhtyisi (kuin korkeintaan tarjoamalla todella hyvät ja kalliit ruoat tälle perheelle heidän tullessaan kylään - ehkä saisivat hieman mietittävää), mutta onhan tuo veljen perheen toiminta aika junttia. Illallinen on illallinen eli ruokaa hieman juhlallisemmin ja tyypillisesti alku-, pää- ja jälkiruoat sekä niihin sopivat juomat. Vihersalaatti ei ole pääruoka tai illallinen vaikka joku täällä ilkeyttään niin väittää. Wikipediasta voi tietämätön tsekata tarkemmin.
No kyllä minäkin olisin pettynyt jos tarjolla ei olisi sitä kunnon illallista mitä oli luvattu :(
Tässä sekoittuu nyt kaksi asiaa. Illalliskutsut ja syntymäpäiväjuhlat. Eikö tärkeintä kuitenkin ollut lasten syntymäpäiväjuhlat? Aikuisten illalliskutsut on erikseen. Vähän erikoinen tapaus, mutta mitäpä tuota enää muistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö syntymäpäivillä tarjota yleensä kakkukahvit? Missä maalla te oikein asutte, kun pitäisi neljän ruokalajin ateria olla tai ”puhvetti” kaikilla mausteilla? Fiksu käy syömässä ennen juhlia jossain jos tulee paikalle kaukaa.
Se vaihtelee. Minä kutsun kummit ja isovanhemmat lasten synttäreiden kunniaksi nimenomaan illalliselle ja silloin on kolme ruokalajia viineineen. Erikseen lastenkutsut.
Jos kutsutaan vieraat syömään illallista, ne OVAT illalliset, ei pelkkä alkusalaatti tai kakkukahvit. Ja jos on menossa illallisille, olisi aika idi..ttimaista mennä syömään juuri sitä ennen.
Siis normaalisti.
En ole koskaan kuullut tällaisesta käytännöstä. Että joku juhlisi LASTEN syntymäpäiviä näin.
No miten muja sitten kaukaa tulevia aikuisia vieraita pitäisi syöttää jos ei kunnolla? Sä ja sun käytännöt on vaan yksi tapa muiden joukossa.
Minusta taas on laiskaa ja epäkohteliasta istuttaa aikuisia vieraita lasten keskelle lastenkutsuihin. Lapset saavat juhlia päivällä, aikuiset syövät hyvin illallisilla ja vaihtavat rauhassa kuulumisia. Saavat lahjoilleen ns. vastinetta paremmin kuin lastenkutsujen metelissä...
Sitä paitsi nyt oli kyse odotusarvosta. Jos kutsutaan illalliselle, tarjotaan luvatusti illallinen.
Tämä! Sivuasia tavallaan tässä tietty, mutta noin ap:ta miehineen oli luvattu kestitä, kunnon aikuisten illallisella. Olen päässyt nelikymppiseksi asti siinä luulossa, että vieraita kuuluu kestitä hyvin ja heille passelilla tavalla. Se tarkoittaa, ettei juhlien emäntä/isäntä jätä vieraita nälkäisiksi luvattuaan kunnon illallisen ja tarjottuaan pelkän alkusalaatin.
Eikä aikuisia kutsuta todellakaan mihinkään lastenkutsuile, riehuvan tarharyhmän huudon keskelle (tietty aivan asia erikseen, jos vieraat vielä iän puolesta tarvitsevat oman vanhemman kaitsijaksi, mutta siinä tilanteessa vanhempi tietää, mihin on menossa).
Vasta tätä aaveeta lukiessa olen törmännyt tuohon, että lapsettomista kummeista lähtien kaikki vieraat kutsutaan samoille lastenkutsuille. Onhan se tavallaan kiva. Saa lapsi hienoja lahjoja ja äiti pääsee helpommalla.
Mutta vieraalle siinä jää kyllä aika kusetettu olo. Älkää sitten ihmetelkö ja tulko tänne valittamaan, kun kummeille alkaa aika pian tulla "voittamaton este" lastenjuhlien aikaan.
Vaikka olisi millainen perheriita menossa, siihen ei vedetä sukulaisia viattomiksi uhreiksi ja todistajiksi.
Ihmettelen kyllä, miten monen kommentoijan mielestä on ihan ok ja päivänselvää, jopa kompattavaa, jos käly on kiukutellut tarjoomusten teosta miehelleen ja kukaan heistä ei ole osannut tarttua luuriin ja joko perua kutsua tai tilata vaikka pitsaa sen salaatin kylkeen. Tavallistakin tumpelompaa.
Ja jos ap ketjussa kertoo, että kälykin on tarkistanut heiltä ennen kutsuja, että syöväthän he illallista, miten se voi tulla jotenkin yllärinä, että ruokavieraita on kutsuttu synttäreille?
Kumminkin juhlien on jutusteltukin aivan normaalisti, mutta kas, luvattujen ruokien kohdalla on ihan "ok" heittää liinat kiinni?
Ei hyvää päivää. On ok jättää kutsut pitämättä. On ok järkätä pelkät kahvittelut. Mutta ei ole ok kutsua illallisvieraita ja jättää ruuat tarjoamatta. Varsinkaan jos taustalla on typerä riita kotitöiden jaosta. Ne kiistat ratkotaan aivan muulloin kuin synttärivieraiden kopistellessa jo ovella.
Kasvakaa nyt aikuisiksi ja opetelkaa käytöstavat!
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi millainen perheriita menossa, siihen ei vedetä sukulaisia viattomiksi uhreiksi ja todistajiksi.
Ihmettelen kyllä, miten monen kommentoijan mielestä on ihan ok ja päivänselvää, jopa kompattavaa, jos käly on kiukutellut tarjoomusten teosta miehelleen ja kukaan heistä ei ole osannut tarttua luuriin ja joko perua kutsua tai tilata vaikka pitsaa sen salaatin kylkeen. Tavallistakin tumpelompaa.
Ja jos ap ketjussa kertoo, että kälykin on tarkistanut heiltä ennen kutsuja, että syöväthän he illallista, miten se voi tulla jotenkin yllärinä, että ruokavieraita on kutsuttu synttäreille?
Kumminkin juhlien on jutusteltukin aivan normaalisti, mutta kas, luvattujen ruokien kohdalla on ihan "ok" heittää liinat kiinni?
Ei hyvää päivää. On ok jättää kutsut pitämättä. On ok järkätä pelkät kahvittelut. Mutta ei ole ok kutsua illallisvieraita ja jättää ruuat tarjoamatta. Varsinkaan jos taustalla on typerä riita kotitöiden jaosta. Ne kiistat ratkotaan aivan muulloin kuin synttärivieraiden kopistellessa jo ovella.
Kasvakaa nyt aikuisiksi ja opetelkaa käytöstavat!
Aamen. Olen huuli pyöreänä lukenut ketjua ja sitä, miten kommenteissa on yliymmärretty kälyn mahdollista taistelua kotitöistä juuri synttäri-illallisten aikaan.
Perusasiasta totta kai olen sitä mieltä, että vieraita kutsutaan yhdessä ja kutsut järjestetään ruokineen yhdessä.
Mutten hyväksy draamailua ja primadonnailua, joissa suku haalitaan koolle yleisöksi todistamaan tilannetta. Peskää likapyykkinne kahdestaan! Emännän ja isännän velvollisuudet ajavat oman navan ohitse, jos kerran kehdataan kutsua vieraita, panna heille lahjatoivelista ja ottaa lahjat vastaan!
En jaksa kahlata koko ketjua läpi mutta onko joku tarttunut triggeriin savo-karjalaisuus? Onko eri heimojen välillä suuriakin eroja?
No onko sulla joku asenneongelma/isompaa hampaan kolossa sitä vaimoa, veljeä, tai niiden lapsia kohtaan? Jolloin joku salaatti oli vaan taas yksi triggeri, minkä syyllä saat parjata heitä.. Tämä sinulta jäi vastaamatta.