Pyydettiin illallissynttäreille, tarjolla vihersalaatti
Meidät kutsuttiin miehen veljenlasten synttäreitä viettämään pienellä joukolla (8 aikuista, kaksi lasta kutsujaperhe mukaanlukien). Kutsussa sanottiin, että tarjoavat illallisen ja kakkukahvit klo 18 alkaen. Ruoaksi tuli kuitenkin salaatti (kurkku, tomaatti, salaatinlehtisekoitus, maissi, tortillasipsit, salsa), jolla ei tietenkään mikään nälkä lähtenyt. Mies kysyi nätisti veljeltään, että ihanko tässä oli kaikki, oisko vaikka leipää tms., mutta vastaus oli "se on se mitä tarjotaan". Juotavaksi sokerista päärynälimpparia tai hirvittävän makeaa, jotenkin maustettua(!) roséeta, ei edes vettä tuotu pöytään (hanasta olisi toki saanut, mutta en sitten viitsinyt erikseen lähteä etsimään toista juomalasia ja lorottamaan itse vettä). Vielä kahdeksaltakaan ei oltu kahvittelua aloitettu, ja ainoa tarjottava oli siis ollut tuo kepoinen vihersalaatti, joten vedottiin muihin menoihin ja lähdettiin kotiin syömään.
Nyt mies on sitä mieltä, että annas olla kun me järjestetään seuraavat kutsut niin tarjottavat on näille ihan yhtä laihoja. Tähän asti olemme järjestäneet sukulaissynttäreitä, joissa kyllä on aina paljon tarjottavaa, ja joissa otetaan huomioon yhden jos toisen pähkinättömät, gluteenittomat, laktoosittomat, kasvissyöjät, lapset ja muuten vaativat nirppanokat (tyyliä Janne Kataja: "syön vain jauhelihaa ja nakkeja"). Minä en viitsisi lähteä millekään samalla mitalla takaisin -linjalle, mutta kyllä vähän ärsytti, kun olin tarkoituksella ollut syömättä juuri ennen kutsuja, kun kerta luvattiin tarjota illallinen. Lahjalista kyllä tuli hyvissä ajoin vaatekokoineen jne., mutta sen vertaa ei oltu viitsitty nähdä vaivaa, että olisi joko oltu tekemättä lupauksia, joita ei voi pitää tai tarjottu jotain ihan kunnollista.
Kommentit (135)
Kuka sanoi ja kenelle, että tarjolla olisi illallista? Itse asiassa Suomessahan illallinen = iltapala on kevyt ateria muutenkin.
Joillakin on outo käsitys terveellisesti syömisestä. Puputetaan ruuaksi jotain pupusalaattia unohtaen kaikenlaisen proteiinin, mutta sitten kaikenlainen pulla ja karkki siinä välissä maistuu sitäkin enemmän.
Eli lähditte kotiin ennenkuin varsinaisia tarjottavia oli ehditty edes laittaa pöytään? Oliko tuo salaatti ns. alkupala?
Saako joku palkkaa näistä aloituksista? Kuuluuko se kenties mo deraattoreiden työnkuvaan?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ukko oli unohtanut ostaa kanat.
Onhan tuossa voinut käydä viime hetkellä jotain, että vaikka ne kanat on palanut niin pahasti ettei voi vieraille tarjota.
Kertoo vain aloittajan huonosta itsetunnosta, että yrittää päteä ”paremmilla tarjottavilla”. Toisessa perheessä oli ylipainoakin ja ei heillä tietenkään. Oli juhlat ja tarjottavaa oli. Eikö se riitä.
Vierailija kirjoitti:
No on outoa. Jos kutsutaan syömään illallista, myös tarjotaan illallinen. Olisin teinä kyllä ihan sanonutkin asiasta. Että "jos te kutsutte syömään illallista, ruokaa olisi syytä olla enemmän kuin alkusalaatti. Lähdemme tästä syömään. Onnea vaan päivänsankarille!"
Ja sitten olisitte lähteneet. Suora puhe toimii paremmin kuin epämääräinen kosto.
Omalle veljelleen pitää voida puhua suoraan.
Jep, näin mä olisin omassa perheessäni toiminut, mutta miehen perheessä vissiin ollaan vieraskoreampia kuin meillä, eikä asioista voi sanoa suoraan. Meillä tosin ei tällaisesta tarvitse koskaan harmistua, päin vastoin, tuputetaan ruokaa vielä senkin jälkeen kun on jo kolme kertaa sanonut, että kiitti, mulle riitti, mikä sekin on ihan hiton ärsyttävää. AP
Olisin iloinen saadessani salaattia ja viiniä. Lapsetkaan ei ehkä limpparista valittanut. Kakku oli tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Eli lähditte kotiin ennenkuin varsinaisia tarjottavia oli ehditty edes laittaa pöytään? Oliko tuo salaatti ns. alkupala?
Lähdettiin kahden tunnin jälkeen. Tuo salaatti ei ollut alkupala vaan se, mitä he "illallisena" tarjosivat. AP
Voihan tämä olla moden aloitus kauhea helle ei vesiautomaattia ja ahdistus siitä että olen täällä enkä savossa. Kyllä modelle vihersalaattikin kelpaisi. Nyyh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on outoa. Jos kutsutaan syömään illallista, myös tarjotaan illallinen. Olisin teinä kyllä ihan sanonutkin asiasta. Että "jos te kutsutte syömään illallista, ruokaa olisi syytä olla enemmän kuin alkusalaatti. Lähdemme tästä syömään. Onnea vaan päivänsankarille!"
Ja sitten olisitte lähteneet. Suora puhe toimii paremmin kuin epämääräinen kosto.
Jep, näin mä olisin omassa perheessäni toiminut, mutta miehen perheessä vissiin ollaan vieraskoreampia kuin meillä, eikä asioista voi sanoa suoraan. Meillä tosin ei tällaisesta tarvitse koskaan harmistua, päin vastoin, tuputetaan ruokaa vielä senkin jälkeen kun on jo kolme kertaa sanonut, että kiitti, mulle riitti, mikä sekin on ihan hiton ärsyttävää. AP
Ja olisitte tällä tavoin pilanneet lapsen juhlan riitelemällä? Hienoa. Missä käytöstavat. -eri
Vierailija kirjoitti:
Eikö syntymäpäivillä tarjota yleensä kakkukahvit? Missä maalla te oikein asutte, kun pitäisi neljän ruokalajin ateria olla tai ”puhvetti” kaikilla mausteilla? Fiksu käy syömässä ennen juhlia jossain jos tulee paikalle kaukaa.
Se vaihtelee. Minä kutsun kummit ja isovanhemmat lasten synttäreiden kunniaksi nimenomaan illalliselle ja silloin on kolme ruokalajia viineineen. Erikseen lastenkutsut.
Jos kutsutaan vieraat syömään illallista, ne OVAT illalliset, ei pelkkä alkusalaatti tai kakkukahvit. Ja jos on menossa illallisille, olisi aika idi..ttimaista mennä syömään juuri sitä ennen.
Siis normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olisitte tällä tavoin pilanneet lapsen juhlan riitelemällä? Hienoa. Missä käytöstavat. -eri
Parempi sanoa asiallisesti, jos harmittaa kuin hautoa, katkeroitua ja kostaa. Jälkimmäinen on varmaan sinusta "hyvää käytöstä", mutta minusta ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö syntymäpäivillä tarjota yleensä kakkukahvit? Missä maalla te oikein asutte, kun pitäisi neljän ruokalajin ateria olla tai ”puhvetti” kaikilla mausteilla? Fiksu käy syömässä ennen juhlia jossain jos tulee paikalle kaukaa.
Se vaihtelee. Minä kutsun kummit ja isovanhemmat lasten synttäreiden kunniaksi nimenomaan illalliselle ja silloin on kolme ruokalajia viineineen. Erikseen lastenkutsut.
Jos kutsutaan vieraat syömään illallista, ne OVAT illalliset, ei pelkkä alkusalaatti tai kakkukahvit. Ja jos on menossa illallisille, olisi aika idi..ttimaista mennä syömään juuri sitä ennen.
Siis normaalisti.
En ole koskaan kuullut tällaisesta käytännöstä. Että joku juhlisi LASTEN syntymäpäiviä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi sanoa asiallisesti, jos harmittaa kuin hautoa, katkeroitua ja kostaa. Jälkimmäinen on varmaan sinusta "hyvää käytöstä", mutta minusta ei todellakaan ole.
Eihän tuossa ole mitään hautomisen tai kostamisen aihetta. Itse olisin vaan keskittynyt juhlien sankariin, jutustellut vieraiden kanssa ja vähän syönyt siinä sivussa. Katsonut, että ahaa tällaista tarjolla, kiva. Lähtenyt kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoi ja kenelle, että tarjolla olisi illallista? Itse asiassa Suomessahan illallinen = iltapala on kevyt ateria muutenkin.
Perheen äiti lähetti ryhmäviestin, jossa toivotettiin tervetulleiksi lapsi ykkösen ja lapsi kakkosen syntymäpäiväjuhliin lauantaina 10.7. klo 18 alkaen. "Tarjoamme illallisruoan ja kakkukahvit." Vastasimme, että kiva, kiitos kutsusta, meiltä tulee kaksi aikuista (meidän lapset olivat sopineet yökyläilyt omien kavereidensa luona eivätkä siksi tulleet mukaan). Muistaakseni torstaina rouva laittoi viestiä miehelleni ja kysyi: "Syöttekö lauantaina myös illallista?" johon mieheni vastasi "juu, kiitos mielellään". Vastaus oli peukku (tässä kohtaa olisi ollut oiva tilaisuus laittaa vaikka jatkokommentti, "ottakaa omat proteiinit mukaan, tarjoamme vihersalaatin"). Illallinen tuossa perheessä/suvussa tarkoittaa päivän toista pääateriaa, kunnon iltaruokaa. Kulkee vissiin joissain perheissä nimellä päivällinen. Iltapala on sitten erikseen. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis normaalisti.
En ole koskaan kuullut tällaisesta käytännöstä. Että joku juhlisi LASTEN syntymäpäiviä näin.
No miten muja sitten kaukaa tulevia aikuisia vieraita pitäisi syöttää jos ei kunnolla? Sä ja sun käytännöt on vaan yksi tapa muiden joukossa.
Minusta taas on laiskaa ja epäkohteliasta istuttaa aikuisia vieraita lasten keskelle lastenkutsuihin. Lapset saavat juhlia päivällä, aikuiset syövät hyvin illallisilla ja vaihtavat rauhassa kuulumisia. Saavat lahjoilleen ns. vastinetta paremmin kuin lastenkutsujen metelissä...
Sitä paitsi nyt oli kyse odotusarvosta. Jos kutsutaan illalliselle, tarjotaan luvatusti illallinen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä nyt on neljän ruokalajin buffetista puhunut? Jos sanotaan, että tarjotaan illallista (tai päivällistä tai "kunnon ateria", millä nimellä se sitten meneekin) niin onko vihersalaatti sellainen? Vähän sama ku jos pyydettäisiin kakkukahveille, ja tarjottaisiin yksi carneval-keksi ja puoli lasillista ylisokerista mehua kaikille ikään katsomatta. Jotain luetunymmärtämistä kehiin nyt. Sitäpaitsi me ollaan joskus tehty niin, että ollaan syöty ennen vierailua, mutta siitäkin tulee sitten aina napinaa. "Ai ootte syöneet? Ja kun minä vartavasten sanoin että tarjoon ruoan, eikä teille sitten edes maistu. Nyt mun pitää heittää kaikki roskiin." AP
No vihersalaatissahan ei ole mitään vikaa. Mutta kyllä sen kakkukahvin tarjoilun olisi voinut aloittaa aikasemmin.
Oikeampi olisi ollut kahvikutsut. Mutta ehkä on käynyt näin: Mies huolettomasti: illalla tulee vieraita, minä kutsuin. Juuri kotiin tullut vaimo: ??!!---