Pyydettiin illallissynttäreille, tarjolla vihersalaatti
Meidät kutsuttiin miehen veljenlasten synttäreitä viettämään pienellä joukolla (8 aikuista, kaksi lasta kutsujaperhe mukaanlukien). Kutsussa sanottiin, että tarjoavat illallisen ja kakkukahvit klo 18 alkaen. Ruoaksi tuli kuitenkin salaatti (kurkku, tomaatti, salaatinlehtisekoitus, maissi, tortillasipsit, salsa), jolla ei tietenkään mikään nälkä lähtenyt. Mies kysyi nätisti veljeltään, että ihanko tässä oli kaikki, oisko vaikka leipää tms., mutta vastaus oli "se on se mitä tarjotaan". Juotavaksi sokerista päärynälimpparia tai hirvittävän makeaa, jotenkin maustettua(!) roséeta, ei edes vettä tuotu pöytään (hanasta olisi toki saanut, mutta en sitten viitsinyt erikseen lähteä etsimään toista juomalasia ja lorottamaan itse vettä). Vielä kahdeksaltakaan ei oltu kahvittelua aloitettu, ja ainoa tarjottava oli siis ollut tuo kepoinen vihersalaatti, joten vedottiin muihin menoihin ja lähdettiin kotiin syömään.
Nyt mies on sitä mieltä, että annas olla kun me järjestetään seuraavat kutsut niin tarjottavat on näille ihan yhtä laihoja. Tähän asti olemme järjestäneet sukulaissynttäreitä, joissa kyllä on aina paljon tarjottavaa, ja joissa otetaan huomioon yhden jos toisen pähkinättömät, gluteenittomat, laktoosittomat, kasvissyöjät, lapset ja muuten vaativat nirppanokat (tyyliä Janne Kataja: "syön vain jauhelihaa ja nakkeja"). Minä en viitsisi lähteä millekään samalla mitalla takaisin -linjalle, mutta kyllä vähän ärsytti, kun olin tarkoituksella ollut syömättä juuri ennen kutsuja, kun kerta luvattiin tarjota illallinen. Lahjalista kyllä tuli hyvissä ajoin vaatekokoineen jne., mutta sen vertaa ei oltu viitsitty nähdä vaivaa, että olisi joko oltu tekemättä lupauksia, joita ei voi pitää tai tarjottu jotain ihan kunnollista.
Kommentit (135)
Voiko olla niin, että emäntä on loukkaantunut mahdollisesti vieläpä kahteen suuntaan, sekä isännälle että teille, koska lapsenne eivät tulleet mukaan. Jos teidän muksut on yökyläiässä ja siis isäntäväen lapsia vähän vanhempia, niin kai nämä ihailevat serkkujaan ja ovat pettyneet etteivät nämä tulleet?
Jos on ihan se ja sama tulevatko serkut niin vaikuttaa siltä, että miehesi suvussa on ongelmia. Tämä saattaisi tietysti selittää kostonhaluakin. Onko vanhaa kähinää taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä jotain kommunikointikatkosta tai riitaa isäntäparin välillä, joka eskaloitui näin vieraiden harmiksi.
Tämä voi olla syy, tuo emäntä osaa olla aikamoinen riivinrauta välillä. Ja miehen veli on ennemmin hiljaa ja menee keräämän kiviä pellolta kuin koittaa keskustella. AP
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla niin, että emäntä on loukkaantunut mahdollisesti vieläpä kahteen suuntaan, sekä isännälle että teille, koska lapsenne eivät tulleet mukaan. Jos teidän muksut on yökyläiässä ja siis isäntäväen lapsia vähän vanhempia, niin kai nämä ihailevat serkkujaan ja ovat pettyneet etteivät nämä tulleet?
Jos on ihan se ja sama tulevatko serkut niin vaikuttaa siltä, että miehesi suvussa on ongelmia. Tämä saattaisi tietysti selittää kostonhaluakin. Onko vanhaa kähinää taustalla?
Meidän lapset on 8 ja 10. Emmä usko että lasten poisjäänti vaikutti, laittoivat kutsun sen verran myöhään (alle viikkoa ennen), että ei kai tuota nyt voi olettaa, että kellään ei ole mitään menoja. Voihan se olla, että meidän lasten poisjäänti harmitti, mutta turha sitä muihin aikuisiin on purkaa? Ei me oltu ainoat aikuiset siellä, vaan mukana oli myös miehen toinen veli perheineen ja veljesten äiti miehensä kanssa. Vanhaa kähinää ei ole, ainakaan mun tietääkseni. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin iloinen saadessani salaattia ja viiniä. Lapsetkaan ei ehkä limpparista valittanut. Kakku oli tulossa?
Ei siellä mitään viiniä tarjottu, vaan limpparia. Mistä repaisit tuon viinin? Ja kakkua oli lupailtu, mutta ei parinkaan tunnin jälkeen kuulunut.
Ärsyttää, kun ei lueta aloituksia kunnolla, ja silti pitää kommentoida.
Sä oot kyllä idiootein ikinä. Mitä jositse palaisit aloituksen pariin ja vaikka tavaisit sen? Tollo.
Ohis
Noniin, ollaas nyt nätisti :) AP
Lidlistä olisi kannattanut hakea pari savusiikaa salaatin kylkeen ja ateria olisi ollut ihan hyvä
Ihan varmasti se mies on unohtanut ostaa lihat/kanat tms. Ja eukko nalkuttanut sille siitä koko ajan edestä ja sit molemmat olleet napit vastakkain ja eukko ollut minähän en sitten tee näiden juhlien eteen enää mitään kun sinä et edes sen vertaa voinut osaasi hoitaa, on kuitenkin kyse meidän lasten synttäreistä ja sinun sukulaisistasi. Ja ukko on ollut että ei niille mitään erityistä tarvitse, tarjotaan se mitä on. Ja vastasi siis teille että se on tarjolla mitä on tarjolla. Niin tyypillistä miestä. Voin kuvitella tuon tilanteen täysin meidän perheeseen ja parisuhteeseen, JOS minä en tekisi itse kaikkea, eli kutsu vieraat, suunnittele tarjottavat, osta tarjottavat, tee tarjottavat, paitsi käske ukko grillin ääreen, ja tee itse kaikki loput mitä vierailu vaatiikaan. Muutoin meillä todellakin tarjottaisiin salaattia jos sitå kaapissa sillä hetkellä sattuisi olemaan. Eli olen suosiolla ulkoistanut ukon koko hommasta, eikä häneltä juuri kysellä sattuneesta syystä, sillä en tarvitse ketään sotkemaan suunnitelmia.
Siis AP ihan pokkana meni LASTEN synttäreille SYÖMÄÄN. Ja oli vielä tarkoituksella syömättä ennen sitä että mahtuu enemmän. Bu-ha-haa!
Vierailija kirjoitti:
Siis AP ihan pokkana meni LASTEN synttäreille SYÖMÄÄN. Ja oli vielä tarkoituksella syömättä ennen sitä että mahtuu enemmän. Bu-ha-haa!
Jaa, eikö ruokakutsu ole kutsu syömään? AP
No tässähän on selkeästi käynyt niin, että miehen veljen vaimo on sanonut laittavansa iltapalaa ja kahvit. Miehen veli tietenkin on mennyt vääntämään sen muotoon illallinen ja kahvit joka on pikkuisen eri asia.
Olen huomannut itse, että sen varaan että syö kylässä ei kannata todellakaan laskea. Ainoa jonka tarjoilujen riittävyyteen ja paikkansa pitävyyteen uskallan luottaa on oma äiti.
En yhtään ymmärrä teitä, joiden mielestä käydään syömässä ennen juhlia. Itse tykkään laittaa ruokaa ja kutsua vieraita, ja pahoittaisin mieleni jos illallisille tultaisiin mahat pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset on 8 ja 10. Emmä usko että lasten poisjäänti vaikutti, laittoivat kutsun sen verran myöhään (alle viikkoa ennen), että ei kai tuota nyt voi olettaa, että kellään ei ole mitään menoja. Voihan se olla, että meidän lasten poisjäänti harmitti, mutta turha sitä muihin aikuisiin on purkaa? Ei me oltu ainoat aikuiset siellä, vaan mukana oli myös miehen toinen veli perheineen ja veljesten äiti miehensä kanssa. Vanhaa kähinää ei ole, ainakaan mun tietääkseni. AP
No kohta on uutta kähinää, kun joku näkee tämän kirjoituksen. Helposti tunnistettava.
Kyse nyt tuskin on tällä kertaa mistään tällaisesta, mutta osalla ihmisillä on ylipäätään aika erikoisia käsityksiä tarjottavista. Eräässä iltajuhlassa paikalla olleille kasvissyöjille oli tarjolla valmisateriaa ja soijanakkia, ja ylipäätään grillattava ruoka oli kaikille valmisruokaa joka lämmitettiin uudestaan grillillä. Valkosipulilevitettä oli varattu leivälle, jotka oli hamppari ja hodarisämpylöitä, vaikkei kumpaankaan muutoin ollut täytettä. Jälkkärit ja salaatit taas oli ihan mukiinmeneviä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti se mies on unohtanut ostaa lihat/kanat tms. Ja eukko nalkuttanut sille siitä koko ajan edestä ja sit molemmat olleet napit vastakkain ja eukko ollut minähän en sitten tee näiden juhlien eteen enää mitään kun sinä et edes sen vertaa voinut osaasi hoitaa, on kuitenkin kyse meidän lasten synttäreistä ja sinun sukulaisistasi. Ja ukko on ollut että ei niille mitään erityistä tarvitse, tarjotaan se mitä on. Ja vastasi siis teille että se on tarjolla mitä on tarjolla. Niin tyypillistä miestä. Voin kuvitella tuon tilanteen täysin meidän perheeseen ja parisuhteeseen, JOS minä en tekisi itse kaikkea, eli kutsu vieraat, suunnittele tarjottavat, osta tarjottavat, tee tarjottavat, paitsi käske ukko grillin ääreen, ja tee itse kaikki loput mitä vierailu vaatiikaan. Muutoin meillä todellakin tarjottaisiin salaattia jos sitå kaapissa sillä hetkellä sattuisi olemaan. Eli olen suosiolla ulkoistanut ukon koko hommasta, eikä häneltä juuri kysellä sattuneesta syystä, sillä en tarvitse ketään sotkemaan suunnitelmia.
Näin se olisi voinut mennä meilläkin. Olisi ketuttanut sen verran paljon miehen olematon panos, että olisin tarjonnut sen kämäisen salaatin hänen sukulaisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat loppu heillä jostain syystä ja muuhun ei varaa?
Voi olla, mutta rouva on aina kyllä kertoilemassa miten milloinkin ovat ostaneet uutta autoa ja sijoitusasuntoa ja laajentamassa tallia tms. Nyt oli suunnitelmissa asentaa ilmastointilaitteet ja kamerat hevostalliin. Parin päivän loma-/shoppailureissu pk-seudulle oli tiedossa nyt tälle viikolle, et vois tietysti kuvitella, että muutama lantti olisi liiennyt salaatin proteiininlähteeksi. AP
Hmm. Ei kai ne lantit kovin proteiinipitoisia ole?
Vierailija kirjoitti:
Oi, eipä kuulosta kivalta. Ymmärrän että tuossa tilanteessa tarjolla sitten tosiaan on sitä vihersalaattia ja tortillasipsejä. Harmi, että teillä on noin :/ Toivottavasti muuten on kaikki ok? AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat loppu heillä jostain syystä ja muuhun ei varaa?
Voi olla, mutta rouva on aina kyllä kertoilemassa miten milloinkin ovat ostaneet uutta autoa ja sijoitusasuntoa ja laajentamassa tallia tms. Nyt oli suunnitelmissa asentaa ilmastointilaitteet ja kamerat hevostalliin. Parin päivän loma-/shoppailureissu pk-seudulle oli tiedossa nyt tälle viikolle, et vois tietysti kuvitella, että muutama lantti olisi liiennyt salaatin proteiininlähteeksi. AP
Hmm. Ei kai ne lantit kovin proteiinipitoisia ole?
Ehhehe. AP
Niillä on parisuhteessa ongelmia, ja siksi lapsetkin kävi vaan paikalla pyörähtämässä ja näyttämässä naamaa kun ei niitä kiinnostanut jäädä vanhempiensa kanssa juhlimaan. He saattoivat olla häpeissään siitä, ettei ollut enempiä tarjottavia vaikka puhe oli ollutkin toisin, mutta todennäköisesti parisuhteen ongelmat ovat sitä luokkaa että vajaa salaatti tai puuttuva/seinään viskottu kakku paljoa kiinnosti suhteessa siihen että lasketaan sitä, laitetaanko lusikat kohta jakoon. Ja kaiken tämän rinnalla sinun valituksesi siitä että tarjolla oli vain salaattia, vaikuttaa aika mitättömältä. Odota vaan puoli vuotta niin tulet näkemään.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ymmärrä teitä, joiden mielestä käydään syömässä ennen juhlia. Itse tykkään laittaa ruokaa ja kutsua vieraita, ja pahoittaisin mieleni jos illallisille tultaisiin mahat pullollaan.
No mulla on ihan sama! V*tuttais, kun on niska limassa seissyt keittiössä ja sit jengi on silleen, et "mä oon jo syönyt, ei mulle maistu". Mut ehkä nää on jotain kulttuurikysymyksiä? Idässä tarjotaan kystä kyllä vaikka tulis vaan kahville, lännessä ei tarjota ruokaa edes illallisilla (näin kärjistäen)? AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko vieraina vaan miehen puolen sukua?
Kyllä. Vain näiden veljesten sukua/perhettä puolisoineen oli paikalla. Meinaatko, että rouva olisi laittanut paremmat tarjottavat, jos hänen puolen sukua/perhettä olisi ollut paikalla? Saattaa muuten pitää paikkaansa. AP
Niin tai sitten miehellä ei ole tapana kestitä omia sukulaisiaan, vaan olettaa vaimonsa passaavan. Luultavasti mies on esittänyt kutsut, mutta ei ole tehnyt elettäkään tarjoilujen osalta.
No niinpä. Mies kutsuu sukulaisensa, joten mies tarjoaa ruuat. Nykymaailmassa ei pitäisi olla ongelma kenellekään.
Sä oot kyllä idiootein ikinä. Mitä jositse palaisit aloituksen pariin ja vaikka tavaisit sen? Tollo.
Ohis