Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyydettiin illallissynttäreille, tarjolla vihersalaatti

Vierailija
13.07.2021 |

Meidät kutsuttiin miehen veljenlasten synttäreitä viettämään pienellä joukolla (8 aikuista, kaksi lasta kutsujaperhe mukaanlukien). Kutsussa sanottiin, että tarjoavat illallisen ja kakkukahvit klo 18 alkaen. Ruoaksi tuli kuitenkin salaatti (kurkku, tomaatti, salaatinlehtisekoitus, maissi, tortillasipsit, salsa), jolla ei tietenkään mikään nälkä lähtenyt. Mies kysyi nätisti veljeltään, että ihanko tässä oli kaikki, oisko vaikka leipää tms., mutta vastaus oli "se on se mitä tarjotaan". Juotavaksi sokerista päärynälimpparia tai hirvittävän makeaa, jotenkin maustettua(!) roséeta, ei edes vettä tuotu pöytään (hanasta olisi toki saanut, mutta en sitten viitsinyt erikseen lähteä etsimään toista juomalasia ja lorottamaan itse vettä). Vielä kahdeksaltakaan ei oltu kahvittelua aloitettu, ja ainoa tarjottava oli siis ollut tuo kepoinen vihersalaatti, joten vedottiin muihin menoihin ja lähdettiin kotiin syömään.

Nyt mies on sitä mieltä, että annas olla kun me järjestetään seuraavat kutsut niin tarjottavat on näille ihan yhtä laihoja. Tähän asti olemme järjestäneet sukulaissynttäreitä, joissa kyllä on aina paljon tarjottavaa, ja joissa otetaan huomioon yhden jos toisen pähkinättömät, gluteenittomat, laktoosittomat, kasvissyöjät, lapset ja muuten vaativat nirppanokat (tyyliä Janne Kataja: "syön vain jauhelihaa ja nakkeja"). Minä en viitsisi lähteä millekään samalla mitalla takaisin -linjalle, mutta kyllä vähän ärsytti, kun olin tarkoituksella ollut syömättä juuri ennen kutsuja, kun kerta luvattiin tarjota illallinen. Lahjalista kyllä tuli hyvissä ajoin vaatekokoineen jne., mutta sen vertaa ei oltu viitsitty nähdä vaivaa, että olisi joko oltu tekemättä lupauksia, joita ei voi pitää tai tarjottu jotain ihan kunnollista.

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi sitten tyhmempi. Hän joka tarjoaa vajaat syömiset vai hän joka kostaa tarjoamalla vuorostaan vajaat syömiset?

No sitä mäkin yritin miehelle sanoa, että ei tässä varmaan kannata millekään kostoretkelle tällaisen takia lähteä, mutta kyllähän se vähän ärsyttää, että itse näkee aina vaivaa ja tarjoaa useampaa sorttia myös sille pähkinäallergiselle, mutta mitä saa takaisin? Vihersalaattia ja lasten limpparia. Tälleen savo-karjalaisena koko höskä tuntuu niin erikoiselta (siis ettei tarjota oikein mitään ja kun kyläilijä joutuu pyytämään lisää tai täydennystä, niin kommentoidaan että "se on se mitä tarjotaan" eikä ees osata pahoitella tai nolostella). Itse kun on kasvanut siihen kulttuuriin, että juhlissa kukaan ei jää nälkäiseksi, ja mieluummin liikaa ja liian montaa sorttia, kuin liian vähän. AP

Nyt en kyllä yhtään ymmärrä tätä ajatuksenjuoksua, että tarjottavat olisi jotenkin vastikkeellisia ja pitäisi saada vähintään samantasoista takaisin. Itse teen yleensä monipuolisia tarjoilupöytiä siksi kun tykkään leipomisesta ja kokkaamisesta sekä nautin siitä jos huomaan muiden pitävän kokkauksistani. En silti ota sitä henkilökohtaisesti jos joku kutsuu minut kylään ja haluaa syystä tai toisesta mennä yksinkertaisemmin.

Vierailija
22/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä helteellä ei kukaan mitään raskasta viiden lajin illallista halua syödä. Paitsi tietenkin ap perheineen, joide takia pitäisi vähintään yksi sika laittaa rosvopaistiksi. Ja uuniperunoita reilusti kylkiäisiksi. Hohhoijaa taas.

Miksette kysyneet millon kakku leikataan? Koska kai niillä oli joku syy pitkittää hommaa. Mitä juomiin tulee, niin ihan on luvallista kysyä isäntäväeltä saisko vettä pöytään. 

Salaatti varmasti kelpaa, kunhan olisi esim. kalaa tai kanaa. Ei mikään illallinen ole pelkkä vihersalaatti!?

Näin mäkin ajattelin. Mut ehkä me ollaan vähemmistössä, jotka täytetään vatsamme ruoalla, eikä esim. sokerilimppareilla. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan taatusti mies on olettanut, että vaimo tekee ruuat. Aika outoa, että jos moka on käynyt ilmi, niin miksei hän sitten olisi voinut lähteä kauppaan ostamaan jotain pikaruokaa. Ehkä se on se ylpeys sitten.

Vierailija
24/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, tuollaiseen olen minäkin joskus törmännyt. Ja kulttuurierot vaikuttavat varmasti. Itsekin runsaassa ruokakulttuurissa kasvaneena kaikenlainen tarjoilussa pihistely ärsyttää, kun olisi juhlan aika. Myös se, että itse on osoittanut vieraanvaraisuutta jollekin ja vastaavasti sitä ei saa kokea on aika harmittavaa.

Minutkin eräs tuttavani pyysi kotiinsa lounaalle. Se lounas oli kaksi juustoleipää joiden päällä viipaloitua kurkkua. Rahasta ei kyllä ollut pula, ei siitä johtunut. Oli vain kai erilainen käsitys lounaasta.

Mutta antaa ihmisten toimia omalla tavallaan. Jos joku on pihi, niin hän on sitten pihi, tai ei vain välitä ruoka-asioista. Kaikille ne eivät ole erityisen tärkeitä asioita.

Kosto voi tulla tapauksessanne mieleen, mutta tuskin se pidemmällä tähtäyksellä kannattaa.

Vierailija
25/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tämä ap:n perhe olla läskiin päähän kallellaan

No itseasiassa on toisinpäin. Me ollaan jotakuinkin normaaleja painomme puolesta, isäntäväki on no, toisen lapsen kohdalla neuvolassa oli uhattu jatkotoimenpiteillä, jos painoa ei saada alas ja lasta ravintoneuvojalle, ja rouvakin on juuri saanut kakkostyypin diabetes-diagnoosin. AP

Vierailija
26/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itseasiassa on toisinpäin. Me ollaan jotakuinkin normaaleja painomme puolesta, isäntäväki on no, toisen lapsen kohdalla neuvolassa oli uhattu jatkotoimenpiteillä, jos painoa ei saada alas ja lasta ravintoneuvojalle, ja rouvakin on juuri saanut kakkostyypin diabetes-diagnoosin. AP

Eli luultavasti he itse ovat dieetillä eivätkä halunneet tarjota vieraille ruokaa, jota eivät itse tai varsinkaan tuo lapsi olisi saaneet syödä.

Vierailija
27/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on outoa. Jos kutsutaan syömään illallista, myös tarjotaan illallinen. Olisin teinä kyllä ihan sanonutkin asiasta. Että "jos te kutsutte syömään illallista, ruokaa olisi syytä olla enemmän kuin alkusalaatti. Lähdemme tästä syömään. Onnea vaan päivänsankarille!"

Ja sitten olisitte lähteneet. Suora puhe toimii paremmin kuin epämääräinen kosto.

Omalle veljelleen pitää voida puhua suoraan.

Vierailija
28/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan taatusti mies on olettanut, että vaimo tekee ruuat. Aika outoa, että jos moka on käynyt ilmi, niin miksei hän sitten olisi voinut lähteä kauppaan ostamaan jotain pikaruokaa. Ehkä se on se ylpeys sitten.

Voi olla, että kyse on just siitä. AP

Vierailija
29/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli luultavasti he itse ovat dieetillä eivätkä halunneet tarjota vieraille ruokaa, jota eivät itse tai varsinkaan tuo lapsi olisi saaneet syödä.

Haloo. Kunnon ruokaa pitää dieetilläkin syödä, sen ei tarvitse olla kaloripommi.

Ja laihduttaja ottaa sitä vähemmän.

Synttäriateria ei sitä paitsi tuhoa kenenkään dieettiö, yksi ainoa ateria. Kakkua siellä oli kumminkin sitä paitsi leivottu, joten teoriasi on huono.

Ja vielä: jos haluaa laihtua, ei juoda sokerista limsaa ja viiniä. Ja vieraita EI KUTSUTA ILLALLISELLE, JOS EI TARJOTAKAAN ILLALLISTA, AINOASTAAN ALKUSALAATTI!

Vierailija
30/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä naisella oli varmaan palanut käpy mieheensä ja sen ukon töpeksinnän myötä koko miehen sukuun. Että ruokkikoon ukko itse sukunsa mutta koska ukko ei enempään kyennyt niin te saitte vaan salaattia ja sokerilimua. Ja se, että vaikka olisivatkin dieetillä lapsen tai aikuisten pyöreyden vuoksi, ei kyllä selitä sitä että mistä tahansa ruokalajista puuttuu proteiinin lähde. Ei itse syötävästä tai vieraille tarjottavasta. 

Vierailija
31/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö syntymäpäivillä tarjota yleensä kakkukahvit? Missä maalla te oikein asutte, kun pitäisi neljän ruokalajin ateria olla tai ”puhvetti” kaikilla mausteilla? Fiksu käy syömässä ennen juhlia jossain jos tulee paikalle kaukaa.

Vierailija
32/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko he sitten aiemmin osanneet tarjota kunnon tarjoilut? edes kakkukahvien merkeissä jos eivät ole aiemmin illallisia järjestäneet?

Vierailija
33/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavierailulla otatte kiitellen tilatut lahjat vastaan. Tarjoomuksena sitten iso kannu vettä, kun heillä ei siihen ollut varaa.

Vierailija
34/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, mä rakastan juhlia, ja yleensä kutsut alkavat klo16 tai sen jälkeen, joten aivan varmasti kaikki tulijat voi laskea sen varaan että löytyy suolaista ja makeaa, niin että voi santsata usean kierroksen ja vaihdella makean ja suolaisen välillä. Ja juomia on niin alkollista kuin alkotontakin. Eikä tarvitse enää kotiin päästyä iltapalaa syödä. Ihaninta on ottaa vieraat vastaan ja skoolata!

Vierailija
35/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymäpäivillä tarjoaisin kakkua, muutamaa makeaa ja jotain pikkusuolaista. Salaatti outo valinta. Mutta haloo, eihän missään juhlissa tarjoilut pitäisi olla pääasia?!

Vierailija
36/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin oltaisiin miehen veljellä kylässä. Just sama laulu "siellä on kunnon illallinen" ja lopputulos on just joku salaatti tai yksi karjanpiirakka.

Itse laitan vastavierailulla kaikkea ja paljon. Ja ihan kettuillessani vielä kaikesta sitä kalliimpaa sorttia.

Joillain on ilmeisesti joku hillitön tarve piheyteen. Tässä tapauksessa tapa on lapsuudenperheestä peräisin, koska appivanhemmilla just samat tavat = illallinen = max. pizzerian pizza.

Vierailija
37/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään aina ennenkuin mennään kylään. Ei tarvitse jännittää nälkäisinä tarjoilujen kanssa.

Vierailija
38/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me syödään aina ennenkuin mennään kylään. Ei tarvitse jännittää nälkäisinä tarjoilujen kanssa.

Niin täälläkin. On aika epäkohteliasta mennä kylään syömään kuin ei olisi ruokaa nähnytkään.

Vierailija
39/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarjolla oli se mitä oli ja sillä selvä. En nyt jaksaisi yksien synttäreiden tarjoilujen takia päätäni juuri vaivata saati nyt suunnitella mitään kostotoimenpiteitä.

Vierailija
40/135 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ukko oli unohtanut ostaa kanat.