HUS:N TERVEYDENHUOLTO ON ROMAHTANUT!! Päivystyksessä 60 tunnin jono. Miten näin kävi?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008122547.html
2,5 vuorokauden odotus heinäkuussa. On siinä istumista kipeällä ihmisellä.
Nyt vain odottelemaan syksyn influenssaepidemiaa.
Miksi helv....issä Suomen terveydenhuolto on ajettu näin rapiolle?
Kommentit (963)
Vierailija kirjoitti:
Valmiuslaki taas käyttöön, niin hoitajille ei tarvitse antaa lomia eikä vapaapäiviä
Pidä tunkkisi. Minä hoitajna en tee pyyteetöntä, altruismiin perustuvaa työtä. Mulla on työsuhde, sovitut työtuntimäärät, palkka ja lomapäivät. Harmi vaan kun tämä yhteiskunta on nyt hajoamassa hoitajapulaan. Mullakin on uudet opinnot alla, vielä ens syksy ja se on bye bye hoitoala forever!
Onko jossain tilanne että opiskelemaan haluavia on niin vähän että jäisi paikkoja vapaaksi? Ei. Lisätään siis koulutuspaikkoja. Ja turha inistä että ei sinne kaikkia haluta, ei tarvitsekaan ihan kaikkia mutta varmasti hyviä hakijoita jää vaille opiskelupaikkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat kohdilleen niin eiköhän löydy hoitajia. Typerää narista muuten.
Palkat on jo kohillaan.
Ette te lääkäreitä ole vaan 40 000 primadonnaa.
Lääkäreistä on pula, heitä pitäisi kouluttaa lisää. Pidemmällä tähtäimellä se hillitsee myös älyttömiä palkkoja. Tämä ei toki käy Lääkäriliitolle.
Sairaanhoitajan palkkaa voisi nostaa hieman, lisäisi heidän motivaatiota pysyä alalla, eikä vaihtaa alaa, jolloin heidän kouluttaminen on mennyt ihan hukkaan, ja uuden ammatinkaan opiskelu ei ole yhteiskunnalle ilmaista.
Tuleeko palkkataso yllätyksenä? Kannattais opetella googlaamaan ennen kuin hakeutuu alalle.
Elämme globaalissa maailmassa, eikä tuo Googlaaminen poista sitä faktaa, että länsieurooppalaisittain Suomessa on hoitoalan palkat surkeat. Se että on epäkohtia nyt, ei tarkoita sitä että niiden epäkohtien pitäisi jatkua ikuisesti.
Äänestäkää hoitajat jaloillanne, muuttakaa esim. Norjaan, Ruotsiin tai Saksaan, jossa saatte parempaa palkkaa, jossa teitä myös arvostetaan enemmän.
Suomessa on kyllä kaikilla koulutetuilla surkea palkat jo länsimaihin vertaa. Ongelma vaan on, että vaikka teette arvokasta työtä ja soisin teille korkeammat palkat, niitä ei pysty verovaroin kustantamaan, kun muidenkaan palkat eivät ole kummoisempia ja siten niistä ei voi määräänsä enempää ottaa veroina. Tai en usko, että houtajatkaan kiittäisivät, jos palkkoja nostettaisiin, mutta verot nousisivat lähes saman verran.
HUSissa ei ole enää varaa hoitajiin ja lääkäreihin kun SOTE organisaatio ja tietojärjestelmähimmelit vaan maksaa niin paljon. Etkö itse voisi lentää Ruotsiin hoidettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Narkkarit ja alkoholistit ruuhkauttavat eniten.
Ei, vaan sphköpotkulautailijat. Kun niitä on niin paljon. Lue vaikka lehdistä, jos et usko....
Kohdelkaa sitä henkilökuntaa vielä paskemmin, niin hyvä tulee. Ja muistakaa haukkua päälle.
Ei hyvää päivää. Tämä napsahtaa meidän kaikkien nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on jo kohillaan.
Lääkäreistä on pula, heitä pitäisi kouluttaa lisää. Pidemmällä tähtäimellä se hillitsee myös älyttömiä palkkoja. Tämä ei toki käy Lääkäriliitolle.
Sairaanhoitajan palkkaa voisi nostaa hieman, lisäisi heidän motivaatiota pysyä alalla, eikä vaihtaa alaa, jolloin heidän kouluttaminen on mennyt ihan hukkaan, ja uuden ammatinkaan opiskelu ei ole yhteiskunnalle ilmaista.
Tuleeko palkkataso yllätyksenä? Kannattais opetella googlaamaan ennen kuin hakeutuu alalle.
Mulla ainakin oli palkkataso tiedossa kyllä. Työn vaativuus, vastuullisuus ja raskaus sitävastoin tuli yllätyksenä. Koska palkka ei millään tavalla korreloinut itse työn kanssa, vaihdoin alaa. Enkä ole katunut.
Suomalainen julkinen terveydenhuolto on maailman parasta, kunnes siihen joutuu itse turvautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisivat soittaa sairaanhoitajia lomilta töihin ja antaa siitä hyvästä vaikka 50e bonuksen.
Vai oikein 50 €uron bonuksen. Sinähän varsinainen vitsiniekka olet :D
Jos tuohon laitetaan nolla perään ja kysymys on päiväpalkasta, sitten ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkakaa vaan palkkakuopan kaivamista, työolojen kurjistamista ja pakkorokotuksista mutisemista niin homma menee aina vaan hullummaksi! Ei kukaan täysjärkinen hakeudu tällä hetkellä alalle ja alalle olitkatkin sinnittelevät juuri ja juuri työnsä kanssa.
Mua kiinnostaisi tietää, paljonko hoitajat oikeasti saavat palkkaa. Eräs ystäväni nimittäin laskee nykyisessä työpaikassaan sairaanhoitajien palkkoja, ja sanoi kerran yhdessä keskustelussa ohimennen, ettei ymmärrä hoitajien jatkuvaa märinää palkastaan, koska syytä siihen ei olisi. Peruspalkka ei kuulemma ole kummoinen, mutta vuorotyön tuomat lisät tekevät palkasta kuulemma melko ison. En ryhtynyt sitten euromääriä kyselemään. Mutta jotenkin olen alkanut epäilemään näitä puheita palkkakuopasta.
Työolosuhteissa ja -ilmapiirissä on aivan varmasti parantamisen varaa paljonkin.
Erikoissairaanhoidossa sh:n palkka noin 2500, lisät siihen päälle tietenkin. Vuoroista riippuen lisiä tulee yleensä 300-500€/kk. Jos tuo on sitten jonkun mielestä sairaanhoitajan työstä hyvä palkka, niin se on sitten hänen mielipiteensä, ja hän voi oikein hyvin hakeutua alalle. Työtä ainakin on tarjolla.
Näissä keskusteluissa myös aina unohdetaan, että moni hoitaja esim. terveyskeskuksissa tai erikoissairaanhoidossa tekee päivätyötä. Eli heille se palkka on tuon 2500 (amk-taso) ja 2000-2100 (amistaso) BRUTTONA. Silloin jos tekee vuorotyötä, niin siitä kuuluukin saada kohtuullinen korvaus eikä se ole osa peruspalkkaa. Millä muulla alalla ajatellaan vuorotyön lisät osaksi peruspalkkaa?
Kannattaa lentää Hollantiin jos sairastuu. Siellä on EUn laadukkain terveydenhuolto. Ja täysin ilmaista suomalaiselle.
Tämä alanvaihdosta märiseminen on aivan turhaa. Syksyllä vai olikohan keväällä julkaistiin tilastoa, missä hoitajilla itse asiassa on matalampi alanvaihtoprosentti kuin keskimäärin. Ja kyllä se, että on lähes varma työpaikka ihan kohtuullisella palkalla on kuitenkin ihan arvo sinänsä.
Toivoisin toki, että hoitajia ja lääkäreitä koulutettaisiin ja palkattaisiin enemmän, koska tarvetta on ja lisäkädet tekisivät työstä kevyempää.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiselle puolelle saa ajan kyllä yleensä samalle päivälle. Ja potilasta kohdellaan paremmin. Jos vain on vakuutus kunnossa, niin yksityiselle vaan suosiolla.
Tuo jono koskee erikoissairaanhoidon päivystysjonoa eli ymmärtäisin sen olevan se, josta ohjataan sairaalaosastolle, leikkaukseen jne. eli ei pelkkä normaali terveysasematasoinen päivystys. Suomessa ei taida juurikaan olla yksityisiä sairaaloita, joten julkisten varassa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Korona kuormittaa hoitohenkilöstöä. Silti osa täälläkin päivästä toiseen jaksaa jankuttaa kuinka maskeista ei ole hyötyä ja rokotteet on turhia.
Korona ei todellakaan kuormita hoitohenkilöstöä. Se on tämä helle ja sähköpotkulaudat jotka kuormittavat. Hyvin on sinulle tuo koronahysteria mennyt läpi.
Olen lähäri. Olen käynyt sair.hoito ja huolenpidon koulutuksen sekä mt/päihde- ja kriisityön koulutuksen.
Olen sijaistanut saikkareita/ opettajia jne.
Teen paljon töitä ja pidän eri yksiköistäni joissa työskentelen, osastoilla, päivystyksessä, vanhus-nuoriso ja lapsipuolella.
Palkkani oli viime verotuksessa 42 000 ekee.
En valita. Ja minulla on lapsia kotona ja olen yh.
Olen hyvä, vastuuntuntoinen, paineensietokyky kiitettävä ja joustava tekijä.
En tätä tekisi jos työstäni en pitäisi ja on minulla muukin elämä.
Mitään en voi muuttaa paitsi suhtautumistani asioihin joita en pysty muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Syyllisitä esimiehet ja muut pomot ja lurjukset sairaalan JOHDOSSA!
Nyt sitä palautetta antamaan oikeaan osoitteeseen eli HUS:in kotisivuille. Täällä vauva palstalla ei maailma muutu eikä uutiset mene oikeiden lurjusten korviin!
https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/oikeutesi-potilaana/anna-…
Hus hus hussin sivuille ja johtajilta kysellään miksi 30 vuotta ollut hoitajamitoitukset kuralla.Rivi sairaanhoitaja ei voi palkata lisäväkeä, suorittavassa portaassa ei siis ongelma muhi vaan mätä on johdossa.
HUSin johto ei määrittele hoitajien palkkoja tai määrää. Sen päättävät kuntayhtymän poliittisin perustein valittu hallitus. Hallitukseen valituista harvalla on mitään tietämystä sairaanhoidosta, terveydenhuollosta tms. ammattinsa kautta. Ja he ovat tietenkin sitä mieltä, ettei kunnilla ole parempaan varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkakaa vaan palkkakuopan kaivamista, työolojen kurjistamista ja pakkorokotuksista mutisemista niin homma menee aina vaan hullummaksi! Ei kukaan täysjärkinen hakeudu tällä hetkellä alalle ja alalle olitkatkin sinnittelevät juuri ja juuri työnsä kanssa.
Mua kiinnostaisi tietää, paljonko hoitajat oikeasti saavat palkkaa. Eräs ystäväni nimittäin laskee nykyisessä työpaikassaan sairaanhoitajien palkkoja, ja sanoi kerran yhdessä keskustelussa ohimennen, ettei ymmärrä hoitajien jatkuvaa märinää palkastaan, koska syytä siihen ei olisi. Peruspalkka ei kuulemma ole kummoinen, mutta vuorotyön tuomat lisät tekevät palkasta kuulemma melko ison. En ryhtynyt sitten euromääriä kyselemään. Mutta jotenkin olen alkanut epäilemään näitä puheita palkkakuopasta.
Työolosuhteissa ja -ilmapiirissä on aivan varmasti parantamisen varaa paljonkin.
Erikoissairaanhoidossa sh:n palkka noin 2500, lisät siihen päälle tietenkin. Vuoroista riippuen lisiä tulee yleensä 300-500€/kk. Jos tuo on sitten jonkun mielestä sairaanhoitajan työstä hyvä palkka, niin se on sitten hänen mielipiteensä, ja hän voi oikein hyvin hakeutua alalle. Työtä ainakin on tarjolla.
Jos tuo on totta, niin ei sitten kyllä kovin iso ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun pointti on? Haluaisitko, ettei kukaan enää hakeutuisi alalle?
Tai jos mielestäsi töihin päästyään ei saa koskaan toivoa enempää palkkaa, pidä sama mielessä silloin kun itselläsi tekee mieli palkankorotusta. Yritysten johtajillekaan ei pitäisi koskaan antaa yhtään enempää kuin ensimmäisen kerran töihin pääsivät.
Sairaanhoitajan palkkahan on hyvä verrattuna ja suhteutettuna suomalaisen keskiansioon. Moneen muuhun matalapalkka-alaan, jolla tehdään myös vuorotyötä, verrattuna palkka on oikein hyvä ja töitä on paljon tarjolla.
Sen sijaan lähihoitajilla palkka ei ole niin hyvä ja sitä tulisi mielestäni nostaa. Kuinka moni näistä kesän helleaallon sairastuttamista olisi ehkäistävissä, jos lähihoitajia olisi enemmän esim vanhustenhoidossa ja huolehtimassa riittävästä nesteytyksestä ja vanhusten yleiskunnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on jo kohillaan.
Elämme globaalissa maailmassa, eikä tuo Googlaaminen poista sitä faktaa, että länsieurooppalaisittain Suomessa on hoitoalan palkat surkeat. Se että on epäkohtia nyt, ei tarkoita sitä että niiden epäkohtien pitäisi jatkua ikuisesti.
Äänestäkää hoitajat jaloillanne, muuttakaa esim. Norjaan, Ruotsiin tai Saksaan, jossa saatte parempaa palkkaa, jossa teitä myös arvostetaan enemmän.
Suomessa on kyllä kaikilla koulutetuilla surkea palkat jo länsimaihin vertaa. Ongelma vaan on, että vaikka teette arvokasta työtä ja soisin teille korkeammat palkat, niitä ei pysty verovaroin kustantamaan, kun muidenkaan palkat eivät ole kummoisempia ja siten niistä ei voi määräänsä enempää ottaa veroina. Tai en usko, että houtajatkaan kiittäisivät, jos palkkoja nostettaisiin, mutta verot nousisivat lähes saman verran.
Se jäi sanomatta, että johtamiseen ja työoloihin pitäisi ehdottomasti panostaa. Se ei paljoa maksaisi, mutta tekisi työssä olot paljon paremmiksi. Näin aivan toiselta alalta katsoen hoitoalan johtamisongelmat ja kohtelu on välillä käsittämättömän tökeröä. En usko, että mikään raha korvaa sitä, ihminen on ihminen ja tökerö kohtelu tuntuu pahalta vaikka sen kestämisestä maksaisi mitä.
Mutta parempi kohtelu ei maksaisi mitään ja parantaisi työoloja ja sitä kautta varmasti nostaisi tuottavuutta. Itse laittaisin lisärahaa mieluummin lisäkäsien palkkaamiseen, se auttaisi jaksamista kaikilla ja mahdollistaisi todennäköisesti järkevämmän työvuorosuunnittelun.
Hoitajat myös valittavat arvostuksen puutteesta. Uskon, että se johtuu siitä, että omassa työyhteisöissäinne teille ei osoiteta arvostusta, eli huonoa johtamista ja epäterve kulttuuri. Ei siitä, että muu maailma ei teitä arvostaisi.
Oikeassa elämässä en tiedä ketään, joka ei teitä arvostaisi. (Tää palsta on eri maailma, täällä haukutaan kaikki.) Olen itse asiassa itse alalla, jota ei yleisesti pahemmin arvosteta ja julkisuudessakin toisinaan näkee parjaavia kirjoituksia. Ei meidän alalla silti pahemmin valiteta arvostuksen puutteesta, koska me arvostamme toistemme työpanosta ja työnantajat arvostavat ainakin kohtalaisesti. Ei täälläkään aina hehkeätä ole, mutta silti henki tuntuu olevan erilainen kuin hoitoalalla.
Niin. Teidän skeptikoiden mielestä kaikki on aina keksittyä. Itseasiassa koko hoitajapulahan on ihan keksitty juttu. Tuo päivystysjonokin on ihan vaan pelkkää propagandaa, eikö niin?