Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi naiset eivät yleensä ole kovin älykkäitä?

Vierailija
15.07.2014 |

En ole eläissäni tavannut kovinkaan montaa älykästä naista, miehiä sen sijaan tapaa melko useinkin.

Naiset ovat toki monesti kouluttautuneita, mutta harhailevat yliopistoissakin lähinnä pseudotieteiden piirissä.

Mikseivät naiset kykene loogiseen ajatteluun eivätkä tahdo pärjätä tieteen saralla? Tietenkin poikkeuksia on, kuten Marie Curie, mutta tämäkin nainen kuoli itse aiheuttamaansa säteilymyrkytykseen.

Missä fiksut naiset siis piilottelevat vai ovatko he vain myytti?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on puheenjohtajan eräässä yhdistyksessä. Minä teen pääasiassa työt, mies saa kreditit. Tosin osa on huomannut, kuka homman tekee. Mutta - miehen arvostus on parempi ja häntä kuunnellaan, kun hän sanoo ääneen ominaan ne ajatukset, mitä minulla on alunperin ollut. Erityisesti naiset kuuntelevat mieluummin miestä. 

Vierailija
22/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille on sallitumpaa vaikuttaa tyhmältä. Miehelle se olisi todella iso handicappi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, kyllä minusta tuntuu, että suurin osa tuntemistani sekä miehistä että naisista on niin tyhmiä, että keskustelu heidän kanssaan on lähes mahdotonta. Viimeksi tänään mietin, että meidän koirakin taitaa olla älykkäämpi kuin eräs mieheni sukulaismies, joka on n. 30-v ja kehuu miten hänen elämänsä on täydellistä: ei tarvitse käydä töissä, saa vain pelata ja juhlia.

Älykkyyttäkin on toki monenlaista. Eräs tuttavamies on todella lahjakas matematiikassa ja fysiikassa ja menestyy loistavasti urallaan. Mutta ruuanlaitto, pyykinpesu, raha-asioiden hoito ja jopa kaupassakäynti ovat aivan ylivoimaista. Onko hän nyt sitten älykäs vai ei? Hän ihmettelee esim. että voiko lasagnea tehdä itse, sehän on aivan järkyttävän vaikeaa. Vielä käsittämättömämpää hänelle oli miten jäätelöä voi tehdä kotona ja vieläpä ilman konetta.. Hän ei myöskään osaa käyttää esim. porakonetta, puhumattakaan että kykenisi vaihtamaan autoon renkaita.

Vierailija
24/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muakaan varmaan minkään mensan jäseneksi otettaisi saati että pääsisin lääkikseen, mutta olen kuitenkin huomannut, että jos mä rupean miesten kanssa jotain älykkäitä haastelemaan niin alkavat aika nopeasti tinkaamaan ja väittelemään, koska se nyt vaan tuntuu käyvän joidenkin egojen päälle jos nainen osaa keskustella älykkäistäkin aiheista. Enkä mä oikeastaan ole kovin kiinnostunut käymään pitkiä keskusteluja politiikasta tai taloudesta, koska ei siinä mitään saavuta. Mieluummin esimerkiksi iltaa istuessa juttelen kevyistä asioista, en tiedä miksi joidenkin pitää sitä omaa "ylivertaista" älykkyyttään tuoda esille jatkuvasti. Esimerkkinä yksi miespuolinen ursan jäsen, jonka oli aina kaveriporukalla aikaa viettäessä pakko ruveta päteen sillä miten paljon tietää tähdistä ja avaruudesta. 

Ja toisaalta, mikä meriitti älykkyyskään nykyään on? Miksi siitä pitäisi kilpailla? Jotkut on joillain osa-alueilla fiksumpia kun toiset, jippii. Samanlaisia pölyhiukkasia me kuitenkin ollaan. Jos ette osaa parantaa syöpää tai puolittaa atomia niin älkää tulko lässyttämään mitään tietokonejuttujanne.

Vierailija
25/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 13:27"]

Naiset on kasvatettu olemaan hiljaa ja järkeviä. Se ei aina rohkaise itsenäiseen tai omaperäiseen ajatteluun, joten he vaikuttavat ehkä tylsemmiltä ja konformistisemmilta kuin miehet keskimäärin. Älykkyyden kanssa tällä ei ole paljonkaan tekemistä. Itse tunnen kyllä miehekkäälläkin tavalla älykkäitä naisia, mutta heillä on naisiksi erinomainen itsetunto.

[/quote]

Kukas ne naiset siellä kotona kasvattaa? Kuka kasvattaa päivähoidossa ja kuka opettaa koulussa? Pääosin naiset. Kuka alkaa lukemaan kasvatustieteitä?

IT-alalla työskentelevistä USAssa noin 25% on naisia ja naiset merkittävästi useammin toimivat henkilöstö sekä muissa non-S.E.T.- hommissa eli eivät näissäkään yrityksissä usein ole sen varsinaisen ydinliiketoiminnan parissa. Allaolevan sivun oikean laidan kuvioista myös näkee, että jopa puolet (tai IT-alalla yli puolet!) alalle koulutetuista naisista VAIHTAVAT AMMATTIA. Johtopäätös lienee, että näitä naisia on allale kannustettu likaakin ja ovat sille suuntautuneet siitä huolimatta, etteivät omaa alalla tarvittavaa lahjakkuutta tai koe alaa omakseen. Vaikeahan näistä on kasvatusta tai muuta ulkoista tekijää syyttää kun allale ovat jo suuntautuneet, muuten kuin ehkä liian kannustuksen osalta.

http://www.nytimes.com/2014/04/06/technology/technologys-man-problem.html?_r=0

Vierailija
26/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se vaan on sellanen sukupuoleen liittyvä juttu..

Mäkin olen paljon tyhmempi kuin mieheni.

Vierailija
27/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 14:34"]

Naiset on kasvatettu olemaan hiljaa ja järkeviä. Se ei aina rohkaise itsenäiseen tai omaperäiseen ajatteluun, joten he vaikuttavat ehkä tylsemmiltä ja konformistisemmilta kuin miehet keskimäärin. Älykkyyden kanssa tällä ei ole paljonkaan tekemistä. Itse tunnen kyllä miehekkäälläkin tavalla älykkäitä naisia, mutta heillä on naisiksi erinomainen itsetunto.

[/quote]

Kukas ne naiset siellä kotona kasvattaa? Kuka kasvattaa päivähoidossa ja kuka opettaa koulussa? Pääosin naiset. Kuka alkaa lukemaan kasvatustieteitä?

IT-alalla työskentelevistä USAssa noin 25% on naisia ja naiset merkittävästi useammin toimivat henkilöstö sekä muissa non-S.E.T.- hommissa eli eivät näissäkään yrityksissä usein ole sen varsinaisen ydinliiketoiminnan parissa. Allaolevan sivun oikean laidan kuvioista myös näkee, että jopa puolet (tai IT-alalla yli puolet!) alalle koulutetuista naisista VAIHTAVAT AMMATTIA. Johtopäätös lienee, että näitä naisia on allale kannustettu likaakin ja ovat sille suuntautuneet siitä huolimatta, etteivät omaa alalla tarvittavaa lahjakkuutta tai koe alaa omakseen. Vaikeahan näistä on kasvatusta tai muuta ulkoista tekijää syyttää kun allale ovat jo suuntautuneet, muuten kuin ehkä liian kannustuksen osalta.

[/quote]

Siis vasemman laidan. Liikaakin jne. I was very drunk when I wrote that.

Vierailija
28/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mees nyt takaisin sinne Ylilaudalle nyymeilemään.

Vierailija
29/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietojenkäsittelyssä ainakin puolet oli naisia, tuli vaan mieleen tästä.

Mutta siis naiset ei munkaan mielestään pidä älystään kauheasti melua. Itse ainakin vähättelen helposti itseäni muille koka en halua jotenkin brassailla.

Vierailija
30/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 14:35"]Kai se vaan on sellanen sukupuoleen liittyvä juttu..

Mäkin olen paljon tyhmempi kuin mieheni.

[/quote]

Huhuh. Ala yleistä omaa tyhmyyttäsi koskemaan koko sukupuolta. Itse olen miestäni huomattavasti älykkäämpi, ja hän sanoo sen usein.

Vierailija
31/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 13:04"]

Tietenkin poikkeuksia on, kuten Marie Curie, mutta tämäkin nainen kuoli itse aiheuttamaansa säteilymyrkytykseen.[/quote]

Tuo on loistava esimerkki tähän ketjuun, kun vertaa samaa fysiikanalaa tutkineeseen Edisoniin. Thomas Edison käytti röntgen tutkimuksissaan apulaista Clarence Madison Dallya, joka kuoli säteilytyksen takia. Thomas Edison lopetti itse säteilyn tutkimuksen Clarencen sairastuttua. 

Eli vaikka Marie Curie olikin viisas, mies oli vieläkin viisaampi samoissa töissä, eikä tappanut itseään.

[/quote]

Sinusta on siis viisaampaa tappaa joku muu? Ehkä meidän viisaudenkäsitykset ei kohtaa kovinkaan hyvin, sillä sanoisin, ettei viisas ihminen ikinä pistä toista ihmistä sellaiseen riskiin, jota ei ole valmis ottamaan itse. Älä sekoita kusipäisyyttä viisauteen.

[/quote]

En sanonut noin, enkä ylipäätään, että olisin ap:n kanssa samaa mieltä. Toin vain esille tuon alan tutkimuksen "viisautta". Aikanaan sen alan tutkimus ylipäätään on toteutettu hyvinkin tyhmästi, jonka pohjalta on onneksi määritelty joitain lääketieteen ja ylipäätään tutkimuksen periaatteita.

Jos katsoo uraa, Curie on oikeasti valjastanut työnsä hyvään kouluttaessaan röntgenhoitajia, rakentaessaan röntgenautoja ja myyden Nobel palkintonsakin sotilaiden sidetarpeita varten. Tuo rinnastus oli siihen nähden mielestäni juuri sopivan naiivi tähän ketjuun: Curie tappoi itsensä, mutta pelasti monia, kun Edison säilytti henkensä ja hänen apulaisensa kuoli Edisonin tutkimusten seurauksena.

Vierailija
32/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjä kannustetaan ja haastetaan kotona harvemmin loogiseen ajatteluun kuin poikia vaan sen sijaan ihaillaan kaikkea neitimäistä käyttäytymistä ja kannustetaan huolehtimaan toisista (herätellään empatiaa). Olen itse nainen ja koska isäni suruksi perheeseemme syntyi monta tyttöä ja vasta pahnan pohjimmaiseksi poika, isäni täytyi vuosikausia leikin kautta haastaa meidät tytöt loogiseen ajatteluun.

Totta on myös se, että varsinkin nuorille miehille nuorten naisten on parempi näytellä tyhmää, ettei poikien itsetunto vain pääse kolhiintumaan. Iästä riippumatta monet miehet pelkäävät loogisesti ajattelemaan kykeneviä naisia. 

Vierailija
33/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 14:15"]Olen hyvin älykäs nainen, mutta kätken sen. Siis toki valmistuin huippuarvosanoin yliopistosta, mutta olen huomannut, että miehet pelkäävät älykästä naista. Joten tekeydyn tyhmemmäksi kuin olen. Etsin miestä, joka voisi suhtautua minuun tasaveroisesti.

[/quote]

Esität tyhmää, mutta etsit tasaveroisesti suhtautuvaa miestä? Miten olisi, että olisit oma itsesi ja lopetat MIESTEN takia bimboilun. Ei niin epätoivoinen pitäisi olla.

Vierailija
34/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nainen on kaunis sen ei tarvii olla älykäs. :D Jos on ruma valas niin voi mennä yliopistoon mikä onnistuu naisilta helpommin kun olemme miehiä älykkäämpiä luonnostaan, katso vaikka yo-kirjoitusten tuloksia viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Jos olet kaunis ja älykäs muiden naisten kateus on liiallista ja siinä tapauksessa olet "tuhoon tuomittu".

Vierailija
35/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 14:34"]

[/quote]

[/quote]

Kiitos tuosta artikkelilinkistä. Luin artikkelin. Eikö siinä perusviestinä kuitenkin ollut se, että yrityskulttuuri on naisille jopa vihamielinen ja siksi naiset eivät viihdy it-alan töissä. Naisia vähätellään jne. Jotenkin minusta tuntuu, että ennemmin lahjaton mies ajautuu it-alalle kuin lahjaton nainen. Miehille tuo ala on jotenkin helppo valinta, naiselle taas ei-tyypillinen. 

[/quote]

No se vaikuttaa vähän poliittisesti korrektimmalta syyltä ja jos ei kestä tiettyä työpaikkahuumoria joka yleensä vaikuttaa viihtyvyyteen positiivisesti niin saattaa olla itse hitusen liian tosikko.

In 2012, just 18 percent of computer-science college graduates were women, down from 37 percent in 1985, according to the National Center for Women & Information Technology.

Tuokin osittain todistaa vääräksi sen luulon, että naisten määrä lisääntyy tasaisesti vuodesta toiseen IT-alalla ja minusta osaltaan kuvastaa tietynlaista patistusta alalle joka ei taida naisille olla yhtä luontainen valinta. Tuskin ainakaan johtuu vähättelyn lisääntymisestä viimeisen melkein 30 vuoden aikana ja monet, monet suuret yhtiöt mm. imagosyistä suosivat suurempaa määrää naistyöntekijöitä.

Tech’s biggest companies say that recruiting women is a priority.

At tech start-ups, often considered the most desirable places to work, the number of women appears to be even lower... and found that an average of 12 percent of the engineers are women.

Vierailija
36/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset kuolis muuten sukupuuttoon.

Vierailija
37/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 21:04"]

Jaa, kyllä minusta tuntuu, että suurin osa tuntemistani sekä miehistä että naisista on niin tyhmiä, että keskustelu heidän kanssaan on lähes mahdotonta. Viimeksi tänään mietin, että meidän koirakin taitaa olla älykkäämpi kuin eräs mieheni sukulaismies, joka on n. 30-v ja kehuu miten hänen elämänsä on täydellistä: ei tarvitse käydä töissä, saa vain pelata ja juhlia.

Älykkyyttäkin on toki monenlaista. Eräs tuttavamies on todella lahjakas matematiikassa ja fysiikassa ja menestyy loistavasti urallaan. Mutta ruuanlaitto, pyykinpesu, raha-asioiden hoito ja jopa kaupassakäynti ovat aivan ylivoimaista. Onko hän nyt sitten älykäs vai ei? Hän ihmettelee esim. että voiko lasagnea tehdä itse, sehän on aivan järkyttävän vaikeaa. Vielä käsittämättömämpää hänelle oli miten jäätelöä voi tehdä kotona ja vieläpä ilman konetta.. Hän ei myöskään osaa käyttää esim. porakonetta, puhumattakaan että kykenisi vaihtamaan autoon renkaita.

[/quote]

Asperger? 

Vierailija
38/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiähän siellä Mensassa on suurimmaksi osaksi, mutta naiset taas liittyy Mensuun jo aika varhain eli jonkinlainen kompensaatio tuossakin tapahtuu. Sanoo vaan vähän epäselvästi niin ei kukaan tiedä kummassa oikeasti on.

Vierailija
39/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2014 klo 13:06"]

Sun käsitys älystä on liian suppea, siksi et kykene käsittämään.

[/quote]

Meinaatko, että joku nalkutus, päsmäröinti ja pihtaaminen on älyä kun tietystä kulmasta katsoo?

Miksi tiedemiehet ovat miehiä?

Vierailija
40/78 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisastelu ei ole älykkyyttä. Monet miehet kuvittelevat olevansa älykkäitä.