Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte menot parisuhteessa kun mies tienaa enemmän kuin nainen?

Vierailija
11.07.2021 |

Muutin miehen luokse, kihloihin mentiin ja nyt vasta keskustellaan miten jaetaan menot. Asun ensimmäistä kertaa miehen kanssa. Miehen tulot 6500 euroa kuussa ja minun tulot 2500 euroa kuussa. Miehen omistama koti, joten lainoja ja vuokranmaksua ei ole. Miehen kanssa otettiin myös yhteinen koira.

Kommentit (361)

Vierailija
81/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat laittaa tonnin kuussa taloustilille, josta maksetaan yhteiset menot. Omat menot ja omat ostokset kuten vaatteet kustantaa kumpikin omista rahoistaan.

Yhteisiä rahoja en halua mutta yhteinen säästötili voisi toimia. Kiitos vinkeistä. Ap

EI IKINÄ MITÄÄN YHTEISTÄ SÄÄSTÖTILIÄ!!!!

?

Siksi, koska se ei ole mitenkään päin järkevää. Kumpikin voi säästää omille tileilleen.

Vierailija
82/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista että jos mies päättää että lähdet asunnosta, sinä lähdet mukisematta koska et omista siitä piiruakaan.

Noin muuten jakaisin itse kulut niin, että ruokakulut puoliksi (ellei nyt ole jotain suuria eroja ruokavalioissa niin että syötte täysin eri ruokia), vakuutukset puoliksi, sähkö- ja vesi puoliksi, netti puoliksi, molemmille omat puhelinlaskut ja omat hankinnat tietty aina omasta pussista.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt miten joillekin talouden hallinta voi olla niin vaikeaa, etenkin kun ollaan parisuhteessa. Miten sen toisen tulot vaikuttavat siihen miten itse rahansa kuluttaa? Miksi toisen pitäisi maksaa enemmän vain koska on hoitanut itsensä asemaan jossa tienaa rahaa?

No jos vaikka toisen tuloilla elettäisiin yksiössä, jossa sähkölasku (ei muita lämmitys kuluja) olisi noin 20€/kk ja toinen haluaa asua isossa talossa, jossa sähkö+muut lämmitykset ovat 300€/kk. Eli jos yhteisesti päätetään elää rikkaamman elämäntyylin mukaan, niin silloin rikkaampi maksaa enemmän.

Samoin, jos yhdessä sovitaan, että toinen lähtee opiskelemaan, hankitaan lapsia, toinen lähtee tavoittelemaan unelmiaan tms. niin silloin se toinen maksaa.

Minulle ei myöskään nykyisessä tilanteessani, jossa asun yksin omassa talossa ja maksan kaikki laskuni, olisi mikään ongelma rakkauden löytyessä, että mies muuttaisi kotiini ja maksaisi esim. pelkästään ruokia. Toki jos menot kasvaisivat, niin muutaman laskun voisi maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö muuta osaa kuin toivotella hyvää kesää? :D Mikä ihmeen juttu tämä on?

Eikä sun itsellesi tarvitse keksiä, naurattaa vaan edelleen kun sun vaihtoehdot taloudenpidolle on joko yhteiset rahat, Excel-jako tai joku kumman kuittiralli. Et taida olla se kuuluisa terävin kynä.

No en sellaista ole kai väittänytkään? Ihan kivasti on kuitenkin mennyt.

Viestini taisi olla niitä ainoita, joissa todettiin että malleja on monia ja jokainen valitkoot sen ITSELLEEN sopivimman. Se ei nyt jostain syystä sinulle käy, vaan meidänkin pitäisi pitää rahat erillään.

Jumijumi.

Vierailija
84/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte tehdä tämän myös helposti, eli yhteinen tili, jonne palkat tulee. Anna mahdollisimman paljon miehesi päättää taloudellisista kuvioista. Itse käytät rahaa itseesi ja omiin menoihisi (mitä ne sitten ovatkaan) niin, että miehesi suurin piirtein tietää, minkälainen summa on kyseessä per kuukausi. Näin on helpompi ennakoida. Mies maksaa kun käytte esim. ulkona. Eli sitten kun käytte siinä lähiteboililla kahvilla, ei tarvitse alkaa kassalla riitelemään kumpi maksoi viimeksi. Täällä palstalla ollaan tarkkoja, että menee tasan puoliksi, eikä kukaan pääse hyötymään aviopuolisostaan!

Eli ehdotan sellaista vanhanaikaista liittoa, jossa perustetaan perheyksikkö, ja jossa ollaan emotionaalisesti riippuvaisia toisistaan. Yhteiset rahat on hyvä keino siihen. Bonuksena se, että feministiselle voimaantujalle menee kahvit väärään kurkkuun, kun asiasta mainitset. Se on aina yhtä hauskaa.

Vierailija
85/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50-50 tietysti

Puolet tietysti maksetaan kun yhdessä asutaan.Omat tilit num.1 ja avioehto aina kun solmitaan avioliitto.Tuskin miehesi,sinua elätetäväksi otti?

Vierailija
86/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö muuta osaa kuin toivotella hyvää kesää? :D Mikä ihmeen juttu tämä on?

Eikä sun itsellesi tarvitse keksiä, naurattaa vaan edelleen kun sun vaihtoehdot taloudenpidolle on joko yhteiset rahat, Excel-jako tai joku kumman kuittiralli. Et taida olla se kuuluisa terävin kynä.

No en sellaista ole kai väittänytkään? Ihan kivasti on kuitenkin mennyt.

Viestini taisi olla niitä ainoita, joissa todettiin että malleja on monia ja jokainen valitkoot sen ITSELLEEN sopivimman. Se ei nyt jostain syystä sinulle käy, vaan meidänkin pitäisi pitää rahat erillään.

Jumijumi.

En ymmärrä nyt yhtään mistä sait päähäsi että minua kiinnostaisi tipan vertaa miten sinä ja puolisosi hoidatte raha-asianne.

Ensimmäisessä viestissä kerroit jostain ihmeellisistä Excel-taulukoista ja omista jugurttipurkeista, seuraavan viestin lopussa toivottelit mukavaa kuittirallia. Näihin omituisuuksiin minä nyt kommenteissani viittaan.

Vierailija
87/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista asioista olisi oikeasti pitänyt puhua jo ennen yhteen muuttamista. Jos ollaan ihan eri linjoilla raha-asioiden suhteen, niin ei kannata muuttaa samaan talouteen ollenkaan.

Raha on yksi yleisimmistä riidan aiheista parisuhteessa ja usein myös eron syy (tai ainakin yksi tärkeimmistä eron syistä).

Ja kannattaa myös miettiä, kumpi on itselle tärkeämpää rakkaus vai raha ja selvittää, onko potentiaalisella kumppanilla arvojärjestys sama. Jos ei ole, niin ongelmia pukkaa...

Vierailija
88/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista että jos mies päättää että lähdet asunnosta, sinä lähdet mukisematta koska et omista siitä piiruakaan.

Noin muuten jakaisin itse kulut niin, että ruokakulut puoliksi (ellei nyt ole jotain suuria eroja ruokavalioissa niin että syötte täysin eri ruokia), vakuutukset puoliksi, sähkö- ja vesi puoliksi, netti puoliksi, molemmille omat puhelinlaskut ja omat hankinnat tietty aina omasta pussista.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt miten joillekin talouden hallinta voi olla niin vaikeaa, etenkin kun ollaan parisuhteessa. Miten sen toisen tulot vaikuttavat siihen miten itse rahansa kuluttaa? Miksi toisen pitäisi maksaa enemmän vain koska on hoitanut itsensä asemaan jossa tienaa rahaa?

No jos vaikka toisen tuloilla elettäisiin yksiössä, jossa sähkölasku (ei muita lämmitys kuluja) olisi noin 20€/kk ja toinen haluaa asua isossa talossa, jossa sähkö+muut lämmitykset ovat 300€/kk. Eli jos yhteisesti päätetään elää rikkaamman elämäntyylin mukaan, niin silloin rikkaampi maksaa enemmän.

Samoin, jos yhdessä sovitaan, että toinen lähtee opiskelemaan, hankitaan lapsia, toinen lähtee tavoittelemaan unelmiaan tms. niin silloin se toinen maksaa.

Minulle ei myöskään nykyisessä tilanteessani, jossa asun yksin omassa talossa ja maksan kaikki laskuni, olisi mikään ongelma rakkauden löytyessä, että mies muuttaisi kotiini ja maksaisi esim. pelkästään ruokia. Toki jos menot kasvaisivat, niin muutaman laskun voisi maksaa.

No se on tietysti asia erikseen jos toinen haluaa asua jossain mihin toisella ei ole varaa. Sitten toisen täytyy maksaa enemmän tai pohditaan yhdessä joku toinen järjestely, vaikka omat asunnot.

Vierailija
89/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisessä viestissä kerroit jostain ihmeellisistä Excel-taulukoista ja omista jugurttipurkeista, seuraavan viestin lopussa toivottelit mukavaa kuittirallia. Näihin omituisuuksiin minä nyt kommenteissani viittaan.

No onko ok, jos sanon että minulle on ihan fine, jos vaikka molemmilla on omat tilit ja yhteinen taloustili tai että se maksaa joka jaksaa? Helppoja ratkaisuja nuokin.

Vierailija
90/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulotason romahtaminen lapsen takia ei ole todellisuutta kuin niille, jotka haluavat olla lapsensa kanssa 3 vuotta kotona olettaen, että toisen pitää maksaa kaikki.

Ihania perheitä kyllä teillä!

Eikös se lapsi ole kuitenkin molempien vanhempien? Jos kumpikin haluaa, että hänen kanssaan ollaan kotona se kolme vuotta?

Eikös se ole vähän niinkuin itsestäänselvää, että silloin se töissäkäyvä maksaa? Useimminhan se on mies, kun he eivät "pysty" jäämään töistään pois...

Entä jos vain nainen haluaa jäädä kotiin, puolison mielestä olisi aika mennä töihin. Miehet eivät jää hoitovapaalle, koska naisten mielestä on väärin, että heidän tuloistaan maksettaisiin suurin osa perheen menoista etenkin kun he tienaavat miestä vähemmän.

Naiset eivät halua kantaa vastuuta valinnoistaan, oikeutensa puolison rahoihin he olettavat suuremmiksi kuin ne ovatkaan.

Meidän nuoremmalla lapsella oli lapsena astma. Pienikin flunssa vei astman pahanemisvaiheeseen, jossa oltiin aika usein yöllä päivystyksessä. Lastenlääkäri suositteli, että jos mahdollista, lapsi kannattaisi pitää vielä kotihoidossa. Jos mies olisi ollut hanttiin, niin mikäs siinä, olisin palannut töihin ja lapsi päiväkotiin. Silloin mies olisi saanut hoitaa kaikki lapsen sairastumiseen liittyvät asiat yövalvomisia myöten. Työnantaja olisi tykännyt, kun mies olisi ollut puolet kuukaudesta pois töistä lapsen sairauden vuoksi.

Hoitovapaa oli rankka, kun yövalvomisia oli paljon. En mitenkään olisi jaksanut käydä töissä siinä sivussa. Töihin mentyäni olisin nukkunut eri huoneessa täydet yöunet ja mies olisi saanut valvoa lapsen kanssa ja yrittänyt jaksaa töissä.

Tuossa tilanteessahan Kela maksoi kotona lasta hoitavalle korvauksen, ei miehen olisi tarvinnut maksaa yhtää enempää. Vai miksi nainen ottaa rahat sekä yhteiskunnalta että puolisolta?

Vierailija
91/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suht sama tilanne. Jaetaan, niin, että mies maksaa lainansa itse. Minä maksan ruuat, lähes kokonaan, jos hän ostaa isomman määrän olutta niin sillon hän maksaa koko kauppareissun, mutta yleensä minä tilaan ruuat kotiinkuljetuksella.

Minä maksan osan käyttökuluista, veden, jätemaksun, tienhoitomaksun ja osan lämmityksestä. Hän maksaa sähkön, vakuutukset ja auton. Minulla menee rahaa todella vähän, alle 1000€/kk, aiemmin meni melkein sen verran vuokraan ja mies säästää sen verran omissa menoissaan. Kaikki voittavat.

Säästöt omia ja lomia maksettu puoliksi ja välillä mies maksaa ja olen minäkin maksanut jokusen. Yleensä ei osteta isompia joulu - tai syntymäpäivälahjoja, vaan joku reissu.

Vierailija
92/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitte tehdä tämän myös helposti, eli yhteinen tili, jonne palkat tulee. Anna mahdollisimman paljon miehesi päättää taloudellisista kuvioista. Itse käytät rahaa itseesi ja omiin menoihisi (mitä ne sitten ovatkaan) niin, että miehesi suurin piirtein tietää, minkälainen summa on kyseessä per kuukausi. Näin on helpompi ennakoida. Mies maksaa kun käytte esim. ulkona. Eli sitten kun käytte siinä lähiteboililla kahvilla, ei tarvitse alkaa kassalla riitelemään kumpi maksoi viimeksi. Täällä palstalla ollaan tarkkoja, että menee tasan puoliksi, eikä kukaan pääse hyötymään aviopuolisostaan!

Eli ehdotan sellaista vanhanaikaista liittoa, jossa perustetaan perheyksikkö, ja jossa ollaan emotionaalisesti riippuvaisia toisistaan. Yhteiset rahat on hyvä keino siihen. Bonuksena se, että feministiselle voimaantujalle menee kahvit väärään kurkkuun, kun asiasta mainitset. Se on aina yhtä hauskaa.

Ap on vasta kihloissa ja yhteinen tili tarkoittaisi sitä, että verottaja voisi kiinnostua ap:n sitä kautta saamista lahjoista.

Vierailija
93/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jakaisi. Kaikki tulot ja kaikki menot ovat yhteisiä vielä perhe-elämän jälkeenkin. 

Tosin en myöskään muuttaisi vain toisen nimissä olevaan asuntoon.

Köyhempi osapuoli aina sanoo noin. Paras on löytää kumppani, jonka tulot melkein samat, niin ei tarvitse taistella.

Niin, parisuhteitahan etsitään vain ja ainoastaan rahan ja kulujen/menojen mukaan eikö vain?;) Ihme että noinkin idiootti vastaus sai noin paljon peukkuja, haloo taas

Vierailija
94/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joiden mielestä kaikki yhteiset kulut pitäisi maksaa puoliksi, vaikka tulotaso on ihan eri, kannatatteko myös tasaveroa?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, päteekö sama logiikka myös vähän laajemmalla tasolla.

Vierailija
95/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitenköhän aloittaja-raukka on pärjännyt taloudellisesti ennen miestä?

kun on joutunut maksamaan ihan kaiken elämisen asumisestaan alkaen ihan itse? 

Ihan hyvin, kiitos kysymästä. En ole eleillyt yli varojani. Osaan säästää mutta myös nauttia elämästä. Aiemmin asuin yksin vuokralla. Ap

Ok. Mutta nyt et jostain syystä ole valmis maksamaan omaa elämistäsi? 

Kun vuokrarahatkin jää omaan taskuun? 

Nyt keksit omasta päästäsi satuja. En ole missään sanonut ettenkö maksaisi elämisestä koituvia pakollisia kuluja. Sen takia tein aloituksen ja keskustelemme asiasta miehen kanssa. En ole hyväksikäyttäjä ja mitä sitten jos tuo kerran viikossa kukkia omasta vapaasta tahdostaan. Ap

Miksi sitten teit koko aloituksen ja mihin sillä tähtäsit?

Jos ette ole asiasta edes keskustelleet? 

Jotta saisin ideoita miten kannattaisi toimia, kun tilanne on minulle täysin uusi. Mies äsken ehdotti että maksaisi meidän molempien puolesta matkat/loma jutut mutta emme ole vielä keskustelleet perinpohjaisesti. Ap

Ja miksi et maksaisi niitä itse? 

Mies haluaa tällaisen käytännön. Mies on rento eikä mikään pennien kyttääjä ja haluaa tälla tavalla minun saavan enemmän säästöjä. Ap

Vierailija
96/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan miehet ajamaan maan asioita niin että naisten palkat nousevat ja isät jäävät yhtä lailla lasten kanssa kotiin. Paras lääke tähän kysymykseen.

Siihen asti jos olet mies/nainen ja pariudut köyhemmän kanssa, etkä halua maksaa enempää, tee tänä erittäin selväksi alusta asti. Useimmat toimisivat toisin tilanteessasi ja pitävät tätä osoituksena ettei ihastus tai rakkaus ole niin aitoa. Kyllä minä esim. tarjoan ilman suurta fanfaaria jos menen köyhemmän kaverin kanssa kaljalle

naisilla on ihan täysi vapaus Suomessa valita koulutuksensa ja ammattinsa. 

Ai? Miksi sitten naisopiskelija sai harjoittelupaikkaa hakiessa vastauksen "ei meille ole tavattu tyttöjä ottaa"? Miksi naisyrittäjille ei löydy rahoittajia millään? Miksi teekkarien bileissä nöyryytetään naisia? Miksi nykyinen hallitus on joutunut ennen näkemättömän vihakampanjan kohteeksi?

Niin että meillä on oikein naishallituskin, mutta silti naisia sorretaan? =D

Luuletko että asia on sillä kuitattu, että meillä on ensimmäinen naishallitus maailmanhistoriassa vs. satojen vuosien mieshallitus =D

SATOJEN vuosien mieshallitus?

Eikö feministityttönen tiedä edes oman valtiomme ikää? 

Eikö persupoikanen tiedä, että Suomi on ollut olemassa paljon kauemmin?

Vierailija
97/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisille kelpaa vain itseään paremmin tienaava mies.

Miehen käytöstavat, mukava luonne, ruskeat silmät ja kaikki muu merkitsi enemmän kuin rahat. Ensitreffeillä en kiinnittänyt huomiota miehen rahoihin. Onko se sinulta pois jos kihlatullani on enemmän rahaa? Ap

Ja ikä oli? Sano vielä, että mies on sinua huomattavasti vanhempi?

Vierailija
98/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimii tämä. Molemmilla omat tilit ja yksi yhteinen tili. Molemmat siirtävät talolainaa varten sille tilille saman summan joka kuukausi. Ylijäämällä maksetaan muita talon laskuja ja jos se ei riitä, niin siirretään rahaa lisää tulojen suhteessa eli enemmän tienaava maksaa enemmän. Auto on miehen, mutta mulla on käyttöoikeus ja maksan bensoja myös. Matkat maksetaan itse, tosin minä reissaan enemmän kuin mies. Ruokakaupassa käydään usein yhdessä ja kassalla jaetaan ostokset noin puoliksi ja omat herkut maksetaan itse. Maksellaan myös tarvittaessa toisen puolesta, jos toisella on hetkellisesti tiukempaa. Ollaan oltu yhdessä 9 vuotta ja kertaakaan ei olla rahasta riidelty, kaikki sovittu keskustelemalla.

Vierailija
99/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät miehet hakeudu, vaan heille maksetaan enemmän heidän tekemistään töistä, mitä pidän surkuhupaisana.

Vierailija
100/361 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit, 50/50 asunto ja asuntolaina. Maksetaan ruoat+ muut arjen peruskulut puoliksi. Mies maksaa parempituloisena lomareissut, ravintolat jne extran. Kodin hankinnat tehdään puoliksi. Omat hankinnat maksetaan itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi