Miksi niin moni ei tunnu tietävän, että helteellä kannattaa pukeutua löysiin ja peittäviin vaatteisiin?
Tuntuu nimittäin päinvastoin siltä, että mitä kuumempi, niin sitä vähemmän vaatetta porukalla on päällä. Ja sitten valitetaan kuumuutta, kun päästetään mahdollisimman paljon aurinkoa suoraan iholle :D
"Viilennä kehoa
Pukeudu kevyesti löysiin, luonnonmateriaaleista valmistettuihin vaatteisiin. Suojaudu suoralta auringonpaisteelta viileillä pitkähihaisilla ja -lahkeisilla vaatteilla, leveälierisellä hatulla ja aurinkolaseilla"
https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ilmasto-ja-saa/helle/helteen-ter…
Kommentit (90)
Ap ei tajua, että se neuvo, että pitäisi olla peittävät vaatteet, on tarkoitettu suojaamaan ihosyövältä. Se ei ole siis viileämpää käyttää peittäviä vaatteita, mutta estää ihon palamisen ja ruskettumisen.
Suomessa ei muutenkaan ymmärretä mitään viilennyksestä. Asuntojakin kuumennetaan oikein vielä lisää avaamalla kaikki ikkunat kuumimpaan aikaan. Ja sitten voivotellaan kun sisällä on tosi yllättäen sama 30 astetta kuin ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Koska on muotia olla takamus paljaana.
Ja emätin ja utareet.
Itse ainakin tiedän sen kyllä, mutta mieluummin altistan itseäni auringonvalolle nyt kun se säiden puolesta on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tiedän sen kyllä, mutta mieluummin altistan itseäni auringonvalolle nyt kun se säiden puolesta on mahdollista.
Itse myös. Aurinko on ihon pahin vanhentaja ja minua luullaan ja kohdellaan edelleen alaikäisenä.
N33
Helteellä kannattaa laittaa vähemmän vaatteita ja pysytellä varjossa.
Pellavamekko lyhyillä hihoilla tai vastaava toppi + shortsit, niillä pärjää mukavimmin ja ovat tyylikkäät, hengittävät ja ei pala iho eikä saa ihosyöpää.
Olen huomannut, että löysissä ja peittävissä vaatteissa tulee kuuma.
MInä ostin kirppikseltä lyhythihaisen ruutupaidan,flanellipaidan tyylinen mutta jotin ohuempaa ja keveämpää materiaalia. Huomasin että kun sen heittää narutopin päälle,olo on viileämpi kuin pelkässä narutopissa! Oli aika yllättävä havainto.
Eniten viilentää se, jos keskivartalo on paljas. Siksi kuumissa maissa on toppi ja hame muoti, esim Intiassakin. Tuulenvire keskivartaloon viilentää huomattavasti. Harmi että mulla on pömppömaha, niin en kehtaa pukeutua niin julkisesti.