Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni ei tunnu tietävän, että helteellä kannattaa pukeutua löysiin ja peittäviin vaatteisiin?

Vierailija
11.07.2021 |

Tuntuu nimittäin päinvastoin siltä, että mitä kuumempi, niin sitä vähemmän vaatetta porukalla on päällä. Ja sitten valitetaan kuumuutta, kun päästetään mahdollisimman paljon aurinkoa suoraan iholle :D

"Viilennä kehoa
Pukeudu kevyesti löysiin, luonnonmateriaaleista valmistettuihin vaatteisiin. Suojaudu suoralta auringonpaisteelta viileillä pitkähihaisilla ja -lahkeisilla vaatteilla, leveälierisellä hatulla ja aurinkolaseilla"

https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ilmasto-ja-saa/helle/helteen-ter…

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin joku puhuu asiaa. Koominen ja järjetön näky napatopeissa ja kannikkashortseissa +30 asteessa lyllertävät suomalaiset. Yleensä vieläpä keskipäivällä ja suuntana ranta.

Ja nämäkin vaatteet on vähintään kaksi numeroa liian pieneksi jääneitä kittanoita jotka oikein pureutuu makkaroihin ja kiertää päällä. Lisäksi ne on valmistettu jostain akryylista/polyesterista joka tuntuu päällä hengittävyydeltään samalta kuin olisi pukeutunut muovikassiin.

Saa sitä sitten ihmetellä kun on hiki ja tukala olla.

Minulla on juuri nyt viskoosista valmistetut minisortsit ja puuvillaa oleva t-paita. Ei hiota.

Siinähän käristät ihoasi minishortseissasi.

En tiedä, mitä teet elääksesi, jos oleilet koko ajan auringonpaahteessa. Minä en ole siellä kuin ohimennen. Varjossa ja sisällä shortsit ovat kyllä huomattavasti viileämmät kuin pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet.

Järkeä sopii käyttää.

Ohis

Vierailija
42/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki eri asia on jos ollaan auringossa vs. sisällä. Auringossa lämpösäteilyn (ja UV- säteilyn) takia olisi hyvä suojautua suoralta paahteelta, joka lämmittää ihoa entisestään, mutta sisällä voi olla vähemmässä vaatetuksessa. Tekee siis vaatteillaan varjoa itselleen :) . Mikäli joku paikka jää auringon säteille, se pitää suojata aurinkovoiteella! Rusketus on aina ihon vahingoittumista.

Pellavakuteita olen ostanut Etsyn kautta Eurooppalaisilta tekijöiltä. Tietysti ne ovat hintavia, mutta käsityö ja laadukas kangas maksavat. Jotkut kaupat tekevät myös ihan mittojen mukaan vaatteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika on hameissa ja mekoissa?

Saa osakseen vähintään pitkiä katseita, luultavasti huutelua ja pahimmassa tapauksessa joku tulee vetään kuonoon, kun pahoitti mielensä.

Vierailija
44/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Olen viettänyt aika paljon aikaa Kaakkois-Aasiassa ja siellä paikalliset kyllä käyttävät pikkutoppeja ja sortseja. Toki Vietnam ja Thaimaa esim eivät ole yhtä kuumia kuin jotkin aavikkovaltiot.

Vierailija
45/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohut valkoinen puuvilla ja viskoosi toimivat minulla parhaiten.

3/4 hihat ja puntit + tarpeeksi väljää, niin pienikin tuulenvire pääsee vaatteen sisään. Ja luonnonkuituinen lierihattu.

Vierailija
46/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa asunnossani on 27-29 astetta, ja pidän puhdasta pitkähihaista ja -lahkeista puuvillaista pyjamaa miellyttävimpänä nukkua, kun se imee hien pois iholta. Samalla petivaatteetkin pysyvät pidempään puhtaina. Vaikka olisi juuri käynyt suihkussa, paljas iho on kuitenkin hetkessä hiestä märkä ja liimautuu petivaatteisiin. Ylhäällä ollessa ja varsinkin liikkuessa ja touhutessa pidän kuitenkin lyhythihaista ja -lahkeista pukeutumista sisälläkin miellyttävimpänä.

Vierailija
47/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Olen viettänyt aika paljon aikaa Kaakkois-Aasiassa ja siellä paikalliset kyllä käyttävät pikkutoppeja ja sortseja. Toki Vietnam ja Thaimaa esim eivät ole yhtä kuumia kuin jotkin aavikkovaltiot.

Eivät tosiaankaan ole yhtä kuumia kuin monet aavikkovaltiot, mutta ilmankosteus on Kaakkois-Aasian maissa paljon korkeampi.

Vierailija
48/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIksiköhän ne ihmiset, jotka asuvat kuumissa maissa, pukeutuvat juuri kuten ap ehdotti? Heillä on ollut vuosituhansia aikaa opetella. Esim. muslimimiehet ja heidän kaftaanit. Ja tietenkin aina pitää olla päähine!

Toisaalta sitten jossain viidakossa tai savannilla mennään tissitkin paljaana pelkässä kaislahameessa. Luulisi sielläkin olevan kuuma.

Vierailija
49/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan. Sitten katsotaan helteellä pitkiin vaatteisiin pukeutuneita kuin hullua. Huomasin jo vuosia sitten, että aurinko suoraan iholle tuntuu kuumalta ja ikävältä. Pitkien vaatteiden kanssa se tuntuu vain lämpimältä.

Vierailija
50/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksiköhän ne ihmiset, jotka asuvat kuumissa maissa, pukeutuvat juuri kuten ap ehdotti? Heillä on ollut vuosituhansia aikaa opetella. Esim. muslimimiehet ja heidän kaftaanit. Ja tietenkin aina pitää olla päähine!

Toisaalta sitten jossain viidakossa tai savannilla mennään tissitkin paljaana pelkässä kaislahameessa. Luulisi sielläkin olevan kuuma.

Niin kuin tässä ketjussa on jo aiemminkin tullut esille, paikallisten asukkaiden pukeutuminen kuumissa maissa riippuu siitä, onko paikallinen ilmasto kuiva vai kostea.

Vierailija
51/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä suomalaiset edes 3 kk vuodesta haluavat pukeutua niin ettei olla päästä varpaisiin peitettyinä? Itse voit toki pukeutua mihin beduiinikaapuun hyvänsä.

Implikoit, että puolialasti kulkeminen on hyvä asia?

Implikoitko itse, että vaikkapa sortsit ja t-paita on ”puolialasti kulkemista” ja siis paheksuttavaa? Mikä viehättävä tuulahdus suoraan Saudi-Arabiasta.

T-paita on aluspaita...

Vierailija
52/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä suomalaiset edes 3 kk vuodesta haluavat pukeutua niin ettei olla päästä varpaisiin peitettyinä? Itse voit toki pukeutua mihin beduiinikaapuun hyvänsä.

Implikoitko itse, että vaikkapa sortsit ja t-paita on ”puolialasti kulkemista” ja siis paheksuttavaa? Mikä viehättävä tuulahdus suoraan Saudi-Arabiasta.

T-paita on aluspaita...

T-paitoja käytettiin alun perin aluspaitoina, mutta nykyään niitä käytetään tavallisesti myös ylävartalon ainoana asusteena (lukuun ottamatta naisia, jotka yleensä käyttävät rintaliivejä paidan alla).

Suoraan Wikipediasta. Maailma muuttuu, on oma asiasi muututko sen mukana, mutta turha siitä on ulista.

Vierailija
53/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattipa lukea nämä naisten avokkaat vinkit. Siitä huolimatta pidän tiukkaa, avaraa toppia, ja pikeitä trinoita koska tykkään. Minä en kyylää enkä ketään mitoittele.

Vierailija
54/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T-paita on aluspaita...

T-paitoja käytettiin alun perin aluspaitoina, mutta nykyään niitä käytetään tavallisesti myös ylävartalon ainoana asusteena (lukuun ottamatta naisia, jotka yleensä käyttävät rintaliivejä paidan alla).

Suoraan Wikipediasta. Maailma muuttuu, on oma asiasi muututko sen mukana, mutta turha siitä on ulista.

Eli mitään muutoksia ei saa kritisoida? Sinun logiikallasi:

Käpylässä stripattiin kehopositiivisuuden merkeissä – "Ehkä meissä kaikissa asuu pieni 13-vuotiaasta asti strippariksi halunnut tyyppi"

Suoraan Ylen jutusta. Maailma muuttuu, on oma asiasi muututko sen mukana, mutta turha siitä on ulista.

Vierailija
55/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T-paita on aluspaita...

. Niin sinulle.. minulle normi paita.... Nöin se elämä menee..

Vierailija
56/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kannattaisi ottaa mallia "kuumuuden ammattilaisilta" kuten beduiineilta. He elävät maassa, jossa aurinko porottaa koko ajan päähän päivällä. Mitä heillä on yllään? Löysät vaatteet. Pää ja kasvot on suojattu. Silmiin vedetään hiiltä tai kajalia "aurinkolaseiksi" (sama juttu amerikkalaisen jalkapallon pelaajilla).

Löysä vaate on vilpoinen, koska sen ja ihon välissä on ilmaa. Sama toimii talvella, ilma lämmittää. Löysä vaate on aina parempi ja miellyttävämpi yllä.

Pellavahousut, pellavapaita, lierihattu, aurinkolasit. Kasvoihin ja käsiin aurinkosuojaa, kaulalle ehkä pellavahuivi. Jalkaan tennarit tai sandaalit (ja aurinkosuojaa, jos jälkimmäiset). laukkuun tai taskuun paperiviuhka. Ja silloin kesästä voi jopa nauttia.

Olet varmaan kaapuinesi, lierihattuinesi ja vielä pellavahuivi kaulassa viuhkaa heiluttaen aika mielenkiintoinen näky.

Vierailija
57/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T-paita on aluspaita...

Käpylässä stripattiin kehopositiivisuuden merkeissä – "Ehkä meissä kaikissa asuu pieni 13-vuotiaasta asti strippariksi halunnut tyyppi"

Suoraan Ylen jutusta. Maailma muuttuu, on oma asiasi muututko sen mukana, mutta turha siitä on ulista.

Myönnän, että sanoin vähän turhan kärjistetysti. Kritisoida saa, suuttua ei kannata. Ihan oman mielenterveyteni takia en itse ainakaan jaksa ulista niin t-paidoista kuin Käpylän strippareistakaan. Jos suuttuisin jokaisesta asiasta, mikä itseäni ei miellytä niin olisin vihainen varmaan koko ajan, on paljon helpompaa ohittaa ne vain olankohautuksella. Etenkin kun on kyseessä niin vähäinen asia kuin muiden pukeutuminen. Mielestäni ihmisen tulisi saada kulkea halutessaan alasti, haarniskassa, tai aivan missä tahansa asusteessa haluaa. Itsekin haluaisin ihmisten pukeutuvan vähän jännittävämmin, mutta ei ole minun asiani valittaa jos muut pukeutuvat niin kuin parhaaksi näkevät. 

Vierailija
58/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari numeroa liian iso ohut pellavakolttu, polvipituinen.

Piipahdin kaupassa, kukaan ei arvannutkaan, ettei sen alla ollut yhtään mitään.😊

Ei sitä voi tietää, itsekin toisinaan vähän tuulettelen  :) Pellava on kiva ja hengittävä materiaali 

Vierailija
59/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T-paita on aluspaita...

Myönnän, että sanoin vähän turhan kärjistetysti. Kritisoida saa, suuttua ei kannata. Ihan oman mielenterveyteni takia en itse ainakaan jaksa ulista niin t-paidoista kuin Käpylän strippareistakaan. Jos suuttuisin jokaisesta asiasta, mikä itseäni ei miellytä niin olisin vihainen varmaan koko ajan, on paljon helpompaa ohittaa ne vain olankohautuksella. Etenkin kun on kyseessä niin vähäinen asia kuin muiden pukeutuminen. Mielestäni ihmisen tulisi saada kulkea halutessaan alasti, haarniskassa, tai aivan missä tahansa asusteessa haluaa. Itsekin haluaisin ihmisten pukeutuvan vähän jännittävämmin, mutta ei ole minun asiani valittaa jos muut pukeutuvat niin kuin parhaaksi näkevät. 

Periaatteessa haluaisin olla samaa mieltä. Mutta kun tuntuu että yhteiskunta on nykyään niin hyperseksuaalinen, niin en ehkä tuosta paljastavasta pukeutumisesta oikein välitä. Paljon tyylikkäämpää aikaa oli kun miehet kulki puhut päällä jne.

Vierailija
60/90 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T-paita on aluspaita...

Periaatteessa haluaisin olla samaa mieltä. Mutta kun tuntuu että yhteiskunta on nykyään niin hyperseksuaalinen, niin en ehkä tuosta paljastavasta pukeutumisesta oikein välitä. Paljon tyylikkäämpää aikaa oli kun miehet kulki puhut päällä jne.

Saat olla mitä vaan mieltä itse pukeutumisesta, mutta kun käytännössä asialle ei oikein voi mitään niin turha siitä on suuttua ja murehtia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän