Miksi niin moni ei tunnu tietävän, että helteellä kannattaa pukeutua löysiin ja peittäviin vaatteisiin?
Tuntuu nimittäin päinvastoin siltä, että mitä kuumempi, niin sitä vähemmän vaatetta porukalla on päällä. Ja sitten valitetaan kuumuutta, kun päästetään mahdollisimman paljon aurinkoa suoraan iholle :D
"Viilennä kehoa
Pukeudu kevyesti löysiin, luonnonmateriaaleista valmistettuihin vaatteisiin. Suojaudu suoralta auringonpaisteelta viileillä pitkähihaisilla ja -lahkeisilla vaatteilla, leveälierisellä hatulla ja aurinkolaseilla"
https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ilmasto-ja-saa/helle/helteen-ter…
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei pidä paikkaansa. Lämpö haihtuu parhaiten paljaalta iholta. Toki varjossa kannattaa olla jos on liian tukalaa.
Mutta aurinko polttaa paljasta ihoa, vaate estää sen. Kannattaa kokeilla. Miksi luulet että kuumimmissa autiomaissa elävät käyttävät peittäviä vaatteita? Jos nyt ei oteta uskontoa lukuun.
Koska niissä maissa myös hiekka pöllyää ja voi olla jopa hiekkamyrskyjä. Ei esim. Thaimaan väestö käytä kaapuja eikä Amazonian intiaanit jne. Ajattele nyt hiukan laajemmin.
No kuumalla ja kostealla ilmalla ei tee mieli laittaa pitkähihaista paitaa tai pitkiä housuja kun saa sitten jatkuvasti irroitella niitä iholta. Ne tarttuu kiinni hikise en tahmeaan ihoon.
Jos on kuiva ja kuuma ilma, ehkä pitkähihaiset ja lahkeiset jossain tilanteessa saattavat toimiakin.
Laitoin löysät pitkälahkeiset pellavahousut kaupassa käydessäni. Tarttuivat ihoon kiinni ja paluumatkalla oli perse märkänä hiestä. Joo, "hyvin" toimii.
Ei enää. Helteellä laitan suosiolla shortsit tai lyhyen mekon tästä lähtien.
Pakkasella pukeudun löysiin ja peittäviin vaatteisiin. Helteellä nautin auringosta mahdollisimman vähissä vaatteissa.
Olen kyllä tietoinen tuosta, mutta nyt on vaan niin kuuma, etten kertakaikkiaan pysty pitämään pitkähihaisia tai -lahkeisia vaatteita. En tosin ole kuumimpaan aikaan ulkona kuin aivan lyhyitä aikoja muutenkaan, silloin pidän lyhyitä sortseja ja toppia tai mekkoa, kotona sitten bikineissä. Löysiä puuvillaisia mekkoja juuri ja juuri pystyn pitämään mutta en mitään missä on hihat. Mulla on useitakin silkkisiä haaremihousuja jotka saattaisi menetellä, mutta ei tee mieli hikoilla niitä läpimäriksi kun peseminen ei ole niin helppoa. Harmillisen monet kesävaatteet on keinokuitua mitä ei myöskään kestä käyttää näillä ilmoilla. Turhauttavaa kun ei pysty nauttimaan kesästä ja ulkoilusta helteen vuoksi mutta minkäs teet.
Jouduin vaihtamaan vaatteeni silkin ohuisiin kun olin +43C säässä etelässä, nyt ne käyvät Suomessa mutta kaupoissa ei sellaisia juurikaan myydä lisää. Olen kokeillut jo muita mutta mikään näistä ei käy minulle 30-50 helteellä: farkut on liian kuumat, pellavavaatteet aivan liian kuumia ja tukalia, paksukankaiset maximekot ovat aivan liian kuumia hiostavia ja tukalia, kaapuja en todellakaan aio ostaa.
Etelässä näkyi myös asuyhdistelmiä: uimapuku ja hame, näyttää lähes samalta kuin toppi ja hame. Jos on liian kuuma suosittelen kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei pidä paikkaansa. Lämpö haihtuu parhaiten paljaalta iholta. Toki varjossa kannattaa olla jos on liian tukalaa.
Mutta aurinko polttaa paljasta ihoa, vaate estää sen. Kannattaa kokeilla. Miksi luulet että kuumimmissa autiomaissa elävät käyttävät peittäviä vaatteita? Jos nyt ei oteta uskontoa lukuun.
Koska niissä maissa myös hiekka pöllyää ja voi olla jopa hiekkamyrskyjä. Ei esim. Thaimaan väestö käytä kaapuja eikä Amazonian intiaanit jne. Ajattele nyt hiukan laajemmin.
tämä oli hyvä kommentti, samaa mieltä. Etelä-Euroopassa myös naiset käyttävät kevyitä silkkisiä kesämekkoja ja joillain on kuumalla säällä uimapuku ja hame yhdistelmä, tai bikinit ja kevyt rantatunika. Espanjassa monilla nuorilla oli bralette/bikini/napatoppi yläosa ja sortsit. Kukaan ei käytä painavakankaista kaapua, ellei sitten bikinien päällä rantatunikana etelässä. Auringon polttamilta suojaudutaan aurinkovoiteella ja olemalla varjossa.
Mä en siedä aurinkoa paljaalla ihollani, myös palan helposti enkä kuitenkaan muista läträtä aurinkovoidetta.
Vaatteiden peittämänä mulla on paljon mukavampaa.
En oleile suorassa auringonpaahteessa, vaan etsin aina varjon. Joskus käytän myös sateenvarjoa päivänvarjona. Ja todellakin käytän kesämekkoja ja sun muita ihoa paljastavia vaatteita. En halua, että hiki jää iholle, vaan haihtuu pois. Eri asia olisi aavikolla, missä varjoon ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
En oleile suorassa auringonpaahteessa, vaan etsin aina varjon. Joskus käytän myös sateenvarjoa päivänvarjona. Ja todellakin käytän kesämekkoja ja sun muita ihoa paljastavia vaatteita. En halua, että hiki jää iholle, vaan haihtuu pois. Eri asia olisi aavikolla, missä varjoon ei pääse.
haluat siis paljastella itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä suomalaiset edes 3 kk vuodesta haluavat pukeutua niin ettei olla päästä varpaisiin peitettyinä? Itse voit toki pukeutua mihin beduiinikaapuun hyvänsä.
Itse asiassa kannattaisi ottaa mallia "kuumuuden ammattilaisilta" kuten beduiineilta. He elävät maassa, jossa aurinko porottaa koko ajan päähän päivällä. Mitä heillä on yllään? Löysät vaatteet. Pää ja kasvot on suojattu. Silmiin vedetään hiiltä tai kajalia "aurinkolaseiksi" (sama juttu amerikkalaisen jalkapallon pelaajilla).
Löysä vaate on vilpoinen, koska sen ja ihon välissä on ilmaa. Sama toimii talvella, ilma lämmittää. Löysä vaate on aina parempi ja miellyttävämpi yllä.
Pellavahousut, pellavapaita, lierihattu, aurinkolasit. Kasvoihin ja käsiin aurinkosuojaa, kaulalle ehkä pellavahuivi. Jalkaan tennarit tai sandaalit (ja aurinkosuojaa, jos jälkimmäiset). laukkuun tai taskuun paperiviuhka. Ja silloin kesästä voi jopa nauttia.
Olet varmaan kaapuinesi, lierihattuinesi ja vielä pellavahuivi kaulassa viuhkaa heiluttaen aika mielenkiintoinen näky.
Mieluummin tuollainen näky kuin lahkeettomat minishortsit alaosakseen valinneen naisen paljas p*rse suoraan naamasi edessä bussiin astuessa.
Eri
Juuri näin. Kovasti puhutaan, että jokainen saa pukeutua miten haluaa ja on rohkeaa pukeutua kuten haluaa. Jostain minishortsit ja narutopit on ainoa hyväksyttävä helleasu ja kaikki muu pukeutuminen on outoa,
Änkytän, änkytän, änkytän, antakaa ihmisten olla, ja olkaa itsekin levollisia. 👹😂
Suomalaiset luulevat, että heltellä voi liikkua kaupungilla rantavaatteissa. On aika karsean näköisiä virityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset luulevat, että heltellä voi liikkua kaupungilla rantavaatteissa. On aika karsean näköisiä virityksiä.
Jotkut islamtiaiset uskoo ettei vois, mutta ne nyt uskoo muutakin skeidaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että sinä luulet oikein. Miten tämä toisten karseus vaikuttaa elämääsi, kun minun elämää ei hytkäytä mihinkään suuntaan. Iloista kesää kaikille!!!!!!! 😊
Kannattaa kyllä pukeutua löysiin hengittäviin, ohuisiin luonnonmateriaaleihin.
Sen sijaan ei peittäviin, jos haluaa viilentyä. Pieni tuulenvire iholla viilentää edes hieman. Se peittävät vaatteet - ohje on tuossa ilmeisesti siksi, että vaate suojaa auringolta ja THL vastustaa kaikkea altistumista auringolle, kun siitä voi saada ihosyöpää.
Vierailija kirjoitti:
Omassa asunnossani on 27-29 astetta, ja pidän puhdasta pitkähihaista ja -lahkeista puuvillaista pyjamaa miellyttävimpänä nukkua, kun se imee hien pois iholta. Samalla petivaatteetkin pysyvät pidempään puhtaina. Vaikka olisi juuri käynyt suihkussa, paljas iho on kuitenkin hetkessä hiestä märkä ja liimautuu petivaatteisiin. Ylhäällä ollessa ja varsinkin liikkuessa ja touhutessa pidän kuitenkin lyhythihaista ja -lahkeista pukeutumista sisälläkin miellyttävimpänä.
Minulla on asunnossa 27,8 ja käytän aamusta iltaan bikineitä ja nukun nakuna ilman peittoa.
Vierailija kirjoitti:
Hiki haihtuu paremmin paljaalta iholta kuin vaatteiden läpi. Hien haihtuminen taas vie lämpöenergiaa pois iholta, mikä viilentää. Näin ainakin oman kokemuksen mukaan, olen paljon viileämpi vähillä vaatteilla.
Oot kyllä niin väärässä kuin olla vaan voi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä suomalaiset edes 3 kk vuodesta haluavat pukeutua niin ettei olla päästä varpaisiin peitettyinä? Itse voit toki pukeutua mihin beduiinikaapuun hyvänsä.
No älä sitten ruikuta että on kuuma.
No en kyllä allekirjoita tuota, kyllä mulla ainakin paremmin haihtuu iholta lämpöä, mitä vähemmän mulla on päällä ja harvemmin on pakko koko ajan siinä auringonporotuksessa edes olla.
Sinällään kyllä, tässä varmasti parhaiten tietää asiasta ihmiset jotka elävät jatkuvasti siellä kuumuudessa, eli mitäs on esim. aavikkokansalla päällä? Toisaalta, onko se vaatetus kuumuuden vuoksi vai siksi, että kulttuuri on sellainen, että täytyy peittää itsensä?