Miksi niin moni ei tunnu tietävän, että helteellä kannattaa pukeutua löysiin ja peittäviin vaatteisiin?
Tuntuu nimittäin päinvastoin siltä, että mitä kuumempi, niin sitä vähemmän vaatetta porukalla on päällä. Ja sitten valitetaan kuumuutta, kun päästetään mahdollisimman paljon aurinkoa suoraan iholle :D
"Viilennä kehoa
Pukeudu kevyesti löysiin, luonnonmateriaaleista valmistettuihin vaatteisiin. Suojaudu suoralta auringonpaisteelta viileillä pitkähihaisilla ja -lahkeisilla vaatteilla, leveälierisellä hatulla ja aurinkolaseilla"
https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ilmasto-ja-saa/helle/helteen-ter…
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari numeroa liian iso ohut pellavakolttu, polvipituinen.
Piipahdin kaupassa, kukaan ei arvannutkaan, ettei sen alla ollut yhtään mitään.😊
mies on skotti ja kulkee hetleilläkin kiltissä. Alla ei ole mitään. Sanoo aina, että "proper made kilt" ei ole helteillä lainkaan kuuma, ei tarvitse pelätä vilautuksia ja tuulenvire kiltin alla viilentää mukavasti koko miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä näin miehenä hirveästi vaihtoehtoja ole. Olen koittanut aina etsiä kevyitä housuja (silloin kuin yleensä ostan housuja, en ole mikään himoshoppaaja). Yhdet kevyet puuvillahousut olen elämäni aikana löytänyt H&M: stä. Nekin oli aika rumat, mutta pakkohan ne oli ostaa silti. Yleensä vaihtoehdot ovat farkkuja, paksuja puvunhousuja tai muita vastaavia. Jos joku tietää mistä saisi kevyempiä niin kertokaa ihmeessä!
laitetaas tuo liian pitkä linkki uusiksi
Kamalia housuja. Sori vaan.
ei se minua kiinnosta ovatko jonkun mielestä kamalia vai ei. Oli vain esimerkki miten googlaamalla voi löytää hellehousuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä näin miehenä hirveästi vaihtoehtoja ole. Olen koittanut aina etsiä kevyitä housuja (silloin kuin yleensä ostan housuja, en ole mikään himoshoppaaja). Yhdet kevyet puuvillahousut olen elämäni aikana löytänyt H&M: stä. Nekin oli aika rumat, mutta pakkohan ne oli ostaa silti. Yleensä vaihtoehdot ovat farkkuja, paksuja puvunhousuja tai muita vastaavia. Jos joku tietää mistä saisi kevyempiä niin kertokaa ihmeessä!
https://www.zalando.fi/miesten-pellavahousut/__koko-48/?wmc=SEM358_NB_G…
Kiitos linkeistä, en ole oikein ikinä netistä housuja tilannutkaan kun kaupastakin tuntuu sovittamalla olevan vaikea löytää vaikka numerokoko olisikin oikea, mutta ehkä mun pitää tilata tuolta muutamat ja sitten palautta ne mitkä ei sovi.
myös mustat ja tummat vaatteet on vaaleita kuumemmat
Mikä vika on hameissa ja mekoissa?
No nyt tiedän. Aion silti jatkaa pukeutumista oman mieleni mukaan.
Koska naiset haluavat esitellä itseään ja sitten kilahtaa, jos mies katsoo.
MIksiköhän ne ihmiset, jotka asuvat kuumissa maissa, pukeutuvat juuri kuten ap ehdotti? Heillä on ollut vuosituhansia aikaa opetella. Esim. muslimimiehet ja heidän kaftaanit. Ja tietenkin aina pitää olla päähine!
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko silkkivaatteissa kuuma? Mistä ostatte pellavavaatteet? :)
Mun suosikkityövaatteet näin helteillä on silkkimekko, pari silkkipaitaa ja silkkihousut. Mustia kaikki, ei tule kuuma ja ihanan viileät sisällä.
Koska tietyt naiset rakastavat paljastella itseään. Helle on hyvä tekosyy esitellä takalistoaan julkisella paikalla.
Auringossa oltaessa noin on toki periaatteessa. Mutta välttämättä ei. Riippuu vaatteesta ja olosuhteista.
Jossain Saharan aavikolla ihmiset ovat koko ajan auringonpaahteessa, joten peittävä vaatetus on pakko.
Mutta esimerkiks minä oleilen varjossa aina, kun mahdollista, ja hiki laskee kehon lämpötilaa tehokkaimmin tosiaan paljaalta iholta. Ilmavirta viilentää myös, jos iho on paljas.
Joka ei usko, niin lukekoon täältä, miten esimerkiksi lämpöhalvausta hoidetaan. EI pukemalla lisää vaatetta, todellakaan!
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00298
"Hypertermian ensiapuna tulee hakeutua pois kuumasta ymäristöstä, riisua vaatteita ja viilentää kehoa esimerkiksi kylmällä vedellä."
Ei tarvi edes olla löysiä, kunhan ovat luonnonmateriaaleista. Puuvillafarkut ovat miellyttävämmän helteellä kuin puuvillaelastaanihousut. Ohut täysvillakin ja viskoosi ovat hyviä. Voivat toki kostua hiestä, mutta kesä kuivattaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin joku puhuu asiaa. Koominen ja järjetön näky napatopeissa ja kannikkashortseissa +30 asteessa lyllertävät suomalaiset. Yleensä vieläpä keskipäivällä ja suuntana ranta.
Ja nämäkin vaatteet on vähintään kaksi numeroa liian pieneksi jääneitä kittanoita jotka oikein pureutuu makkaroihin ja kiertää päällä. Lisäksi ne on valmistettu jostain akryylista/polyesterista joka tuntuu päällä hengittävyydeltään samalta kuin olisi pukeutunut muovikassiin.
Saa sitä sitten ihmetellä kun on hiki ja tukala olla.
Ostin itselleni kimonityyppisen, puolihihaisen(kyynerpäihin) jakun ajatuksena käyttää sitä helteillä topin päällä. Ei pysty, hiottaa liikaa! Samoin ohuet ja väljätkin puuvillahousut tekevät tuskaisen kuuman olon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin joku puhuu asiaa. Koominen ja järjetön näky napatopeissa ja kannikkashortseissa +30 asteessa lyllertävät suomalaiset. Yleensä vieläpä keskipäivällä ja suuntana ranta.
Ja nämäkin vaatteet on vähintään kaksi numeroa liian pieneksi jääneitä kittanoita jotka oikein pureutuu makkaroihin ja kiertää päällä. Lisäksi ne on valmistettu jostain akryylista/polyesterista joka tuntuu päällä hengittävyydeltään samalta kuin olisi pukeutunut muovikassiin.
Minulla on juuri nyt viskoosista valmistetut minisortsit ja puuvillaa oleva t-paita. Ei hiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri nyt viskoosista valmistetut minisortsit ja puuvillaa oleva t-paita. Ei hiota.
Siinähän käristät ihoasi minishortseissasi.
Minä käytän kesällä aina pelkkiä pellavavaatteita, yleensä ne ovat lisäksi pitkähihaisia! Ihanan viileitä, hengittäviä ja kuivuvatkin nopeasti jos tulee vaikka pieni sadekuuro. Ihmiset eivät ilmeisesti tajua kuinka viileitä pellavavaatteet ovat ja kuinka tehokkaasti ne suojaavat esim. käsivarsia palamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Hiki haihtuu paremmin paljaalta iholta kuin vaatteiden läpi. Hien haihtuminen taas vie lämpöenergiaa pois iholta, mikä viilentää. Näin ainakin oman kokemuksen mukaan, olen paljon viileämpi vähillä vaatteilla.
Peittävästi pukeuduttaessa hien haihtuminen iholta riippuu siitä, pääseekö ilma kiertämään vaatteiden alla. Uskoisin, että tietyillä paljon Suomea kuumempien aavikkoseutujen asukkailla on tästä jo vuosituhansien kokemus. Ilman suhteellisella kosteudella lienee kyllä asiassa paljon merkitystä; monilla kuumankosteiden sademetsäalueiden alkuperäisasukkaillahan ei kovin paljon vaatteita näy. Muun muassa näiden oman ilmastonsa "asiantuntijoiden" esimerkin perusteella väittäisin, että paahteisella kuivalla hellesäällä on edullisinta pukeutua peittävästi mutta ilmavasti ja pilvisemmällä kuumankostealla säällä taas mahdollisimman vähiin vaatteisiin. Suomessa tämä voi vaihdella päiväkohtaisesti hellejaksojen aikana.
Kamalia housuja. Sori vaan.