Onko 32 m2 liian ahdas mielestänne yhdelle henkilölle?
Helsingissä, missä asunnot on pieniä ja kalliita.. Kelpaisiko sinulle?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Minulla 21 neliötä. Hyvin mahdun pienen koiran kanssa ja kumppanikin vierailee mielellään. Säilytystilaa on niukasti. Sijainti ei paljon parempi voisi olla.
Asutko stadissa keskustassa/lähellä keskustaa?
No, voi olla liian pieni, jos on valtava laardikasa.
Vierailija kirjoitti:
No, meitä asuu nelihenkinen perhe 70 neliössä, eli kyllähän tuo yhdelle on jo iso.
Asuuko lapset samassa huoneessa?
Minä olen nelikymppinen nainen ja olen aina nimenomaan tykännyt elää ahtaasti. Unelmani olisi elää asuntovaunussa. Mihin sitä tilaa tarvitsee kotona? Ei yhtään mihinkään.
Kelpaisi tietysti. Sinkkuna asuin 27 neliön panokorsussa ja viihdyin oikein mainiosti.
Parikymmentä vuotta olen asunut 33,5 neliön yksiössä. Aikalailla minimikokohan tää alkaa olemaan. Oon kotona viihtyvää sorttia. Parveke on ihan kohtuullisen kokoinen, mutta ei lasitettu.
32 on ihan ok yhdelle. Itse asun 28-neliöisessä, mutta en uudestaan muuttaisi tämän kokoiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, meitä asuu nelihenkinen perhe 70 neliössä, eli kyllähän tuo yhdelle on jo iso.
Asuuko lapset samassa huoneessa?
Joo. Tämä on kolmio. Mutta täytynee kyllä vaihtaa isompaan kun esikoinen menee vuoden päästä kouluun. Mutta tähän mennessä ollaan mahduttu ihan hyvin kun tavaraa ei ole paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 32 neliötä ja lasitettu parveke. Tämä on sopivasti minulle ja tykkään, että koti on kotoisa kolo, jossa tavarat ja huonekalut ovat lähekkäin.
Miinuspuolia on, että onhan tää vähän pieni jos tulee kyläilijöitä. Mulla esim ei ole sohvaa, vaan pelkkä nojatuoli, eikä ruokapöytää vaan pelkkä taiteilija/työpöytä. Eli istumapaikkoja ja ruokailutiloja ei ole. Parvekkeella mahtuu hyvin ruokailemaan, mutta talvella se ei tietty onnistu.
N27
Lol. Minulla on 34 neliötä eli tupakeittiö ja makuuhuone. Mahtuu kolmen istuttava sohva ja reilu 6 hengen pöytä. Työpiste makuuhuoneessa. Eikä huonekalut edes ole ahtaasti.
Mulla on aika suuri keittiötila, eli siellä mulla on taiteilija/työpöytä ja kirjahylly. Sitten olohuoneen puolella sänky ja nojatuoli lukunurkkauksessa sekä tv. Riippuu siis kai siitäkin, miten ne neliöt on sijoitettu.
Parveke on aika iso kooltaan, eli sekin vie neliöitä. Siellä on ihan kiva viettää kesäiltoja.Mistä lähtien parveke on laskettu asunnon pinta-alaan?
N27
Ei ole ahdas jos on hyvän mallinen. Nykyään uusien talojen yksiöt on yleensä todella huonon mallisia, ei mahdu huonekaluja, ei ole alkovia, on vain yksi huone jossa on yhdellä seinällä keittiönkaapit.
mä oon asunut 23m2:ssa vuosikausia. täällä on jopa tilaa tanssia, nätti ja toimiva kämppä :D en ymmärrä, miksi sitä tavaraa pitäisi haalia.
Mä asuin vuosia 27m2 ja se oli ihan ok. Miehellä silloin 22m2 ja hyvin siinäkin mahduttiin iltoja viettämään. Sitten päätettiin muuttaa yhteen ja pari vuotta asuttiin kimpassa tuossa mun yksiössä. Ihan hyvin meni sekin. Nykyään kyllä ihmettelen, ettei hermoja kiristänyt enempää. Nykyään 57m2 kaksio+ parveke ja tuntuu että on välillä liikaakin tilaa, ainakin kun pitää imuroida (mun inhokkihomma).
Sehän on ihan henkilöstä itsestään kiinni onko ok joku tietty asunto. Aloittajan kohdalla tuo yksiö ei ole edes pieni yksiö.
Mulle ainakin on sopivan kokoinen. Ei ole yhtään hukkatilaa. En kaipaa isompaa. Nyt asun 35m2 asunnossa rivitalossa ja jos haluaisin isomman niin muuttaisin isompaan.
Liian pieni kymmenien vuosien mittaiseen asumiseen. ehkä jokunen vuosi voisi mennä. Myös se vaikuttaa, onko ihminen kotona viihtyvää tyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 32 neliötä ja lasitettu parveke. Tämä on sopivasti minulle ja tykkään, että koti on kotoisa kolo, jossa tavarat ja huonekalut ovat lähekkäin.
Miinuspuolia on, että onhan tää vähän pieni jos tulee kyläilijöitä. Mulla esim ei ole sohvaa, vaan pelkkä nojatuoli, eikä ruokapöytää vaan pelkkä taiteilija/työpöytä. Eli istumapaikkoja ja ruokailutiloja ei ole. Parvekkeella mahtuu hyvin ruokailemaan, mutta talvella se ei tietty onnistu.
N27
Lol. Minulla on 34 neliötä eli tupakeittiö ja makuuhuone. Mahtuu kolmen istuttava sohva ja reilu 6 hengen pöytä. Työpiste makuuhuoneessa. Eikä huonekalut edes ole ahtaasti.
Mulla on aika suuri keittiötila, eli siellä mulla on taiteilija/työpöytä ja kirjahylly. Sitten olohuoneen puolella sänky ja nojatuoli lukunurkkauksessa sekä tv. Riippuu siis kai siitäkin, miten ne neliöt on sijoitettu.
Parveke on aika iso kooltaan, eli sekin vie neliöitä. Siellä on ihan kiva viettää kesäiltoja.N27
Kuulostaa kivalta asunnolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N27
Parveke on aika iso kooltaan, eli sekin vie neliöitä. Siellä on ihan kiva viettää kesäiltoja.N27
Asunnon pinta-alaan ei lasketa parvekkeen neliöitä.
Asun 21 neliöisessä ja tämäkin riittää mulle.
JOS noihin neliöihin menee vielä saunalle neliöt, niin sit on melkoisen pieni. Sauna/ suihkuhuone vie useita neliöitä.
Saunallinen yksiö vois olla niin 35-36 neliöö.
Mä tykkään tavarasta ja tilasta. Vietän aikaa kotona ja harrastelen kotona. Työtilaa siis pitää olla kun muuallakaan ei voi tehdä kaikkee eikä täälläkään. 36,5 neliöö on eikä kunnon parveketta. Tilaa ei ole kuin ihan perusjutuille. Siivoaminen on yllättävän tuskallista vaikka neliöitä on vähän, sillä aina kolisee moppi ja imuri johonkin ja täytyy siirrellä tavaroita. Siivoaminen vie tuplasti enemmän aikaa ja potuttaa.
No kyllä riittää, itse asuin mieheni kanssa aikanaan 24m2 asunnossa, se oli ahdas.