Meidän työpaikalla vanhat huuhkaja-eukot nokkivat nuoria kesätyöntekijöitä ja harjoittelijoita
Ja samalla paheksutaan ja voivotellaan, kun kukaan ei haluakaan tulla ensi kesänä uudestaan ja ketään ei kiinnosta jäädä taloon kun uusia vakituisia tarvittaisiin. Talo on täynnä katkeroita, lihavia, ilkeitä huuhkaja-akkoja, jotka käyttää joka tilaisuuden nuorten uusien kiusaamiseen ja nöyryyttämiseen.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Eli meneekö se nyt niin, että kun salskea nuorimies menee firmaan ja vanhat ukot kettuilee sille, niin se on sitä että haetaan vastakaikua joka kertoo itseluottamuksesta ja vahvuudesta ja jos niitä löytyy, sitten hänet hyväksytään joukon jatkoksi. Mutta annas jos naiset tekee samaa, niin nainen on naiselle susi ja tämä johtuu vain siitä etteivät vakkarit ole nuoria, kauniita ja hoikkia? Tähän minä sanon teille vanhoille ukoille että laihduttakaa! Rupeaa sitten se pippelikin taas toimimaan eikä tarvitse purkaa kiukkua ja kateutta viriileihin nuorukaisiin.
Oikeasti ketuttaa niin paljon nämä kaksoisstandardit. Armeija on paikka jossa vanhemmat miehet ja nuoret miehet kohtaa ja armeijassa oli _perinne_ systemaattisesti ja fyysisesti kiusata niitä nuoria. Mutta jostain syystä me naiset on tässäkin suostuttu ottamaan se syyttävä sormi osoittamaan itseemme vaikka kolme sormea osoittaa miehiin itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Juu-u. Olin pari vuotta sitten tuollaisessa huuhkajaorganisaatiossa. Paljon naisia ja joitain saman henkisiä miehiä. Ilkeää panettelua, valehtelua, tavaroiden piilottelua ja asioiden panttaamista. Todella huono ilmapiiri-jatkuvasti. Ei ikinä enää!
Suomen Palloliitossa?
On minullakin nuoruudesta kokemusta kun olin siivoamassa ja keittiöllä työllistämistukipätkän ajan. Kyykytettiin, pompotettiin, haukuttiin ja itketettiin, minkä minä sille voin etten ole yhtä nopea kuin vuosikymmeniä hommaa tehneet, vaikka yritinkin kiitää juoksun kanssa.
Sitten nuuskittiin perässä että tuliko piirtoheittimen jaloista nyt varmasti pyyhittyä pölyt, ja auta armias jos olin unohtanut.
En oikein kyllä ymmärrä miten ne pölyyntyvät yhdessä päivässä liikaa.
Vähän myöhemmin näin kaupassa minua itkettänyttä keittiön emäntää. Maireasti hymyili ja kysyi milloin tulen taas... Luojan kiitos en joutunut enää, eihän noissa edes oikeita paikkoja ollut auki, kunhan työllistämistuella otettiin aina puoleksi vuodeksi uusi.
Olihan noita onneksi välillä paikkoja joissa sain arvostustakin, ja loistavat työtodistukset, ahkeruudesta ja muustakin kyvykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on aina automaattisesti niin että porukkaan tuleva on pyhimys ja porukka kauheita ihmisiä. Eikö se uusi työntekijä voi ikinä olla osaamaton ja vaikea ihminen joka ottaa liian herkästi itseensä? Esim jos minä menen uutena työpaikalle ja tulen jonkun sisäpiirin naurukohtauksen keskelle, niin en minä siitä loukkaannu etteivät jaksa ruveta mulle selittämään tarinan huvittavuutta joka ei sittenkään välttämättä aukea. Kyllä niitä sisäpiirin juttuja minullekin syntyy kun olen vähän aikaa ollut.
Taisit nyt vetää herneet nenääsi tuon nuoren naisharjoittelijan - täysin asianmukaisesta - kommentista?
Mun mielestä jos ihminen päätyy siihen tilanteeseen että poistuu huoneestaan vain vessaan, niin ei siinä voi 100% syyttää vain sitä työyhteisöä ja sen "myrkyllisiä" ihmisiä. Tai voi, mutta se ei välttämättä ole palvelus sille ihmiselle itselleen.
Luitko edes sitä viestiä? Ei tainnut olla kyseessä ainoastaan yksi tilanne, jolloin ei ole kerrottu keskustelunaihetta. Taidat olla juuri sellainen ''Tuija'', josta harjoittelija kirjoitti
Vierailija kirjoitti:
Juu-u. Olin pari vuotta sitten tuollaisessa huuhkajaorganisaatiossa. Paljon naisia ja joitain saman henkisiä miehiä. Ilkeää panettelua, valehtelua, tavaroiden piilottelua ja asioiden panttaamista. Todella huono ilmapiiri-jatkuvasti. Ei ikinä enää!
Kyllä. Ja mikä kamalinta, työsuoritteiden sabotointia. Tajusin tämän vasta jäätyäni tuolta pois, koska en olisi koskaan voinut kuvitellakaan, että alalla jossa ollaan vastuussa toisten terveydestä voi tapahtua tuollaista! Esimerkiksi aivan juosten kusten laitettu väärin asioita, ihminen saanut tästä vammoja -> laitetaan menemään uusi tulokas sattumoisin tekemään sama operaatio uudelleen taas aikataulun mukaisesti, joka tietysti huomaa tilanteen ja saa kuitenkin täysin oikeaoppisesta suoritteesta vakavat syyt niskoilleen, niinkuin hän olisi ne vammat saanut aikaan siellä asiakkaan luona aiemmin! Peitellään vakavia virheitä ja valehdellaan, aivan painajaismainen paikka, mutta opin kannalta erittäin hyvä tämäkin kokemus.
Jalkapallofanit ovat tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Oi että harmi kun meille ei oo palkattu kesiksiä vuosikausiin... olis kiva päästä kuittailemaan, kyykyttämään ja kettuilemaan nyt kun on itse päässyt "huuhkajaikään".
Miksi????
Ihanaa, jalkapalloa pelaavat vanhukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja mikä kamalinta, työsuoritteiden sabotointia. Tajusin tämän vasta jäätyäni tuolta pois, koska en olisi koskaan voinut kuvitellakaan, että alalla jossa ollaan vastuussa toisten terveydestä voi tapahtua tuollaista! Esimerkiksi aivan juosten kusten laitettu väärin asioita, ihminen saanut tästä vammoja -> laitetaan menemään uusi tulokas sattumoisin tekemään sama operaatio uudelleen taas aikataulun mukaisesti, joka tietysti huomaa tilanteen ja saa kuitenkin täysin oikeaoppisesta suoritteesta vakavat syyt niskoilleen, niinkuin hän olisi ne vammat saanut aikaan siellä asiakkaan luona aiemmin! Peitellään vakavia virheitä ja valehdellaan, aivan painajaismainen paikka, mutta opin kannalta erittäin hyvä tämäkin kokemus.
Kai teit ilmoituksen ylemmille tahoille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi että harmi kun meille ei oo palkattu kesiksiä vuosikausiin... olis kiva päästä kuittailemaan, kyykyttämään ja kettuilemaan nyt kun on itse päässyt "huuhkajaikään".
Oletko myös lihonut +40kg ja leikkauttanut pirtsakan kananpeffatukan? Silloin olet aito ja original työpaikka-huuhkaja.
Mulla ulkonäkö noin, mutten.ole huuhkaja vaan tuen ja autan nuoria!
Oi voi, eläkkeelle jääneenä esimiehenä voin kertoa, että ”parhaat” NUORET katsoivat netistä elokuvia työpäivän aikana, kerran aina asiasta sanoin, ettei niin tehdä töissä, uusinnasta tuli välitön lähtö. Puhelinta näprättiin, siitä piti sanoa tosi lujasti. Netissä notkuttiin asiattomilla sivuilla niin paljon,että heille laitettiin estot, sitten siirryttiin puhelimille. Koskaan ei vanhojen kanssa ollut po. ongelmia.
Seuraavana kesänä ei noita otettu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tosiaan uusille tulokkaille kannattaa olla mielummin neuvova ja ystävällinen. He kuitenkin ovat niitä, jotka ehkä 5-10 vuoden päästä mahdollistavat sen, että itse pääsee vaikka heinäkuussa kesälomalle.
Hupskeikkaa kuka vaan voikin olla yhtäkkiä esimiehenäsi tai päättävässä asemassa jossain sidosorganisaatiossa. Sen edestään löytää minkä taakseen luulee jättäneensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on samankaltaiselta vaikuttava työkokemus. Olin reilu vuosikymmen sitten opiskeluaikoina kesätöissä siivoojana, jossa minulla oli perehdyttäjänä todella nihkeä ja katkera itseäni hieman vanhempi nainen. Ei suostunut antamaan minulle edes suojahanskoja kalkinpoistosiivoukseen, ettei firman rahoja mene hukkaan (aivan tasavarmasti valtakunnalliselta ketjulta riittää vaadittavat suojavarusteet myös kesätyöntekijälle) ja kuulemma nuori ihoni kestää vähän pesuainettakin. Samainen perehdyttäjä otti firman varastosta kotiinsa itselleen siivoustarvikkeita ja välineitä, eli siis ns. söi kuormasta. Sain erittäin pölyisissä tiloissa astmakohtauksen ja pyysin päästä ulos puoleksi tunniksi hengittelemään ja oli ymmärtävinään syyn, sekä sanoi että asia on ok. Oli raportoinut pomolle, että laiskottelin ja istuin vain ulkona, kun tuli vähän pölyisempi kohde. Ei sanaakaan siitä, että itse istui röökillä yli taukojen ja soitteli henkilökohtaisia puheluitaan kesken askareiden.
Valitti jatkuvasti, kuinka siivoan liian tarkasti ja asiakkaiden ei tarvitse tottua liian siistiin jälkeen (??). Ensin ajattelin, että en varmaan osaa tosiaan työtäni. Perehdyttäjäni jäi pitkälle lomalle ja jatkoin työsuoritettani samalla tavalla kuin aiemminkin. Keskustelin aina töiltä ehtiessä asiakkaiden kanssa ja he kiittelivät hyvästä työnjäljestä ja ystävällisestä käytöksestä. Yksi asiakas oli jopa soittanut pomolle ja pyytänyt kehumaan minua, että kesätyöntekijä tekee tarkempaa jälkeä kuin vakkari ja tervehdin kaikkia iloisesti. Arvatkaas - vakkari oli saanut tästä lomallaan tiedon joltain ja tuli _kesken lomansa_ katsomaan kuinka teen työtäni. Siis seurasi vajaan tunnin verran perässäni ja kommentoi työntekoani. Olisi tehnyt mieli läväyttää mopilla päähän, mutta tein vain työtäni hiljaa hymyillen, mihinkään vastaamatta. Lopulta ilmoitti lähtevänsä kotiin ja toivotin hymyillen mukavaa lomanjatkoa.
Pian vaihdoin siivouslistaa ja aloitin ryhmätyöskentelyn. Ihan yllätyin, kuinka mukava porukka sattuikaan ja työnteko sujui kuin tanssi. Kaikkien työjälki oli samantasoista ja kukaan ei nälvinyt, seurannut tai kommentoinut.
Ja jos kuulostaa sille, että vieroksun työtä tai en soveltunut siivoojaksi, niin ei. Pidin hyvin paljon tuosta työstä ja sain asiakkailta kehuja. Tein vielä jatkossakin useampana kesänä samoja töitä - enää en suostunut samaan paikkaan työ''kaverin'' vuoksi. Enkä halua itseäni tällä kehuakaan liioiksi, vaan olen edelleen katkera siitä, kuinka ilkeästi perehdyttäjäni minua aikoinaan kohteli. Käsittämätön ihminen, siis aivan käsittämätön. Onneksi tuollaisia ei ole enää tullut vastaan. Ainakaan toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai teit ilmoituksen ylemmille tahoille?
Valitettavasti tajusin yhtälön synkkyyden vasta reilusti myöhemmin. Kuten kirjoitin, en olisi voinut uskoa tällaista tapahtuvan missään, mutta uskottavahan se nyt on. Esimiehet olivat tietoisia täysin mädästä työyhteisöstä muutoin.
Ja täällä taas pistetään työntekijöiden syyksi... Ei kaikissa, mutta on ihan hirveitä paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
On minullakin nuoruudesta kokemusta kun olin siivoamassa ja keittiöllä työllistämistukipätkän ajan. Kyykytettiin, pompotettiin, haukuttiin ja itketettiin, minkä minä sille voin etten ole yhtä nopea kuin vuosikymmeniä hommaa tehneet, vaikka yritinkin kiitää juoksun kanssa.
Sitten nuuskittiin perässä että tuliko piirtoheittimen jaloista nyt varmasti pyyhittyä pölyt, ja auta armias jos olin unohtanut.
En oikein kyllä ymmärrä miten ne pölyyntyvät yhdessä päivässä liikaa.Vähän myöhemmin näin kaupassa minua itkettänyttä keittiön emäntää. Maireasti hymyili ja kysyi milloin tulen taas... Luojan kiitos en joutunut enää, eihän noissa edes oikeita paikkoja ollut auki, kunhan työllistämistuella otettiin aina puoleksi vuodeksi uusi.
Olihan noita onneksi välillä paikkoja joissa sain arvostustakin, ja loistavat työtodistukset, ahkeruudesta ja muustakin kyvykkyydestä.
Tämä oli aika villiä. Minulle sanottiin esim. etten saa mennä avuksi keittiölle kun oli jokin erikoispäivä, jollei rehtori määrää. Niinpä yritin saada sen määräyksen rehtorilta, joka taas oli ärsyyntynyt. Samoin kun oli tulossa helatorstai, jolloin työni olisi jo loppunut kuukautta aiemmin, jouduin vaikeuksiin kun en tehnyt sitä sisään, kuten joku siivooja odotti. Eikä millään meinannut käydä kysymässä kun intti vaan ettei me tehdä sisään, vaikka siitä oli kyse. Lopulta tappelin ihan tosissaan että lähden nyt pois, ja siinä vaiheessa tuo siivooja syöksyi rehtorille kantelemaan, tuli takaisin ja huusi "ala painua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein kyllä ymmärrä miten ne pölyyntyvät yhdessä päivässä liikaa.Vähän myöhemmin näin kaupassa minua itkettänyttä keittiön emäntää. Maireasti hymyili ja kysyi milloin tulen taas... Luojan kiitos en joutunut enää, eihän noissa edes oikeita paikkoja ollut auki, kunhan työllistämistuella otettiin aina puoleksi vuodeksi uusi.
Tämä oli aika villiä. Minulle sanottiin esim. etten saa mennä avuksi keittiölle kun oli jokin erikoispäivä, jollei rehtori määrää. Niinpä yritin saada sen määräyksen rehtorilta, joka taas oli ärsyyntynyt. Samoin kun oli tulossa helatorstai, jolloin työni olisi jo loppunut kuukautta aiemmin, jouduin vaikeuksiin kun en tehnyt sitä sisään, kuten joku siivooja odotti. Eikä millään meinannut käydä kysymässä kun intti vaan ettei me tehdä sisään, vaikka siitä oli kyse. Lopulta tappelin ihan tosissaan että lähden nyt pois, ja siinä vaiheessa tuo siivooja syöksyi rehtorille kantelemaan, tuli takaisin ja huusi "ala painua".
Huhhuh. Kaikenlaisia se leipä elättääkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhempi nainen kohtelee nuorta huonosti?
Missä logiikka kun itselläsi on saman ikäiset lapset, niin kohteletko heitäkin huonosti?
Varmaan tajuat että elämän alussa olevat lapsesi kaipaavat myös empatiaa ja neuvoja, sitä kaipaa myös ne nuoret työntekijät, etkä voi tietää mitä heillä on taustallaan niin kiusaamisesi saattaa iskeä vielä lujemmin.
Mutta ethän sinä siitä välitä, vaan nautit!
Mitä se kertoo sitten omasta luonteestasi, onko oma luonteesi sitä samaa ruskeaa mitä laitetaan wc-pönttöön? Jos näin, niin mieti miksi, älä katkeroidu, kaikki on vuorollaan nuoria, opettele kasvattamaan tervettä onnellisuutta sisälläsi ja se ei kehity katkeruudesta.
Tämä. Edesmenneellä Matti Pellonpäällä oli hyvä elämänohje jota itekkin koetan noudattaa. "Jokaisella on trauma. Sä et tiedä sitä, joten ole ystävällinen."
Itse koen että sain jo aimo annoksen henkistä väkivaltaa lapsuudenkodissa. Siitä jatku kouluun ja työpaikalle. Nykyään se on sokea pisteeni, triggeröidyn alta aikayksikön jos sellaista tulee vastaan, ja tiuskaisen jotain vastaan äkäsesti.
On se kumma ku pyytämättään tänne on syntynyt ja koko ajan pitää häiritä ja tökkiä vaikka parhaasa yrittää.
Miksi vanhempi nainen kohtelee nuorta huonosti?
Missä logiikka kun itselläsi on saman ikäiset lapset, niin kohteletko heitäkin huonosti?
Varmaan tajuat että elämän alussa olevat lapsesi kaipaavat myös empatiaa ja neuvoja, sitä kaipaa myös ne nuoret työntekijät, etkä voi tietää mitä heillä on taustallaan niin kiusaamisesi saattaa iskeä vielä lujemmin.
Mutta ethän sinä siitä välitä, vaan nautit!
Mitä se kertoo sitten omasta luonteestasi, onko oma luonteesi sitä samaa ruskeaa mitä laitetaan wc-pönttöön? Jos näin, niin mieti miksi, älä katkeroidu, kaikki on vuorollaan nuoria, opettele kasvattamaan tervettä onnellisuutta sisälläsi ja se ei kehity katkeruudesta.