Meidän työpaikalla vanhat huuhkaja-eukot nokkivat nuoria kesätyöntekijöitä ja harjoittelijoita
Ja samalla paheksutaan ja voivotellaan, kun kukaan ei haluakaan tulla ensi kesänä uudestaan ja ketään ei kiinnosta jäädä taloon kun uusia vakituisia tarvittaisiin. Talo on täynnä katkeroita, lihavia, ilkeitä huuhkaja-akkoja, jotka käyttää joka tilaisuuden nuorten uusien kiusaamiseen ja nöyryyttämiseen.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Itse varmaan olen tämmöinen :huuhkaja". Sairaanhoitaja.
Onhan se ikävää ja mäköttämistä, jos vaatii, että i.v lääkkeet on laimennettua oikein (aseptisesti) ja antibiootit annettava potilaalle silloin kun se on määrätty, eikä silloin, kun huvittaa. Onhan se ikävää kun ei saa puhelinta räplöillä, kun on töissä, vaan hoitaa potilaita,jotka ovat hengityskoneessa.. Onhan se ikävää, kun tupakalla ei voi juosta, milloin haluaa, vaan sillon, kun on aikaa. Onhan se ikävää, kun joutuu noudattamaan lääkärin antamia hoitomöäräyksiä, eikä tekemään, kuten itsestä parhaakta tuntuu, ja tästä joutuu sanomaan.
Onneksi suurin osa nuorista, uusista hoitajista on fiksuja ja osaavia ja ottavat neuvot vastaan ja kysyvät.. Jos kyse on potilaan hengestä ja terveydestä, niin silloin pitää puuttua. Ikävää, jos se ei kaikille sovi. Työetiikka ei anna minun toimia toisin.
Tämä voi olla pääsyy siihen miksi hoitsuilla on tässä mielessä huono maine. Sitä nuoruuden kokemattomuudella ja itsekeskeisyydellä operoivaa tyyppiä ei vaan voi jättää oppimaan omista mokistaan kun kyse on ihmisten hengestä ja terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ikävää ja mäköttämistä, jos vaatii, että i.v lääkkeet on laimennettua oikein (aseptisesti) ja antibiootit annettava potilaalle silloin kun se on määrätty, eikä silloin, kun huvittaa. Onhan se ikävää kun ei saa puhelinta räplöillä, kun on töissä, vaan hoitaa potilaita,jotka ovat hengityskoneessa.. Onhan se ikävää, kun tupakalla ei voi juosta, milloin haluaa, vaan sillon, kun on aikaa. Onhan se ikävää, kun joutuu noudattamaan lääkärin antamia hoitomöäräyksiä, eikä tekemään, kuten itsestä parhaakta tuntuu, ja tästä joutuu sanomaan.
Onneksi suurin osa nuorista, uusista hoitajista on fiksuja ja osaavia ja ottavat neuvot vastaan ja kysyvät.. Jos kyse on potilaan hengestä ja terveydestä, niin silloin pitää puuttua. Ikävää, jos se ei kaikille sovi. Työetiikka ei anna minun toimia toisin.
Itse olen mies ja hoitaja ja varmaan tämmönen huuhkaja. Pakko on sanoa ja puuttua, kun on tosiaan ihmisten hengestä kyse. Aika huimia on jotkut näistä nuorista, jotka alalle tulee, luulee tietävänsä ja osaavansa kaiken. En tiedä, montako " ruumista" olisi tullut, jos me vanhemmat hoitajat ei vahdittaisi, puututtaisiin ja "nalkutettaidi"- joillekin ei vaan mene jakeluun, kun nätisti sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut tämän nuorena naispuolisena harjoittelijana ja kesätyöntekijänä. Kahvihuoneeseen mennessä mulkoillaan ja supatellaan kuin teinitytöt. Jos yrittää ottaa osaa keskusteluun ja kysyy, että mistä puhutaan, niin vastauksena saa vain ilkikurista hihittelyä ja ''ei mitään, hihihihii, meidän työpaikan omia juttuja vaan...!!! Eikö olekin Tuija ihan hulvatonta!!''
Toivottavasti minusta ei tule koskaan tällaista. Syön nykyään eväät omassa työhuoneessani ja poistun vain vessaan. Ihan käsittämätöntä, että aikuiset ihmiset käyttäytyvät kuin yläasteikäiset keskenkasvuiset kakarat ja jauhavat toisistaan paskaa selän takana minkä ehtivät.
Kyllä tässä on nyt sun omaa herkkänahkaisuuttakin mukana. Oletat vissiin että kaikki pyörii sun ympärillä ja että ne tutun työporukan sisäpiirin asiat pitäisi heti kertoa sulle. Jos et kasvata yhtään nahkaa veikkaan että saat jatkossakin istua yksin työhuoneessasi.
Ainoa asia, mitä oletan, on hyvät käytöstavat myös uusia työntekijöitä kohtaan. Voisin olla paksunahkaisempikin, mutta en jaksa kuormittaa itseäni yrittämällä olla myrkyllisten ihmisten seurassa. On työpaikallani mukaviakin ihmisiä, mutta taukoni ovat tuon juorujengin kanssa samaan aikaan ja mieluummin syön töiden lomassa itsekseni. Kolkuttaako omatuntoa, kun sallit tuollaisen käytöksen ja ilmapiirin syyllistämällä minua herkkyydestä?
Olen itse ollut nuorena työntekijänä täysin naisvaltaisella työpaikalla ja sain vain hyvää kohtelua. Mutta en olettanutkaan mennessäni kahvihuoneeseen että kaikki alkaa siitä hetkestä pyöriä minun ympärilläni. Istuin ja kuuntelin kunnes pääsin juttuihin mukaan. Muuten olisin varmaankin saanutkin lukittautua työhuoneeseeni.
Ongelma on, jos uusien on oltava tietynlaisia tai etenkin nuoremmat pääsevät juttuihin sisälle ensin myötäiltyään ja kuunneltuaan. Kyllä vähän vanhempien tai omanikäistenkin tulokkaiden kanssa on tultava toimeen. Ei voi olla, että työpaikalle muka "aina" tullaan nuorena ja melko kokemattomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut tämän nuorena naispuolisena harjoittelijana ja kesätyöntekijänä. Kahvihuoneeseen mennessä mulkoillaan ja supatellaan kuin teinitytöt. Jos yrittää ottaa osaa keskusteluun ja kysyy, että mistä puhutaan, niin vastauksena saa vain ilkikurista hihittelyä ja ''ei mitään, hihihihii, meidän työpaikan omia juttuja vaan...!!! Eikö olekin Tuija ihan hulvatonta!!''
Toivottavasti minusta ei tule koskaan tällaista. Syön nykyään eväät omassa työhuoneessani ja poistun vain vessaan. Ihan käsittämätöntä, että aikuiset ihmiset käyttäytyvät kuin yläasteikäiset keskenkasvuiset kakarat ja jauhavat toisistaan paskaa selän takana minkä ehtivät.
Kyllä tässä on nyt sun omaa herkkänahkaisuuttakin mukana. Oletat vissiin että kaikki pyörii sun ympärillä ja että ne tutun työporukan sisäpiirin asiat pitäisi heti kertoa sulle. Jos et kasvata yhtään nahkaa veikkaan että saat jatkossakin istua yksin työhuoneessasi.
Ainoa asia, mitä oletan, on hyvät käytöstavat myös uusia työntekijöitä kohtaan. Voisin olla paksunahkaisempikin, mutta en jaksa kuormittaa itseäni yrittämällä olla myrkyllisten ihmisten seurassa. On työpaikallani mukaviakin ihmisiä, mutta taukoni ovat tuon juorujengin kanssa samaan aikaan ja mieluummin syön töiden lomassa itsekseni. Kolkuttaako omatuntoa, kun sallit tuollaisen käytöksen ja ilmapiirin syyllistämällä minua herkkyydestä?
Olen itse ollut nuorena työntekijänä täysin naisvaltaisella työpaikalla ja sain vain hyvää kohtelua. Mutta en olettanutkaan mennessäni kahvihuoneeseen että kaikki alkaa siitä hetkestä pyöriä minun ympärilläni. Istuin ja kuuntelin kunnes pääsin juttuihin mukaan. Muuten olisin varmaankin saanutkin lukittautua työhuoneeseeni.
Ongelma on, jos uusien on oltava tietynlaisia tai etenkin nuoremmat pääsevät juttuihin sisälle ensin myötäiltyään ja kuunneltuaan. Kyllä vähän vanhempien tai omanikäistenkin tulokkaiden kanssa on tultava toimeen. Ei voi olla, että työpaikalle muka "aina" tullaan nuorena ja melko kokemattomana.
Niin, jostain syystä ne kokeneet joita ei enää tarvitse neuvoa ei ole loukkaantuneina internetissä valittamassa että huuhkajat tunkevat kiusaamaan, sen on pakko johtua siitä että olen niin kaunis 🙄.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jostain syystä ne kokeneet joita ei enää tarvitse neuvoa ei ole loukkaantuneina internetissä valittamassa että huuhkajat tunkevat kiusaamaan, sen on pakko johtua siitä että olen niin kaunis 🙄.
Kukaan ei ole väittänyt niin, arvon vammainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ovat, olen 40+-vuotias ja osaan työni.
Vanhana huuhkajana, jouduin kerran sanomaan, että täällä täytyy tehdä työt. Voitko laittaa sen nettielokuvan kiinni kännykästäsi ja keskittyä olennaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhana huuhkajana, jouduin kerran sanomaan, että täällä täytyy tehdä työt. Voitko laittaa sen nettielokuvan kiinni kännykästäsi ja keskittyä olennaiseen.
Hyi sinua huuhkaja. Nyt tuokin nuori ja kaunis valittaa jossain somessa että vanhat ja rumat kiusaa koska ovat vanhoja ja rumia.
Kyllähän vanhemmat naiset usein ovat töykeitä kauniille, nuorille naisille. Kateutta se tietenkin "vain" on, omat tsäänssit huuhkajilla menneet aikoja sitten...
Miksi se on aina automaattisesti niin että porukkaan tuleva on pyhimys ja porukka kauheita ihmisiä. Eikö se uusi työntekijä voi ikinä olla osaamaton ja vaikea ihminen joka ottaa liian herkästi itseensä? Esim jos minä menen uutena työpaikalle ja tulen jonkun sisäpiirin naurukohtauksen keskelle, niin en minä siitä loukkaannu etteivät jaksa ruveta mulle selittämään tarinan huvittavuutta joka ei sittenkään välttämättä aukea. Kyllä niitä sisäpiirin juttuja minullekin syntyy kun olen vähän aikaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi sinua huuhkaja. Nyt tuokin nuori ja kaunis valittaa jossain somessa että vanhat ja rumat kiusaa koska ovat vanhoja ja rumia.
Ei ollut nuori ja kaunis. Ihan keski-ikäinen mies. Itse olen kauniimpi huuhkaja. Mutta jos on palkattu tekemään töitä, niin ei siinä mitään elokuvaa saa katsella. Tauoilla tosin ok.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on aina automaattisesti niin että porukkaan tuleva on pyhimys ja porukka kauheita ihmisiä. Eikö se uusi työntekijä voi ikinä olla osaamaton ja vaikea ihminen joka ottaa liian herkästi itseensä? Esim jos minä menen uutena työpaikalle ja tulen jonkun sisäpiirin naurukohtauksen keskelle, niin en minä siitä loukkaannu etteivät jaksa ruveta mulle selittämään tarinan huvittavuutta joka ei sittenkään välttämättä aukea. Kyllä niitä sisäpiirin juttuja minullekin syntyy kun olen vähän aikaa ollut.
Taisit nyt vetää herneet nenääsi tuon nuoren naisharjoittelijan - täysin asianmukaisesta - kommentista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut nuori ja kaunis. Ihan keski-ikäinen mies. Itse olen kauniimpi huuhkaja. Mutta jos on palkattu tekemään töitä, niin ei siinä mitään elokuvaa saa katsella. Tauoilla tosin ok.
Selvennän vielä senverran, että kyseessä fyysinen työ, missä ei ns luppoaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän vanhemmat naiset usein ovat töykeitä kauniille, nuorille naisille. Kateutta se tietenkin "vain" on, omat tsäänssit huuhkajilla menneet aikoja sitten...
Joku päivä sullekin selviää ettei ihminen määrittele itseään ihan koko elämänsä ajan vastakkaisen sukupuolen kiinnostuksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit nyt vetää herneet nenääsi tuon nuoren naisharjoittelijan - täysin asianmukaisesta - kommentista?
Mun mielestä jos ihminen päätyy siihen tilanteeseen että poistuu huoneestaan vain vessaan, niin ei siinä voi 100% syyttää vain sitä työyhteisöä ja sen "myrkyllisiä" ihmisiä. Tai voi, mutta se ei välttämättä ole palvelus sille ihmiselle itselleen.
Muistan oikein hyvin, miten kurjasti osa vakkareista kohteli kesätyöntekijöitä kun nuorena tein kesätöitä isossa tehtaassa. Ei esim. perehdytetty tehtäviin, mutta sitten valitettiin, kun kesätyöntekijät eivät tajua omatoimisesti tehdä kaikkia työvaiheita. Toisaalta, kun yritti olla omatoiminen, niin tuli haukkuja siitäkin. Osa pikkupomoista suorastaan kiusasi nuoria. Minä jouduin kerran ison pomo haukkujen kohteeksi, kun vakkari mokasi, ja syytti minua asiasta. Sitten oli nämä toiset vakkarit, jotka kehuivat omatoimiseksi ja reippaaksi, ja joiden kanssa oli kiva työskennellä.
Olen nyt itse 40+ ikäinen, ja todellakin katson tarkkaan, että kohtelen nuoria(kin) hyvin, ja että muutkin tekevät niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikanaan miesvaltaisessa työpaikassa, jossa pari jäärää ihan suoraan vittuili nuorille kesälomittajille. Kerran sattui kuitenkin melkoinen kukkopoika sinne lomittajaksi, joka sanoi suoraan takaisin eikä nöyristellyt yhtään. Eikä välittänyt jäärien puheista mitään. Pojalla oli muutenkin luonnetta ja hän osoittautui hyväksi työntekijäksi, joten kesän lopulla kaikki tykkäsivät tästä suorasanaisesta ja toimeliaasta pojasta.
Niin että sanokaa takaisin vaan, kunhan hoidatte duuninne hyvin. Kyllä se siitä.
Niin, vanhat jäärät mittasivat nuoria kesälomittajia. Ne odottaa juuri sitä oikeata vastakaikua ja kun sitä tulee, se on osoitus ko. henkilön itseluottamisesta ja vahvuudesta. Sitä ne jäärät etsivät ja sellainen henkilö hyväksytään joukon jatkoksi.
Sarkasmin ja ironian tunnistaminen, sekä hyvä huumorintaju on tärkeää miesvaltaisessa työyhteisössä. Naisethan ei ymmärrä mitään noista tärkeistä ominaisuuksista.
Kas näin valkopestään tismalleen sama käytös :D. Mies on miehelle susi.
Kuten kirjoitin;
"Sarkasmin ja ironian tunnistaminen, sekä hyvä huumorintaju on tärkeää miesvaltaisessa työyhteisössä. Naisethan ei ymmärrä mitään noista tärkeistä ominaisuuksista."
Kiitos kun vahvistit tosiasian, mikä on aina ollut ja näköjään tulee aina olemaan.
Rentoa ja huumorintajuista kommentointia, t. Murkkuboy
Vierailija kirjoitti:
Juu-u. Olin pari vuotta sitten tuollaisessa huuhkajaorganisaatiossa. Paljon naisia ja joitain saman henkisiä miehiä. Ilkeää panettelua, valehtelua, tavaroiden piilottelua ja asioiden panttaamista. Todella huono ilmapiiri-jatkuvasti. Ei ikinä enää!
Samaa ihmettelen. Miten jotkut voi olla noin lapsellisia AIKUISENA vai ovatko jääneet koulukiusaaja-asteelle?
Itselle kävi siten, että lauantaina töihin tullessa ei oltu tehty perjantain hommia valmiiksi. Kaikki jätetty kesken … huomasin, että esimieskin vähän hymyili ivallisesti eli oli juonessa mukana.
En yhtään ihmettele että työpaikka meni konkaan - kun työntekijät tuollaisia. Yhtäkin jouduin etsimään ”varastosta” - oli varmaan jossain päiväunilla.
Vanhoja huuhkajia tuollakin … työmoraalia ei ollut. Työ oli kyllä muuten mukavaa.
Eli meneekö se nyt niin, että kun salskea nuorimies menee firmaan ja vanhat ukot kettuilee sille, niin se on sitä että haetaan vastakaikua joka kertoo itseluottamuksesta ja vahvuudesta ja jos niitä löytyy, sitten hänet hyväksytään joukon jatkoksi. Mutta annas jos naiset tekee samaa, niin nainen on naiselle susi ja tämä johtuu vain siitä etteivät vakkarit ole nuoria, kauniita ja hoikkia? Tähän minä sanon teille vanhoille ukoille että laihduttakaa! Rupeaa sitten se pippelikin taas toimimaan eikä tarvitse purkaa kiukkua ja kateutta viriileihin nuorukaisiin.