YLE uutisissa ylilääkäri Nohynek sanoi että päivittäisten tartuntamäärien seuraamisesta ja raportoinnista tulee pian historiaa
Juttu on myös YLE:n sivuilla:
"THL:n ylilääkäri Hanna Nohynekin mukaan rokotteet eivät torju kovin tehokkaasti koronaviruksen ärhäkän delta-muunnoksen tarttuvuutta, mutta suojaavat hyvin vakavalta taudinkuvalta.
Muuntunut virus pystyy siis murtamaan limakalvoimmuniteetin ja aiheuttamaan tartunnan, mutta rokotuksen tuoma solusidonnainen immuniteetti suojaa vaikeilta oireilta.
Yksikin rokoteannos voi tuoda yli 80-prosenttisen suojan vakavalta taudilta. Kaksi annosta nostaa suojan keskimäärin yli 90 prosenttiin.
Jos kasvava rokotekattavuus lieventää taudinkuvaa ja sairaalahoidon kuormitusta selvästi, voi päivittäisten tartuntamäärien seuraamisesta ja raportoinnista tulla ylimitoitettua.
– Tartuntamäärien seuraaminen ei ole ainoa mittari, vaan meidän pitäisi siirtää painopistettä katsomaan sairaalahoidon tarvetta, tehohoidossa olevien määrää ja kuolemia. Ne kertovat todellisesta tautitaakasta, Nohynek sanoo."
Kommentit (166)
Samaa mieltä. Tartuntamäärien tuijottaminen lietsoo vain aivan turhaan pelkoa ja hysteriaa kun 90 prosenttia tartunnoista on lieviä tai oireettomia.
Tämän rouvan on aika alkaa kantaa vastuuta sanoistaan - ja jokaisesta long covid-tapauksesta. Hämmästelen että hän yhä on asemassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suotuisa kausivaikutus on taas laitettu rokotusten ansioksi. Nauttikaa silti hetki kesästä. Sillä edessä on kylmä, pimeä ja lumeton syystalvi. Alkaa taas tauti kaatamaan ihmisiä petiin. Viime talvena opimme, että HUS on "veitsenterällä" jo kymmenestä tehohoitopotilaasta.
Otan satasella samaa mitä olet vetänyt. Mikä ihmeen suotuisa kausivaikutus? Tänä kesänä tartunnat ovat olleet jyrkässä nousussa. Mitään suotuisaa ei ole nähty, päinvastoin.
Otan myös. Tästäkin on koko ajan valehdeltu, kausivaihtelu my ass. Jotkut tosin uskoo kaiken mitä televisiossa kerrotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Nohynek sanoo ihmiselle, jolta keuhkokuume on jo ennestään tuhonnut 30 % keuhkokapasiteetista? Lähde festareille ja terasseille, elä normaalisti, ei korona ole alle 5-kymppisille vaarallinen? Stanan hieno lääkäri.
Eikö tuollaisen ihmisen ole tarvinnut varoa influenssakausina? Niitähän on normaalisti joka vuosi.
Tottakai on. Siksi olen ottanut joka vuosi influenssarokotteen. Onko idiootilla lisäkysymyksiä?
Kannattaisi sitten ottaa koronarokotekin. Ja jos vastaat että se ei anna täydellistä suojaa niin ei se influenssarokotekaan eikä mikään muukaan rokote. Ei koko Suomen kansa voi ruveta elämään sinun sairautesi ehdoilla, eikä minunkaan sairauteni ehdoilla. Sinä et ole ainoa ihmimen joka ei ole täysin terve. Olet niitä minämänäminä-tyyppejä.
Voi, kun olen ottanutkin jo ensimmäisen, toista odotan kiivaasti kahden viikon kuluttua. Te nuoret kusipäät olette niitä paskiaisia minäminä-tyyppejä, vielä tekin sairastutte jossain vaiheessa ja kas, niin se elämä muuttuu.
Sinä et tiedä minun iästäni, sairaushistoriastani tai elämästäni YHTÄÄN MITÄÄN!!!!! Minä en vaadi toisia ihmisiä kärsimään sen takia että minulle ei ole sattunut hyvä tuuri elämässä.
Ohis. Aika vedenpitävä logiikka. Karanteeni ja rajoitukset on kärsimistä ihmiselle, mutta sairastuminen ja kuolema ei?!?
Mitä sinulle kuuluu toisten ihmisten sairastumiset ja kuolemat? Haluat vain olla yksinvaltias ja rajoittaa toisten ihmisten elämää kateuksissasi kun et voi itse käydä festareilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämän rouvan on aika alkaa kantaa vastuuta sanoistaan - ja jokaisesta long covid-tapauksesta. Hämmästelen että hän yhä on asemassaan.
Juurikin oli juttua siitä ettei iLongcovidiin varattuja resursseja ole pahemmin tarvittu. Seisovat tyhjinä.
Savua muttei tulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Nohynek sanoo ihmiselle, jolta keuhkokuume on jo ennestään tuhonnut 30 % keuhkokapasiteetista? Lähde festareille ja terasseille, elä normaalisti, ei korona ole alle 5-kymppisille vaarallinen? Stanan hieno lääkäri.
Eikö tuollaisen ihmisen ole tarvinnut varoa influenssakausina? Niitähän on normaalisti joka vuosi.
Tottakai on. Siksi olen ottanut joka vuosi influenssarokotteen. Onko idiootilla lisäkysymyksiä?
Kannattaisi sitten ottaa koronarokotekin. Ja jos vastaat että se ei anna täydellistä suojaa niin ei se influenssarokotekaan eikä mikään muukaan rokote. Ei koko Suomen kansa voi ruveta elämään sinun sairautesi ehdoilla, eikä minunkaan sairauteni ehdoilla. Sinä et ole ainoa ihmimen joka ei ole täysin terve. Olet niitä minämänäminä-tyyppejä.
Voi, kun olen ottanutkin jo ensimmäisen, toista odotan kiivaasti kahden viikon kuluttua. Te nuoret kusipäät olette niitä paskiaisia minäminä-tyyppejä, vielä tekin sairastutte jossain vaiheessa ja kas, niin se elämä muuttuu.
Sinä et tiedä minun iästäni, sairaushistoriastani tai elämästäni YHTÄÄN MITÄÄN!!!!! Minä en vaadi toisia ihmisiä kärsimään sen takia että minulle ei ole sattunut hyvä tuuri elämässä.
Ohis. Aika vedenpitävä logiikka. Karanteeni ja rajoitukset on kärsimistä ihmiselle, mutta sairastuminen ja kuolema ei?!?
Mitä sinulle kuuluu toisten ihmisten sairastumiset ja kuolemat? Haluat vain olla yksinvaltias ja rajoittaa toisten ihmisten elämää kateuksissasi kun et voi itse käydä festareilla.
Ei minulle kuulu tai haittaa pätkääkään esim. sinun sairastuminen tai kuolema, oma ja läheisteni kyllä.
Onhan se harmi kun joiltakin menee elämän sisältö mikä on pian parin vuoden ajan täyttänyt elämää. Koronatartuntojen päivittäinen odotus,laskeminen ja taivastelu.
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten Suomessa avataan kaikki, kun muualla neljäs aalto sulkee kaiken.
Raha. Raha. Raha.
Eipä sulje maailmallakaan korona paikkoja, älä siis valehtele täällä.
Juuri on uutisoitu, miten Briteissä ja Usassa rajoituksia höllennetään suuresti.
Suomessa ei juuri rajoituksia ole enää ollutkaan, koska korona on ollut erittäin alhaisella tasolla.
Ainoat kovat rajotukset meillä on edelleen rajoilla, tuonne heinäkuun loppupuolelle saakka.
Joten mitä rajoituksia meillä muka enää puretaan, kun niitä ei edes ole.
Nyt voi taas tulla, jos korona jatkaa kasvuaan ympäri maata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha. Raha. Raha.
Juuri on uutisoitu, miten Briteissä ja Usassa rajoituksia höllennetään suuresti.
Suomessa ei juuri rajoituksia ole enää ollutkaan, koska korona on ollut erittäin alhaisella tasolla.
Ainoat kovat rajotukset meillä on edelleen rajoilla, tuonne heinäkuun loppupuolelle saakka.
Et huomannut mainita että Espanjassa ja Hollannissa kiristetään taas rajoituksia. Napsitaan vaan ne omaa silmää miellyttävät uutiset päältä ja levitetään niitä ainoana oikeana tietona.
Milloin karanteeneista luovutaan?
Varsinais Suomi asetti juuri uusia rajoituksia. Mikähän pakottava peruste näille rajoituksille on kun pakkokeinoja käytetään?
Kun rokotekattavuus alkaa olla suurta myös kakkosrokotteen osalta, niin tavalliseksi flunssasairaudeksihan se koronakin jää.
Ei niillä tarttumiluvuilla ole mitään merkitystä. Merkitystä on sillä, joutuuko sairaalahoitoon niin paljon ihmisiä, että haittaa ja rasittaa liikaa tervyedenhuoltoa.
Eihän tavallisen koronan sairastaminen kotona ole mikään vaaraallinen tauti.
Kymmenet tuhannet ihmiset ovat sen Suomessakin sairastaneet, aivan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle kuulu tai haittaa pätkääkään esim. sinun sairastuminen tai kuolema, oma ja läheisteni kyllä.
Ei minuakaan haittaa sinun läheistesi sairastuminen tai kuolema. Minä en vaadi ketään rajoittamaan elämäänsä itsekkäistä syistä. Olisi paras kun jokainen huokehtisi itsestään niinkuin ennen pandemiaa tehtiin.
Maailmalla ja Suomessakin on monin kerroin suurempia ongelmia kuin jokin Korona.
Vierailija kirjoitti:
Varsinais Suomi asetti juuri uusia rajoituksia. Mikähän pakottava peruste näille rajoituksille on kun pakkokeinoja käytetään?
Niin, mutta ne ovat alueellisia rajoituksia, joita seudut itse Avin myötä laittavat.
Mitään ankaria koko maata kattavia rajoituksia ei Suomessa tällä hetkellä ole.
Paitsi nuo rajoitukset rajalla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se harmi kun joiltakin menee elämän sisältö mikä on pian parin vuoden ajan täyttänyt elämää. Koronatartuntojen päivittäinen odotus,laskeminen ja taivastelu.
Näin se varmaan joillekin on. Tällä palstalla on monia tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minuakaan haittaa sinun läheistesi sairastuminen tai kuolema. Minä en vaadi ketään rajoittamaan elämäänsä itsekkäistä syistä. Olisi paras kun jokainen huokehtisi itsestään niinkuin ennen pandemiaa tehtiin.
Olet siis työtön, joka tilaa ruuat kotiin? Muuten taudin väitteleminen ei onnistu työssäkäyvältä ihmiseltä. Minun puolestani voit vaikka nuolla kaiteita, ei kiinnosta vaikka potkaisisit tyhjää. Mene vaikka heti Anaali-Anan kanssa vatkaamaan persettä ja ”elää”. Niin, kuinka kauan? Muista tartuttaa myös isovanhempasi ja vanhempasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha. Raha. Raha.
Et huomannut mainita että Espanjassa ja Hollannissa kiristetään taas rajoituksia. Napsitaan vaan ne omaa silmää miellyttävät uutiset päältä ja levitetään niitä ainoana oikeana tietona.
No varmaan nuo rajoitukset ovat siellä aiheellisia, koska koronatilanne on noissa maissa pahenutunut huomattavasti.
Suomessa ei näin vielä ole tämän uuden aallon myötä.
Tännekin voi tulla uudet rajotukset, ellei tilanne rauhoitu.
Mutta täytyy huomata että jo rokotukset alkavat suojat kansaa syksymällä.
Heinäkuussa rokotteen saanut saa toisen piikin lokakuussa.
Täytyyhän sekin jo alkaa näkyä siinä, että entistä vähemmän koronaan sairastuneet suomalaiset saavat vakavan muodon ja joutuvat sairaalahoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Tuolloin kannattaa käyttää normaalia järkeä ja koittaa välttää kaikkia ylähengitystieinfektioita, myös tavallista flunssaa. Sitä sanotaan maalaisjärjeksi. Mutta toki halutessasi voit eristäytyä lopuksi elämäksesi ja elää kaapissa. Muistutuksena kuitenkin, että sulla on vain tämä yksi ainoa elämä. Jos se on sen arvoinen, että sen voi käyttää kaapissa olemiseen, niin voit tehdä niin vapaasti. Sä et kuitenkaan synny tänne enää uudestaan uusilla keuhkoilla elämään, että teet valintoja sitten sen mukaan.